Tweakers zegt: 6,5

Specificaties 4,5" • 1620x1080 • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

BlackBerry KEYone, 3GB ram, 32GB Zilver, Zwart Review

BlackBerry KEYone, 3GB ram, 32GB Zilver, Zwart (Testpanel)

Eindelijk een smartphone met een Qwerty-toetsenbord die toegang heeft tot een volwassen appstore. De door Blackberry/TCL geleverde telefoon heeft Android 7.1.1 en een garantie voor maandelijkse security-updates. De bijgeleverde Blackberry software focused op productiviteit maar zal niet voor iedereen wat toevoegen. De prijs is ook wat aan de hoge kant.

Pluspunten

• Stock-like Android
  • Toetsenbord
  • Convenience key
  • LED notification light
  • Design / afwerking
  • Maandelijkse (security) updates

Minpunten

• Relatief hoge prijs
  • Toetsenbord
  • BlackBerry software is niet zo productief als het zou kunnen zijn.
  • Oke camera

Introductie
Ik heb via het Tweakers Testpanel de mogelijkheid gekregen om de Blackberry KEYone twee weken te testen en in deze review kun je mijn ervaringen met dit toestel lezen. Voor ik begin met het beschrijven van de specs van het toestel is het handig om te weten waarmee ik voor ik dit toestel had mee uit de voeten ging. Voor ik de KEYone mocht ervaren had ik een iPhone 6 64gb als daily driver die alweer mijn derde iPhone op rij is in circa 5 jaar. Daarnaast heb ik een Macbook Pro, Apple Airport, meerdere iPads, een AirPrint compatible printer en meerdere AppleTV’s. Kortgezegd zit ik goed gesettled in de Apple atmosfeer.

Dit is echter niet mijn eerste ervaring met een BlackBerry device want vroeger heb ik een BlackBerry Curve gehad die destijds werd opgevolgd door een BlackBerry Bold. Wat deze beide BlackBerry toestellen gemeen hadden is een naar mijn mening geweldig toetsenbord, dramatische camera, goede accuduur en een chronisch gebrek aan de populaire apps. Nu is het de vraag of de KEYone dezelfde zwakheden kent als de BlackBerry’s van weleer of dat deze inmiddels zijn opgelost. Op Crackberry vindt je, zoals gebruikelijk, niks anders dan lof over dit toestel }> .
Belangrijkste Specs
Voor alle specificaties van dit toestel verwijs ik je graag door naar de productpagina hier op Tweakers. In dit onderdeel zal ik vooral de naar mijn ogen belangrijkste kenmerken benoemen.

Scherm: 4.5”
Resolutie: 1620x1080, 433 PPI
CPU: Qualcomm Snapdragon 625
Geheugen: 3GB
Opslag: 32GB (+mogelijkheid voor een 2TB SD-kaart)
OS: Android 7.1.1, met beveiligingsupdate van juli 2017.
Accu: 3505mAh
Gewicht: 180 gram
Omvang: 149.3mm*72.5mm*9.4mm (L*B*D)
Prijs: 600, -

De technische specificaties van dit toestel zijn weinig baanbrekend voor wat er momenteel op de markt is. Met uiteraard de uitzondering van het toetsenbord wat ervoor zorgt dat dit toestel echt een niche in de markt kan bedienen.
Hardware/het toestel: uiterlijk

Nu blijft het natuurlijk een mening maar ik moet zeggen dat ik de BlackBerry KEYone een erg mooi toestel vind. Het zwart in combinatie met de metalen strakke look spreekt mij wel aan. De achterkant bevat het klassieke BlackBerry logo en is voor de rest gemaakt met een stof die fijn aanvoelt en bovendien redelijk stroef is waardoor je niet bang hoeft te zijn dat je telefoon doorschuift bij het neerleggen op tafel.
Daarnaast bevat de achterkant ook een uitstekende camera wat tegenwoordig een modetrend lijkt te zijn. Ik moet zeggen dat het wel beter is uitgevoerd dan bij een iPhone 6 want de KEYone wiebelt niet als je hem plat neerlegt op tafel en dan gebruikt, helaas heeft een iPhone 6 hier wel last van zonder hoesje.

