Specificaties Dweilrobot - Bekijk alle specificaties

Blaupunkt Bluebot Review

de_marlies 28 juli 2017, laatste update op 28 juli 2017, 5.112 views

Blaupunkt Bluebot (Product deels gesponsord)

Goed product voor een redelijke prijs. Met name voor het stofzuigen grotere (lege) oppervlakken een erg goed alternatief voor een normale stofzuiger. Kleine/volle ruimtes met bijv. kleedjes, gekke hoekjes en losse spullen gaan iets minder goed. Dweil heeft toegevoegde waarde - echt boenen moet je nog wel zelf doen.

Pluspunten

• Zuigt goed en grondig
  • Robuust gebouwd
  • Eenvoudig te bedienen
  • Kan met pijltjes bijgestuurd worden
  • Eenvoudig te bedienen
  • Zachter dan 'normale' stofzuiger
  • Botst niet tegen muren
  • Signaleert trapgat

Minpunten

• Botst vrij hard tegen kleine objecten
  • Borstels gaan onder kabels door: komt vast te zitten
  • Loopt soms vast op drempel

Uitpakken en aanzetten
De Blaupunkt Bluebot komt in een handige doos met een handvat zodat je hem als koffer mee kunt nemen uit de winkel. Ook het formaat van de doos en het gewicht valt mee: hij zou makkelijk op de fiets mee genomen kunnen worden.
Bij het openen van de doos tref je direct de handleiding met daarin een simpele instructie van 7 stappen om het apparaat aan de praat te krijgen. De onderdelen zijn bovendien mooi verdeeld in de doos waardoor alles makkelijk te vinden is. Het was alleen even zoeken naar n van de twee zuigmonden, omdat deze al in de Bluebot geklikt bleek te zijn terwijl juist de ander volgens de instructies geplaatst moet worden voor het eerste gebruik. Eenmaal gevonden is het in en uitklikken van de zuigmond erg makkelijk.

De 7 stappen spreken verder voor zich. Let wel op: je hebt 2 AAA batterijen nodig voor de afstandsbediening. Als je deze niet toevallig in huis hebt is de ‘quick start’ toch minder snel dan gehoopt.

Gebruik stofzuiger
De Bluebot geeft een geluidssignaal zodra je hem activeert en begint vlot met zuigen. De borsteltjes van de Bluebot vegen vuil goed in de zuigmond waardoor het stof, kruimels en bijv. kattenharen goed opgezogen worden. Soms wordt een kruimel in een andere richting gelanceerd maar die komt de Bluebot later weer tegen omdat hij meerdere malen over hetzelfde stuk rijdt.

Bij het eerste gebruik is de Bluebot wat ruig: de botsingen zijn vrij hard waardoor klein meubilair/objecten (zoals en bijzettafeltje of een bloempot) een stuk meeverschuiven of heen en weer worden geschud. De blaadjes die zo van een olijfboompje afgeschud worden, zuigt hij vervolgens wel keurig op. Het apparaat komt goed onder kasten (mits dat past natuurlijk), wat enerzijds ideaal is maar ook een risico met zich meebrengt: binnen enkele minuten zit de Bluebot vast in de kabel die onder ons dressoir verstopt ligt. Over een kabel rijden gaat prima, maar als dat precies gebeurt als Bluebot een draai maakt, wikkelt hij zichzelf in een situatie waar hij niet meer uitkomt. Gelukkig wordt dat gesignaleerd en stopt hij vanzelf met rijden. Vervolgens maakt de Bluebot met geluid het verzoek kenbaar om hem naar een veilig plekje te verplaatsen. Hetzelfde kan gebeuren als de Bluebot zich precies over de breedte van een (vrij brede) drempel wil verplaatsen: als dat niet goed lukt stopt hij ook vanzelf met rijden en zuigen. Geen probleem natuurlijk als je in de buurt bent, maar wel lastig als je juist wil dat het huis wordt gestofzuigd als je niet thuis bent. De bijgeleverde magneetstrip, waarmee de Bluebot signaleert dat hij niet verder mag/kan, biedt mogelijkheden om dit soort problemen te voorkomen. Echter weet ik niet of je genoeg meters strip hebt. Rechtuit over drempels heen bewegen gaat wel soepel, en ook muren worden goed geregistreerd.

Of de Bluebot leert van eerdere botsingen met objecten is me nog niet helemaal duidelijk. De tweede keer dat hij richting het tafeltje met het olijfboompje rijdt, stopt hij keurig op enkele centimeters voor de tafel, maar later is het weer raak. Wellicht heeft het wat tijd nodig om alle (vaste) objecten op te slaan.

Eenmaal in de gang komt de grote trap-proef: die weet de Bluebot perfect te doorstaan. Hij beweegt zich enkele centimeters over het randje van het trapgat en keert dan keurig om.

Gebruik dweil
De dweilfunctie gaat samen met het stofzuigen: voorop wordt vuil opgezogen en de dweil (achterop) komt erachteraan. Bij het eerste gebruik viel het op dat er niet veel water vrijkomt: je ziet strepen waar het wel/niet nat wordt. Dit zelfs nadat ik de dweil zelf ook nat gemaakt had, als aanvulling op het water dat zelf in de dweil trekt vanuit het reservoir. Het lijkt alsof er niet genoeg druk op de dweil komt. Wellicht is het beter om echt vieze stukken vloer zelf alvast een beetje nat te maken, of wellicht moet de dweil nog natter om goed te werken. Dit heb ik nog niet goed kunnen testen.

