Specificaties Geschikt voor smartphones - Bekijk alle specificaties

Samsung New Gear VR + Gear VR Controller Review

ASF86 2 augustus 2017, laatste update op 3 augustus 2017, 434 views

Samsung New Gear VR + Gear VR Controller (Product deels gesponsord)

Samsung heeft met de Gear VR een mooie introductie van VR voor een breder publiek gemaakt: betaalbaar en toch leuk om te doen. De grootste meerwaarde zit hem in combinatie met de Gear 360 camera, hierdoor kun je eerder gemaakte beeldmateriaal in 360 graden herbeleven.

Pluspunten

• Draagcomfort
  • Ook geschikt voor brildragers
  • Relatief scherp beeld icm S7 Edge
  • In combinatie met de Gear 360 je herinneringen herbeleven

Minpunten

• Beschikbare content in de store
  • Alleen geschikt voor een beperkt aantal smartphones
  • Tijdens gebruik verklaren omstanders je voor gek?

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Virtual Reality (VR) heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld, met name richting de consumentenmarkt. Waar je VR vroeger alleen in pretparken tegenkwam zie je het op steeds meer plekken en sinds kort ook in de (huis)kamer. Wat bij de Samsung Gear VR meteen opvalt is de naam Oculus; een hele bekende naam die momenteel een van de beste consumentenproducten maakt op het gebied van VR. Hiermee is een slimme zet gemaakt door de kennis en techniek te bundelen. Wat het grootste voordeel van de Gear VR is dat je gebruik maakt van je telefoon: hierdoor hoeft niet alle techniek in de bril verwerkt te worden zoals een beeldscherm, gyroscoop, etc. Dit maakt het ook meteen betaalbaar voor een breder publiek, die vaak al een smartphone heeft, hiervan gebruik te maken.

VR ervaring
De Gear VR is geschikt voor verschillende Samsung toestellen (S6, S7 en S8). In het begin is het even puzzelen om de juiste opzetstukjes voor je betreffende telefoon (in mijn geval de S7 Edge) te bevestigen en vervolgens kun je de bril na wat banden af te stellen op doen. Tijd voor de VR beleving! Alleen nog even wat apps installeren en dan gaat er ineens een hele wereld open. Ik heb al eerder een aantal VR brillen op gehad en ik moet zeggen dat Samsung met de Gear VR een knap product neer heeft gezet, zeker als je nog niet bekend met VR. Het beeld is best scherp en je waant je in een andere wereld. De smartphones die worden ondersteund hebben allemaal al een hoge resolutie scherm waardoor de scherpte van het beeld beter is dan bijvoorbeeld de Playstation VR van Sony. Ook hebben deze toestellen genoeg rekenkracht om 3D effecten te werken.

Gebruiksgemak
Na een tijdje de Gear VR te hebben gebruikt moet ik zeggen dat het draagcomfort goed in orde is. Het grootste voordeel is dat deze ook geschikt is voor brildragers. Daardoor hoef ik niet speciaal lenzen in te doen om van de Gear VR gebruik te maken. Dus ik kan in de avond rustig met mijn bril op de Gear VR opdoen.
Verder wordt er een controller meegeleverd waarbij je acties kunt uitvoeren zoals knoppen selecteren maar ook in spelletjes voor de gameplay. De lichte controller zit goed in de hand en is gemakkelijk in gebruik. In het begin was het even wennen waarop je moet mikken maar dat went al heel snel.

Samsung VR en Oculus store
In de store van Samsung en Oculus is er best veel materiaal beschikbaar. Denk hierbij aan films, spellen, demo’s, etc. Een deel is betaald en een deel (demo’s en korte filmpjes) is gratis. Het aanbod mag wat mij betreft in de toekomst snel uitgebreid worden. Voor de echte VR liefhebbers is het aanbod waarschijnlijk te mager maar voor het brede publiek hebben ze al aardig wat content.

Youtube en eigen beeldmateriaal
Het mooiste van de Gear VR vind ik het bekijken van Youtube video’s en je eigen gemaakt beeldmateriaal. In combinatie met de Samsung Gear 360 camera komt hier wat mij betreft de echte toegevoegde waarde naar voren: het herbeleven van je herinneringen. Van een wandeling tijdens de vakantie tot de kermis- en pretparkattracties. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Samsung heeft met de Gear VR een mooie introductie van VR voor een breder publiek gemaakt: betaalbaar en toch leuk om te doen. De beschikbare content is misschien niet zo groot maar ik verwacht dat daar in de toekomst verandering in komt. De grootste meerwaarde zit hem in combinatie met de Gear 360 camera, hierdoor kun je eerder gemaakte beeldmateriaal in 360 graden herbeleven. Kortom: wil je kennismaken met VR en heb je een van de ondersteunende smartphones van Samsung in je bezit? Dan is de Gear VR een no brainer, echt een aanrader!

Heb jij ook een Samsung New Gear VR + Gear VR Controller?

Mooie review. Weet je toevallig of er 3en ventilator in de vr ingebouwd zit? Ik meen mij te herinneren dat de vorige versie dat wel had.
Bedankt voor je reactie! Er zit standaard geen fan ingebouwd naar mijn weten. Wel zijn er verschillende 3rd party fan sets beschikbaar maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee en of ze geschikt zijn voor dit model. Het belangrijkste om oververhitting te voorkomen is ervoor te zorgen dat de telefoon van tevoren is opgeladen, alle overbodig apps afsluiten en de afdekklep niet erop zetten :)
Is deze echt beter voor een brildrager?
Heb de vorige (zat bij mijn S7) maar ben daar niet echt te spreken over.
En inderdaad... een fan zou wel prettig zijn, want de lenzen beslaan best wel snel.
Ik heb geen ervaring met het vorig model. Met en zonder bril zat deze bij mij prima en in draagcomfort voelde ik weinig verschil :)