Ook vind ik het toetsenbord erg mooi afgewerkt met metalen lijnen die gedeeltelijk doorlopen tot in de zijkant. De KEYone is een toestel dat zich zeker niet hoeft te schamen in vergelijking met andere toestellen van dit moment, dit was nog wel eens anders in Blackberry’s verleden. Bekijk vooral de foto’s en bepaal voor jezelf of je het toestel mooi vindt. Probeer er vooral ook eentje in een winkel te vinden want ik moet zeggen dat ik het toestel in real-life mooier vind dan op foto’s.
Het toetsenbord
Dit is denk ik het belangrijkste onderdeel van het toestel omdat TCL en BlackBerry dit toestel echt als een productiviteitsmachine neer willen zetten en de grootste aanleiding daarvoor zou het toetsenbord moeten zijn. Het toetsenbord is anders dan de klassieke Blackberry’s omdat de toetsen niet zo scheef staan als bij vroegere Blackberry’s normaal was. Daardoor moest je bij de voorgaande Blackberry’s altijd met twee handen typen aangezien met je linkerhand op het rechterdeel van het toetsenbord toetsen intikken geen pretje was (en vice versa). Door deze wijziging is het bij de KEYone wel mogelijk om met 1 hand het volledige toetsenbord te gebruiken. Al moet ik zeggen dat het in mijn geval dan wel erg traag gaat en dat het nogal moeilijk blijft om bijzondere tekens of extra hoofdletters te typen. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn want een echte BlackBerry gebruiker is te allen tijde met beide handen aan zijn of haar toestel gekluisterd.

Gebruik je het toetsenbord echter hoe het hoort (met 2 handen dus) dan is het een erg fijn toetsenbord en ik merk nog steeds dat ik elke dag vooruit ga qua typesnelheid. Ik vermoed dat ik over een paar weken weer net zo behendig ben met dit Qwertytoetsenbord als met mijn vroegere BlackBerry’s en dat ik dan ook weer volledig blind kan typen. Vooral het blind typen is denk ik het grote pluspunt van een fysiek toetsenbord ten opzichte van alle virtuele toetsenborden die er momenteel wel niet bestaan, van normaal tot swype. Dit maakt het mogelijk om tijdens vergaderingen notities te maken of mails te verzenden zonder dat je je af hoeft te wenden van bijvoorbeeld het diascherm.

Maar dit is niet het enige wat dit toetsenbord prettig maakt, want het toetsenbord van dit toestel is ook nog eens 1 groot touchscreen wat het mogelijk maakt om swype bewegingen op het toetsenbord te maken en bijvoorbeeld naar beneden of boven te scrollen. Als je snel een getypt woord wilt verwijderen swype je naar links over het toetsenbord en je laatst ingevulde woord is verwijdert. En door het scrollen hoef je je vingers tijdens het lezen van een stuk/mail/website nooit op het touchscreen te plaatsen wat ervoor zorgt dat je veel rustiger kunt lezen en ook veel meer schermruimte hebt om te gebruiken. (Vooral als je rekening houdt met het feit dat je bijna nooit een virtueel toetsenbord open hebt staan.) In mijn ervaring werkt het scrollen naar beneden wel wat soepeler dan naar boven, maar overal een prima functie wat mij betreft.

