Teufel CAGE Review

pclinde 3 augustus 2017, laatste update op 9 augustus 2017, 1.446 views

Teufel CAGE (Product volledig gesponsord)

De Cage is de eerste Gaming headset van Teufel. In de praktijk bewijst deze headset zich op meerdere vlakken goed te kunnen bewijzen. Een gebalanceerde audiokwaliteit met een aangename opnamekwaliteit, twee elementen die er toe doen als het om gaming gaat. Een potje PUBG speelt enorm lekker weg.

Pluspunten

• Gebalanceerde audiokwaliteit zonder overheersende elementen, erg fijn.
  • Constructie van aluminium is een echte eye-catcher.
  • Bouwkwaliteit (aluminium) en licht met 280 gram.
  • De opnamekwaliteit is on-point.
  • Mixed Audio Play feature werkt in de praktijk prettig, een aangename aanvulling.
  • De software beschikt over veel features.
  • Knoppenbediening via de headset.
  • Je kunt de headset in grootte 13 keer verstellen op het frame. Ook is het ontwerp volledig in elkaar te vouwen.

Minpunten

• De ENC feature voor opnames verslechterd de opnamekwaliteit. Ik adviseer je om deze lekker uitgeschakeld te houden.
  • Microfoon aan de voorzijde zit wat hoog op het frame, hierdoor valt deze wat meer op in je linkerooghoek. Uiteindelijk valt dit niet meer op.

Review: Teufel Cage

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpak avontuur
- Software
- In de Praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Teufel Cage productpagina

Al langere tijd had ik mijn aandacht gevestigd op de Teufel Cage, de eerste gaming headset van Teufel. Tot mijn grote verassing kwam de postbezorger opdagen met een kartonnendoosje, met de Cage als inhoud.

De Cage richt zich volledig op gaming, maar heeft als extra wat interessante features. Eén van deze features is het aansluiten van je Cage op een computer en console, tegelijkertijd kun je nog een telefoon direct verbinden met een 3.5mm Jack. Op de linkerzijde van de earcup is een afzonderlijke schakelaar te vinden, om zo de microfoon te bedienen tussen de computer en telefoon. Een inkomende oproep beantwoorden gaat direct via de headset, zodat je focus volledig op het speelveld blijft. Nu ben ik een simpele man en kan ik niet gamen en telefoneren tegelijkertijd, het zijn tijdens gamesessies vaak gesloten antwoorden. Achteraf moet ik soms terugbellen, om na te gaan wat ik besproken heb. Je hoeft tijdens het beantwoorden van de oproep je telefoon niet aan te raken, dankzij de multifunctionele knop op de linker earcup. Beantwoorden, beëindigen en muziek luisteren behoren allemaal tot de mogelijkheden.

Voor de inleiding ben ik al wat enthousiast en geef ik misschien al te veel prijs. We gaan het allemaal goed bespreken tijdens deze review. Op het moment van schrijven kost de Teufel Cage ¤ 149,99.

Een overzicht van de specificaties:

De Teufel Cage is voorzien van een geïntegreerde audiochip, de C-Media Xear. Deze is verantwoordelijk voor de geluidsproductie over USB. In de earcups vinden we ieder een driver van 40 mm. De earcups zijn voorzien van imitatieleer, deze bedekken de oren volledig af.

De headset is voorzien van een aluminium constructie rondom de earcups, wat richting de hoofdband weer overloopt in kunststof. De earcups zijn vervaardigd uit kunststof waarop het Teufel logo siert. Eenmaal aangesloten lichten de logo’s op met een rode LED. De headset is een lichtgewicht met 280 gram. Teufel benadrukt dat comfort een belangrijke rol speelt. Een lichte headset samen met over-ear earcups, die ook nog eens comfortabel moet zijn voor brildragers. Komt het goed uit dat er een brilletje op mijn neus staat om dit te testen.

Interessante features besprak ik altijd in de inleiding. De Teufel Cage ondersteund een diversiteit aan apparaten dankzij de 3.5 mm Jack aansluiting. Er bevinden zich twee 3.5 mm Jack ingangen op de linker earcup. Je kunt tussen deze twee 3.5 mm Jack aansluitingen wisselen met je microfoon. Tijdens deze review doen we nog een microfoontest met de microfoon in de voor- en achteringang. Op deze 3.5 mm Jack kun je ook de meegeleverde 3.5 mm Jack kabel aansluiten. Je kunt de headset direct aansluiten op bijvoorbeeld je telefoon, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch alles waar een 3.5 mm Jack ingang op te vinden is. Hierdoor is de Cage breed inzetbaar, een duizendpoot als het om mogelijkheden gaat.

