Motorola Milestone Zwart Review

Zewatanejo 6 januari 2010, laatste update op 7 januari 2010, 4.431 views

Motorola Milestone Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • QWERTY toetsenbord
  • Kwaliteit beeld
  • Schermkwaliteit
  • kwaliteit camera
  • Kwaliteit geluid/speaker
  • (a)GPS
  • Tweakability (android 2.0)

Minpunten

• Kwaliteit camera- en volumeknoppen
  • Batterij klepje
  • Standaard look and feel
  • Wifi en bluetooth stabiliteit

Ik heb de Motorola Milestone nu ongeveer een maand (via Expansys)en deze review geeft mijn persoonlijke beleving en indruk van de Milestone weer. Het is overigens een QWERTY uitvoering.
Mijn review is op gedeeld in twee onderdelen:
  • Hardware
  • Software (Basisfunctionaliteit en tweakability)
Hardware:
Bouwkwaliteit
Als je het toestel als eerste in handen neemt dan valt het op dat de Milestone redelijk zwaar is, niet overdreven, maar wel een robuust gewicht. Het gewicht is kenmerkend voor de degelijkheid van het toestel. De Milestone is oerdegelijk. Het materiaal is een combinatie van aluminium (slider), kunststof (toetsenbord) en teflon (achterzijde). De keuze van deze materialen en de uitvoering ervan, geeft de Milestone een onvervoestbare touch. Ook het scherm blijkt enorm krasvast. Na een maand is er nog geen enkel krasje te zien. Hoe krasvast het scherm is, wordt ondermeer in dit filmpje gedemonstreerd. Als je het toestel aanzet is de helderheid van het scherm overigens het eerste wat je opvalt. Ik heb nog nooit een toestel gezien met zo’n helder beeld. Wat een verademing!

Aansluitingen en knoppen
Een ander aspect zijn de aansluitingen en de knopjes op de Milestone. De knopjes zijn een minpunt! Ze voelen een beetje losjes aan en zijn bovendien echt overgevoelig. Aan de rechterzijkant zitten de knoppen voor het volume en de camera. Doordat ze aan de zijkant zitten en zo overgevoelig zijn druk je ze bij het minste of geringste in en activeer je de camera of wijzig je het volume. Qua hardware veruit het grootste minpunt van de Milestone!
Onderaan het toestel zitten een soort van touch toetsten: “back”, “menu”, “home” en “zoeken”. Op zich werken deze knoppen heel prettig. Ze hebben bij gebruik een feedback met een korte trilling. Soms ervaar ik dat ook deze bediening aan de gevoelige kant is, maar dat heeft ook veel te maken met de manier waarop je het toestel vasthoudt. Na enige gewenning is het geen probleem meer. Aan de linker kant zit de aansluiting voor een micro USB om het toestel op te laden en voor data overdracht. De keuze voor micro USB is een beetje vreemd. Mini USB kom je meer tegen (is wat meer mainstream) en zou wat praktischer zijn geweest.
edit: Terechte opmerking Sebazzz
Bovendien is de bijgeleverde kabel aan de korte kant. Ook vind ik de plaatsing van de micro-USB aansluiting aan de zijkant niet altijd even praktisch. Als je het toestel bediend, terwijl het aangesloten is aan de USB, dan werkt dat niet gemakkelijk. Wat dat betreft was een aansluiting aan de onderzijde praktischer geweest. Aan de bovenkant van het toestel zit de aan/uit knop en een 3,5 mm jack. De aan/uit knop voelt in tegenstelling tot de knoppen aan de zijkant wel stevig aan. Ook de 3,5 mm jack zit op een prima plek, alhoewel ik moet toegeven dat ik deze nog niet heb gebruikt.

Toetsenbord
De Milestone is een slider en desondanks is het toestel erg dun. Voordat ik de Milestone had aangeschaft had ik zeer mijn twijfels of ik dat fysieke toetsenbord wel ging gebruiken. Na een maand zou ik niet meer zonder willen. In verschillende reviews zie je allerlei meningen over het gebruik van het toetsenbord van de Milestone. In het begin is het even wennen, maar persoonlijk vind ik het toetsenbord erg prettig werken! Hoewel klein en redelijk vlak zijn de toetsen goed te onderscheiden en blind typen gaat gemakkelijk, vrijwel zonder fouten. Het D-pad aan de rechterzijde gebruik ik niet. De “pijltjestoetsen” daar omheen daarentegen wel. Er prettig, vooral omdat ze op het software matige toetsenbord niet aanwezig zijn.

