Specificaties 6,2" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S8+ Zilver Review

Peetke 28 juli 2017, laatste update op 21 augustus 2017, 321 views

Samsung Galaxy S8+ Zilver (Product gekocht)

Update: scherm zonder aanwijsbare reden kapot gegaan ¤ 415 kosten. Mijn Nexus 6, die geen updates na Android 7.1.1 meer kreeg en erg traag was geworden was aan vervanging toe. Tijd voor de S8+.

Pluspunten

• Snel
  • Goede accu
  • Mooi

Minpunten

• oude software
  • Samsung Apps niet uit te zetten
  • Scherm snel kapot
  • Randen foutief aanraakdetectie
  • Prijzig
  • Bixby-knop niet uit te schakelen of te wijzigen
  • Glibberig

Heb in het verleden veel Android telefoons gehad, maar meestal langere tijd op Nexus serie blijven steken. Of er Cyanogenmod op geïnstalleerd. De laatste telefoon voor deze was een Nexus 6, die geen updates na Android 7.1.1 meer kreeg en erg traag was geworden. Tijd voor wat nieuws. Eisen: telefoon met een 6" scherm, NFC, snel, vingerafdruksensor voor snelle/gemakkelijke unlock. De S8 leek me net te klein, dus voor de S8+ gegaan.

The bad:
Nu 3 maanden in gebruik en voor mij toch een aantal ergerpunten open blijven staan. De erg oude versie die maar geen update krijgt. Ik ging van Android 7.1.1 naar 7.0 en dat is nu maanden later nog steeds het geval. Tevens staat er erg veel meuk op, inclusief Bigsby, die niet te blokkeren&verwijderen is. Alleen de 'externe' apps die niet van Samsung zijn, maar wel meegeleverd kun je uitzetten zoals (Microsoft Office+Skype). Onnodig onderscheid, gemiste kans.

The ugly:
De telefoon unlocked erg vaak in mijn broekzak (nooit eerder met een telefoon last van gehad). Broekzakbellen, appen en andere ongewenste zaken tot gevolg. Pech gehad met telefoon op de bank bovenop mijn telefoon en scherm kapot. De telefonie en contacten Apps zijn dramatisch slecht t.o.v. de Nexus applicaties. Het edge-scherm ziet er mooi uit, maar in de praktijk is de vertekening in het beeld bij de randen vervelend. Ik had liever een bezel gehad, maar dan wel zo dun mogelijk. Dus meer als de S8, maar dan wel met 6,3" scherm.

The good:
In de praktijk gebruik ik de irisscanner veel vaker dan de vingerprintreader. De irisscanner werkt boven verwachting goed. Zelfscannen in de AH is echt een zonnetje met deze camera. Draadloos betalen is echt perfect; altijd portemonnee op zak!

Al met al ben ik niet tevreden. De Samsung helpdesk geeft alleen aan dat er een update naar Android 7.1 komt, wanneer is niet bekend. Apps gaan niet verwijderbaar/uitzetbaar worden. Mocht er een betaalbare Pixel 2 met groot genoeg scherm uitkomen, dan stap ik graag zo snel ik kan weer over naar een clean Android.

Update: mijn scherm is op de bank (niet gevallen) kapot gegaan. Er lag een S7 bovenop, dus die zijn vast in contact geweest, maar zonder enige kracht. Reparatiekosten: ¤ 415, echt niet meer normaal dus. Kan dit toestel niemand aanraden als onderdelen zulke prijzen hebben.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8+ Zilver?

