Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,5" • 2560x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

HTC U11 Zwart Review

Buskru1jtTestpanel 7 augustus 2017, laatste update op 7 augustus 2017, 163 views

HTC U11 Zwart (Testpanel)

De HTC U11 is een snel en mooi toestel. De camera van het toestel werkt vlot en geeft mooie resultaten. Met Sense heeft HTC een goede laag over Android weten te leggen zonder al teveel af te wijken van standaard Android. Het ontbreken van de headphone jack is jammer.

Pluspunten

• Goede camera
  • 1440p scherm
  • Geheugen uitbreidbaar
  • Edge Sense
  • Meegeleverde headset
  • USB-C
  • Mooi design
  • IP67 Rating

Minpunten

• Geen 3,5mm jack
  • Grote bezels
  • Kras gevoelig

Als een van de tien gelukkige mag ik als onderdeel van het Tweakers testpanel de HTC U11 twee weken uitproberen, om vervolgens deze review erover te schrijven.
Een leuke bijkomstigheid hierbij is dat mijn aller eerste Android smartphone de HTC Wildfire was, een low end Android toestel uit 2010 met als hoogste Android versie 2.2, maar wel met HTC Sense. Een van de weinige Android Skins, als ik het zo mag noemen, welke echt wat toevoegde aan de functionaliteiten van het toestel in plaats van dat ik het gevoel had beter af te zijn met een kale versie. Waar ik dan met deze review dan ook vooral benieuwd naar ben is hoe HTC Sense gegroeid is en of het nog steeds een meerwaarde kan bieden zonder log of traag over te komen. Hiernaast worden natuurlijk ook alle standaard zaken zoals de bouwkwaliteit, de camera, de accuduur, enzovoort uitgebreid gereviewd.

Specificaties

Allereerst voordat we verder gaan met mijn eigen beoordeling de harde feiten, oftewel de specificaties van het toestel. Dit mooie overzicht is geleend uit de reviewers guide van HTC:

Unboxing

De doos van het toestel geeft gelijk al een indruk van het toestel dat je mag verwachten, het parade paardje van HTC met afgeronde randen. Zodra je het doosje open klapt wordt je begroet door de telefoon zelf, met daarnaast de QuickCharge 3.0 lader, een dikke USB-C kabel en een setje USB-C oordopjes waarover later meer. Vervolgens zit er verstopt onder het klepje in de doos nog een USB-C naar 3,5mm jack kabeltje, een boekje met sim tool, een schoonmaak doekje, rubberen dopjes voor de koptelefoon en een doorzichtig hoesje voor om de achterkant van het toestel. Het toestel komt dus met alle nodige accessoires welke je in het begin nodig kan hebben voor de telefoon.
Na het verwijderen van het bescherm folie van de U11 valt direct op hoe glimmend de achterkant van het toestel is en hoe snel vingerafdrukken hierop zichtbaar zijn. Dat neemt echter niet weg dat het toestel door de glimmende achterkant er erg mooi uit ziet en dat deze door de afgeronde hoeken goed in de hand ligt. Ook het glas aan de voorkant van het toestel is afgerond langs de randen en maakt dat het toestel direct al lekker in de hand ligt.

Bouwkwaliteit en uiterlijk

Zoals bij de unboxing al aangegeven ligt het toestel erg fijn in de hand. De telefoon voelt stevig aan en de knoppen zitten met weinig speling in de behuizing. Wat ook bij draagt aan het gevoel van kwaliteit is dat de knoppen stevig en niet sponsachtig aanvoelen en dat ze van hetzelfde materiaal gemaakt zijn als de zijkant van de behuizing. De naden van bijvoorbeeld de aanhechting van het scherm aan de behuizing zijn overal even strak en nergens zijn kieren te ontdekken. Het toestel geeft ook als je hem probeert te buigen niet veel mee en geeft een solide indruk.
Waar de HTC U11 echter niet in uitblinkt is de bezel om het scherm, deze is in vergelijking met concurrenten als Samsungs Galaxy S8 groot. De verhouding tussen het scherm en de randen komt voor mijn gevoel het meest overeen met die van bijvoorbeeld de laatste iPhones. De HTC blinkt hier dus niet in uit, maar het is niet storend te noemen.

