×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 37,5" @ 3840x1600 (AS-IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 38UC99-W Wit, Zilver Review

Foritain 8 augustus 2017, laatste update op 8 augustus 2017, 6.963 views

LG 38UC99-W Wit, Zilver (Product geleend)

Holy C-, F- en vul nog wat onbeleefde woorden in. Een kanon van een product en paneel, een praktisch ultiem productiviteitsscherm, maar ook één met een prijskaartje voorbij die van menig eerste auto.

Pluspunten

• Combinatie afmetingen, resolutie, en pixeldichtheid maakt het een aantrekkelijk, scherp, praktisch zinvol ultiem scherm voor productiviteitsdoeleinden. Foto-/video werk, mega spreadsheets, tig vensters, praktisch alles. De ultieme vervanger van twee schermen.
  • Screen split software top (en onmisbaar) en maakt het scherm uitermate flexibel instelbaar
  • Goede tot uitstekende beeldkwaliteit op alle relevante punten. In elk geval zeer goede kleur- en grijsweergave en kijkhoeken.
  • Featureset met USB Type-C in, degelijke speakers (met Bluetooth functie), hoogte verstelling, USB hub met Quick Charge, en prima OSD zeer compleet te noemen.
  • Freesync met 75 Hz support als prettige extra voor (incidenteel) gaming.

Minpunten

• Prijs. Op zichzelf. Vergeleken met 2 dikke 27" schermen, zelfs vergeleken met twee 34" 1440p schermen. Het is een money-no-object ultiem werkpaard voor wanneer je één scherm neer wilt zetten.
  • Voor 1400 euro verwachten we eigenlijk 'alles zeer goed' ipv dat er nog wat 'goede' elementen tussen zitten. Bijv de minimale bleed in de onderste hoeken zouden we liever helemaal niet zien, het contrast had nog iets hoger gekund, en de uniformiteit op maximale helderheid had nog wat beter gekund. Hij blijft uitstekend voor de meeste taken, maar komt hier en daar net wat puntjes te kort voor pure perfectie.
  • Swivel / roteer functie ontbreekt op de voet.
  • Ik ben nu een klein beetje minder gelukkig met de 34" 3440x1440p voor mn neus. Meh.

LG 38UC99 review

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Prestaties
- Conclusie

Een serieus risico van je tech aankoop is natuurlijk dat je thuis komt en dan kort erna leert dat er eigenlijk toch nog iets beters is. Zeker als je je aanschaf met een beetje aandacht hebt voorbereid dat dat soms toch een beetje zeer. Eerder dit jaar maakte ik voor mijn werkplek de stap naar een LG 34” 3440x1440p Ultrawide, een hele redelijke keuze wanneer je een scherm zoekt voor productiviteit (veel pixels) en foto gebeuren (IPS, goede kleurcapaciteit).

… en toen konden we een tijdje aan de slag met de LG 38UC99 aan de slag. 38”, curved, en met een resolutie van 3840x1600, oftewel nog groter en nog meer pixels, en zoals elke fanatieke pc werker zal weten is extra verticale werkruimte zelden vervelend. In deze review halen we het scherm door de routine, en gaan we ook vooral in op de eventuele meerwaarde boven een meer typisch 34” model.

Één ding kunnen we zeker niet omheen, en dat is dat je voor dit scherm bijna 1400 euro mag neerleggen. Of iets duur is is relatief, maar ik vermoed dat zelden iemand dit 'weinig' centen zal noemen.

De volledige specificaties:

Heldere specs, houden we van. 3840x1440p is reeds besproken, maar waar zij die een 4K scherm op het oog hebben vraagtekens zullen zetten bij de prijs per pixel kunnen we meteen de pixel-per-inch waarde aanhalen, want met 111 is het een scherm wat je normaliter zonder te schalen gebruikt, bij een 4K paneel op 27-32” zal je moeten schalen wat de netto ruimte wat kleiner maakt.

Interessant zijn o.a. de 75 Hz refresh optie en freesync support, en uiteraard wordt hier gebruik gemaakt van een IPS paneel met goede kijkhoeken en focus op kleurweergave; 99% sRGB wordt geclaimd. Kudos voor enige humor om de contrast ratio gewoon “mega” te noemen, al kan het zijn dat ze er toch 1:1000 of 1:1024 mee bedoelen; we zullen het zo meten.

