Specificaties GF GTS 250 (740MHz), 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus ENGTS250 DK/DI/512MD3 Review

thomasje1234 4 januari 2010, laatste update op 9 februari 2011, 957 views

Asus ENGTS250 DK/DI/512MD3

Pluspunten

• warmteproductie is laag
  • prijs is best goed in verhouding tot prestatie

Minpunten

• Geluidsproductie redelijk hoog

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Algemeen
Ik heb deze kaart nu ongeveer een half jaartje in bezit. De kaart kostte me toen ongeveer 120 euro. Nu is hij in de pricewatch niet eens heel veel goedkoper dus toen was dat zeker een mooie prijs. Over het algemeen ben ik over deze kaart erg tevreden.

Featureset
De kaart zat in een naar mijn mening erg grote doos maar deze was dan ook goed gevuld. In de buitenste doos zat een witte doos die je naar achteren open kan klappen. De videokaart lag in een soort blok van piepschuim in een zakje tegen statische electriciteit. Naast de kaart zaten de volgende dingen ook in de doos:
- Vga naar Dvi convertor
- S-Video naar component kabel
- Speedsetup boekje (waarin duidelijk staat uitgelegd hoe je de kaart moet installeren
- Molex naar Pci-e convertor
- Blaadje voor kortingen op spelletjes
- Cd met drivers
- Cd met allerlei programmatjes van asus waarmee je licht kan overclocken, de temperaturen bekijken en de fansnelheden aanpassen. Deze programma's heten 'asus smartdoctor' en 'asus gamerOSD' .

Overclockbaarheid
Zoals ik al zei levert asus het eigen programma 'smart doctor' mee. Met dit programma kun je een aantal dingen veranderen:
- De clock snelheid van de gpu
- De snelheid van het geheugen
- De shaderclock aanpassen

Alle drie de dingen kun je niet veel meer dan 100 mhz omhoog zetten en dat heb ik dus ook niet gedaan. Deze lichte overclock leverde naar mijn mening geen merkbare prestatie winst op maar alle kleine beetjes helpen.

Ook kun je in smart doctor de temperatuur uitlezen, snelheid van de ventilator bekijken en de snelheid van de ventilator wijzigen.

Prestaties
Voor deze prijs denk ik dat je aardig goede prestaties hebt. Hij speelt alle spellen die ik ken minstens vloeiend op medium en de meeste spellen speelt hij ook soepel op high settings.

Benchmarks met een e5300 dual core processor:
3dmark05: Gpu:13004 Cpu:5672

Beedlkwaliteit
De beeldkwaliteit vind ik erg mooi. Ik heb mijn computer via een dvi kabel aangesloten op een 42inch HD tv en bijvoorbeeld een full HD film ziet er al veel beter uit dan 'digitale televisie van upc'.

Warmte en geluidsproductie
De temperaturen bleven met de standaard koeler altijd netjes onder de 60 graden, ook onder full load. Alle ventilatoren in mijn systeem zijn aangesloten op een fancontroller waarmee ik ze allemaal uit kan zetten. Ik heb deze kaart gekocht omdat ik hoopte dat de 'dark knight' koeler ook erg stil zou zijn. Echter kan ik hem met de 'asus smartdoctor' niet zachter laten draaien dan 34%, maar op 34% maakt hij mij s'nachts in mijn slaapkamer toch teveel geluid om naast te slapen. De geluidsproductie is dan ook het enige waar ik wat minder tevreden over ben.

Modbaarheid
Omdat ik vond dat de kaart te veel geluid maakte heb ik een 'arctic cooling accelero s1 rev. 2' met een 120 cm ventilator die ik op mijn fan controller kon aansluiten. De originele asus koeler was makkelijk te verwijderen en de nieuwe koeler was net zo makkelijk weer te bevestigen. Als ik de ventilator op de nieuwe koeler helemaal uit zet is de gpu idle ongeveer 30 graden, als ik echter ga 'gamen' wordt hij zonder ventilator rond de 80 graden. Daarom zet ik tijdens het gamen het de ventilator zachtjes aan waardoor hij nog wel stil is en de temperaturen onder de 60 graden blijven.

Drivers
Met de drivers heb ik helemaal geen problemen, op de site van nvidia kun je makkelijk de nieuwste driver vinden en die werkt bij mij perfect zonder problemen.

Heb jij ook een Asus ENGTS250 DK/DI/512MD3?

Je beseft toch wel dat je een zoveelste rebrand van de 8800GTS 512 hebt gekocht....:) Misschien leuk om wat te vertellen over de kaart zelf, de gebruikte chip ect.