De feature ‘Mixed Audio Play’ maakt het feestje nog completer. Je Cage aansluiten op je computer en telefoon tegelijkertijd. Je kunt op deze manier muziek luisteren via je telefoon, terwijl je in-game geluiden op een willekeurige console nog kunt volgen. Ik ben vooral benieuwd hoe dit zich in de praktijk bewijst. Genoeg specificaties, we gaan door naar het uitpak avontuur.

Een herkenbaar Teufel doosje; volledig in het zwart met een illustratie van de inhoud. Binnenin krijgen we gelijk de Cage te zien met bijhorende accessoires. We komen een losse microfoon tegen, deze is te buigbaar om een gewenste positie aan te nemen. Ook vinden we een 3.5 mm Jack Male kabel en een USB naar Micro USB kabel.

Spitten we nog wat verder in de verpakking, dan komen we nog een tweetal boekjes tegen. Een Duitse handleiding en Nederlandse handleiding. Ik vind het mooi om te zien dat het Duitse merk trouw blijft aan zijn product en netjes een Duitse handleiding in de verpakking stopt. Voor de zekerheid heb ik toch maar de Nederlandse handleiding doorgenomen. Jawoel!

We komen vervolgens al snel uit bij de Cage zelf. De headset is handzaam, licht en wisselt lekker tussen de handen. Niet onbelangrijk als je achter je computer zicht. De aluminium constructie schreeuwt gewoon even om aandacht, de blikvanger van deze headset. Op sierlijke wijze bewegen de earcups tussen deze aluminium constructie. Niet alleen sierlijk, maar ook flexibel. De earcups zijn volledig naar binnen te vouwen om de headset compact te maken. Het ontwerp oogt fijn, zonder gekke toeters en bellen. Een headset waarmee je ook in het openbaar gezien kan worden, zonder dat je iemand verblindt met RGB-verlichting. We gaan door naar wat impressiefoto’s.

Het is niet gebruikelijk om je headset in de boom te slingeren. Ik ben er nu eenmaal een paar jaar geleden aan begonnen, nu kan ik niet meer anders. Op de linker earcup vinden we een aantal bedieningsknoppen, waaronder een aluminium wieltje voor de volumebediening, een schuifbare knop om te wisselen tussen de microfoon over USB of over 3.5 mm Jack, een multifunctionele knop om commando’s uit te voeren naar apparaten die aangesloten zijn via een Jack verbinding en als laatste vinden we nog een knop de microfoon zelf, deze is voor het in- uitschakelen van de microfoon.

De multifunctionele knop verdient nog wel een extra toelichting, deze knop speelt namelijk een cruciale rol in de bediening van een aangesloten apparaat via de 3.5 mm Jack. Teufel noemt het zelf ‘Mixed Audio Play’ waarmee je twee geluidsbronnen gelijktijdig kun gebruiken. Muziek luisteren via de telefoon, terwijl je ook een gesprek voert via Playstation Network is mogelijk. Tijdens PC-gebruik minder interessant, aangezien je ook Spotify kunt opstarten. Toch ben ik fan van de feature, samen met de Xbox One is het voor mij een heerlijke toevoeging. Spotify samen met Halo 5 gaat goed samen. Je mist geen belangrijke in-game geluiden en kunt tegelijkertijd genieten van je favoriete afspeellijsten. De flexibiliteit tussen Micro USB en de 3.5 mm Jack en gecombineerd maakt de Cage een veelzijdige headset. Volgens mij zou ik het over de multifunctionele knop hebben? Oeps! Terug naar de knop. Het aannemen van binnenkomende oproepen gaat zowel op een iOS als Android apparaat goed. Met één druk op de knop beantwoord je de binnenkomende oproep, het afwijzen vereist één druk waarna je de knop vasthoudt. Hetzelfde geldt voor het besturen van muziek, pauzeren is één druk, het volgende nummer is twee keer indrukken en het vorige nummer is drie keer indrukken.

De hoofdband is net als de oorkussens bedekt met imitatieleer, deze rust zachtjes op je hoofd. Zelf heb ik de Cage versteld tot zijn maximale formaat. Er zitten een totaal van ’13 kliks’ wat wijst op 13 instelmogelijkheden. De aluminium constructie beweegt soepel mee, idem dito voor de earcups. De kabeltjes naar de earcups zijn lang genoeg om deze comfortabel te gebruiken.

Wat mij betreft is de Cage tot zover een prachtige headset om te zien. De headset voelt stevig aan, mede door de aluminium constructie. Eenmaal aangesloten via USB krijgen we een Rode LED te zien.