Aansluiten gaat via DisplayPort (1.2) of HDMI (2.0) of via een USB Type-C device. Er zitten ook USB poorten op als hub of om je telefoon met Quick Charge support snel mee te laden. Verder zien we VESA support en speakers die ook via Bluetooth kunnen worden aangestuurd, plus een Picture-in-Picture optie voor twee bronnen tegelijk, mocht je zoiets fijn vinden.

Let uiteraard even op de afmetingen voordat je dit scherm neer zet, want die zijn niet mals. Anderzijds zijn ze niet extreem veel groter dan van een meer gangbare 34” ultrawide.

Verpakking: netjes, stevig, en ook vooral lekker groot. Maar goed nieuws: met een beetje passen en meten kan je hem met een golfkarretje meenemen (getest). Als je hem ergens met de auto wilt halen zorg dan voor een flinke laadruimte.

Het scherm zet je in drie stappen redelijk vlot in elkaar (voet, poot, paneel) en maakt vervolgens ook een lekker solide indruk; er zit ook meer dan genoeg staal in de hele constructie verwerkt. De voet is mooi gebogen en netjes geborsteld afgewerkt.

En twee minuten later staat het scherm compleet en kunnen we even staren. Het is een bijzonder indrukwekkende aangelegenheid, zelfs als je al 34” Ultrawides, 32” of 40” schermen voor je neus hebt gehad. De curve draagt daar aan bij, maar ook de individuele details zoals de dunne zilverkleurige bezels die lekker bij de voet passen mogen er toch zijn.

Achterop is het scherm geheel wit afgewerkt, en zien we de uitschuif constructie voor hoogte verstelling en een kantel functie. Een scherm van dit formaat hoeft niet 90 graden draaibaar te zijn, maar even naar de zijkant draaien zit er ook niet in. Daarbij overigens de kanttekening hoe zinvol dat is, ik heb in mijn ultrawide gebruik die functie nimmer gemist.

Naast de poot zien we de aansluitingen. De USB Type-C optie zal zeker gewaardeerd worden door zij met de luxere laptops, en het ontbreken van oudere aansluitingen kunnen we gezien de resolutie ook wel begrijpen. Wel vereist het strak wegwerken door de rechte plaatsing achterop iets meer moeite wanneer je de achterzijde van dit scherm duidelijk in het zicht verwacht te plaatsen, al helpt het optionel afneembare ringetje onderaan de voet uiteraard wel.

Nog even een blik op de aanwezige extra’s en accessoires. Een handleiding, driver en software cd (software wil je wel installeren overigens, daarover straks meer), DP kabel, HDMI kabel, USB Type-C kabel met USB Type-C -> Type-A verloopje, en een flinke brick voor de stroomvoorziening.

Witte kabels en accessoires bij een wit model monitor worden uiteraard wel gewaardeerd.

De testresultaten gaan we zo bekijken, maar als iemand die primair naar gecalibreerde (sRGB) IPS panelen kijkt vind ik de 38UC99 toch een hele knappe indruk maken. Het lijkt er hooguit op dat de coating iets matter, haast zijdeachtig is vergeleken met de LG 34UM88, iets wat ik zelf wel kan waarderen en zeker in een ruimte met grote lampen aan het plafond en studiolampen in de achtergrond is het fijn dat niet alles en nogwat wordt gereflecteerd.

Wat bovenal opvalt is de zee aan werkruimte. Fundamenteel aan de LG Ultrawide modellen is de software met welke je het scherm flexibel in verschillende zones aan kan passen. De paar honderd extra horizontale pixels in mijn eigen favoriete productiviteitssetting, drie verticale zones, valt al positief op, maar het is vooral de extra verticale ruimte die als grote meerwaarde wordt ontvangen. 160 pixels lijkt wellicht niet zo veel, maar zij die in de tijd geïnvesteerd hebben in 1920x1200 in plaats van 1920x1080 pixel schermen zullen precies begrijpen waar ik het over heb. Wat werkruimte betreft is het simpel: dit is een ultiemere uitvoering van een 1440p ultrawide, om over 1080p modellen maar te zwijgen. Vooral ook voor zij die de andere schermindelingen via de software willen gebruiken zullen profiteren van de extra pixels. Normaliter gaan we niet al te veel in op de software, maar hier is die dermate fundamenteel voor de ervaring dat we hem toch even meenemen om te laten zien hoe de indelingen en presets in elkaar zitten. Hou er ook rekening mee dat je de lijnen kan verschuiven, dus je kan die drie verticale zones ook verschillende breedtes meegeven.

