Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 200 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Trust GXT 658 TYTAN 5.1 Review

Dutchiee 30 juli 2017, laatste update op 30 juli 2017, 513 views

Trust GXT 658 TYTAN 5.1 (Product volledig gesponsord)

Trust, wie kent het niet. Al jaar en dag staat Trust voor menig gamer bekend als relatief goedkope producent van allerlei randapparatuur, maar dit is lang niet zo! Wat goedkoop is, hoeft niet per s slecht te zijn, en dat laat dit speaker setje absoluut zien.

Pluspunten

• Goed geluid
  • Goede bass
  • Afstandsbediening met vele mogelijkheden
  • Makkelijk aan te sluiten
  • De blauwe ledlamp in de subwoofer kan uit!
  • De blauwe LED-verlichting op de subwoofer reageert op het geluid van de bass, wat zorgt voor een mooi visueel effect.
  • Genoeg kabels meegeleverd

Minpunten

• Speakers voelen kwetsbaar aan
  • Geen mogelijkheden om de rear-speakers op te hangen
  • De subwoofer is niet helemaal qua geluid uit te zetten. Deze blijft hoe dan ook op de achtergrond hoorbaar.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Trust, wie kent het niet. Al jaar en dag staat Trust bekend als relatief goedkope producent van allerlei randapparatuur.
Tijdens het gamen vertelde ik mijn vrienden dat ik een speakerset van Trust mocht gaan reviewen, hier werd nogal lacherig op gereageerd. Onder een grote groep gamers heeft Trust de naam dat het goedkope producten maakt wat daarom niet goed is, maar dit is lang niet zo! Wat goedkoop is, hoeft niet per s slecht te zijn, en dat laat dit speaker setje absoluut zien.

Een jaar of 10 geleden maakte ik als laatst gebruik van een 5.1 set, dit was de Logitech Z-5450 (jazeker, degene met de draadloze achterspeakers). Na maanden hard werken kon ik eindelijk met mijn vader het setje gaan kopen. Met een 5.1 set kan je een huis redelijk ondersteboven keren, en dat deed ik destijds ook ‘veels’ te vaak.
Na al die jaren kreeg ik van Trust de kans om weer met een 5.1 speakerset te gaan spelen, hier had ik zeker wel interesse in! Hedendaags maak ik gebruik van ik een 2.0 set - namelijk; de Rokit 6 G3. Het is daarom ook weer even wennen om met 5.1 speakerset aan de slag te gaan!

De Trust TYTAN GXT 656 klinkt in iedere geval wel lekker met de nieuwste Oliver Heldens - Mainstage Tomorrowland 2017 opname. Voor de mensen die Oliver Heldens niet kennen, zet het rustig een uurtje aan :P (ik kan er elke week weer met zijn livesets op YouTube en/of iTunes van genieten!);

Het setje biedt genoeg mogelijkheden om een extra device aan te sluiten en heeft een leuke knipperende LED lamp op de subwoofer - die overigens uit kan. De Trust TYTAN GXT 658, een leuke 5.1 set, hoe klinkt deze? Is de 5.1 setting wel echt zo geweldig? Laten wij het uitzoeken!

Specificaties

Laten we beginnen met de specificaties!

- Luidsprekerset met houten subwoofer en totale vermogensuitvoer van 180 watt
- Bass-synced subwoofer met led
- Surround-geluid van hoge kwaliteit met diepe bas
- Draadloze afstandsbediening voor volume- en basregeling en ingangselectie (batterij meegeleverd)
- Compatibel met pc, Wii*, Sony PlayStation 3* en Xbox 360*
- Slim energiebeheer: schakelt bij inactiviteit automatisch over op de stand-bystand

Uitpakken

Wat tijdens het uitpakken vooral opviel, is dat de doos voor mijn gevoel bijna zwaarder leek dan de speakers zelf. Een speaker zelf weegt zelfs onder de 400 gram!

Ook ontbreekt de afstandsbediening niet. Ook de batterij is meegeleverd en daarom ook direct te gebruiken.

Wat in mijn optiek wel geweldig is, is dat er ook daadwerkelijk een behoorlijke set kabels wordt meegeleverd. In het verre verleden heb ik wel eens een setje gekocht waarbij ik zelf kabels uit de opslag moest halen om het setje aan te kunnen sluiten. Dit is in het geval van de Trust TYTAN niet van toepassing. Er zitten kabels bij voor de center, front en rear speakers. Daarnaast zijn er twee kabels extra meegeleverd voor de 2e input device. Dit kan een Playstation of Xbox zijn. Daarvoor zijn tulp (mannelijk) naar 3.5mm of tulp (vrouwelijk) naar tulp (mannelijk) meegeleverd.

De speakers hebben eveneens kleurtjes die op de subwoofer op de juiste plekken kunnen worden ingepikt, bijvoorbeeld rood en wit links en rechts voor, en groen en blauw rear-links en rechts.
Eveneens is zichtbaar dat de rear-speakers daadwerkelijk langer zijn dan de front-speakers. De rear-speakers zijn 8 meter lang.