De meegeleverde software is via de productpagina te downloaden. Deze bestaat uit twee hoofdschermen. Door rechts te klikken op de iconen komen er meerdere opties tevoorschijn. Je krijgt totaal geen aanwijzingen dat deze opties zich achter de iconen bevinden, waardoor het lijkt alsof de software weinig features heeft.

Gelukkig zijn er wel voldoende features. We vinden de standaard audiobediening, samplesnelheid en een ingebouwde equalizer voor diverse geluid modi. Standaard staat deze hier op rock of dance. De ingebouwde C-Media Xear audiochip heeft aardig wat toegevoegde Xear features. We vinden features zoals Xear Briljant en Xear Dynamic Bass. De dynamische bass feature brengt de bass net wat meer naar de voorgrond, hierdoor ontstaat een dieper geluid. De Xear SVN feature, ook wel bekend als Smart Volume Normalization zorgt voor een constante volume, ongeacht het bestandsformaat. Audiovolume wil namelijk per bestand nog wel eens afwisselen, door dit in te schakelen heb je net wat meer gemak; kortom een betere luisterervaring. De Xear Surround Max (SMX) feature maakt het gevoel van surround nog beter aanwezig. De Xear Surround Headphone feature richt zicht vooral op de diverse audiokanalen (left, center, right, right surround, right back surround, left back surround, left surround en de bass). Je kunt hier de kamergrootte instellen, in de praktijk vond ik de optie ‘kleine ruimte’ het fijnste. Met de grotere ruimtes is de afstand van het geluid mij net wat te groot.

Via de microfoon opties kun je directe playback instellen. Hier vinden we ook een ENC optie, om omgevingsgeluiden zoveel mogelijk weg te filteren. Met deze optie ingeschakeld verslechterd de opnamekwaliteit behoorlijk, persoonlijk vind ik het onaangenaam. Toetsaanslagen zijn net wat minder goed hoorbaar, zelf raad ik je gewoon aan om zonder ENC de microfoon te gebruiken. De opnamekwaliteit is verassend goed, dadelijk vind je in het hoofdstuk in de praktijk ook nog een sample. De Xear Magic Voice blijft een persoonlijke favoriet, een stem als een demoon, cartoon, man en vrouw. In de praktijk vind je dadelijk nog een Magic Voice test, een klein beetje zang kan geen kwaad in deze review.

Geluidskwaliteit
Aangekomen bij de geluidskwaliteit van de Cage, wat valt er te zeggen? De software en aanvullende Xear features zijn wat mij betreft een waardevolle aanvulling. Direct uit de verpakking klink de Cage wat bescheiden, er mag best wel wat meer pit in. De diverse Xear features veranderen het geluid van de headset al snel. De 40 mm drivers komen net wat meer tot leven, waar je ook als bass liefhebber de bass verder kunt finetunen. Nu is het zeker niet een ‘boem, boem, boem’ headset. De Cage zoekt de balans tussen de verschillende effecten. Schakel je de virtuele 7.1 surround sound feature aan via de software, dan merk je direct het verschil. Meer ruimte en geluid uit diverse hoeken (hé wat verwacht je anders). Dadelijk vertel ik nog wat meer over de virtuele 7.1 surround sound feature onder het kopje gaming.

Het geluid van de 40 mm drivers weet mij échter goed te overtuigen. Je moet wel wat spelen met de software, aangezien de verschillende Xear features samen met de equalizer overkill kunnen zijn. Je kunt op deze wijze het geluid volledig verpesten, wat natuurlijk onnodig is. Finetunen en je eigen voorkeur zal de grootste bepaler zijn. Hoe kun je de Cage het beste omschrijven? Een gebalanceerde headset inzetbaar voor veelzijdige taken. Spotify, een filmpje en gaming, de Teufel Cage kan het aan.

Comfort & Mixed Audio Play
Na 4 – 5 uur onverstoord aan één stuk door zit de headset nog erg comfortabel. De zachte hoofband is vrijwel niet aanwezig op het hoofd. De earcups sluiten de oren volledig af. Het imitatieleer van de oorkussens zorgt voor net wat meer isolatie. Zonder het afspelen van audio hoor je mijn Cherry MX Brown Switches minder. Dit verschil is duidelijk hoorbaar als je een earcup optilt van je oor en blijft doortypen. Nu begrijp ik de verstoorde gezichten op de zaak als ik op mijn Cherry MX Brown ramplank aan het typen ben.

