Specificaties Dweilrobot - Bekijk alle specificaties

Blaupunkt Bluebot Review

Joay4Ever 28 juli 2017, 179 views

Blaupunkt Bluebot (Product deels gesponsord)

De robot loopt te vaak vast en daardoor is toezicht steeds nodig. Hij zuigt wel goed en het wordt net even wat schoner door de dweil. Een harde vloer met hoogpolige tapijten is geen goede combinatie. Handmatig zuigen blijft nodig in moeilijke hoeken en bv trappen.

Pluspunten

• zuigkracht is verrassend goed
  • geluidsniveau is laag
  • verdiepingen worden goed vermden

Minpunten

• loopt te vaak vast
  • magneetbegrenzer werkt niet goed
  • slechte handleiding
  • praktisch nut
  • prijs

Eerste indrukken

De robot wordt geleverd in een stevige doos met piepschuim, waarin elk onderdeel zijn eigen vakje heeft. Het is een goede verpakking, het heeft alle onderdelen inclusief de robot zelf uitstekend beschermd tijdens het transport.

Er zit een zeer duidelijk 7-stappenplan bij, waarmee je de robot in no-time aan het werk zet. En het ziet er best grappig uit. Je krijgt echt het gevoel een robot met een vorm van intelligentie aan het werk te zien. Feitelijk volgt het ding gewoon zijn programmering met enkele schoonmaakpatronen, maar toch.

Nader bekeken

Het apparaat voelt degelijk aan. De bouwkwaliteit is uitstekend.

Het komt met twee zuigmonden, één met een rubber strip, en één met borstels voor respectievelijk harde vloeren en tapijten. Ook kan er een dweil onder worden geplaatst, met een klein waterreservoir. Aan de voorzijde zitten twee ronddraaiende kwastjes, die klein vuil naar de zuigmond verplaatsen. Er worden twee extra kwastjes meegeleverd.

De aandrijving van de wieltjes heeft genoeg kracht, ook op hoogpolig tapijt rijdt de robot soepel heen en weer. Het systeem met de roterende kwastjes en de zuigmond werkt prima. Daarbij maakt het apparaat niet eens zo heel veel lawaai. Het geluid is niet echt storend, en ik vond het dan ook niet erg om zelf in dezelfde ruimte te zitten. Het apparaat heeft een aantal sensoren waarmee het dingen kan waarnemen. Voordat het tegen een muur aanrijdt verandert het al van richting. Dit werkt zeker niet vlekkeloos. Vooral bij hoogglans kastjes en objecten die net te hoog of net te laag zijn werkt dit niet goed. Bij muren en deuren werkt het wel prima. Wanneer een object niet wordt gedetecteerd dan rijdt de robot er (natuurlijk) tegen aan, maar niet heel hard. Het verandert dan alsnog van richting. Fragiele vazen of iets dergelijks zou ik echter niet onbeschermd neerzetten.

Een overgang van ondergrond, bijvoorbeeld van plavuizen naar tapijt, is onvoorspelbaar. Soms gaat dit prima en rijdt het apparaat probleemloos het hoogpolige tapijt op, soms blijft het erop steken, en schakelt het zichzelf uiteindelijk helemaal uit. Een relatief laag matje bij de voordeur (een schoonloopmat) wordt om één of andere reden vrijwel altijd gemeden.

Verder heeft de robot moeite met losliggende kabeltjes, draadjes, touwtjes en sliertjes (die gaan om de ronddraaiende kwastjes vastzitten).

Begrenzen ruimte en afschermen objecten

Voor het beschermen van objecten of afschermen van delen van de ruimte wordt een magneetstrip meegeleverd. Wanneer deze strip ergens wordt neergelegd, dan zal de robot die als een grens herkennen en deze strip wordt dan niet gepasseerd. Dit werkt bij mij echter te vaak niet of nauwelijks. En of je nu voor elke mooie vaas een lelijke magneetstrip wilt neerleggen, ik denk het niet. Elke keer de strips neerleggen en weer weghalen lijkt me ook niet echt een optie.

Er wordt 1 meter strip meegeleverd. Ik vraag mij af of deze strip opgeknipt zou kunnen worden om te kunnen gebruiken op meerder plekken. Of dit kan staat nergens, en er staat dus ook nergens een minimale lengte aangegeven. Dit zal dus proefondervindelijk moeten worden vastgesteld. Of er meer strips kunnen worden bijbesteld weet ik niet, ik heb het nog nergens gezien. Of er andere magneten ook kunnen worden gebruikt vertelt de handleiding ook niet.

