HP Proliant MicroServer Gen8 G1610 Review

rutger13Newbie 30 juli 2017, 760 views Product gekocht

HP Proliant MicroServer Gen8 G1610

Ziet er prachtig uit maar HP maakt het vrijwel onmogelijk dit product in te richten als Windows Server. HP is wederom Hopeloze Problemen.

Pluspunten

• mooi product

Minpunten

• iLO licentie verplicht
  • enorm gedoe om in te richten
  • iLO licentie niet normaal beschikbaar

Features Score: 3
Installatie via provisioning werkt niet: ISO is te groot voor FAT32 en netwerk shares werken domweg niet (connection failed without an error message from the OS), terwijl dezelfde share wel werkt als ik in WinPE boot. Dan maar via iLO maar dan moet je een licentie kopen om via een virtuele ISO te installeren. Dit wordt dus gewoon afgedwongen omdat de standaard opties gewoon niet werken. De licentie krijg je vervolgens alleen na installatie van een rare downloadmanager. Dit wil ik niet. Die weg loopt dus ook dood. Dan maar een bootable USB stick en geen provisioning. Dit loopt vervolgens vast op het ontbreken van de drivers, die je bij HP alleen krijgt na registratie, die weer niet werkt omdat je gewoon niet automatisch warranty krijgt bij je product na registratie. Al met al 3 dagen bezig en nog geen klap verder.

Heb jij ook een HP Proliant MicroServer Gen8 G1610?

Of je prepareert een USB stick met Windows, drukt deze in een USB poort en bestuurt de installatie via iLO. Trap daarna de HP servicepack for Proliant eroverheen en je Windows is klaar.
Geen iLO verplicht en geen gedoe om in te richten. Wellicht doe je het zelf gewoon onhandig, dat ligt niet aan het product ;)
Met Kaalus. Maar waarom zou je er überhaupt windows op willen zetten 8)7 Tenzij je een of ander Windows-gebonden pakket moet draaien biedt dat alleen maar problemen en geen voordelen.
Nouja, ik heb er zelf al sinds ik hem heb begin 2015 Windows op draaien met Hyper-V. Daarin een zwikkie VM's voor o.a. AD en als fileserver. Draait perfect en totaal geen gedonder mee. De box draait en Windows loopt net zo soepel mee. Kijk er nooit naar om tenzij ik zelf wil klieren.
@johnkeates omdat ik een Windows domain controller nodig heb en ik ervanuitga dat het product hier ook gewoon voor geschikt is. Linux is geen optie. Hamer op je hoofd slaan is geen constructief antwoord waar ik wat mee kan.

@Kaalus HP heeft sinds kort alle servers ondergebracht bij HPE (zelfs hun eigen documentatie is hierop nog niet aangepast en alle links hierin naar www.hp.com/go/etc werken niet meer) en ik denk dat hiermee de ondersteuningsproblemen zijn begonnen. Ze verkopen dit als een product geschikt voor SB maar je hebt een complete corporate licentieorganisatie nodig om het überhaupt aan de gang te krijgen en de HP servicepack te downloaden. Avoid like hell en vlug naar ... Helaas te laat voor mij.
Alle support is sinds de migratie gewoon bij HPE te krijgen hoor.
De drivers welke in de SPP zitten zijn daar zonder registratie op de BIOS na vrij te downloaden.

Kortom, je hebt jezelf gewoon niet ingelezen en nu probeer met je deze review het product de schuld te geven. Zo werkt het natuurlijk niet.
Bedankt voor de link. Ik heb me wel degelijk ingelezen en kom zo ook via troubleshooting van de niet-werkende provisioning terecht bij iLO en de opmerking van HP dat je dan een virtuele ISO moet gebruiken. etc. Verder val ik in herhalingen: de links in de documentatie werken niet meer en de HPE site is overkill aan registratie en voorwaarden. Twee jaar geleden was het waarschijnlijk eenvoudiger om dit product op te tuigen.
Je valt inderdaad in herhaling. Als je die link checkt vind je daar alle drivers en software. Verder is in de HPE support portal alle documentatie voor de MicroServer te vinden.
In plaats van maar te blijven schoppen dat het niet te vinden is e.d. had je gewoon zelf beter moeten kijken. Zeker voor iemand die beweert 35 jaar IT ervaring te hebben mag het zoeken naar wat documentatie voor het inrichten van een simpel servertje toch geen moeite zijn?
Snap de reden van deze 'review' niet zo goed, dit is meer een rant. Dat je klaagt dat ILO niet beschikbaar is of slecht is heeft eerder te maken met het feit dat je je niet goed ingelezen hebt over ILO en niet weet hoe het werkt. Overigens heb ik nog nooit problemen gehad met ILO of de licentie. En als je een beetje goed zoekt online kun je zo een licentiecode online vinden die prima werkt, en op ebay kun je voor 15 a 20 dollar ook een licentiekey kopen.

[Reactie gewijzigd door 19JM81 op 31 juli 2017 09:25]

Bedankt voor je tip. En die licentiekey op ebay is legaal?

Wat betreft het inlezen maakt HP(E) dit gewoon erg lastig omdat alle links in de documentatie niet meer werken en je je mottig zoekt. Dit frustreert en je hebt gelijk dit leidt tot een rant. Echter ook een waarschuwing: weet waar je aan begint met dit product. Overigens heb ik de drivers uit het WinPE gedeelte van de provisioning kunnen halen en de installatie loopt nu. Fingers crossed.
Member sinds gisteren en dan zo'n review schrijven over iets dat op te lossen is met simpel logisch denken als IT'er. Dit product voldoet gewoon prima waar het voor bedoeld is.
Sorry, ik wist niet dat er een minimale periode membership nodig is om een negatieve review te mogen schrijven. Ik zal me waarschijnlijk niet goed hebben ingelezen in de voorwaarden van Tweakers. Tenslotte heb ik pas 35 jaar IT ervaring en is dit waarschijnlijk onvoldoende. :+
Gelukkig geen minimale periode maar dit voelt alsof je een member wordt voor het schrijven van deze review. Ik zal niet gaan bashen maar 35jr IT ervaring spreekt niet in je voordeel als het om dit soort basis dingen gaat.
Het was beter geweest om hulp te vragen in het forum (er zijn volgens mij zelfs topic's over deze server) zodat je een constructieve review kon beschrijven.
Omdat Tweakers zich presenteert als een Nieuws en Reviews site zal ik eerlijk toegeven dat gebruik van het forum niet in me opgekomen is. Excuses. Overigens werkt het allemaal nu. Bedankt voor jullie hulp en aanbevelingen.