Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bluedio U (UFO) (Zwart) Review

Danny.G 8 augustus 2017, laatste update op 8 augustus 2017, 115 views

Bluedio U (UFO) (Zwart) (Product volledig gesponsord)

De Bluedio U (UFO) is een enorm fijn zittende bluetooth koptelefoon. Met een lange accuduur en focus op lage tonen, zal hij voor velen de basttsheads onder ons niet teleurstellen.

Pluspunten

• Erg hoog draagcomfort
  • Lange accuduur
  • Sluit je zonder ANC alsnog goed af van de omgeving
  • Produceert een zuivere lage bass
  • Is snel en eenvoudig op te bouwen
  • Komt met een opbergcase

Minpunten

• Koptelefoon is echt gericht op bass liefhebbers waardoor het geluid niet altijd open is
  • Hogere tonen komen er niet goed uit doordat de lage tonen de overhand hebben
  • Geen Active Noise Cancelling terwijl concurrenten dit wel hebben

Stemmen op deze review mag en kan hier: Klik

Een flinke tijd geleden stuitte ik via Aliexpress op het Chinese merk Bluedio. Dit merk levert voornamelijk audio consumentenelektronica voor aantrekkelijke prijzen. Denk hierbij aan koptelefoons en dergelijke. Op dat moment hadden ze een specifiek model, de Bluedio T3, welke ontzettend populair bleek te zijn vanwege de lage prijs, goede geluidskwaliteit en ook een goede bouwkwaliteit gecombineerd met draagcomfort. Na een paar maanden gewacht te hebben, kwamen ze met de T4, welke ik toen meteen heb aangeschaft (komt ook nog een review van. Hint: 45euro en ACN). Niet kort daarna kwam ik toevallig met ze in contact en kreeg ik de vraag of ik een eerlijke review wilde schrijven over de Bluedio U. Ikzelf vind het altijd tof om een nieuw en interessant merk te introduceren op een platform als Tweakers, juist omdat men hier maar al te goed weet dat er elders in de wereld genoeg interessants te vinden is.

De koptelefoon is onder andere verkrijgbaar via Amazon.de en AliExpress voor een bedrag vanaf ¤78. Houdt er rekening mee dat het kopen via AliExpress extra importkosten met zich kan meebrengen.

Zo gezegd, zo gedaan. En daar zijn we nu dus en na een tijd in gebruik, kan ik er het een en ander over schrijven. ;) In het kort is de Bluedio UFO een over-ear bluetooth koptelefoon vanaf ¤78 (in sommige gevallen net iets meer), die vooral erg comfortabel moet zijn, een goede accuduur moet hebben en natuurlijk goed moet klinken – door hun ‘3D-sound’ technologie. Of dat waar is? Lees verder!

Een van de meest indrukwekkende ervaringen met de Bluedio UFO mag misschien wel het uitpakken zijn. Ja, dat klinkt gek, maar ik ben erg gecharmeerd van de manier waarop het product wordt gepresenteerd. De koptelefoon komt in een zweer stevige doos, welke je open kan flappen door het magneet omhoog te liften. Eenmaal open, ligt de koptelefoon al voor je neus, evenals een hard-case waar je de koptelefoon in kan leggen. Al met al een dikke 5/5 wat mij betreft. Aangezien foto’s meer zeggen dan woorden, laat ik de rest aan jullie over.

Meegeleverd wordt:
  • De koptelefoon
  • Een opberg case
  • Micro-USB kabel naar USB-A
  • 3.5mm naar 3.5mm audiokabel
Allereerst zal wellicht opvallen dat de koptelefoon niet heel erg onschuldig oogt. Wat dat betreft is het een wat grotere koptelefoon dan een aantal zal bekoren. Door de gladde, zwarte lak en matzwarte lak van de bevestiging tussen de schelpen en de band, ontstaat er een mooi contrast – wat ikzelf wel wat vind hebben. Een nadeel aan de gladde lak is dat dit wat snel vlekt en je er vingerafdrukken op kunt zien. Ook zal lang niet iedereen dat verwachten bij een koptelefoon van zo’n 80 euro.

De band is gevuld met een zachte en tevens een fijne stof. Daaromheen zit een gestikt faux lederen materiaal, wat allemaal prima oogt en aanvoelt. De band is ruim genoeg gevuld en alles voelt daardoor verder zeer stevig aan. Niet iedereen zal fan zijn van de belettering op de band, aangezien ‘UFO’ redelijk prominent aanwezig is. Ook de ear-cups zijn zeer fijn ontworpen, met meer dan genoeg opvulling. Het is wederom namaak leer, maar het oogt en voelt verre van goedkoop. Gezien de grote drivers en het feit dat het een on-ear koptelefoon is, gaan de cups over je oren heen – wat tevens écht lekker zit. Hierover later meer.