LED en lichtsensor
Bovenop het toestel zitten een LEDje, een lichtsensor en de luidspreker voor de telefoon. Deze laatste raakt bij mijn steeds vol met stof, dat ziet er niet echt smakelijk uit. Tot nu toe kan ik het er gewoon uitblazen, maar ik hoop dat dit zo blijft. Het LEDje is een beetje simpel uitgevoerd, maar is wel functioneel. Je kunt de LED instellen voor verschillende kleuren bij allerlei meldingen, Een Leuke functie! Ook de lichtsensor werkt praktisch. Deze kun je koppelen aan de lichtintensiteit van het scherm. Hoe meer licht er op valt, hoe helderder het scherm, zodat het scherm altijd goed leesbaar is, ongeacht de lichtinval. Werkt goed is mijn ervaring. Of het ten goede komt van de batterijduur, weet ik niet. De lichtsensor wordt ook gebruikt voor het bellen. Als je de telefoon aan je oor hebt schakelt het scherm uit. Dit spaart de batterij.
Het belgeluid van de Milestone is goed. In de standaard instelling had ik wel een blikkerig geluid en wat echo, maar dit is verleden tijd na het veranderen van de instellen t.a.v. de belkwaliteit.

Overig
Aan de achterzijde van het toestel zitten een camera met en 2 x LED flits, een luidspreker en het klepje voor de batterij, SIM en microSD. De camera maakt echt verbazend goede foto’s (zie voorbeeld). De auto focus werkt prima en ook de video’s zijn van goede kwaliteit. In het donker is de foto kwaliteit echt minder. De flits maakt het wel mogelijk foto’s in het donker te maken, maar de kwaliteit van de foto’s is dan toch echt minimaal. De luidspreker van de Milestone valt in de zelfde categorie als het scherm. De goede kwaliteit van het geluid van meteen op als je de telefoon voor het eerst gebruikt. Als je het klepje verwijderd kom je bij de batterij en een slot voor de micro SD kaart (standaard 8 GB) en de SIM kaart. Verder zit er volgens mij ook een rest knopje voor een harde reset, maar deze heb ik nog niet gebruikt. De batterij is prima te nomen. Ik heb ik elk geval geen problemen met een batterij duur van 1,5 tot 2 dagen bij normaal gebruik. Over het klepje moet ik nog wat kwijt. De buitenkant is van antislip/teflon en ik heb al een paar keer meegemaakt dat het klepje opengaat als ik het toestel uit mijn broek haal. Ik was het klepje al bijna kwijt doordat het ongemerkt in de sneeuw was gevallen. Nou ligt dat ook wel aan de combinatie antislip en een wat te strakke broek zo na de kerst, maar toch een minpuntje!

Uiterlijk/design
Als laatste wil ik nog wat zeggen over het uiterlijk van de Milestone. Ik was daar in eerste instantie niet bijster enthousiast over. Maar nu ik de Milestone een tijdje heb, moet ik zeggen dat ik ook het uiterlijk toch wel steeds meer waardeer. Vooral het feit dat de Milestone net wat anders is, wat hoekiger en wat robuuster, spreekt mij toch wel aan eigenlijk. De gouden accenten zijn niet mijn voorkeur, maar zijn helemaal niet opvallend en zeker niet storend. Het is allemaal net wat anders en dat is leuk!

Software (basisfunctionaiteit en tweakability)
Onder dit kopje wil ik toelichten wat mijn ervaringen zijn met de basisfunctionaliteit en de tweakability van de (android)software op de Milestone. Voor een dergelijk toestel moet je dat naar mijn mening wel doen, omdat je met Android zo enorm veel kunt tweaken dat een heel andere look and feel kunt creŽren. Dit is meteen een van de grootste basisfunctionaliteiten van de Milestone. Of dit ook altijd een voordeel is, is de vaag. Het ligt namelijk aan de doelgroep.

Basisfunctionaliteit
Even terug naar de basis. Android 2.0 op de Milestone werkt heel vloeiend. Heel heel af en toe is er random een korte hapering. Dit kan te maken hebben met het aantal apps dat door de multitasking functionaliteit op de achtergrond blijft draaien. Het komt eigenlijk zo weinig voor dat ik geen taskkiller gebruik. Standaard is de Milestone uitgerust met een email cliŽnt voor Gmail en voor exchange. Beiden werken prima. Ook de standaard agenda werkt voor beiden out-of-the-box echt goed. De browser is razendsnel en daar ben ik dus ook prima over te spreken en ook de standaard SMS cliŽnt is prima te gebruiken, hoewel het aantal instel mogelijkheden beperkt is en er betere alternatieven zijn. Het enige waar ik me echt aan irriteerde is het contactpersonen management. Met je google account kun je groepen aan maken, maar die kun je op de Milestone niet echt gebruiken. Op de Hero is dit bijvoorbeeld wel het geval. Het kan dus wel! Omdat ik een toestel uit de grijze import is alles op mijn Milestone Engelstalig. Dit vond ik in het begin een beetje wennen. Het geeft bovendien ook wel wat beperkingen in het gebruik. Zo is daardoor google voice search niet echt te gebruiken.

