Tweakers zegt: 8,5

HTC U11 Zwart Review

Neo1771991Testpanel 8 augustus 2017, 77 views

HTC U11 Zwart (Testpanel)

De HTC U11 is een goede high-end smartphone, maar niet zonder minpunten. Ondanks het toevoegen van unieke features, valt de telefoon in mijn ogen wat achter op de concurrentie.

Pluspunten

• Snelle processor
  • Quad HD scherm (1440p)
  • Zeer goede camera
  • Lange accuduur
  • USonic hoofdtelefoon
  • SD kaart slot
  • Veel accessoires meegeleverd
  • Waterdicht

Minpunten

• Geen OLED scherm
  • Meegeleverde apps bevatten advertenties
  • Telefoon glijdt snel uit je handen
  • Relatief hoge adviesprijs

Ik heb voor het Tweakers Testpanel de HTC U11 mogen testen en reviewen.

Ik heb door de jaren heen een aantal zeer verschillende Android toestellen gehad, naast vele Samsung telefoons en iPhone's waar ik op het werk mee gewerkt heb.
Mijn vorige smartphones:
- LG Optimus One P500
- Samsung Galaxy SII
- LG Nexus 5
- OnePlus 3

Ik heb niet heel erg veel ervaringen met het schrijven van reviews, dus niet alles zal even netjes afgewerkt zijn.

Mocht je opmerkingen hebben over de review of vragen over de HTC U11, kun je deze gerust stellen in de comments onder de review.

Inhoud doos en eerste indruk

De inhoud van de doos:
- HTC U11
- USB-C kabel
- Snellader
- In-ear USonic hoofdtelefoon met USB-C aansluiting
- USB-C naar 3.5mm hoofdtelefoonaansluiting
- Bumper
- Poetsdoekje

Het toestel wordt dus zeer compleet geleverd.

Na het uitpakken van het toestel merkte ik meteen dat het toestel erg glad was, waardoor ik de telefoon vrijwel direct bijna op de grond liet vallen.
In vergelijking, het toestel is lastiger vast te houden dan een iPhone 6(s).

Gelukkig is er een plastic bumper meegeleverd. Hiermee is het toestel een stuk beter vast te houden.

Specificaties

Bron: http://www.gsmarena.com/htc_u11-8630.php#single-sim

Featureset

Het toestel bevat een aantal unieke features, waaronder de grootste nieuwe feature Edge Sense.
Edge Sense
Door op de zijkanten van het toestel te drukken, of het toestel "squeezen", kun je een aantal acties instellen. Een aantal opties zijn het starten van een app, foto maken, zaklamp aanzetten of een screenshot maken.

Wat opmerkelijk is, is dat je zelf volledig in kunt stellen wat er gebeurd met Edge Sense. Bij veel toestellen waar extra knoppen zijn toegevoegd, hebben deze een specifieke functie die niet aan te passen is. HTC heeft dit dus helemaal open gezet, waardoor je ook vaker gebruik gaat maken van Edge Sense.
USonic hoofdtelefoon
De megeleverde USonic hoofdtelefoon kan worden aangesloten via USB-C en beschikt over Active Noise Cancellation, waardoor de hoofdtelefoon actief achtergrondgeluid uitfiltert.
De geluidskwaliteit van de hoofdtelefoon is niet geweldig, maar wel duidelijk beter als wat bij de concurrerende toestellen wordt meegeleverd.
Waterdichtheid
Door de IP69 classificering is de telefoon spat waterdicht. Je kunt de U11 dus gewoon blijven gebruik in de regen of onder de douche, maar je kunt er niet mee gaan zwemmen.

Accuduur

De U11 beschikt over een 3.000mAh accu. Dit is op zich geen grote accu, maar de accuduur is ver boven mijn verwachting.
In vergelijking, aan het eind van de dag heeft mijn OnePlus 3, die ook een 3.000mAh accu heeft, nog ongeveer 30% zit, terwijl de U11 aan het eind van de dag nog op 50% accu zit.