Het Bluedio logo is te vinden aan de linkerzijde, aan de andere zijde zijn een aantal knoppen te vinden om de audio en dergelijke mee te bepalen. Eigenlijk vrij eenvoudig allemaal: de middelste knop kan oplichten en gebruik je om de muziek mee te afspelen/pauzeren evenals de koptelefoon aan/uit-zetten. Het knopje met het plusje doet het volume een stap omhoog, waar het knopje met het minnetje het volume omlaag doet. De overige twee zijn om naar het vorige en volgende nummer te gaan, niks spannends wat dat betreft.

De knoppen zijn goed van elkaar te onderscheiden en je hebt vrijwel altijd meteen door dat je ook daadwerkelijk op de knop hebt gedrukt, iets wat sommige koptelefoons nog wel eens vergeten.

Aan de buitenkant van het rechteroor, is een logootje te vinden. Nodig? Geen idee. Storend? Nee. De buitenkant van het linkerkant beschikt ook over een logo. Hetzelfde geldt hier wederom. De binnekanten beschikken beide over een indicatie voor welke zijde het bedoeld is, zoals het hoort.

Niet te vergeten zijn tevens de 3.5mm aansluiting voor het draadje dat naar een ander apparaat gaan – mocht de batterij toch leeg zijn, dan kan je dus gewoon verder muziek luisteren. Ook is er een micro-USB poort te vinden voor het opladen. Helaas geen USB-C, maar de nieuwere Bluedio T4 beschikt hier wel over. Aan te nemen is dat eventuele andere modellen de T4 daarin gaan volgen.

De koptelefoon is ruim te verstellen en dit wordt allemaal gedaan door een zeer solide aluminium verstelband. Naast dat deze verstelband er goed uit ziet, is hij ook erg stevig. Heb je even wat ruimte nodig in je tas? No problemo; de UFO kan je in elkaar vouwen. Dit gaat erg gemakkelijk en er komen geen rare geluiden los bij deze manoeuvre.

Comfort
Naast de geluidsweergave van een koptelefoon is het draagcomfort net zo van belang. Mede door de aanwezigheid van de toch weer zeer fijn zittende ear-cups en de goed gevulde band, is het draagcomfort van deze koptelefoon indrukwekkend te noemen. Alhoewel het een vrij grote koptelefoon is, zit hij erg goed op je hoofd. De cups sluiten je goed af van de omgeving, maar dit komt logischerwijs niet eens in de buurt van active noise cancelling – iets wat zeker een gemiste kans is wat mij betreft. 100 euro is niet mild en in Nederlandse webshops zijn er inmiddels koptelefoons te vinden rond dit bedrag mét ANC ingebouwd. Het draagcomfort daarentegen zal bij veel modellen niet in de buurt komen van de Bluedio U; de koptelefoon presteert hierin erg goed.

Een aantal uren de koptelefoon op hebben is voor mij geen enkel probleem. Let wel, ik heb relatief kleine oren, dus dit kan zeker nog wel van persoon tot persoon verschillen. Normaliter was ik gewend koptelefoons na ~ 2 a 3 uur even af te doen, maar daar had ik met de U eigenlijk geen last van.

Voor sporten zal dit niet het meeste interessante koptelefoon zijn. Feit blijft dat de Bluedio U toch vrij groot en zwaar is, iets wat je het liefste niet hebt bij actief bewegen. Voor dergelijke activiteiten is de koptelefoon dan niet aan te raden. Heb je echter alleen als eis dat je hem gewoon gebruikt in het kantoor, de woonkamer, het openbaar vervoer en meer? Dan heb je wat dat betreft een prima kandidaat.

Audio: hoe komt het tot stand?
Bluedio is geen uitzondering als ik begin over bedrijven die wel houden van marketingtermen en interessante woorden. Volgens het bedrijf komt de uitmuntende geluidsweergave tot stand doordat er gebruik wordt gemaakt van de exclusieve PPS8 technologie. Dit is een technologie waarbij er gebruik is gemaakt van 8 drivers, welke allen een deel van het geluidsspectrum weten te pakken. Daarnaast is er mogelijkheid om gebruik te maken van 3D-sound, waarbij er surround sound wordt geëmuleerd. Ikzelf ben daar nooit fan van geweest aangezien het vaker niet werkt dan wel. Spoiler-alert: ook deze koptelefoon faalt daarin.