Features en gebruiksgemak

Als je de telefoon voor de eerste keer inschakelt wordt je door het standaard Android installatie proces geleid, hieraan zijn echter nog wel een aantal stappen toegevoegd zoals het instellen van de vingerafdruk scanner, het instellen van Edge Sense en het instellen van de HTC Sense Companion.
Vingerafdrukscanner
Allereerst de vingerafdruk scanner, deze is razendsnel. Bij het neerleggen van je vinger op de scanner voel je vrijwel direct aan het trillen van het toestel dat je vingerafdruk geaccepteerd is en gaat het scherm aan. Ook kan ik de keren dat ik onterecht geweigerd werd door de scanner op één hand tellen en maakt het voor de scanner niet uit of je de vinger horizontaal of verticaal op de scanner legt. Binnen apps als de ING app is de scanner ook te gebruiken, hierbij werkt hij wederom net zo snel, maar moet er wel bij gezegd worden dat je af en toe terug gaat naar het home screen omdat de scanner welke ook als home knop werkt je actie verkeerd interpreteerde. Helemaal aan de scanner kan ik dit probleem niet wijten, want met mijn vorige telefoon met vingerafdruk scanner had ik dit probleem soms ook. Al heeft HTC het met deze scanner niet weten op te lossen, de snelheid waarmee de scanner werkt compenseert hier aardig voor.
Edge Sense
Edge Sense is de unieke feature van dit toestel waar HTC graag mee adverteert. Het stelt je in staat om door te knijpen in het toestel bepaalde acties uit te voeren. Hierbij kan je in de geavanceerde modus ook nog instellen wat er moet gebeuren als je lang of kort knijpt. Het prettige van Edge Sense is dat je kan afwijken van wat er standaard ingesteld staat, namelijk de camera app en zelf kan kiezen welke app je wilt openen als je in het toestel knijpt. Zelf heb ik Edge Sense ingesteld staan op de simpele modus waarbij knijpen de camera van het toestel opent.
Edge Sense is niet alleen geschikt om apps te starten, maar heeft ook een functie binnen apps. De meest bruikbare hiervan is dat je door te knijpen binnen de camera app een foto kan maken. Handig voor het maken van selfies waarbij je anders rare capriolen uit moet halen met je duim om op het scherm te drukken of met je wijsvinger om bij de volume knoppen te komen. Edge Sense is al met al een leuke en nuttige toevoeging aan het toestel!
HTC Sense Companion
Over de HTC Sense Companion app kan ik vrij kort zijn, het lijkt namelijk heel erg op Google Now met hetzelfde kaarten principe. Google Now gebruikte ik nooit en zo ook de HTC Sense Companion niet. De app zelf werkt goed en ook de kaarten tonen relevante informatie zoals de reistijd naar huis en dergelijke, maar is voor mij niet interessant genoeg om er op te kijken. Op mijn toestel staat de Companion dan ook uitgeschakeld.
Meegeleverde koptelefoon
Met de standaard koptelefoon is iets bijzonders aan de hand, het eerste dat direct opvalt is dat hij een USB-C aansluiting heeft. Dit is een logisch gevolg op het feit dat het toestel geen 3,5mm jack aansluiting heeft (Erg jammer…). De aansluiting maakt wel dat HTC leuke trucjes uit kan halen om de geluidskwaliteit te verbeteren, zo kan de koptelefoon een soort audio scan van je oor maken om vervolgens een audio profiel op te stellen voor jouw oren. Dit werkt nog aardig goed en het verschil is duidelijk te horen, waarbij na het maken van de scan vooral de lage en midden tonen een stuk beter en voller klinken.
Ook is er een vorm van active noise canceling aanwezig, deze werkt met behulp van de ingebouwde microfoons van de telefoon en filtert een deel van het achtergrond geluid weg. Het werkt niet zo goed als de active noise canceling van bijvoorbeeld de Bose koptelefoons, maar is wel krachtig genoeg om het ruisen van de wind in de auto, het geluid van de metro of een gesprek van anderen voldoende weg te filteren. In zachte stukken in je muziek krijg je hier wel echter een zachte brom voor terug.
Al met al zijn de meegeleverde oordopjes verassend goed en worden ze dan ook dagelijks gebruikt. Het ontbreken van de 3,5mm jack is erg jammer, maar wordt een beetje verzacht door de meegeleverde koptelefoon en de adapter van USB-C naar 3,5mm.
Boom Sound
Niet alleen de meegeleverde oordopjes leveren goed geluid, ook de kwaliteit van de speakers van het toestel verrasten mij positief. Het geluid is natuurlijk niet te vergelijken met een goede speaker, maar is in ieder geval een stuk beter dan het geluid van de concurrenten. Bij het kijken van YouTube filmpjes greep ik altijd al snel naar een koptelefoon, met dit toestel is het geluid echter goed genoeg om gewoon op de speakers te luisteren. Het geluid klinkt redelijk vol en zelfs de lage tonen komen aardig over. Ook hierbij past HTC weer verschillende profielen toe, namelijk een muziek modus en een theater modus. De verschillen tussen de modi zijn duidelijk te horen en passen goed bij hun doelgroep.
Scherm
Het scherm dat HTC in het toestel heeft gezet is een LCD scherm, mijn verwachtingen waren dus niet heel bijzonder. Ik verwachte geen wow effect zoals bijvoorbeeld een OLED scherm heeft. HTC heeft me echter niet teleurgesteld met het scherm. De kleuren zijn gewoon goed, niet bijzonder, maar wel goed. Het scherm kan erg fel en is buiten in de zon nog prima af te lezen. De resolutie is wat het scherm zo mooi maakt, het betreft namelijk een 1440p display. Dit maakt het lezen van tekst op het scherm door zijn hoge pixeldichtheid bijzonder prettig en is minder vermoeiend. Gemaakte foto’s zien er op het scherm ook erg scherp uit en het afspelen van video’s in 1440p maakt dat je veel meer details kan zien op het scherm.