Het apparaat detecteert randen, en verdiepingen zoals bij een trappengat. Dit werkt wel prima, de robot rijdt niet het gat in, maar stopt op tijd, verandert van richting en gaat vervolgens door met het programma.

Prestaties

Op harde ondergronden (zoals plavuizen en parket)
De zuigfunctie werkt prima. De automatische mode zorgt ervoor dat best snel de hele ruimte is gezogen. Dit kan ook nog eens vaak als je hem automatisch zijn gang laat gaan, en daardoor blijft de ruimte mooi schoon. Het automatische zuigprogramma zorgt ervoor dat de randen in eerste instantie worden gemeden, maar soms schakelt de robot over op rand-mode, en gaat dan de muren, en specifiek randen van de ruimte af. De randmode kan ook met de afstandsbediening worden gekozen.

De dweilfunctie werkt, maar er wordt slechts een minimale hoeveelheid vloeistof gebruikt. Of de vloer hiermee echt schoon wordt weet ik nog niet, daarvoor heb ik de robot te kort kunnen testen. Om de vloer schoon te houden zal de robot denk ik vaak en lang zijn werk moeten kunnen doen. Het waterreservoir is klein, maar het verbruik dus ook dus dat lijkt me geen probleem.
Op tapijten
De zuigkracht is ook voldoende voor tapijt. Voor diep in de vezels zuigen zou een grotere motor moeten worden ingezet. Zeker op hoogpolig tapijt. Maar als je de robot vaak zijn werk laat doen dan zal het vuil vooral nog bovenop het tapijt of vloerbedekking liggen. De dekking is ook goed, het duurt alleen wat langer totdat de robot alles heeft gezogen, omdat de robot niet precies in rechte banen zuigt (de borstel en de pool trekken de robot steeds een beetje uit zijn baan). Uiteindelijk wordt wel alles gezogen.

Voor beide ondergronden was ik verrast door de grote hoeveelheid aan pluizen, haren, stof e.d. die werd opgezogen in een vrij korte tijd.

Gebruik in de praktijk

Het lijkt erop dat ik behoorlijke slechte ruimtes heb voor deze stofzuiger robot. Er zijn bij mij veel hoekjes waar de robot in kan lopen en hij heeft dan vervolgens behoorlijk wat tijd nodig om er weer uit te komen. Dit lukt vaak, maar niet altijd. Ook heb ik enkele lage kastjes waar de robot net onderdoor kan, maar hij komt dan toch soms een stukje verderop alsnog vast te zitten. Eenmaal vastgelopen komt de robot er zelf niet meer onderuit. Ik heb plavuizen, en één hoogpolig tapijt. Het lukt de robot soms hier zonder problemen op te rijden. Soms wordt het tapijt gezien als een object en draait de robot netjes om. Soms probeert de robot erop te rijden, maar dan lukt het niet en loopt de robot vast en komt niet meer zelf los.

De magneetstrip werkt slecht. Soms duwt de robot simpelweg de strip weg en probeert door te rijden, of loopt erop vast. Zou de strip wel goed werken, dat zou die te gebruiken moeten zijn om te voorkomen dat de robot mijn hoogpolig tapijt opgaat. Maar dan is 1 meter helaas veel te weinig...

Tijdens het zuigen, zigzagt de robot door de kamer en komt dan ook af en toe langs het oplaadstation. Deze wordt in de zuigstand niet herkend en wordt door de robot soms weggeduwd. Dan kan je het oplaadstation netjes neerzetten zodat de robot er naar terug kan keren, maar als de robot hem wegduwt is dat terugkeren dus niet meer vanzelfsprekend mogelijk. De robot heeft toch al moeite het oplaadstation te vinden. De afstandsbediening werkt niet van een afstand, je mag maximaal op ca 2 meter staan, anders werkt hij dus niet. Je kunt er ook mee sturen, maar daarvoor heb je denk ik geen robot, die moet juist zelf goed sturen.

De robot zuigt alleen de vloer en wel de grote, goed toegankelijke vlakken en ook enkele iets minder toegankelijke hoeken. Dat is logisch, maar het betekent wel dat toch af en toe de plintranden, de moeilijke hoekjes en andere zaken zoals de trap alsnog met een gewone stuifzuiger moeten worden gedaan.