De software zelf:

Of nog sneller, direct aanpassen vanuit de taakbalk:

Bij onze eigen ultrawide was één van de afwegingen dat we toch liever één dan twee schermen wilden neerzetten (en dat twee vergelijkbaar capabele schermen flink prijziger zouden zijn, iets wat hier niet op gaat). Een redenering die nog altijd stand houdt, maar afstappend van een 2560x1440 scherm plus 1920x1200 scherm was de netto werkruimte soms toch wel opvallend minder, en dat ‘probleem’ is hier niet merkbaar aan de orde gekomen. Ook vergeleken met de 32” en 40” modellen met 4K resolutie vinden wij beide hier de balans toch ook beter in orde, deels omdat de 111 PPI eigenlijk al een ideale balans bereikt zonder schaling, en deels omdat er weliswaar een mooie netto bump in verticale werkruimte is, maar dat de 38UC99 niet als een overdreven hoog scherm aanvoelt. Deze hoogte vereist weinig gewenning als je bijvoorbeeld al eens met 27” 1440p schermen hebt gewerkt, terwijl de gigantische 16:9 schermen de ogen duidelijk meer laten zoeken in de hoogte. Positieve woorden voor de LG dus, al moeten we ook niet vergeten dat we voor dit bedrag toch twee bijzonder capabele 2560x1440p schermen neer kunnen zetten.

Wat wel duidelijk wennen is is de curve van het scherm. De draai loopt goed met het natuurlijke beeld mee, en het voelt in principe ook wel alsof je rechter naar je scherm kijkt wanneer je de uithoeken gebruikt, maar het neemt niet weg dat het in grotere objecten een aparte ervaring is wanneer je loodrechte lijnen toch iets gebogen wegdraaien. Voor fotografie hebben wij het niet als een issue ervaren, en ook voor grote excel sheets bevalt het eigenlijk prima, maar toch kunnen we ons voorstellen dat curved niet voor iedereen weggelegd is, bijvoorbeeld wanneer je geen enkel optisch effect kan verdragen.

Dankzij Freesync en de 75 Hz optie zou er op dit scherm ook best een spelletje gespeeld kunnen worden. En op zich is dat ook prima mogelijk. CS:GO op deze afmetingen is sowieso een aparte ervaring, maar voor een niet 120Hz+ paneel komt deze LG aardig mee in deze vlotter shooter, wat een prima indicatie is dat wat rustigere games ook gewoon vlot genoeg gepresenteerd worden, uiteraard met de wetenschap dat dit primair geen gaming scherm is en zodoende niet aangeschaft moet worden. Het is niet het snelste scherm, en als je snelle schermen gewend bent voel je dat ook zeker wel, maar voor wat incidentele potjes hoef je het niet te laten. Freesync zou in theorie de grootste winst moeten zijn, maar het bereik van 52 tot 75 Hz is wel wat beperkt, zeker voor deze pittige resolutie waarop geen huidige AMD kaart echt op richt is het op zware instellingen lastig vol te houden. Het huidige topmodel, de RX 580, zal zware games op lagere settings weg moeten spelen, of je zal een voorliefde voor lichtere of tragere games moeten hebben. Eigenlijk is het wachten op AMD VEGA (Soon, I hear ;) ) om er optimaal gebruik van te maken… althans dat hopen we voor AMD.

Fysieke bediening gaat met een kleine joystick onderop het scherm, vergelijkbaar met andere LG modellen en iets wat mij in de praktijk prima is bevallen. Het hoofdmenu is allemaal vrij vanzelfsprekend met wat input opties, beeldaanpassingen, en een flink aantal presets. We gaan verder uit van de subjectief aangename Custom instelling, ook voor gaming had deze mijn voorkeur, maar daarover waren de meningen verdeeld.

