Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI GL62M 7RD-204NL Review

MaxOosterwijk 1 augustus 2017, 230 views

MSI GL62M 7RD-204NL (Product gekocht)

Een prima instapper met krachtige processor, voldoende grafische prestaties voor de beginnende of lichte gamer (en iedereen) die enkel een krachtige laptop wil. Wel moet je genoegen willen nemen met een TN-panel en standaard een 7200 rpm harde schijf.

Pluspunten

• Krachtige CPU (en voldoende GPU)
  • Dun en toch stevig (voor een gaming laptop)
  • 2x USB 3.0 en 1x USB-C
  • Goede warmteverdeling
  • Knop voor sneller draaien fans
  • Steelseries toetsenbord tikt geweldig, groot trackpad met fysieke muisknoppen

Minpunten

• Erg low-budget uitgevoerd: 7200 rpm HD, TN-paneel etc.
  • Matige accuduur
  • Overprised voor wat 'ie biedt
  • Bloatware (meeste is gelukkig wel te verwijderen)

Introductie
De MSI GL62M 7RD-204NL is een laptop die keurig up-to-date is qua hardware. Dit instapmodel heb ik uitgekozen vanwege het uiterlijk, geen overdreven hoekige vormgeving met drukke kleuren of andere poespas. Hoewel het gaat om een instapmodel is er op prestaties bijna niet bezuinigd, om sommige andere punten helaas weer wel. Ook was ik mij er wel van bewust bij de aanschaf dat ik sommige minpunten voor lief moest nemen.

Hardware aanwezig
Deze editie kent een Intel Core i7-7700HQ processor, met 4 kernen en 8 threads @ 2.8 GHz, in Turbo Boost maximaal 3.8 GHz. Met de processor zit het in ieder geval wel goed, al zijn de prestaties wel beperkt wanneer je op de accu werkt. De processor komt zelden bij 100%, zelfs wanneer je zware taken uitvoert.

De grafische spierballen van deze laptop is de GPU NVIDIA GeForce 1050, met daarbij 2 GB vRAM geheugen. Hiermee kom je al een heel eind om spellen in normale of hoge settings te kunnen spelen! Verwacht geen hoogvliegers van de prestaties en staar je niet blind op het aantal frames per seconde bij deze laptop.

Als het gaat om de harde schijf krijg je een 7200 rpm harde schijf voorgeschoteld met 1TB opslaggeheugen, het voldoet en presteert ook goed, al hebben concurrenten soms een hybride oplossing met SSD of enkel een SSD te bieden. Verder zit er een Full HD TN-beeldscherm in, dat beperkte kijkhoeken biedt, maar wel prima kleuren kan weergeven. Ook het Steelseries toetsenbord is weer gewoon aanwezig en tikt lekker weg, maar de fancy verlichting ontbreekt.

Mijn gebruik en ervaringen
Zelf heb ik deze laptop niet gekocht voor gaming, maar wel om overal dingen als video-editing en virtualisatie (Hyper-V) te kunnen gebruiken. Deze taken zijn geen probleem, in combinatie met maximaal 8 GB RAM moeten de meeste taken nu nog kunnen worden voltooid. Een groot voordeel bij deze laptop is dat je zelf ook nog een reepje RAM geheugen kan bijprikken (pas wel op de warrenty). Het toetsenbord tikt lekker weg en het trackpad voldoet om een hele dag mee door te komen, hierbij vind ik het prettig dat er ook fysieke muisknoppen op zitten.

Ik heb nog geen seconde spijt gehad van deze laptop, al is het vrij duidelijk dat het gaat om een instapmodel. Hij presteert erg goed, maar je moet op veel vlakken wel water bij de wijn willen doen (beeldscherm, webcam, harde schijf). De MSI GL62M 7RD-204NL is een laptop voor iederen met een beperkt budget, die niet wil bezuinigen op looks en goede prestaties. Ik raad wel aan om ook te kijken naar de concurrent als je niet per sť een MSI laptop wil hebben, deze bieden soms een nog betere prijs/kwaliteitverhouding.

Heb jij ook een MSI GL62M 7RD-204NL?