Voor mij is de robot zoals die nu werkt niet echt bruikbaar. De bedoeling was dat de robot zuigt wanneer ik er niet ben. Vaak en zonder dat ik er last van heb. Maar doordat hij steeds vastloopt zal dat zo niet gaan werken. Bovendien wil ik de dweil gebruiken voor de plavuizen maar niet voor het hoogpolig tapijt. Dan moet er wel een manier zijn om deze betrouwbaar van elkaar te kunnen scheiden. Dat is er nu ook niet.

Handleiding

De bijgeleverde handleiding bevat minimale informatie en schiet tekort. Er zit slechts een zeer beknopte beschrijving in, dit kan echt wel beter:

- 7-stappenplan om de robot in gebruik te nemen:
Dit is uitstekend, het werkt ook meteen zoals beschreven.

- hoe het moet worden schoongemaakt:
Er valt niet zo heel veel schoon te maken, korte duidelijk uitleg.

- uitleg over de 2 zuigmonden, 1 voor hard en 1 voor tapijt:
Is duidelijk.

- uitleg over de magneetstrip:
Wat de magneetstrip doet wordt duidelijk gemaakt, hoe je het precies gebruikt (als één geheel, of in stukjes en hoe klein dan) staat niet beschreven. Ook niet of die bijvoorbeeld onder een tapijt mag liggen. Ook is niet aangegeven of andere magneten ook werken en of er strips kunnen worden bijgekocht.

- uitleg over dweilen:
De uitleg is duidelijk, de robot doet het verder automatisch. Het is niet bekend of er nog extra dweilen kunnen worden aangeschaft. Het is geen standaard dweil.

- uitleg over de mode's (ook wel programma's):
Niet heel veel uitleg. Alleen per programma een summiere beschrijving. Wanneer welk programma het beste kan worden gebruikt staat er niet. Hoe je omschakelt is ook niet goed beschreven. Er staat dat wanneer de robot aanstaat er kan worden geschakeld tussen de mode’s met de afstandsbediening. Maar het kan alleen wanneer de robot aanstaat èn aan aan het zuigen is.

- uitleg over tijd-programmeren (onduidelijk)
Deze uitleg is erg onduidelijk en wollig beschreven. Omdat de programmeer knopjes andere aanduidingen hebben wordt het er ook niet makkelijker op. Zo worden de knopjes 'scheduling', 'charging', 'spot mode' en 'aan/uit' gebruikt om de uren en minuten in te stellen. Alleen, die knopjes bestaan niet allemaal. Dit zijn de knopjes die er wel zijn: 'plan', 'home', 'zigzag' en 'aan/uit'. Merkwaardig. Wanneer deze functie (timer) niet meer gewenst is dan dient als tijd 00:00 uur te worden geprogrammeerd. Ook niet erg handig.

- uitleg over niet-gebruik:
Opladen en opbergen, simpel.

- uitleg over opladen
Opladen via het basisstation is op zich duidelijk, maar hoe het basis station dient te worden geplaatst niet. 'Tegen een muur' is zo'n beetje het enige dat ik heb kunnen vinden.

Op de website van Blaupunkt is geen extra informatie te vinden. Het komt erop neer dat je best wel wat tijd nodig hebt om er goed mee leren om te gaan.

Als je het voor elkaar krijgt om de moeilijke plekjes af te schermen en de ruimte zo in te richten dat de robot niet vast kan lopen, dan is de robot een uitstekende hulp om de vloer netjes te houden. De robot neemt een groot deel van het saaie zware stofzuigwerk uit handen en is daarmee een aanwinst.

Door de dweil wordt alles nog net even wat schoner.

Een combinatie van harde vloer met hoogpolige tapijten is echter geen goede combinatie voor deze robot.

De robot doet niet alles, af en toe moet er nog extra worden gezogen in de moeilijke hoeken en randen. Ook zullen echt vieze plekken wat steviger moeten worden aangepakt, omdat het vegen met de robotdweil dan onvoldoende is.

Voor mij is deze robot helaas ongeschikt vanwege mijn hoogpolig tapijt en omdat hij te vaak vast loopt.

Gezien de prestaties en het praktische nut (of gebrek daaraan) vind ik de prijs van ¤ 399,- te hoog.

Heb jij ook een Blaupunkt Bluebot?