Normaliter geven we weinig aandacht aan de speakers in monitoren, simpelweg omdat ze vaak bedroevend slecht zijn. In onze 34UM88 viel echter al op dat er wel degelijk een aardig geluid in zit, zelfs voor een achtergrond muziekje niet onaangenaam terwijl we veelal op monitorspeakers al blij zijn als we een filmfragmentje zonder pijn kunnen aanhoren. Deze 38UC99 komt nog ietsjes beter voor de dag, wat de speakers wat ons betreft een feature maakt die genoemd en gewogen mag worden. Een vervanger voor een setje boekenplank speakers is het uiteraard niet, maar als je meer dan minimaal geluid uit je monitor verwacht scoort de LG toch punten.

Met behulp van de X-Rite iDisplay Pro heb ik dit scherm aan enkele tests onderworpen. Geen extreme lijsten met testresultaten, maar hopelijk een begrijpelijke samenvatting voor iedereen in een overzicht wat in korte tijd te begrijpen moet zijn en daarbij een duidelijk beeld te schetsen van de prestaties.

Maximale helderheid wordt geclaimd op 300 cd/m2, wij meten 274 cd/m2 in het midden maar zien iets hogere waardes op ander meetpunten. Dit is een prima maximale helderheid voor de meeste omgevingen zolang je niet de zon direct van achter op je gezicht hebt. Minimale helderheid komt iets boven de 0,3cd/m2 uit wat uiteindelijk resulteert in een contrast van 830:1, goed, maar niet uitzonderlijk.

Kleurtemperatuur zien we rond de 7000-7100K hangen, iets kouder dan daglicht maar dat zijn waardes die toch prettig ogen. De gamma curve is ook best netjes, met iets noemenswaardige afwijkingen enkel in de meest heldere delen.

Kleur- en grijsweergave dan? Prima resultaten voor alles behalve de meest extreme kleur kritische productietaken. Opvallend is het grote getal bij de pure rood weergave, maar zelfs op een gecalibreerd scherm kan ik het verschil tussen de linker- en rechterhelft van het kleurvak nauwelijks onderscheiden en in het schema eronder zien we het rode puntje ook nauwelijks van het doelvak verwijderd. De nauwkeurigheid van het puur rood is een 'known issue' bij de iDisplay Pro, en lijkt met het oog op eerdere testresultaten dan hier ook roet in het eten te gooien. Gezien alle andere meetpunten wegen we er dan ook niet al te zwaar aan. RGB grijsbalans verder ook geen opmerkingen over. Onthoud echter wel dat LG dit scherm als gecalibreerd verkoopt, dus zeer goede resultaten waren ook wel te verwachten.

Uniformiteit is goed, maar de scores aan de linker- en linkeronderkant voorkomen dat de totaal score uitstekend is. 87% op maximale helderheid is overigens nog altijd goed, en 93% op 75% helderheid zeer goed te noemen terwijl dit ook een veel waarschijnlijkere helderheid instelling is voor dagelijks gebruik. Resultaten zijn één, ervaring is het ander, en zelfs op volle helderheid kunnen we er weinig van zien terwijl we dat normaliter niet eens gebruiken.

Backlight beeld dan, een minimaal beetje bleed in de hoek rechts onder, en een beetje meer in de linker hoek, maar in elk opzicht gewoon een goed resultaat. Al kunnen we ook stellen dat we voor dit soort bedragen een 'stellar' bleed performance zouden verwachten.

Kijkhoeken zijn zoals we van een IPS paneel mogen verwachten ook goed. Uiteraard iets verlies van helderheid, maar weinig tot geen verandering van kleur of andere zaken.