Het aansluiten van een telefoon i.c.m. een console werkt verassend goed. De Mixed Audio Play feature is wat mij betreft een leuke aanwinst. Tijdens de testperiode heb ik diverse gesprekken gevoerd via mijn iPhone. Ik ben via de microfoon goed en helder verstaanbaar, dit is wel met de ENC feature uitgeschakeld. De Cage verleent zich prima voor communicatie, aangezien de opnamekwaliteit (microfoon) van goede kwaliteit is. De flexibiliteit tussen diverse apparaten via USB/3.5 mm Jack is wat mij betreft een aanwinst!

Microfoon
Ik heb twee testen uitgevoerd, één met de microfoon in de 3.5 mm Jack aan de voorzijde, en één met de microfoon in de 3.5 mm Jack aan de achterzijde. Ik ben blij dat Teufel deze optie heeft toegevoegd. Wanneer de microfoon zich aan de voorzijde bevindt, valt deze deels in je linkerooghoek op, deze bevindt zich in de 3.5 mm Jack vrij hoog op het aluminium frame. Via de achterzijde kun je de microfoon 180 graden draaien en valt deze volledig weg uit het gezichtsveld. Het volume van de opname is hierdoor wel wat zachter. Via TeamSpeak kun je dit compenseren door een hogere gevoeligheid, wel is het zo dat omgevingsgeluiden dan ook in de microfoon terecht komen. Je kunt er dan voor kiezen om de ENC optie in te schakelen via de software. Ik raad het je persoonlijk af, de opnamekwaliteit verminderd drastisch. In de samples is een ENC test te vinden, de microfoon bevindt zich tussen het schakelen van ENC aan/uit op dezelfde afstand van mijn mond.

Teufel Cage | 3.5 mm Jack voorzijde

Teufel Cage | 3.5 mm Jack achterzijde

Teufel Cage | ENC optie

Deze is speciaal voor de mensen op Tweakers & Hardware.info:

Teufel Cage | Xear Magic Voice | Vader Abraham - Het kleine café aan de haven

Gaming
De virtuele 7.1 surround sound feature gaat vrij goed samen met gaming. Omgevingsgeluid verdelen zich mooi. Je kunt goed waarnemen uit welke directie een vijand komt. Uitermate belangrijk terwijl je in een huisje zit tijdens een potje PUBG. Sommige kleine details vallen wat minder op, dit zijn niet de primaire geluiden zoals voetstappen, eerder de wind of bewegende blaadjes. Hier moet de headset een klein beetje op inleveren. Vergelijken we het met de recent geteste Asus ROG Centurion, een 7.1 headset, dan komen dit soort details beter uit de verf bij de Centurion. Je betaald dan wel 100 euro meer voor de Centurion. Waar de Teufel Cage naar mijn mening een veel betere microfoon heeft.

De impact van granaten kun je zelf regelen via de bass functie. Deze kun qua decibels zelf wat opschroeven in de software als dit wenselijk is. Zoals ik al eerder vermeldde; de Cage is zal je niet van je stoel doen trillen. De bass is acceptabel maar niet écht vol. Met dat gezegd gaan we door naar de conclusie.

De Cage is de eerste Gaming Headset van het merk Teufel. Hoe presteert de headset en wat mag je verwachten? Je leest her hieronder in de eindconclusie.

Zoek de balans. De Teufel Cage is naast de ‘Gaming’ tag een gebalanceerde headset. De geluidskwaliteit moet op orde zijn, maar juist ook de opnamekwaliteit. Het moet hand-in-hand samengaan tot een succesvol recept. De Cage heeft een gebalanceerd geluid en voelt erg zorgvuldig aan. Dankzij de vele Xear features in de software kun je de Cage verder afstemmen naar je persoonlijke voorkeur. Een dikke verpletterende bass komt niet echt aan de orde. Je moet eerder denken aan een schappelijke bass, waar de midden- hoge tonen net wat meer hun werk mogen doen. Hierdoor ontstaat balans en zijn diverse tonen beter te onderscheiden. Met de Xear Surround Headphone feature in de software kun je het virtuele 7.1 gevoel beter benadrukken, wat mij betreft een aanwinst voor gaming avonturen. Even rustig op adem komen tijdens PUBG en alles rondom je waarnemen? De Cage presteert het!

De over-ear earcups samen met de imitatieleren oorkussens dekken de oren comfortabel af. Omgevingsgeluiden zijn minder goed hoorbaar, maar worden niet volledig geëlimineerd. Het hoofdkussen is ook voorzien van een imitatieleren afwerking, deze rust zachtjes op het hoofd en is nauwelijks aanwezig. Het imitatieleer warmt de oren na een langere tijd van gebruik wel wat op, een glas water pakken tussendoor helpt je even afkoelen. De 3.5 mm Jacks aan de voor- en achterzijde zijn een aanwinst. Je kunt zelf kiezen waar je de microfoon plaatst. De microfoon zit aan de voorzijde wel wat in het gezichtsveld, aangezien de 3.5 mm Jack connector vrij hoog op de aluminium frame zit. De opnamekwaliteit is aan de voorzijde wat beter, dit geniet toch mijn voorkeur.