Het zijn vaak dergelijke termen die eruit worden gegooid om de consumenten helemaal in te palmen. Echter gaat het uiteindelijk nog altijd om de prestaties zelf, which is why I am here!

De test...

Het eerste wat ik getest heb, is hoe de koptelefoon presteert wanneer ik luister naar Electronic Danse Music. Kenmerkend aan deze muziek is het gebruik van veel lage tonen voor de bass en kicks, maar ook hogere tonen komen aan het bod bij bijvoorbeeld melodieën. Na een aantal nummers geluisterd te hebben, is er eigenlijk vanaf het begin al op te merken dat deze koptelefoon zich erg richt op de lage tonen. The bass is booming is zo’n term die niet misstaat bij de Bluedio U. Een gevolg welke zich bij veel koptelefoon voordoet, is dat het geluid daardoor wat minder open is. De mids komen nog redelijk over, maar de focus is simpelweg gelegd op de bass. Hogere tonen komen er hierdoor net wat minder uit dan bij een goed gebalanceerde koptelefoon. Houd je van bijvoorbeeld house muziek of een stevige set hardstyle, dan kan je geluk niet op met de Bluedio U. De koptelefoon weet erg laag te gaan zonder vervorming, iets wat dan wel weer indrukwekkend is.

Heb ik het over lage tonen, bass en veel mids, dan denk ik ook snel aan rock en (heavy) metal. Vaak zie je dat koptelefoons die de focus hebben op de lagere tonen, het bij zowel EDM als rock e.d. eigenlijk redelijk hetzelfde doen. Wederom zal je geen wonderen moeten verwachten qua openheid van de muziek, omdat het alle schijn heeft dat de koptelefoon dergelijke gebruikers niet als doelgroep heeft. Instrumenten zijn goed te onderscheiden en een gitaar klinkt mooi en warm, maar het mocht toch allemaal wel wat meer open en levendiger klinken.

Nu inmiddels duidelijk is dat deze koptelefoon vooral bedoeld is voor de bass-liefhebbers, zal het waarschijnlijk ook wel duidelijk zijn dat ik het niet aanraad om deze aan te schaffen als je bijvoorbeeld naar de wat ‘vocalere’ muziek luistert. Soul en R&B kan prima, maar hou er rekening mee dat stemmen bijvoorbeeld net niet helemaal door komen, niet zoals de muzikant(en) dat bedoeld hadden.

Voor wie deze koptelefoon dus vooral is? Mocht je houden van alle soorten muziek die inmiddels onder EDM vallen evenals rock & (heavy) metal, dan is dit zeker een koptelefoon die het overwegen waard is. Andere muziekstijlen zijn ook prima te beluisteren maar verwacht geen topprestaties met bijvoorbeeld de vocalen en openheid.

Volume en vervorming
Het volume van de koptelefoon kan erg luid. Wellicht is het een van de luidste koptelefoons die ik heb gehad tot nu toe. Of dit ook betekent dat het geluid snel vervormt? Nou, eigenlijk niet. Alhoewel je de grenzen op kan gaan zoeken van gehoorbeschadiging, zal je bij normaal gebruik geen last hebben van geluidsvervorming. Ben je echter een waaghals en hou je van veel luide muziek (wat al een oorzaak kan zijn van schade..) dan zal je wellicht in aanraking komen met vervorming. Dit is echter weinig te voorkomen. Bij normaal gebruik en ook bij wat hogere volume is er geen enkele sprake van vervorming.
Lekkage van het geluid?
Niets is zo vervelend als iemand die bij je in de buurt zit met een koptelefoon op en dat je dan vrolijk kan meeluisteren met een privé concert. Doordat het een on-ear koptelefoon is met een gesloten achterkant, zal je hier echter geen last van hebben. Geluid lekt amper tot niet zolang je het bij het normale gebruik houdt. Zoek je de grenzen op, dan kan het zijn dat een ander ook mee gaat genieten..

Geluidsomgeving tijdens het dragen
Alhoewel er geen actieve ruisonderdrukking aanwezig is om geluidsomgeving te filteren, doet de koptelefoon alsnog een prima taak bij het afzonderen van de omgeving. Hoewel er toch redelijk wat stilte is wanneer je de koptelefoon op hebt, zal het nooit helemaal stil zijn – wat ook logisch is aangezien het eerder passieve ruisonderdrukking is de grote en dikke oorkussens.