In combinatie met de BlackBerry Launcher is het ook nog eens mogelijk om voor iedere toets een snelkoppeling in te stellen waarmee een actie kan worden verricht of een app gestart kan worden. Denk aan tik F voor het openen van de Facebook app, W voor het opstellen van een mailtje in je werkmail en S voor het bellen naar je schoonmoeder. Allemaal vitale telefoonbehoeftes ;-). Het grote nadeel van deze functie vind ik wel dat je de BlackBerry Launcher moet gebruiken, bij de Google Now of Nova Launcher heb je niet de mogelijkheid om dit soort snelkoppelingen te gebruiken. Daarnaast werken deze snelkoppelingen niet overal wat het gebruik ervan nogal moeilijk maakt. Ik had liever gezien dat dat de snelkoppelingen overal zouden gelden zoals bij het vroegere BlackBerry OS.

Naast dit alles heb je ook nog de mogelijkheid om voorspellingen aan te zetten binnen Android wat ervoor zorgt dat je tijdens het typen in een chatapp 3 woorden krijgt voorgeschoteld waarvan Google denkt dat je ze wilt typen. Deze woorden zijn snel te selecteren door links, midden of rechts op het toetsenbord omhoog te swypen. Even wennen, maar een goede toevoeging. Deze voorspellingen verschijnen alleen niet overal/in elke app, mij is nog onduidelijk wat de criteria hierachter zijn.

Als laatste toevoeging wil ik nog zeggen dat het mogelijk is om twee talen tegelijkertijd in te stellen via instellingen en dat heb ik dan ook gedaan voor Engels & Nederlands maar dit vlot nog niet echt lekker. Het blijft het handigst om door de spatiebalk ingedrukt te houden te wisselen van taal als je even een mail of stuk in het Nederlands of Engels moet tikken. (Ik heb altijd alles standaard op Brits Engels staan.)
Vingerafdrukscanner
Over de vingerafdrukscanner die in het toetsenbord zit verstopt kan ik eigenlijk heel summier zijn; hij werkt perfect. Hij werkt zelfs beter dan TouchID van mijn iPhone 6 die geregeld mijn vinger niet pakte en ook nog eens licht trager is in mijn beleving. Dit is dus een goede stap vooruit en het is ook mooi dat apps als Rabobank en PayPal dit ondersteunen.
Convenience key
Zoals gebruikelijk voor een BlackBerry is er een ‘overbodige’ toets aan de zijkant van het toestel toegevoegd die als snelkoppeling ingesteld kan worden. De eerste paar dagen had ik hier de instellingenapp onder geschaard maar naar verloop van tijd kan je dit aanpassen naar je favoriete messaging app of je (werk)mail. (Of wederom die speeddial naar je schoonmoeder.)
Notification light
Uiteraard mocht ook de LED aan de voorkant niet ontbreken om van de KEYone een echte BlackBerry te maken. Deze LED kan verschillende kleuren aannemen voor verschillende type meldingen. Ik moet zeggen dat het instellen van deze LED wat omslachtig is en volgens mij is het ook niet mogelijk om per app een bepaalde kleur in te stellen als deze app niet specifiek instellingen voor een LED heeft. (Zie voor how-to dit BlackBerry filmpje)
Accuduur
De combinatie van een accu van 3505mAh samen met een Snapdragon 625 zou spectaculaire accutijden moeten opleveren, vooral omdat BlackBerry in de VS met accutijden van 26+ uur strooit maar in mijn ervaring moet dit toestel toch echt wel iedere dag aan de oplader. De accuduur is wel veel beter in vergelijking met de iPhone 6 toen ik die net had gekocht maar je gaat nog steeds geen meerdere dagen op 1 lading halen als je je telefoon echt gebruikt.

Op het internet zijn wel genoeg mensen te vinden die de twee+ dagen halen maar ik vermoed dat die hun telefoon alleen voor de magische trio van bellen, berichten en mail gebruiken.