De LG 38UC99 is een bijzondere ervaring. Het feit dat het een 38” scherm is verklapte dat natuurlijk al een beetje, maar het ‘UltraWide WQHD+” concept is in mijn optiek een bewonderingswaardige take op grootbeeld. 27” schermen wen je zo aan, 34” Ultrawides ook, maar schermen die veel hoger zijn werken minder natuurlijk dan deze extra brede en slechts nipt hogere implementatie. 40” 4K schermen zijn in netto werkruimte weliswaar de grote concurrent (op 32” zullen de meeste mensen nog scalen oftewel netto ruimte inleveren), maar die mega hoogte van zo’n scherm is niet voor iedereen weggelegd terwijl dit gewoon veel toegankelijker en veelal praktischer is. De LG 38UC99 voelt als een ultieme vervanging voor de werkruimte van twee schermen voor zij die geen twee schermen willen gebruiken, en oogt ook als een ultiem scherm als je hem op tafel aanschouwt. Deels door de afmetingen, curve en afwerking, maar even goed door de inhoud die het paneel zelf biedt. Het aantal taken dat profiteert van de extra horizontale en verticale pixels is immens, ons eigen foto-, spreadsheet- en tekst-werk is niet meer dan het topje van de ijsberg, maar alleen al daarin merken we al de duidelijke meerwaarde van dit concept.

Één van mijn eigen argumenten voor mijn 34” 1440p Ultrawide was dat het lastig was om voor het geld die netto werkruimte (of meer) te krijgen met twee schermen zonder op beeldkwaliteit in te leveren, het alternatief was dan feitelijk één dik 27” 1440p (of 4K) scherm voor foto werk en dan een budget 1080p scherm ernaast, maar juist die verticale pixel ruimte is goud waard in productiviteit en wil je op je tweede scherm niet inleveren. Dat gunstige prijs argument gaat voor dit scherm niet op, want voor dit bedrag kunnen we prima twee dikke capabele 27” 2560x1440p schermen halen. Heck, twee 34” 3440x1440p Ultrawides lukt ookt nog wel voor 1400 als je een beetje slim shopt; beat that for workspace. Aan de andere kant is er ook zoiets als genoeg, en is extreem veel werkruimte niet altijd gunstig wat de reden is dat ik thuis weer van drie naar twee schermen ben gegaan. Het zal voor iedereen anders zijn, maar ik denk dat LG hier een mooie balans treft tussen ‘heel veel’ en ‘genoeg’ en dat in één aantrekkelijk pakketje weet te stoppen.

Het neemt niet weg dat de prijs vergeleken met vrijwel alle andere opties op de markt duidelijk de grote uitdaging van dit model. Zelfs met het oog enkele voordelen die we niet eenvoudig gaan oplossen met twee schermen zoals USB Type-C input voor je high-end laptop, top software voor flexibele schermindelingen, niet onaangenaam gebalanceerd geluid via Bluetooth, of natuurlijk het feit dat één zo’n mega scherm fysiek bijzonder indrukwekkend is terwijl het ook nog strak blijft, 1400 euro is en blijft gewoon serieus geld. Normaliter zou ik ook even over de directe concurrentie na willen denken, maar gezien LG vooralsnog de enige is die deze afmetingen en resolutie biedt zijn we wat dat betreft snel klaar.

Resultaten zelf zijn goed tot uitstekend. Uitstekend op gebied van kleurweergave, grijsweergave, kijkhoeken. Goed kunnen we de backlight bleed benoemen, de gamma waardes en de uniformiteit op maximale helderheid (of zeer goed voor de uniformiteit op iets lagere helderheid). Het is dus ook gewoon een goed, aangenaam, en capabel IPS paneel met prima out of the box performance die voor alle behalve de meest extreme pro doeleinden zal moeten voldoen; noem het een goede all-rounder, zij het dat gaming echt een secundaire eis voor je moet zijn, geen primaire. Voor alle andere taken is het echter een scherm dat weinig anders zal doen dan een knappe positieve indruk achter laten wat beeldkwaliteit betreft, zowel in donkere als lichtere kantooromgevingen.

Als je mij vraagt wat het ultieme, money no object, productiviteitscherm op de markt is zou ik toch naar deze wijzen, daar kan ik gewoon weinig anders van maken. Het is simpelweg een ultieme uitvoering van het Ultrawide concept, en ik kan enkel hopen dat er meer van dit soort 38” 3840x1600p schermen naar de markt gaan komen. Het kan nog groter, je kan nog meer pixels halen voor het geld, maar het concept is hier wel heel goed in balans en hetzelfde kunnen we zeggen voor de specifieke uitvoering die LG hier met de 38UC99 neerzet. Of wellicht nog eenvoudiger: Als ik van geld gemaakt was dan had deze LG 38UC99 hier morgen gestaan.