Veel mensen vergeten het nog wel eens, maar ook een microfoon zit op de meeste koptelefoons en oordopjes. Zo nu en dan kom je wel eens een model tegen die het niet heeft, of een koptelefoon met meerdere versies. Hier lijken de fabrikanten wat op in te spelen, wat inhoudt dat de kwaliteit van veel microfoons vaak wat achter blijft liggen.

De Bluedio U is hierin dan ook geen uitzondering en zal je niet verbazen met een geweldige microfoon. De microfoon bevindt zich aan de linkerzijde, aan de onderkant. Voordeel hiervan is dat dit redelijk dicht bij je mond zit.

De prestaties van die microfoon? Voor de sporadische belletjes of voice-messages zal het allemaal prima voldoen, zolang je maar rekening houdt met het omgevingsgeluid. Wanneer dat namelijk aanwezig is, kan het zijn dat een ander je niet (goed) kan verstaan.

De accuduur van bluetooth koptelefoons verschilt vaak gigantisch. Waar sommige fabrikanten het voor elkaar krijgen om de koptelefoon slechts 5 uur op een accu te laten leven, zijn er inmiddels ook fabrikanten die makkelijk de 25 uur weten te overschrijden. Bluedio zelf adverteert met 25 uur, iets wat qua cijfers natuurlijk behoorlijk prima is. Op welke volume dit is, vermelden ze er dan weer niet bij. Alhoewel dit ontzettend lastig te meten is doordat je simpelweg ook nog een normaal leven moet hebben en niet altijd de tijd kan bijhouden, kan ik me wel vinden in die berichtgeving.

Een normale dag betekent vaak toch wel zo’n 5 a 6 uur minimaal aan muziek luisteren (sommige mensen houden daar nou eenmaal van) en vaak hield de batterij het zo’n 3 dagen vol. Ikzelf ben wel wat meer van een iets hoger volume wat vaak ook als gevolg heeft dat de batterij iets sneller leeg is. Desondanks heb je natuurlijk ook andere situaties waardoor je de accu maar eens in de week a 2 weken hoeft op te laden. Mocht je dan geen oplaadkabel in de buurt hebben, kan je simpelweg de bijgeleverde 3.5mm naar 3.5mm kabel gebruiken. Heeft je telefoon deze klassieke poort echter niet meer? Ja, da’s knap balen.

Het opladen van de batterij neemt zo’n 2 a 2,5 uur in beslag. Niet slecht maar ook niet indrukwekkend. Even kort aan de lader betekent daarentegen wel dat je hem weer een aantal uren kan gebruiken.

Alhoewel Bluedio rijkelijk adverteert met hun exclusieve en innovatie technieken, valt dit in de werkelijkheid – zoals bijna altijd – wel wat mee. De koptelefoon weet indrukwekkende en stabiele lage tonen te halen en is voor de bass-fanaten evenals EDM en rock/(heavy) metal liefhebbers een interessante keuze. Hecht je echter veel waarde aan goed gebalanceerd geluid, dan is deze koptelefoon het niet voor jou. Er gaat nog wel eens wat detail verloren en zodra de hogere tonen om de hoek komen zetten, merk je gewoon dat deze koptelefoon er niet voor is gemaakt.

De koptelefoon is met zijn 100 euro vrij prijzig voor Chinese begrippen. Alhoewel de geluidsweergave zich dus echt richt op 1 doelgroep, zijn er ook genoeg positieve dingen te noemen over de Bluedio U. Zo is het draagcomfort top-notch. Ook de accuduur is zeer goed te noemen en stelt de bouwkwaliteit ook niet teleur. Op het gebied van audio is dat dus erg persoonlijk, maar bij veel andere dingen laat de koptelefoon weinig steekjes vallen.

Waardeer je deze review, zou je meer willen zien en wil je dit ergens kwijt? Stem dan op mij door op het plaatje hieronder te klikken en een reactie achter te laten in het desbetreffende topic.. Iedere stem waardeer ik enorm! :)

Heel erg bedankt voor het lezen van de review mocht je alles gelezen hebben. Mocht er nog iets zijn dat je mist, laat het me weten! Ik zal het proberen toe te voegen, en waar nodig/mogelijk proberen te testen

In geval van spelfouten e.d. zou ik het waarderen om deze via een PB te melden.

Heb jij ook een Bluedio U (UFO) (Zwart)?