Ik mag in oktober a.s. switchen van mobiel, had het idee om de S8 te nemen als vervanging voor mijn huidige S6 Edge. Maar na het lezen van verschillende reviews waaronder deze, ga ik wel voor een andere. Het missen van de home knop is één van de dingen die me niet aan staan.
Bedankt voor je review in elk geval.
Ik mis die homeknop eigenlijk helemaal niet, maar die zat ook al niet op mijn Nexus 6 en ook al niet op mijn Nexus 5. Dus ik was al veel eerder 'ontwend'. Als de telefoon tegen die tijd wel een update naar 7.1.2 heeft gehad, kan het best zijn dat ik minder kritisch zou zijn, maar helaas is de situatie naar mijn mening nu niet dat ik er echt blij mee ben.
Ah ja, da's natuurlijk persoonlijk. Zelf mis ik de tijd van de fysieke toetsenborden. Wilde in januari 2015 eigenlijk een Blackberry Passport, maar mijn provider had deze niet in hun aanbod. Ik kon 'm wel krijgen, maar dan moest ik 300 euro bij betalen. Terwijl de BB PP indertijd voor 500 euro te koop was.
De andere voorwaarde was dat ik wel doodleuk 28 euro zou moeten betalen per maand voor de telefoon bovenop de abonnementskosten. Dat was voor mij een no go. Een dag later kreeg ik een mailtje dat ik de S6 Edge kon krijgen zonder bijbetaling met een abonnement van onbeperkt bellen en 8 gig data (wat inmiddels onbeperkt data is). Dus dat maar gedaan. Vind de S6 Edge heel fijn hoor, gebruik 'm onder andere om te livestreamen als ik (als DJ) optreed, maar ja.. Had toch anders gewild.

Zit nu enigszins te kijken naar de Xperia XZ Premium. Vroeger altijd Ericsson gehad, daarna Sony Ericsson Xperia's. Was de eerste in Nederland met de Xperia X1.
Ja, snap ik. Ik heb die Xperia X1 ook gehad, maar vond die erg rechthoekig (minder fijn in m'n broekzak zitten). Sony heeft zijn software overigens echt wel goed op orde (sneller met updates, minder bloated als Samsung).
Was met Windows Mobile nog, dat was echt verschrikkelijk. Ben erna overgestapt op een witte X10. Een van de fijnste telefoons die ik heb gehad. Was mijn eerste ervaring met Android.
CM is dood, daarvoor is LineageOS springlevend.
Als je echt zo staat te springen om een clean Android, heb ik goed nieuws voor je: LineageOS is te downloaden, weliswaar als Alpha-release, maar gezien de ervaringen daarmee, zul je tegen weinig bugs aanlopen.
Enige wat ik me dan afvraag.
Het is toch al jaar en dag zo bij Samsung? Hun eigen, niet te verwijderen, apps. Tragere updates dan Google zelf (is overal zo). Ik vraag me dan af waarom je dan toch voor deze telefoon gekozen hebt? Waarom niet een nieuwere Google telefoon als je daar zo tevreden over was?
Samsung zal dan toch ook een aantal zaken beter gedaan hebben waarom je de keuze gemaakt hebt. Ik vind het dan zo flauw om een product op iets wat overduidelijk "voor" aanschaf duidelijk was dan zo af te branden. Ook het bezel touch probleem is al sinds elke + met gebogen randen een issue, sterker nog, ik heb 't zelfs op m'n S7. Dat is ook prima te testen voor aanschaf.

Over de schade, dat klinkt wel appart. Dus je hebt alleen de S7 op de S8+ gelegd ofzo?
Je hoort meer over de kwetsbaarheid van deze telefoon. Keerzijde van het design blijkbaar. Misschien dat dit een telefoon is waar een verzekering geen overbodige luxe is. Neemt niet weg dat je op basis hiervan natuurlijk terecht heel negatief bent. De andere kritiek echter ... Ja, het is zeker niet ideaal, maar niet echt verrassend. Keuze van de consument.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 5 september 2017 10:20]

Na de Nexus 6, was er wel een Pixel XL, maar: duurder en minder groot scherm, officieel niet verkrijgbaar. Die viel dus af, vandaar dat ik bij de S8+ uitkwam.

Trage updates bij Samsung klopt, maar nu is het wel erg extreem. Android 7.1.1 kwam uit eind 2016, 7.1.2 in februari. Zit nog altijd op 7.0, dezelfde versie waarmee dit toestel (in April!) uitkwam. Bijna een jaar aan het wachten op een relatief kleine update van 7.0 naar 7.1.1 (en geen zicht op 7.1.2). Inmiddels is 8.0 uit. Ze lijken steeds verder te gaan achterlopen!?

Samsung Apps niet kunnen uitzetten is geen drama, meer een kleine annoyance. Die fysieke knop is echter iets vervelender, heb die te pas en te onpas te pakken en dan start bigsby op zonder dat ik dat wil.

Kwetsbaarheid van dit gebogen scherm is blijkbaar erg groot. Andere telefoon erbovenop leggen zonder kracht kan dus echt al dodelijk zijn.