Mijzelf is het een paar dagen gelukt om de accu onder de 15% (het nood-niveau) te krijgen. Dit waren wel dagen waarin ik veel in de weer was met het toestel om weer eens met Android kennis te maken. Maar zo heb ik ook gehad dat ik op een zondag waarbij ik het toestel om tien uur van het stroom koppelde om circa half tien s’ avonds nog 70% accu lading over had.
Bereik
Ik heb helaas niet de apparatuur waarmee je objectief het bereik van de KEYone zou kunnen testen. Daarom heb ik op locaties het bereik van de KEYone vergeleken met dat van mijn iPhone 6 en daaruit blijkt toch wel overduidelijk dat de KEYone een beter bereik heeft. Zowel qua Wifi als mobiel bereik. Ik kom geregeld in gebieden in de Randstad waar geen mobiel bereik is (Ze bestaan helaas nog...) en daar bleek telkens weer dat mijn iPhone 6 het mobiele bereik eerder verloor dan mijn KEYone. Ook als ik langzaam de afstand tussen mij en mijn Apple Airport Extreme vergrootte was de iPhone het eerste toestel dat de Wifi moest loslaten. Dus zoveel is de Apple+Apple apparatuur combi ook weer niet waard ;) .
Belkwaliteit
Alle telefoongesprekken die ik tot nu toe heb gevoerd waren helder en duidelijk. Ook als ik in een slecht bereik gebied was bleef de lijn helder en was de andere partij goed te verstaan. (En ik voor zover ik weet ook.)
Scherm
Het scherm heeft een hogere PPI dan die van een Retina iPhone 6 en in mijn beleving zie je dat verschil toch wel. Naar mijn idee zorgt deze hogere PPI er ook voor dat je ogen wat meer rust hebben als je langere stukken tekst op je telefoon leest. Ik lees bijvoorbeeld delen van het NRC en het financieel dagblad op mijn telefoon en ik moet zeggen dat het scherm fijn leest.

Ook qua minimum en maximum helderheid heeft het scherm het prima voor elkaar. Een gemis van mijn kant is wel dat er geen modus is om blauw licht te filteren a la Flux zodat je s’avonds makkelijker en sneller kan slapen nadat je je telefoon neerlegt. Hiervoor gebruik ik nu de app Twilight waardoor het scherm een rode gloed krijgt maar ik moet zeggen dat die toch wat minder fijn werkt.
Schermoppervlakte
Doordat het onderste deel van het scherm constant gevuld is met de drie Android menuknoppen is het totale scherm wat beschikbaar is niet heel erg groot, maar doordat je eigenlijk nooit een on-screen toetsenbord open hebt is je beschikbare schermruimte als je iets invoert groter dan bij alle andere toestellen van dit moment. Als je dus zelf iets aan het typen bent zoals een mail of een tekst is dit toestel zeker de concurrentie qua schermruimte de baas. De KEYone is dan ook vooral gericht op ‘productieve’ mensen die zelf erg veel content produceren en niet alleen maar consumeren.

Want voor een gedeelte van het consumeren is dit toestel echt niet gemaakt. Voornamelijk films laten zien dat de schermverhoudingen van de KEYone er niet geschikt voor zijn. Zie ook beide screenshots, je hebt altijd te maken met twee mooie zwarte balken. Het is net alsof je in de bioscoop bent, alleen dan net anders ;) .

Dit betekent ook dat voor de opkomende VR en AR dit toestel niet echt geschikt is. Buiten het feit dat de GPU van de chipset niet al te snel is en dus al een limiterende factor zou zijn.

Voor andere vormen van consumeren zoals de welbekende sociale media geven de schermverhoudingen of schermoppervlakte geen roet in het eten wat mij betreft. Doordat je met je het touch-toetsenbord kunt scrollen behoudt je je volledige scherm over voor content en zolang deze content grotendeels is opgemaakt uit foto’s en tekst voldoet de schermoppervlakte en verhoudingen prima.
Foto’s en video’s
Het is een primeur dat een BlackBerry device een camera heeft waarbij de kwaliteit van de foto’s en video’s de ‘aardappel’ status ontstijgen. Zie hier wat foto’s en video’s die ik op de automatische stand heb geschoten. De kwaliteit is niet spectaculair maar zeker ook niet verschrikkelijk. Voor de gemiddelde snap of foto zal het zeker volstaan, zeker met het juiste lichtval.

