Nokia E55 Zwart Review

MalleEppie71 19 januari 2010, laatste update op 19 januari 2010, 1.160 views

Nokia E55 Zwart

Pluspunten

• Batterijduur
  • Compact
  • Sneller dan T9

Minpunten

• Typen met één hand niet mogelijk
  • Trager typen dan full-qwerty

De E55 is het broertje van de E52; maar met een 'half-qwerty' indeling van het toetsenbord. Onder de motorkap is deze E55 identiek aan de E52, waarvan een zeer uitgebreide review al op T-net staat. Ik volsta daarom met het verschil tussen de E55 en de E52 en vertel waarom ik voor een E55 heb gekozen, misschien dat anderen helpt om de juiste keuze te maken :)

In de doos
De telefoon is online gekocht bij Nokia Nederland, ik had een goede aanbieding van telefoon, sleeve, 4GB geheugenkaart (standaard is 2GB, t.o.v. 1GB bij de E52) en geen verzendkosten. De inhoud van de doos is verder gelijk aan die van de E52 (zie de review van Cadezo).

Waarom een E55?

Dit voor mij de perfecte combinatie van goede accuduur, veel nuttige features en een toetsenbord om af en toe eens onderweg op mail te kunnen reageren of een kort mailtje te kunnen sturen. Ik heb hiervoor een Android toestel gehad welke ik na een paar weken weer heb verkocht vanwege de slechte batterijduur en de matige ergonomie. Het is een leuke gadget, maar als telefoon voldeed het apparaat minder goed.... Zakelijk gebruik ik een Blackberry 8310 waarvan ik het toetsenbord erg fijn vind, maar wat wel een breed toestel is, vergelijkbaar met bijv. de E72. Privé hoef ik onderweg niet zo veel te mailen, af en toe een berichtje als het uitkomt. Dat heb ik ook gedaan met een Nokia 6230, maar toen kwam ik er al snel achter dat hele zinnen met T9 typen niet echt makkelijk is.
Een ander alternatief was de E75 geweest, met als voordeel dat je een groter toetsenbord hebt. Nadeel (voor mij) zijn echter de beperktere batterijduur, dikte en bediening.

Toetsenbord

Het typen met dit toetsenbord went snel en het duurt niet lang voordat je sneller typt dan met een T9-toetsenbord (zie ook de reviews van GSM Arena en Phone Arena). De 'predicitve' mode werkt erg goed omdat je minder letters per toets hebt, zodat het toestel eerder het juiste woord aangeeft.
De toetsen zijn relatief klein en het typen terwijl je het toestel in één hand houd vind ik onhandig; de toetsen die dan het dichtst bij je hand zitten zijn dan moeilijker te vinden. Meestal heb ik het toestel steunend op de toppen van de vingers van beide handen terwijl ik dan met de beide duimen kan typen.

De E55 is een erg fijne telefoon welke tussen de E52 en E72 geplaatst kan worden, waarbij de combi van breedte en behoefte aan een qwerty-toetsenbord de doorslag voor een bepaald type zullen geven.

Heb jij ook een Nokia E55 Zwart?

Hoe is de camera op de E55, beter of precies hetzelfde als op de E52? Misschien is dit handig om te te voegen;)

[Reactie gewijzigd door Paul1994 op 19 januari 2010 21:53]

Alle specificaties zijn precies gelijk aan de E52, op het toetsenbord en wat bijbehorende software, die je moet leren met het toetsenbord om te gaan, na.