Navigatie en GPS
Ook vin dik het jammer dat google navigation niet op de Europese versies werkt. Het is wel te installeren, maar dat krijg ik niet echt goed werkend. Bovendien vind ik het eigenlijk maar niets dat je de kaarten niet op de SD kaart opslaan, waardoor je altijd je internet verbinding open moet laten staan als je de navigatie gebruikt. Eigenlijk is dat voor mij een no-go. Gelukkig is Motonav voorgeÔnstalleerd. Eerlijk gezegd is dat een heel fijn navigatiesysteem. Het ziet er niet zo gelikt uit als een tomtom of de google navigation, maar het werkt heel goed. Opvallend aan de Milestone is dat de GPS erg goed werkt. In combinatie met aGPS heb je echt heel snel een fix, zelfs binnen. Prima dus!

Wifi en Bluetooth
Bij Wifi en bluetooth heb ik nog wat vraagtekens. Als je wifi inschakelt kan het soms heel lang duren voordat je verbinding krijgt met de gateway. Het vreemde is dat de verbinding dan wel tot stand komt op het moment dat je de wifi instellingen opent. Erg vreemd en onnodig. Dit is echter een Android probleem, want op mijn Hero had ik dit ook. Ook bluetooth werkt niet altijd goed. Het ene moment kan ik wel verbinding maken met mijn PC, het andere weer niet. Ook verbindingen met mijn Parrot in de auto gaan niet altijd goed. Meestal is het geen probleem, maar heel af en toe crashed de Milestone compleet. Dit ligt volgens mij aan de bluetooth functionaliteit in Android en is dus niet typisch voor alleen de Milestone.

Market
De allermooiste basisfunctie in Android vind ik echter de Market. Ik kan me echt heel goed bezig houden met het zoeken naar leuke apps en widgets. Voor Android zijn er al 20.000 beschikbaar en de market biedt de mogelijkheid om je toestel helemaal te in te richten naar je eigen wensen. Dit gaat veel verder als bijvoorbeeld bij de Iphone, maar het heeft ook nadelen. Zo zijn er bijvoorbeeld apps die je gehele Milestone traag maken. Meteen de-installeren die hap dus.

Een aantal apps in widgets die mij na een maand gebruik heel goed bevallen ziijn de volgende, welke ook te zien zijn op de screens
  • Home++
  • Handcent SMS
  • Locale
  • Beautiful Widgets
  • Missed call
  • Pure calendar widget
Samengevat
Kort samengevat ben ik echt enorm tevreden met de Motorola Milestone. Qua hardware zjn er op de knopjes na en een wat losziitend batterijklepje niet echt minpunten. Qua software eigenlijk ook niet, er zijn eerder te veel mogelijkheden. De mogelijkheden van Android zijn namelijk enorm uitgebreid. Toch denk ik dat de Milestone een toestel is voor mensen die het leuk vinden om zelf wat te tweaken. Als je hier niet van houd, denk ik er veel betere smartphones zijn. Zeker als je opzoek bent naar een smartphone met een mooie look and feel en welke out- of de box alles in huis heeft wat je wenst en waarop alles vloeiend werkt. Het is natuurlijk onvermijdelijk om een vergelijking te maken met de Iphone. De Iphone biedt je een smartphone met heel veel mogelijkheden, waarbij je bij aanschaf heel goed weet wat je koopt en over welke basisfunctionaliteiten het toestel beschikt. In zekere mate geldt dit ook voor bv de HTC Hero. HTC is er bijzonder goed in geslaagd met SenseUI een unieke look and feel te geven. Bij zowel de Iphone als de Hero zijn goedwerkende en goedogende apps aanwezig voor sms, mail, internet, agenda, contactpersonen en market. What you see is what you get. Dat is bij de Milestone wat minder het geval. De gouden randjes van dit toestel blijven wat verborgen, maar zijn heel bijzonder als je zelf even opzoek gaat.

(foto's volgen nog)

Heb jij ook een Motorola Milestone Zwart?

Ik had met clear nog steeds een echo, heb hem nu ingesteld op crisp en ben nu de echo volledig kwijt, gewoon uitproberen dus.