Ik ben van plan hier nog wat meer foto's en video's toe te voegen. Kijk vooral ook even op andere sites voor wat samples.
Software
Bij de KEYone zit een aardig pakket aan BlackBerry software die bijna allemaal gericht zijn op productief zijn of je productiviteit verbeteren. Ik zal de belangrijkste hier allemaal per stuk kort bespreken en mijn ervaringen ermee toelichten. Maar voor ik dit doe eerst nog even een kort stukje over de versie van Android zelf.

De KEYone wordt geleverd met Android 7.1.1 en heeft de allerlaatste security update van dit moment (de juli Android security update). Dit is een erg belangrijk verkooppunt van deze telefoon want BlackBerry belooft voor 24 maanden maandelijkse security updates waarmee je verzekerd bent van de allerlaatste bugfixes en dergelijke van Google. Nu is het alleen de vraag of BlackBerry ook updates zoals Android O hieronder gaat scharen of dat het toestel op 7.1.1 blijft draaien en daarnaast security updates krijgt.

Quote van de BlackBerry site:
“BlackBerry KEYone will consistently receive monthly Android security updates ensuring your device remains secure for a minimum of 24 months. Many smartphones put the organization and user’s data at risk of being hacked due to slow security updates. We are committed to making BlackBerry KEYone one of the quickest to deliver security patches. Other mobile device vendors can take weeks or months to deliver security patches, leaving your organization vulnerable and at risk.”

BlackBerry’s versie van Android is redelijk naturel voor zover ik heb kunnen waarnemen. Vooral als je de Google Now Launcher installeert draai je praktisch de standaard Android versie. (En mis je wel de toetsenbord snelkoppelingen.)
Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Ik heb tijdens het testen van de KEYone een paar maal gehad dat het scherm voor een paar seconde (~2-3) even geen input wilde registreren. Ik was op deze moment niks bijzonders aan het doen en deze hangups waren volgens mij ook niet performance gerelateerd. Al deze hangups vonden plaats op het startscherm daarom heb ik ook nog de Google Now Launcher en de Nova Launcher geprobeerd en deze vertoonde allebei dit fenomeen niet. Uiteindelijk heb ik Nova Launcher maar als mijn standaard ingesteld. Ik moet er wel bij zeggen dat dit misschien 1 of 2 keer per uur intensief gebruik plaats vond, maar dat is al genoeg om mij te irriteren :9 .

Voor de rest ben ik geen gekkigheid tegengekomen en moet ik zeggen dat het niveau van Android en haar apps ten opzichte van vijf jaar geleden echt sprongen vooruit heeft gemaakt. Ook lagg wat destijds nog vaak te merken was bij Android is op de KEYone niet te vinden.
Een reden voor het gebrek aan lagg kan de nogal agressieve wijze van multitasking die wordt gehanteerd door de software. Er kunnen slechts x-aantal apps tegelijkertijd draaien en de oudste wordt automatisch gesloten als je een nieuwe app opent. Dit is vooral irritant als je Spotify hebt spelen en je muziek opeens wordt stopgezet omdat je onderhand app nummer x na Spotify opent. Ik heb ook nog geen instelling kunnen vinden waar ik kan aangeven dat bepaalde apps nooit afgesloten moeten worden.
BlackBerry Hub
Voor menig BlackBerry gebruiker/fan het belangrijkste stukje software wat er uit Canada mag verschijnen. De hub is het verzamelpunt voor alle berichten die je vanuit een verscheidenheid van apps mag ontvangen. Een soort super notification center van waaruit je ook zou kunnen reageren. Momenteel werkt mijn Hub met de volgende bronnen: sms, Gmail, LinkedIn, belhistorie, Facebook, Instagram, Messenger(FB), Skype, Telegram, Twitter, Signal en WhatsApp. Probleem is alleen wel dat ik dan Yahoo Mail, Proton Mail, Tumblr en Snapchat mis waardoor de Hub een belangrijk deel van haar waarde verliest. Nu heb ik nog steeds niet alle berichten die ik ontvang op 1 plek.