De Mixed Audio Play is een leuke toevoeging. Telefoneren of muziek luisteren via je telefoon, terwijl je ook het geluid van je console kunt horen. De twee gedeelde geluidsbronnen gaan goed samen, ook tijdens het telefoneren. De knoppen op de behuizing zijn goed te vinden, ook de multifunctionele knop voor het opnemen/afspelen van muziek. De textuur van deze knop is net wat anders, waardoor deze makkelijk te onderscheiden is. De Cage is mee te nemen voor onderweg, je sluit deze dan gewoon aan d.m.v. de 3.5 mm Jack. Op dat moment ontbreken er wel veel softwarematige opties die je normaal achter de computer wel tot je beschikking hebt. De verwijderbare microfoon maakt het meenemen van de Cage nog wat fijner. Ook lichten de Teufel logo’s op de earcups niet op in de 3.5 mm Jack modus, wel zo fijn als je over straat loopt.

De Teufel Cage laat een deftig en stevig ontwerp zien. De Cage is net wat meer dan alleen een gaming headset. De headset gaat op diverse fronten voor kwaliteit. De geluid- en opnamekwaliteit zijn on-point voor een headset in dit prijssegment. Degelijk, goed en fijn om op je bolletje te hebben.

tweakers - nomineer voor review van de maand

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Teufel-Cage/low1.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Teufel-Cage/low2.JPGhttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Teufel-Cage/low3.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Teufel-Cage/low4.JPG

Heb jij ook een Teufel CAGE?

Wederom een toppert!
Een mooi product van Teufel
Top review! +3 Vraagje: heeft deze koptelefoon last van Microphonics, kon het zo niet 1 2 3 vinden in je review mss helemaal overheen gelezen? Mijn razer hoofdtelefoon heeft dit best wel erg best irritant wanneer je aan het gamen bent.
Hey, niet gemerkt. :) Ik heb tijdens het testen aardig wat met de kabels in handen gezeten, terwijl de headset actief was. Geen gekraak meegemaakt tot zover. :D

Om welke Razer headset gaat het? Bedankt voor de +3.
In de nieuwsbrief van Teufel wordt naar deze review verwezen op deze manier: "Tweakers heeft de CAGE getest". Dat vind ik wel een beetje dubieus maar dat is hun keuze.

Nette review! Leest goed weg, mooie foto's die ook echt iets toevoegen.
Dat is vreemd... Ik ga even contact opnemen met Teufel, aangezien het mij review is (pclinde) en zelf heb ik een eigen platform TechGaming. Thanks voor het doorgeven, was zelf niet op de hoogte.

Bedankt voor het compliment. :)
Voor een eerste keer is het een zeer degelijke headset. Ik vind het design alleen iets te flashy. Maar goed, wanneer je eenmaal wat ouder bent geworden, val je niet meer op zulke designs. Afgezien van dat is het aluminium inderdaad best mooi. Topper, man! :D
Thanks man! Bedankt voor de ondersteuning tijdens het test bellen via de headset. :)
Fijne review, +3. Ik blijf 150 euro voor een headset aan de hoge kant vinden, maar dat ben ik. Ondanks dat gaat het wel een beetje kriebelen :)
Zulke kriebel is altijd goed. Er zijn duidelijke kwaliteitsverschillen in het lage- hogere segment. :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 7 augustus 2017 15:31]

Dankjewel BioBlade! Mooie gewijzigde avatar. :D
Mooie review, wellicht even aan het verlanglijstje toevoegen! Momenteel heb ik als koptelefoon de Audio Technica ATH-AD700X met een losse Snowball. Wat ik zelf echter vervelend vind met deze koptelefoon is dat ik vrijwel alles om mij heen hoor. Ze dempen het omgevingsgeluid dus niet bepaald.

Nog wel een vraag mbt 7.1 icm PUBG. Merk jij echt verbetering in localisatie? Ik lees namelijk overal dat stereo dit veel beter doet.
Met de Surround Max feature vervagen naar mijn mening details. De standaard surround feature in een kleine kamer via de software bevalt mij het beste. Lokalisatie is gewoon goed waar te nemen, nu vind ik her geluid in PUBG soms wel wat te overdreven van zichzelf. :p Al ver van buiten hoor je op de bovenetage voetstappen.