Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB Review

thomasje1234 4 januari 2010, laatste update op 4 januari 2010, 2.518 views

Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

Pluspunten

• Goede snelheid
  • lage prijs
  • lekker stil

Minpunten

• nog geen kunnen vinden

Algemeen

Ik heb deze harde schijf nu ongeveer vier maanden in mijn bezit en tot nu toe ben ik er erg tevreden over. Voor de schijf heb ik toen ongeveer 65 euro betaald wat iets goedkoper is dan de prijs waarvoor hij nu in de pricewatch wordt aangeboden. De schijf zat in een simpel plastic doosje met een kleine handleiding en een zakje met vier standaard schroefjes.

Installatie

Bij de harde schijf zaten vier schroefjes waarmee ik hem makkelijk in mijn kast kon zetten. Toen ik de sata kabel en de sata-voeding kabel er in had geprikt werkte de schijf meteen.

Geluidsproductie

Mijn gehele systeem is passief gekoeld waardoor ik alleen de harde schijf en soms de dvd speler zou kunnen horen. Idle maakt hij bijna geen geluid en komt hij ook niet boven de omgeving uit (tenzij ik mijn oor er naast houd), als de schijf ergens mee bezig is kan ik hem wel duidelijk horen maar het is zeker niet storend. Tevens maakt hij beduidend minder geluid dan mijn oude 'Hitachi Deskstar van 80 gigabyte'.

Warmteproductie

Als de harde schijf nergens mee bezig is wordt hij zo'n 25 graden. Als hij druk bezig is komt hij niet boven de 40 graden. Als ik er een ventilator op richt is dit waarschijnlijk nog een stuk minder maar dit heb ik niet geprobeerd omdat ik het niet nodig vond.

Prestaties

De prestaties van deze samsung harde schijf vind ik erg goed. Zeker in verhouding tot mijn oude (trage) Hitachi Deskstar is hij zeer snel. Hier onder zie je een grafiekje van HD Tune pro waarin ik de samsung harde schijf vergelijk met de hitachi.

Ik ben zeer tevreden over de spinpoint f3 harde schijf van samsung, hij is snel, stil en daarbij wordt hij niet warm. Als ik nu nog een harde schijf nodig had zou ik hem zo weer kopen!

Dit was mijn eerste review hier, ik hoop dat jullie er wat aan hadden en tips zijn uiteraard van harte welkom. :)

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB?

Is alleen maar een test van 'read', kan je ook write test tonen?
Het zou kunnen, maar als ik een write test wil doen zegt HD-tune dat ik eerst alle partities van de schijf moet verwijderen 8)7 . Aangezien windows en alle programma's op deze schijf geļnstalleerd zijn heb ik hier geen zin in. Als jij een programma weet waarmee ik de write speed kan testen zonder alles te hoeven verwijderen wil ik dit graag doen :) .