Daarnaast heb ik ook moeite met het installeren van een extra Gmail account voor de Hub. Op de een of andere manier krijg ik error codes en moet ik het account vervolgens handmatig toevoegen wat (denk ik) in een toekomstige update wel opgelost zal worden.

Overal is de BlackBerry hub nog niet zo ver ontwikkeld als hij op BlackBerry’s eigen platform was. Dat heeft er ook toe geleid dat ik de Hub uiteindelijk bijna niet gebruik terwijl het zeker wel potentie heeft als het goed wordt uitgevoerd.
BlackBerry Productivity Tab
BlackBerry levert ook een productivity tab als extra software bij dit toestel. Dit is een tab die je kan bekijken door van je rechter (of linker, ligt eraan hoe je hem instelt) kant van je scherm te swypen. Deze tab heeft eigenlijk dezelfde taak als de Hub omdat je hiermee al je berichten op 1 plek kan zien en door naar boven te swypen kan je je agenda voor de dag zien. Eigenlijk is deze productivity tab dus een soort extra BlackBerry Hub. Naar mijn idee is het een beetje dubbel op met de standaard notificaties van Android wat ertoe heeft geleid dat ik deze tab eigenlijk niet gebruik en daarom ook maar heb uitgezet.
DTEK Privacy Monitoring App
De Privacy Monitor is denk ik 1 van de handigste toevoegingen van BlackBerry aan dit toestel. Door middel van deze software kan je zien welke app om welke permissie vraagt (en ook heeft) maar vooral ook hoe vaak die app van die permissie gebruik maakt. Als je ook maar iets om je privacy geeft heeft deze app een aardige shockfactor als je ziet hoe vaak diverse Google apps om privé gegevens zoals locatie vragen.

Het heeft er bij mij voor gezorgd dat ik erg snel van Chrome naar FireFox was overgestapt en het een en ander qua permissies had ingetrokken.
Privacy Shade App
Met de privacy shade app is het mogelijk om een groot gedeelte van je scherm te ‘blinderen’. Hierdoor zouden mensen naast je niet mee kunnen lezen op je scherm en als ze het al lukt, zien ze maar een regel of 1-2 waardoor ze het verband missen.

Naar mijn mening is dit 1 grote gimmick want als je dusdanige geheime materialen aan het lezen bent zorg je er wel voor dat niemand mee kan kijken. Het is niet voor niks dat ministers en topmannen en –vrouwen een eigen auto met chauffeur hebben.
Meer BlackBerry software
Ik heb niet alle BlackBerry software besproken. Klik op deze link voor de rest van de apps.
De KEYone wordt voor 600 euro in de markt gezet en zit daardoor redelijk hoog in de Android markt. De hardware van het toestel is alleen niet dusdanig premium dat het deze prijs rechtvaardigt, Lenovo biedt dezelfde chipset en een grotere accu (en slechtere camera) aan voor rond de 300 euro.

Het grootste deel van de premium prijs zou verklaard moeten worden door de meegeleverde BlackBerry software, de beloofde security updates alsmede het toetsenbord. Nu vind ik persoonlijk dat het grootste deel van de meegeleverde BlackBerry software op Android nog niet volwassen genoeg is om de functionaliteit op het vroegere BBos te evenaren.

De beloofde maandelijkse updates en het toetsenbord zijn echter wel geld waard. Alsook de kern van Android zelf waar ik geen eigenaardigheden bij heb kunnen vinden. Het is alleen moeilijk om vast te stellen hoeveel dit alles nou precies waard zou moeten zijn.