Donaties voor het “Help Foritain aan een LG 38UC99” fonds zijn welkom. ;)

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een LG 38UC99-W Wit, Zilver?

Yes..... Nogal :) ! Of een bureau Extender ^^
Mwah, hij is fors, heel fors, maar als je twee schermen gewend bent is het niet heel anders (behalve dan een stuk sexier). Die paar centimeter boven een 34" ben je zo aan gewend, geloof mij :D

Maar goed, als je 22-24" gewend bent, of nog ouder, dan is het wel even slikken inderdaad. Misschien ben ik gewoon verwend ;)
Het went heel snel. Zelf van een 17" laptop scherm of 24" desktop naar dit scherm gegaan en er geen moment spijt van gehad. In het begin oogt hij erg groot, maar na een week is het niets anders dan erg veel plezier hebben met dit scherm.
34" went ook best snel, en de stap naar 38" vervolgens ook. Ik zou bijna zeggen dat alles wel went, maar ik moet ook toegeven dat ik veel meer gewenning nodig heb voor 32" 16:9 schermen, of het 40" monster wat hier nu ook staat.

Maar ook dat is subjectief, ik heb altijd in de breedte gewerkt (27" met 2x 24" ernaast), iemand die al gewend is de hoogte in te werken heeft het vast makkelijker met zo'n 40" dan 3x 27" naast elkaar (ook wel tof btw).

Volg het gevoel :D
Haha, schermen wen je sowieso wel aan. Ook ik ging van 2*24 naar 3*24 naar 1*34+1*24 en weer terug uiteindelijk naar de huidige setup 27" 165hz + 27" 60hz voor gaming en fotobewerking... En nu alwéér nieuwe kriebels voor zo een scherm als dit... Oh well :D

Bedankt weer @Foritain ;)
Nouu... extra hoogte is wel een stuk meer wennen iig. Breedte went best wel, maar hoogte is een hele andere manier van werken. 2x 27" vind ik zelf ook wel mooi trouwens, 1x game en 1x photo. Maar een beetje goede van beide kost nog best wat centen...
Naja, van 24" 1920x1080 naar 34" 3440x1440 wende anders razendsnel.

Haha ja, heb nu een asus rog switf pg279q en dell u2715h staan... maarja als het goed is gaan die nog heel wat jaartjes mee nu! :D
+3 , Master, krijg je er een Nekband bij :) ?
Danku :D Maar uh.. nekband? :D Beetje bang dat je je hoofd te veel moet draaien?
Holy moly wat een scherm!
Wederom een toppert!

krijg nu al nekklachten, met het van links en naar rechts kijken ;)
Op wat voor een scherm werk je normaliter? Denk dat dat nml heel goed mee valt.

En uiteraard "dank u" (en ja, holy moly is accuraat :D)
ik mag met 4 keer 22# in caré werken
In een vierkantje? :D Krijg je dan niet meer last van je nek de hoogte in? Ik vind 40" nml ook al fors wennen (16:9)
valt mee. Soms het gevoel dat ik net nog een scherm te kort kom...
Misschien krijg je je werkgever deze wel aangepraat? :D Kan je voorlopig weer even vooruit ;)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 8 augustus 2017 11:03]

Maatje te groot voor mij, maar wat een prachtig scherm!

Zeer nette review :)
Je zal vast niet de enige zijn die daar zo over denkt :D

En dank je wel :D
+3, prachtig scherm

[Reactie gewijzigd door kever678 op 9 augustus 2017 10:57]

Dell doet momenteel trouwens ook mee met de Dell U3818DW.
Daarnaast een top review!
Ik zit er zelf aan te denken om binnenkort mijn monitoren te vervangen voor een 34" ultrawide.
Ik heb momenteel namelijk 1x 27" 1440p met aan beide zijden een 24" 1080p, waarvan ik 1 24" monitor nauwelijks gebruik.
Zou je zeggen dat 38" het zeker waard is of merk je er in praktijk toch vrij weinig van t.o.v. 34" ultrawide. Het scheelt namelijk toch al gauw 300 euro. (als de schermen al leverbaar zijn, ik zit helaas vast aan Paradigit voor de aanschaf)
Ik hoorde het na het posten van de review inderdaad dat de eerste net naar Nederland is gekomen. Echt gloedje nieuw dus. Ben best benieuwd eigenlijk, maar of/wanneer ik zo'n ding te zien krijg....