Verder kan ik me vergissen, maar aan de rechterkant van het toetsenbord zit toch geen touchpad? Alleen een d-pad. En nog een vraagje, in de review staat dat je het ledje verschillende kleuren kan toewijzen voor verschillende meldingen. Zit dit er standaard op of heb je er een programma voor nodig? Ik heb het namelijk nog niet gevonden.
Ik bedoelde ook de D-pad, verkeerde woord gekozen door mij dus. Ik heb het gewijzigd. Thanks voor de tip! ;)

Voor het instellen van de LED, kun je missed call gebruiken. Voor een sms melding via de LED, kun je ook de instellingen van Handcent SMS gebruiken, indien geÔnstalleerd.

[Reactie gewijzigd door Zewatanejo op 7 januari 2010 11:58]

Nette review, evens een vraagje:
Welke instelling heb je dan als ik vragen mag, iets bij de Crystal talk settings veranderd? want ik heb ook last van een echo!
Door bij de Crystal talk Settings de optie "clear" te kiezen, is bij mij de echo en het blikkerige geluid verdwenen. Mijn provider is Vodafone, voor zover dat iets uit zou maken.
Hoe is de kwaliteit van de slider, blijft die erg strak, of is er al snel sprake van speling ?
En hoe is het met de "lag" waar ik veel over lees.
Ik zelf zit sterk te twijffelen tussen de nexus one, acer liquid, en deze motorola milestone.
De slider is bij mijn Milestone na een paar maanden wel wat losser geworden. Er zit ook een beetje speling op het scherm. Toch blijft het schuifmechanisme stroef genoeg en ik heb geen problemen met de speling. Eer zit een folie op de achterkant van het scherm wat het schuiven enigszins stroever maakt. Afgelopen week is deze folie beginnen los te laten. Ik weet niet hoe het met de stevigheid van de slider zal gaan als ik de folie helemaal verwijder. Ik heb de indruk dat de folie eigenlijk bedoeld is om bij aanschaf te verwijderen, dus ik denk dat het wel meevalt.

De lag waar je op doelt was bij bij Android 2.0 nog wel enigszins aanwezig. Ik heb Android geupdate naar 2.0.1. Daarmee is de meeste lag verdwenen. Vergeleken met de Iphone van mijn vriendin is er nog nauwelijks verschil. (ter referentie)

Wat betreft je twijfel tussen de drie genoemde toestellen, zul je toch echt zelf een keuze moeten maken. Ik heb me nooit verdiept in de Acer Liquid, maar wat ik er over gelezen heb, zou ik in jouw geval deze uit het rijtje wegstrepen. Daarnaast het feit dat ik de Liquid erg lelijk vind, maar dat is persoonlijk. De Nexus One lijkt me een super toestel, maar er zit geen toetsenbord bij. Ondanks dat ik dat voor aanschaf niet had verwacht, is een toetsenbord voor mij persoonlijk toch echt wel een prť geworden. Ik maak er echt heel veel gebruik van en zou deze niet meer willen missen.

[Reactie gewijzigd door Zewatanejo op 25 januari 2010 09:40]

Goede review. Maaar (nu komt het ;) )...
. Mini USB kom je meer tegen (is wat meer mainstream) en zou wat praktischer zijn geweest. Bovendien is de bijgeleverde kabel aan de korte kant.
Je kan zoeken op T.net: Telefoonfabrikanten hebben afgesproken samen micro-usb te gebruiken. Mijn Samsung had ook al een micro-usb aansluiting (Aug 2008).

Wel raar dat jij een QUERTY toetsenbord hebt, want ik heb een QWERTY toetsenbord. Daarnaast ondervind ik ook geen problemen met Wifi en Bluetooth. Wifi connect altijd snel, zelfs op school met WPA2 Radius. Bluetooth krijg ik geen filetransfer tussen laptop en Milestone stabiel, maar wel tussen steen en andere telefoons.
Wat betreft die file transfer, die werkt bij mij altijd, als het bestand maar de extensie .mp3 heeft. Op de Milestone rename ik het bestand dan weer naar zip of apk of wat het ook was en dat werkt als een trein.

Stom, maar waar ;-)
Net review. Nog een minpunt van de Milestone (en alle andere Android toesellen) is dat je te erg afhankelijk bent van Google. Zonder gmail account kan je vrij weinig met je toestel.
Al die monopoly op autofabrikanten toch! Zonder benzine kan je vrij weinig met je auto.

...Niks tegen jou, maar dit is een nulcomment. Nokia moet je een OVI account bij hebben, Windows Mobile een Windows Live, en Android een Google. Het hoort gewoon om de extra functies te unlocken, je geeft immers je concurrent geen bonus als je dat ook alleen an jezelf kunt geven