Fujifilm X-T20 Zilver Review

rmuije 6 augustus 2017, laatste update op 12 augustus 2017, 929 views

Fujifilm X-T20 Zilver (Product gekocht)

De Fujifilm XT 20 een camera die veel waar bied voor zijn geld. De reviews zijn wereldwijd lovend. De reviews kloppen dus, dit is een dijk van een camera. 90% kwaliteit van de XT2 maar voor de helft van de prijs.

Pluspunten

• JPEG foto kwaliteit
  • Ergonomie
  • EVF Viewfinder
  • Instel mogelijkheden
  • Retro design

Minpunten

• Batterij

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik heb al een aantal cameras achter de rug, een Fujifilm X100T met vaste prime lens, een Lumix LX100, een Sony A6300 17-70mm Zeiss objectiev, div. Nikon DSLR´s.

Deze Fujifilm XT 20 ervaar ik als beter als de Sony A6300 mirrorless als het op fotografie aankomt. De EVF heeft de XT in het midden zitten wat ik een logischere positie vindt t.o.v. de Sony A6000 serie die de EVF op links hebben zitten. Los van het geslaagde Retro design van deze XT 20, de EVF is helder en scherp en is de informatie goed af te lezen. Net als dat geld voor het LCD scherm beide erg goed. Het menu van Fuji zit beter in elkaar als van bijv. de Sony A serie. De 2 draaiwieltjes rechtsvoor en rechtsachter op de camera bieden veel gebruikersgemak.

De autofocus regaeert snel en dan de vele instellingen die snel zijn te benaderen. Dan de kleurbalans, deze zijn in de standaard modus zo goed, wat je van een foto verwacht. Fuji staat bekend om zijn kleuren verwerking en instellingen. Ik heb getwijfeld tussen de XT 2 en XT 20. De XT 2 is zwaarder en pompues. De XT 20 draag je makkelijker mee, toch met de extra Grip en XF18-50 F2.8 lens is de XT alles behalve compact..

Er zijn een paar nadelen te noemen. De 4 buttons op rechts zitten dicht op elkaar, voor mensen met grote handen kan dat lastig zijn. De batterij houdt het niet lang vol wat geld voor de meeste mirrorless cameras. De grip is magertjes maar daar bied Fujifilm een oplossing voor in de vorm van een (dure) accessoire de Fujifilm MHG-XT-10

De Fujifilm Fujinon XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS objetiv heb ik op mijn XT20 zitten, een objectief die i.c.m. de XT 20 een top combinatie maakt. Foto´s zijn loei scherp.

Conclussie. Deze camera gaat veel cameras voorbij als het om foto kwaliteit gaat. Ook geeft deze XT 20 het echte authentieke camera gevoel. De prijzige handgrip Fujifilm MHG-XT-10 is een musthave voor iedere XT20 bezitter. Het verbeterd de ergonomie van de camera. De opzetbuttons voor afdrukken zijn van JJC SRB (Amazon) en zijn in div. kleuren verkrijgbaar.

Heb jij ook een Fujifilm X-T20 Zilver?