Netgear Prosafe GS105 Review

TheMe 5 januari 2010, laatste update op 5 januari 2010, 7.915 views

Netgear Prosafe GS105

Pluspunten

• Plug & Play
  • Solide bouwkwaliteit
  • Goede ventilatie
  • Wordt niet echt warm

Minpunten

• De stroom aansluiting zit aan de achterzijde, de RJ45 aansluitingen aan de voorzijde. 5 aansluitingen aan de achterzijde en alleen lichtjes aan de voorzijde was prettiger geweest, omdat je dan je UTP kabels beter kunt wegwerken. Nu zijn ze duidelijk zichtbaar als je ook de verbindingslampjes wilt zien.

Features Score: 4
Algemeen

De Netgear Prosafe 5-port Gigabit Switch (model: GS105) heb ik gekocht als vervanging voor mijn 100mbps switch.

De switch wordt als volgt gebruikt in het netwerk:

Modem
Netgear
| \
Server PC

De switch is bedoeld om zo af en toe wat grote images en video bestanden heen en weer te kopieren. Ook zal de switch mee gaan naar LAN parties, maar daar kan ik nog niets over zeggen.
Aangesloten met een zelf geknepen cross cable naar mijn modem ongeveer 10 meter. Verder twee cat5 kabels van twee meter voor naar de computer + server.

Features:
De switch heeft 5x UTP autosensing poorten, het maakt niet uit waar de modem (100 mbps verbinding) of de pc & server (beiden 1gbps verbinding) ingeprikt worden. De switch pakt automatisch de hoogste snelheid.

De GS105 ondersteunt 'Jumbo Frames' http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/222 maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Installeren is een eitje, zelfs zonder handleiding makkelijk te doen. Volledig plug&play. Stroom erop en switch is er klaar voor.

Bouwkwaliteit:
De netgear heeft een alumium behuizing en weegt 300 gram. Voelt solide aan en rammelt niet. Er zitten 4 rubberen voetjes aan de onderzijde om hem neer te zetten. De zijkanten hebben beiden ventilatie roosters, niet erg noodzakelijk. De switch wordt niet echt warm tijdens normaal gebruik. De onderzijde heeft een inkeping voor schroeven voor wandbevestiging (worden meegeleverd in de doos)

Snelheden:
Ik gebruik mijn onboard Gigabit Lan, geen losse netwerkkaarten.
- Heb gemeten in Linux, waarbij van Win XP Pro naar Linux werd gekopieerd, gemeten met bmon, zie screenshot voor details. De snelheid (geen gemiddelde gemeten maar een moment opname) ligt tijdens de screenshot op 48.89 MB/s. Tijdens het kopieren schommelt de snelheid, maar blijft daar wel bij in de buurt.
- Heb gemeten in Windows 7 Ultimate 64bit waarbij van Win Xp Pro werd gekopieerd, snelheid lag wederom erond de 48 MB/s, op de screenshot 51 MB/s (moment opname, geen gemiddelde)
Verder niet geprobeerd in RAID opstelling of met 'Jumbo Frames' om de snelheid nog hoger te krijgen, voorlopig ben ik er tevreden mee.

De autosensing ports hebben twee ledjes aan als er 1gbps snelheid is en 1 ledje bij 100mbps, ze knipperen bij verkeer dus dat zorgt voor een redelijke disco in mijn linkerooghoek.

Conclusie:
Ik heb deze swith gekocht op Ebay voor weinig. In het de winkel had ik het volle pond er wel voor willen betalen.

Heb jij ook een Netgear Prosafe GS105?