De U11 heeft ook een snellaad functie. Hierdoor kan de U11 in zeer snel opladen.

Software

Sense Companion
Standaard wordt Sense Companion meegeleverd en staat prominent op de U11. Als je naar links swiped op het hoofdscherm, wordt Sense Companion gestart. Vergelijkbaar met Google Now op de Nexus telefoons.
Sense Companion is dan ook een kopie van Google Now, maar dan met minder functies. Tevens laat Sense Companion direct een aantal advertenties zien, in plaats van wat relevant voor je is. Dit was voor mij ook de rede om Sense Companion direct uit te schakelen.
Android
Op het moment van schrijven beschik de U11 over Android 7.1.1 met patch level Juni 2017.
De Android versie is redelijk stock, maar er zijn wel een aantal apps van HTC en andere partijen toegevoegd.

Prestaties

Door de Qualcomm Snapdragon 835 processor is de U11 een zeer snelle smartphone. Gecombineerd met de snelle opslag voelt het toestel erg snel in het gebruik.
Benchmarks
AnTuTu Benchmark

GFXBench GL

3DMark

Uit de resultaten is de zien dat de telefoon redelijk goed mee kan komen met de concurrentie. Op de U1 zul je de meeste spellen op vol kracht kunnen spelen.

Scherm

Het scherm van de U11 beschikt over een resolutie van 2560 x 1440, oftewel 1440p. Hiermee bereikt de U11 een pixeldichtheid van 590 PPI.

Helaas heeft HTC ervoor gekozen om de U11 een LCD scherm te geven, terwijl OLED de standaard begint te worden.
Doordat er een LCD gebruikt wordt, kun je buiten overdag relatief veel minder zien dan op een OLED scherm. Tevens wordt het scherm nooit perfect zwart.

Bij binnengebruik is het scherm door de pixeldichtheid en de kleuren echter erg mooi.

Design

Over smaak valt niet te twisten, maar in mijn opzicht is de U11 niet de mooiste smartphone van het moment.
Het toestel heeft boven en onder grote bezels, waardoor het toestel er wat goedkoper uitziet.

Zoals eerder genoemd, is de achterkant van het toestel erg glad. Hierdoor ben je bijna verplicht om een minder mooi hoesje te gebruiken.

Bereik

Mobiele data*
In heb de afgelopen tijd eigenlijk overal bereik gehad. In vergelijking met mijn OnePlus 3, is het bereik net een beetje beter.

Ik heb echter wel twee keer in de auto gehad dat de mobiele dataverbinding weg viel. Het signaal werd een paar seconde later weer hersteld, maar bij het bellen kan dit ervoor zorgen dat de verbinding weg valt.

*Omdat ik een abonnement heb zonder 4G, heb ik het 4G bereik niet kunnen testen.
WiFi
De U11 kan volledig gebruik maken van 100MBit internetsnelheid op mijn 5GHz router.

Foto's en video's

Ondanks de "maar" 12 megapixel camera, maar de U1 erg goede foto's en video's.
De U11 heeft de tot nu toe hoogte score ooit van 90 gehaald voor mobiele telefoons op de website DxOMark.

Autofocus is erg snel en ju kunt hierdoor snel een foto maken, waardoor je het moment niet mist.

Tevens kan de camera in 2160p (4K) en 1080p60 (sinds de laatste update) opnemen.
Voorbeeld foto's

Met een adviesprijs van 700 euro plaatst HTC de U11 in het high-end gebied van Android. De U11 is ook absoluut een high-end smartphone, maar is in mijn ogen zwakker dan de competitie.
In dezelfde prijsklasse valt ook de Samsung Galaxy S8, die een groter OLED scherm heeft met minder bezels en een net iets snellere processor.

Heb jij ook een HTC U11 Zwart?