Wat je beschrijft komt mij wel bekend voor. Ik had één 27" 1440p scherm als primary, met twee 24" 1200p schermen ernaast. De derde gebruikte ik te weinig en nadat die weg ging miste ik die ook niet. Die dualscreen setup heb ik nog altijd staan. Ik heb nu een tweede werkplek erbij met een 34", ook een LG, en met die software om de vensters flexibel in te delen afhankelijk van mijn werk.

Om eerlijk te zijn, een echte upgrade ga ik die 34" niet noemen. In de review ging ik er ook op in waarom ik toch voor de 34" ben gegaan: een 27" 1440p scherm welke voor mij ging voldoen zat op ca 450 euro. Ik kon via iBood die 34" voor zo'n 550 oppikken. Een tweede scherm van beetje kwaliteit zou de combinatie duurder maken, en ik wilde ergens ook wel een iets strakker totaalplaatje van mn bureau maken. Het alternatief was een goedkoper 2e scherm natuurlijk, maar ik ben gegaan voor iets minder netto pixels maar dan wel een goed afgestelde IPS over de hele 34" die er nu staat.

Laat ik het zo stellen, ik ben er nu heel blij mee, of vergelijkbaar blij. Maar of ik een uitstekende 27"+24" combi daadwerkelijk weg zou doen voor een 34"? Lastig.

Die 4" extra lijkt overigens niet zo heel veel, maar die extra pixels zowel in de hoogte als breedte maken toch echt een flink verschil. Veel meer dan "slechts 4 inch" doet klinken, vanaf het eerste moment was ik best verliefd. Voor mij persoonlijk is/was het echt enkel die 1400 euro die mij ervan weerhoudt, zeker gezien ik dus een prima IPS (non-curved) Ultrawide al had voor ca 550. Uiteindelijk moet jij bepalen wat die meerprijs voor jou doet. Ik kan het op zich prima missen, maar het neemt niet weg dat ik die horde nu nog te hoog vind. Twijfel je echter meer over de meerwaarde dan de centen zou ik het echter gewoon doen, die is overtuigend, en een goed scherm doe je normaliter ook vele, vele jaren mee.
Heb hier de U3818DW nu een weekje of 2 staan. Heerlijk scherm :)

Vind het trouwens wel echt een stuk fijner dan de 34 inch. Vooral de extra hoogte is erg prettig. De 34 inch is breed zat, maar voor op de desktop is de extra hoogte van de 38 inch wel zo prettig.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 13 augustus 2017 16:21]

Eens. 160 pixels klinkt nie veel, maar is echt een verschil :D
Het scheelt toch iets van 4cm in de hoogte. Dit is voor mij ook de grootste reden dat ik dit scherm gekocht heb. Vond de 34 inch een heerlijk scherm maar in de hoogte vond ik het net wat te weinig en nu is het wel goed zo.

Heb nog zitten kijken naar een 30 inch 16:9 scherm maar dan zou ik gamen en films kijken op 21:9 toch ook wel weer gaan missen, dus toch maar weer voor 21:9 gegaan. Moet wel zeggen dat het qua breedte nu wel genoeg is zo. Als ik ga gamen zit dit scherm toch wel aan de max van wat je kan zien. Ik denk niet dat nog breder nut zou hebben. Iets hoger zou opzich nog wel mogen.
Heh, dan kom je op iets als de 40" UHD die ik hier nu op de setup naast mij heb staan. Dat is wel een bizarre ervaring. Ik zou persoonlijk nog altijd voor de 38" gaan.

Achteraf gezien... ik twijfel nog. Gezien de 550 (of iets dergelijks) die ik neertelde voor de 34" niet in de buurt van een 38" komt mag ik ook niet klagen. Misschien praat ik het over een paar weken of maanden nog een keer goed voor mijzelf :D

Bijvoorbeeld omdat het witte beter op dit bureau staat? Right? Dat is toch wel wat kapitaalverdamping waard :D
Ik vind de 38 ook erg prettig. Ben blij dat ik toch weer voor 21:9 gegaan ben en niet voor een hoger 16:9 scherm. Vooral ook hier weer films kijken en gamen is geweldig. Qua pixels is het iets van 25% meer dan bij 3440x1440 dus mijn GPU's trekken het gelukkig nog goed.