Ik denk dat het beter was geweest als BlackBerry het toestel voor een wat lagere prijs in de markt had gezet of voor een betere CPU/GPU/chip was gegaan. Vooral als BlackBerry qua toestelverkopen weer in een positieve trend wil geraken.
De BlackBerry KEYone is een goed toestel, met een goede accuduur, oké foto’s, goed draaiende Android-core, prima performance maar ook een toestel met een toetsenbord. Vooral dit laatste zorgt ervoor dat dit toestel uniek is in zijn soort en dat je geen alternatief hebt als je graag een toestel met fysiek toetsenbord hebt.

Dit toestel haalt op alle fronten een voldoende of goed en ik zou hem dan ook aanraden voor mensen die graag een fysiek toetsenbord hebben. Heb je deze voorkeur niet dan kan je waarschijnlijk beter een goedkoper toestel halen met ongeveer dezelfde specs of voor dezelfde prijs een topmodel van vorig jaar op de kop tikken.

Het is te hopen dat de BlackBerry’s Android toestellen een zekere massa halen qua sales zodat ze in de toekomst de toestellen scherper geprijsd in de markt kunnen zetten. Een goed toestel met fysiek toetsenbord kan eigenlijk niet ontbreken als keuze voor een nieuw toestel.
Overgang van iOS naar Android / BlackBerry
Dit hoort niet per se bij de toestelreview maar is meer een algemeen punt over de overgang van iOS naar Android. Hou er rekening mee dat je de eerste paar dagen zoet bent met het instellen van het een en ander qua apps en voorkeuren. De overstapservice van Android/Google/BlackBerry werd toch nog niet helemaal perfect.

Ik moet zeggen dat er slechts een paar kleine punten zijn die mij irriteren / die ik mis. Dit zijn:
  • Android mag dan vrij en open zijn, een tracker-blocker en advertentieblocker toevoegen aan Chrome is onmogelijk. (Wat vanuit Google gezien ook wel logisch is.) Ik gebruik nu FireFox wat wel wat trager is maar ook bookmarks op het startscherm van FireFox ondersteunt.
  • De volumeknoppen op mijn Sennheiser in-ear en koptelefoon werken niet. Ik heb e.e.a. gegoogled en blijkbaar is dat het geval voor meer van de recente BlackBerry devices.
  • Ik ben overgestapt van Apple Music naar Spotify wat beide prima werkt. Android is alleen nogal agressief op het afsluiten van ‘oude’ apps wat ertoe lijdt dat Spotify stopt met spelen als je teveel apps erna opent. Daarom open ik tijdens het multitasken af en toe weer Spotify zodat dat dat niet gebeurt. Dit is helaas wel nogal omslachtig.
  • Niet meer de mogelijkheid om bovenaan het scherm te tikken om helemaal naar de top te scrollen op bijvoorbeeld een website.
  • Geen automatisch blauw licht filter voor in de avonduren. Vooral handig als je voor het slapengaan nog wat mailtjes afwerkt.
Buiten deze punten mis ik eigenlijk niks vanuit iOS. Het werkt allemaal net wat anders en het is denk ik persoonlijke voorkeur of je de uitvoering van iOS of van Android fijner vindt werken.

To do:
  • Meer foto's en video's
  • Opmaak
  • Pro's en con's

Heb jij ook een BlackBerry KEYone, 3GB ram, 32GB Zilver, Zwart?

Mooie review!

Ik wil ook weer de overstap gaan maken naar de Blackberry, nadat ik vroeger goed was te spreken over bijvoorbeeld de Bold.

Nog een vraag;
Hoe doen games het op dit schermformaat? Passen die zich aan naar een vierkant formaat? Denk aan populaire spellen als Candycrush als voorbeeld. Ik vraag me af hoe deze games zich naar het scherm kunnen aanpassen.
Bedankt!

Ik speel zelf eigenlijk bijna geen spelletjes maar alle apps en games die Ik heb geprobeerd passen zich aan aan het schermformaat. Alleen bij filmpjes spelen de balkjes.