Bediening
De bediening is simpel, ook het leegmaken van het stofbakje of het plaatsen van de dweil gaat makkelijk. Met de afstandsbediening kun je zelfs de Bluebot besturen: stukje naar links, stukje verder naar voren, beetje naar rechts.... erg handig als je hem precies onder de tafel wil hebben maar de Bluebot zelf telkens tegen een stoelpoot aanbotst, bovendien stukken leuker (en makkelijker) dan zelf de grote stofzuiger pakken om de moeilijke hoekjes te doen. Of het tijdswinst oplevert durf ik niet te zeggen.

Geluid
Het geluid is zachter dan onze ‘normale’ stofzuiger, je kunt nog prima een gesprek hebben aan de eettafel o.i.d. maar de televisie moet wel vrij hard (te hard) om een programma te kunnen volgen. Onze kat staat iets minder doodsangsten uit dan bij onze oude ‘normale’ stofzuiger, maar gaat er nog steeds vrij snel vandoor.

Efficientie
Je hoeft er zelf niet bij te zijn, dat scheelt, maar de Bluebot doet een stuk langer over het stofzuigen van een ruimte dan dat je zelf bezig zou zijn. Dat geldt waarschijnlijk voor alle robotstofzuigers. Bij het stofzuigen van de badkamer (die een nogal ingewikkelde vorm heeft en waar ik voor de Bluebot eerst de mat, prullenbak en wc-borstel moet opruimen) vraag ik me af of het niet makkelijker is om toch zelf even de normale stofzuiger te pakken. Bij grotere ruimtes met minder losse spulletjes is de Bluebot echter ideaal.
Het thuisstation weet hij meestal wel te vinden. In ons huis kan hij echter een behoorlijk eind van het thuisstation verwijderd zijn en is hij soms even de weg kwijt.

Kortom
Goed apparaat dat het meeste werk voor je doet. Let wel op dat je voor gebruik kabels, kwetsbare objecten of kleine spullen/matjes opbergt, en checkt of de Bluebot de drempels aankan. Anders ben je er alsnog vrij druk mee of kom je in een halfschoon huis thuis. Het gebruik van de magneetstrip kan hier ook oplossingen bieden.

Heb jij ook een Blaupunkt Bluebot?

Leuke review! Interessant hoe de verschillende merken de uitdagingen voor deze robots oplossen.

NB.: wie op ziet tegen de aanschafprijs van een robotstofzuiger: kijk eens naar een Dirt Devil Spider of Spider 2.0. Ongelooflijk simpele robot stofzuigers die het doen, juist doordat ze zo "dom" door je kamer rijden. Die heeft geen sensoren, camera's of andere techniek aan boord, maar werkt 3 programma's af. Werkt ook goed voor 89,- tot 110,- afhankelijk van de shop.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 30 juli 2017 23:04]

De Spider maakt de Bluebot eigenlijk belachelijk duur. 89 euro ten opzichte van 399 euro, terwijl mij niet echt duidelijk wordt wat de toegevoegde waarde is van de Bluebot. Negen van de tien voor- en nadelen gelden voor beide stofzuigers.
Daar heb je een punt. Mijn advies voor robotstofzuigers zou zijn: kies voor alles of niets.

Waarmee ik bedoel: kies of de meest geavanceerde met ruimtemapping, camera's en een bult aan sensoren, of juist een die slechts zo dom is dat hij door alle toeval in 3 keer rondrijden alle plekjes gepoetst heeft, zoals de diet devil. Er zijn vast ook anderen en volgens mij verkoopt de Aldi eens per jaar de Dirt Devils in Medion vermomming voor bijna dezelfde prijs overigens.

Voordeel van alle robot stofzuigers zijn de bezempjes. Vooral in de slaapkamer haalt het ding vuil weg, waarvan ik niet weet waar het nog gelegen zou hebben. Ook het langs plinten en tafelpoten stofzuigen is geen favoriete bezigheid van mij en onze echte stofzuiger. Zo'n robot stofzuiger maakt daar juist een ding van. Hoogpolig tapijt en kleden/snoeren kunnen de meeste zuigers niet mee overweg. Evenals lange haren die rond de asjes draaien. En je moet hem na iedere poetsbeurt toch ook legen.

Tot vreugde van mijn vriendin heeft het mij wel gemotiveerd de (vloer van) woonkamer op te ruimen. Juist omdat hij anders telkens vast loopt op mijn rommel ;) Heeft zij er ook iets aan tenminste ;)
Ik vind de Dirt Devil ook prima werken :) Ik zie geen overtuigend enkel reden om 300! euro meer uit te geven..:)
Ik ben blij met onze Dirt Devil, maar zie wl de meerwaarde van een wat slimmere uitvoering. Nu hebben wij in ons (huur)huis onder elke deur drempels. In een volgend (koop)huis heb ik die liever niet. Kan een stofzuiger gewoon lekker doorkarren :) Maar bij de Dirt Devil betekent dat waarschijnlijk ook dat hij niet meer in de kamer terugkomt. Verder zijn nu de randen van de kamer wel altijd snel schoon, maar is het midden van de kamer pas na het volledige programma gedaan :)

@de_marlies, fijn dat de Bluebot bevalt, de andere 3 reviews zijn beduidend minder enthousiast.
Deze stofzuiger lijkt qua formaat en functies best sterk op deze stofzuiger van Ilife:
Blaupunkt dat was vroeger vooral een prijzig autoradio merk, dacht dat het al lang ter ziele was. Is het merk overgenomen door een chinese fabrikant?
Gaat deze robot nu willekeurig door een ruimte, of gaat hij keurig in baantjes een voor een de kamers door?