Het is wel jammer dat je vastzit aan 60Hz bij deze schermen of max 75Hz. Het zal nog wel even duren tot er een 38 inch 144Hz IPS scherm op de markt komt. Nou is dit al wel geweldig voor gamen maar dat erbij zou zo'n scherm echt perfect maken.
Zit nu nog met 2x GTX980 in SLI. Die zijn opzich snel zat voor iedere game op High of Ultra. Alleen de 4GB begint een beetje krap te worden. Had al gekeken naar 2x GTX1080 in SLI maar op dit moment is dat gelukkig nog niet nodig. 1 enkele 1080Ti is niet echt een grote boost in snelheid aangezien wat ik nu heb vrjiwel gelijk is aan 1x 1080 en de Ti maar iets sneller is.

Ik laat de 980's maar zo lang mogelijk zitten en zet de settings maar iets lager als het nodig is. Een upgrade naar 2x 1080 is toch een hele hoop geld aangezien er ook nieuwe waterblokken moeten komen als ik dat zou doen. Ik blijf nu zo lang mogelijk draaien met deze kaarten en dan upgrade ik liever als de nieuwe serie kaarten van Nvidia er is. Misschien komt er dan wel 1080 SLI met 2e hands kaarten ofzo.
Het nadeel van custom loops denk ik dan maar, zit je meteen aan een flinke investering vast. Ook wat tijd betreft denk ik?

Ach joh, als het voldoet, waarom aanpassen? :D
De stilte die het geeft door 2 hete kaarten te koelen met 2 stuks 4x120mm radiatoren is het geld wel waard vind ik. Dan de kaarten vervangen kost inderdaad een hoop tijd, maar ik vind het leuk om te doen dus dat maakt niet uit. Het is een leuk middagje werk en het resultaat mag er altijd zijn.
Soms kan resultaat niet zo mooi zijn (of voelen) zonder dat er werk en liefde in is gegaan toch? :D

That reminds me, ik heb nog een werkpaard met een fan op 12V staan :D
Ben er zelf ook nog steeds erg blij mee. Vooral dat je 2 schermen naast elkaar kan hebben via 2 inputs (DP/HDMI) zodat ik op 2 machines tegelijk kan werken met een full HD+ resolutie.
Ik geloof dat helemaal :D Ik mis em :D
Ten eerste: Wat een geweldige review, niet alleen de informatieve content, maar ook de manier van schrijven!

Ik ben op zoek naar een non-curved Ultra wide 4k scherm, alleen vind de prijs beetje fors (moet dan immers nieuwe GPU). Wellicht dat Black Friday eind november daarin verandering in brengt. Momenteel heb ik een groter scherm en wilt juist naar wat kleiner. Wat is ongeveer de afstand dat je er vandaan zit? Het lijkt mij dat je het gevoel heb alsof je er echt helemaal in zit vanwege het curved perspectief en ben benieuwd of het zo prettig is dat ik misschien wel voor een curved ultra wide scherm gaat.

[Reactie gewijzigd door jessekooijman97 op 11 augustus 2017 09:57]

Dank je wel, altijd leuk om te horen :D

Afstand waar ik vanuit ga is een armlengte (1m96 en geen korte armpjes overigens), maar ik schuif en verplaats en wandel dusdanig veel rond hier dat het niet meer dan een uitgangspunt is.

Curved blijf ik een lastig puntje vinden. Ik zie er in de 38" zeker de meerwaarde wel van in, in de hoeken oogt het iets natuurlijker en ook gewoon puur visueel voor je bureau is het wel erg tof om te zien.

Anderzijds, mn 34" is niet curved, en ik mis de extra pixels veel meer dan de curve, die is leuk, maar m.i. geen dealbreaker. Zeker gezien het prijsverschil op moment van aanschaf iets van 200-300 eur was. Af en toe op de centjes letten enzo he ;)