Uiterlijk

In eerste opzicht zijn de speakers netjes, geen gekke vormen of dergelijke maar gewoon nette zwarte speakers.

De subwoofer heeft een LED ring die op de bas mee knippert - deze is overigens ook via de afstandsbediening uit te zetten!

Aan de rechterkant van de subwoofer zitten ook nog knoppen om de set te bedienen, hiermee kan de set op stand-by worden gezet, de source kan worden geselecteerd en uiteraard kan de volume aan worden gepast. http://www.nl0dutchman.tv/reviews/Trust-GXT-658/1-62.jpg

De subwoofer heeft alle aansluitingen voor de input en output. Eveneens heeft deze nog een powerbutton om het stroom van de set te halen.

Er kunnen 2 aparte inputs worden aangesloten.
- Input 1x front en 1x front, surrount en subwoofer
- Output voor de 5 speakers.

Ervaringen

Uiteraard is het ook belangrijk te beschrijven wat de ervaringen zijn betreft muziek, gaming en films.
Muziek
Tijdens deze review was ik aangenaam verrast van de kwaliteit die uit het setje komt van notabene 109 euro (prijs tijdens het schrijven van de review). De tonen waren voor mijn gevoel iets wat te vlak, maar dat is met een gemiddelde PC tegenwoordig snel recht te trekken. In het dagelijks leven gebruik ik normaliter een KRK Rokit 6 G3 met alle bijbehoren. De switch naar de Trust set was vooral in het begin erg merkbaar, maar is ook prijstechnisch logisch. De Rokit 6 is per stuk al bijna 2x zo duur als deze set, om maar niet te beginnen om de bijbehorende apparatuur en kabels e.d.. Nadat ik langer de GXT 658 langer ben gaan gebruiken, begon ik het setje steeds meer te waarderen.
Ook het surround klinkt erg goed en is aangenaam, via de afstand is deze ook verder aan te passen, harder/zachter e.d.
En punt wat ik wel mee wil geven is dat de subwoofer qua geluid niet helemaal te dempen is. Ook op de zachtste instelling is deze nog wel wat hoorbaar.
De subwoofer heb ik op ten duur zachter moeten zetten - ik wil immers de buren van 3 huizen verder naar mij toe laten komen met de vraag of het geluid wat zachter kan.
Gaming
Al jaar en dag speel ik de games met een stereo koptelefoon (AKG K712 Pro) - ook i.v.m. het spelen op Teamspeak met vrienden, het is daarom ook een gewenning om weer eens met een 5.1 surround set van Trust te spelen. Ik moet eerlijk bekennen; het klinkt voor een systeem van rond de 104 euro best goed. Ik merkte in Battlefield 1 goed dat er voetstappen achter mij waren waardoor ik mijn geweldige kill-streak van 3-0 (:D) door kon zetten. Ook met Rocket League hoor je goed wat er achter je gebeurt. Ik moet bekennen dat dat best ontspannen spelen is. Dit zal ongetwijfeld ook zo zijn bij de Xbox en PS.
Films
Het kijken van 5.1 films is behoorlijke beleving. Het surround geluid klinkt prima. Het is geen Bose set van ~700 euro en ook niet als IMAX, maar voor een relatief goedkope set kan men hiermee echt goed uit de voeten. De Trust TYTAN GXT 658 plaatst je midden in de films!

Eco

Uiteraard heeft ook Trust aan een ECO stand gedacht. Wanneer de stand-by modus aan staat, dan gaat de set na 60 minuten inactiviteit automatisch uit. Wanneer er weer audio af wordt gespeeld, gaat het setje weer automatisch aan. Dit is vooral handig voor mensen die de subwoofer in een klein hoekje willen stoppen zonder elke keer moeilijk in een hoek deze uit en aan te zetten.

De Trust GXT 658 TYTAN 5.1 is een erg leuke surround set om mee te gamen, muziek te luisteren en films mee te kijken.
Kijkende naar de 5.1 PC-speakersets in de prijsvergelijker staat Trust voor mijn gevoel qua wattage op de juiste prijs. Rond de 104 euro voor de aansluitmogelijkheden, de bijbehorende afstandsbediening, de mogelijkheid om toch ook nog te switchen naar een andere stereo source en als toevoeging de LED-ring op de subwoofer maakt het een goede set.
Daarnaast is het ook erg fijn dat de rear-speakers kabels van 8 meter hebben waardoor deze wel een end weg kunnen worden gezet.
Er zit wel een kwaliteitsverschil tussen de Logitech Z-5450 speakers, maar daar is de prijs ook naar. De Z-5450 was meer dan twee keer zo duur. Dit geldt ook - kijkende naar de prijsvergelijker - voor andere speakers in deze categorie. Voor mijn gevoel is de Trust TYTAN GXT 658 kwa prijs/kwaliteit perfect geplaatst en maakt de 104 (ongeveer) euro dit een leuk setje!

Kortom, een allround setje voor een zeer scherpe prijs!

Heb jij ook een Trust GXT 658 TYTAN 5.1?