Prestaties

Het testen van de prestaties van de telefoon is op sommige vlakken heel simpel met benchmarks te doen, op andere vlakken zijn de tests echter een stuk subjectiever. Vooral bij de subjectieve tests zal ik proberen zo goed mogelijk uit te leggen wat het resultaat voor de gebruiker betekent en wat ik er van vind.
Bereik
Allereerst het bereik, lastig te testen, maar gelukkig hebben we in Rotterdam de metro. Een aantal jaar terug heb ik een Oneplus One gehad, deze verloor nog wel eens zijn signaal zodra de metro ondergronds ging, de HTC U11 daarentegen heeft hier geen last van. In de twee weken dat ik het toestel heb, heb ik geen enkele keer mogen meemaken dat het toestel geen bereik had. Ook kan de telefoon langer de maximale snelheid volhouden dan andere telefoons die ik gehad heb. Ik beschik helaas niet over een abonnement met 4G enkel 3G, dus hoe het met het 4G netwerk zit kan ik helaas geen uitspraak over doen.
Camera
De camera van de HTC U11 is kort gezegd gewoon erg goed. Zeker voor de manier waarop ik de camera gebruik, namelijk om heel snel zonder gedoe een foto te kunnen maken. Ook bevat de camera app een pro modus, in deze stand krijg je veel meer controle over alle parameters van de camera. Dit is een stand welke soms van pas kan komen, maar zeker niet iets waar ik veel verstand van heb en ook niet de stand welke ik het meest zal gebruiken.
Verder is er nog een panorama modus aanwezig en kan er gefilmd worden in resoluties tot 4k en is het mogelijk om slow motion beelden op te nemen. Een leuk detail tijdens het filmen is Acoustic Focus, als je inzoomt tijdens het filmen wordt het geluid van hetgeen waar je op inzoomt duidelijker gemaakt dan het omgevingsgeluid. Dit kan in sommige video’s een leuk en positief effect opleveren, mocht het niet gewenst zijn dan kan je de functie uiteraard uit zetten.
Hieronder zijn een aantal voorbeelden van foto’s te vinden, deze komen zo direct van het toestel zonder bewerking.
Accuduur
De accuduur van het toestel is simpelweg gewoon prima. Een volle dag is makkelijk te halen bij normaal gebruik zoals veel WhatsAppen, af en toe een video bekijken, Spotify en wat foto’s maken. Met de telefoon lukt het me ook om het twee dagen vol te houden al moet je aan het eind van dag twee wel rekening met de resterende lading houden en bijvoorbeeld de helderheid wat lager zetten.
Benchmarks en praktijk
Tot slot de synthetische benchmarks, zoals Antutu, GeekBench, 3DMark enzovoort. Hieronder zijn de screenshots van de diverse benchmarks terug te vinden. Deze benchmarks zeggen op zichzelf niet zoveel, maar zijn wel als vergelijkingsmateriaal te gebruiken. Tijdens het gebruik is het toestel gewoonweg snel te noemen en heb ik tot op heden nog geen vast lopers mogen meemaken.
Links Antutu en rechts GeekBench

Links 3DMark en rechts PCMark

AndroBench

De HTC U11 is een fijn toestel om te gebruiken, hij is snel, heeft voldoende opslag ruimte en heeft een mooi scherm. Ook het maken van foto’s gaat snel en levert goede resultaten op. De toevoegingen die HTC aan Android heeft gedaan bieden op een enkele feature na daadwerkelijk een meerwaarde. De vingerafdruk scanner in het toestel doet het goed en met Edge Sense heeft HTC een leuke unieke feature te pakken. Ondanks dit alles is de HTC U11 niet een heel bijzonder toestel in zijn prijsklasse, dat maakt dit toestel geen “instant” buy. Mijn verwachting is dan ook dat je dit toestel niet zo vaak tegen zal komen als een S8 of een iPhone uit dezelfde prijsklasse.

Al met al heeft HTC met de U11 een solide, strakke en snelle telefoon neer weten te zetten. Welke door de wat hoge prijs en het ontbreken van de 3,5mm jack een goede 4 maar zeker geen 5 sterren scoort.

Heb jij ook een HTC U11 Zwart?