Deonet DETB08 Review

eX0duS 6 januari 2010, 1.009 views

Deonet DETB08

Pluspunten

• Bouw kwaliteit
  • Compatibiliteit
  • Display voor status

Minpunten

• Mag wat stiller

Ik gebruik zowel de interne (V8) variant, als de externe (V9), deze review gaat over de V8.

Ik gebruik deze interne variant al geruime tijd in mijn server.
Hierin zitten twee 1 TB Samsung Spinpoint schijven, in RAID1, totaal 2 TB.
Officieel heeft deze Deonet geen ondersteuning voor RAID0, maar via de bijgeleverde software is dit gewoon in te stellen.

Aansluiten gaat zéér makkelijk, je sluit dit apparaat gewoon aan via de SATA poort.
Er zit een SATA-ESATA kabel bij, de achterkant heeft namelijk een ESATA aansluiting.

Het display geeft informatie weer zoals "OK" en "FAIL", wat dus aan geeft in welke staat je harde schijven verkeren.

Omdat deze in RAID0 staat, is er natuurlijk de kans dat één van de schijven het begeeft, en zodoende ben je dus al je data kwijt.

Echter kun je dus ook RAID1 gebruiken, hiermee kun je één van de schijven wisselen met een andere schijf, en de schijf die er uit komt, op een veilige plek bewaren.
Als je RAID1 gebruikt, geeft het display "REBUILDING" aan.

Bouwkwaliteit

Ik ben zeer te spreken over de bouw kwaliteit. Het geheel is opgetrokken uit alluminium, en voelt stevig aan.
De voorkant is van plastic.
De trays zijn ook van aluminium. De schijven zijn hier in makkelijk te monteren.

Geluid en koeling

De harde schijven worden voldoende koel gehouden. Er zit één vrij grote ventilator aan de achterkant.

Deze is niet temperatuur gestuurd, maar draait altijd even snel. Echt stil is het niet, maar door 2 aders (rood en geel) om te wisselen, draait de fan op halve snelheid, en is de Deonet nauwelijks hoorbaar.
De schijven blijven echter nog steeds voldoende koel.

Compatibiliteit

De Deonet word gezien als een normale harde schijf, het systeem herkent deze ook zo.
het maakt ook niet uit of je Widows of Linux gebruikt, ik heb getest onder beide besturingssystemen, en het werkt op beide.
De software echter die werkt alleen op Windows.
Hiermee kun je zaken uitlezen zoals temperatuur, SMART status, niet héél belangrijk, je hoeft het programma niet persé te gebruiken.

Overige
De Deonet V8 is aangesloten via een normale Molex 12v stekker, op de voeding van de computer.

Als je twee harde schijven hebt, en hier graag één grote van wil maken, en je moederbord heeft geen ondersteuning voor RAID, is dit een ideaal apparaat. Het werkt zonder problemen, en zodoende creeer je één grote partitie, als je dat zou willen.

Heb jij ook een Deonet DETB08?