Specificaties Decoupeerzaag, 620W, max. 3.100rpm - Bekijk alle specificaties

Bosch PST 900 PEL Review

Helhond 28 juli 2017, laatste update op 13 augustus 2017, 242 views

Bosch PST 900 PEL (Product gekocht)

Goed, krachtig en veelzijdig te gebruiken decoupeerzaag. Deze decoupeerzaag is gemakkelijk in gebruik, dankzij het instelbaar toerental kan je het wat fragielere plaatwerk nauwkeurig zagen zonder de plaat te beschadigen. Voor het grovere zagen gooi je de snelheid op max. en pendeling omhoog om gemakkelijk door het materiaal te jakkeren.

Pluspunten

• Degelijk
  • Quick release (SDS)
  • Regelbaar toerental
  • Koffertje!

Minpunten

• Lampje voegt weinig toe

Ik was op zoek naar een decoupeerzaag die veelzijdig in te zetten was, en heb uiteindelijk eind 2015 deze decoupeerzaag aangeschaft. Ik zal eerlijk toegeven dat ik niet heel vaak de decoupeerzaag gebruik omdat de meeste klussen met de handzaag beter af zijn. (Balken etc.) Echter voor het bewerken van groter en dunner plaatwerk bevalt de decoupeerzaag mij zeer.

Ik twijfelde in eerste instantie tussen de Bosch modellen PST 800, 900 en 1000.
Uiteindelijk is voor mij de keuze gevallen op de PST 900 PEL omdat deze wel een regelbaar toerental heeft en de PST 800 niet, de PST 1000 heeft dit wel, maar ik zag niet zo zeer de meerwaarde van de PST 1000 ten opzichte van de hogere aanschafprijs.

De optie van het regelbaar (eind) toerental om het even compleet te maken, is een handige optie om langere stukken door (verschillende type) plaatwerk op een constante snelheid te kunnen zagen. Ook de vergrendeling vergemakkelijkt het zagen van langere stukken achter elkaar.

Wat ik ook prettig vind werken is de quick-release (SDS) waarmee de zaagbladen gemakkelijk kunnen worden gewisseld.

Ook is er de mogelijkheid van het zagen onder verstek, maar dit is middels een inbus bout te verstellen. Op andere modellen heb ik dit wel makkelijker gezien. Maar ik heb dit tot op heden nog niet gebruikt.

Verder zit er een LED op de PST 900 PEL, maar deze is niet heel sterk waardoor ik de meerwaarde er niet van in zie. Op mijn Accu boormachine zit bijvoorbeeld een fellere LED waar je tenminste ook nog wat aan hebt.

Verder kwam het geheel met wat beschermkapjes en andere toeters en bellen. Soms heb ik ze er op zitten, soms niet. Meestal heb ik niet het idee dat ik er ook echt wat aan heb, en dan gaan ze er ook weer af.

In de ander half jaar tijd heb ik nog geen spijt van de aankoop en doet het apparaat altijd wat die moet doen wanneer dat benodigd is zonder dat ie een kick geeft.
In het algemeen erg tevreden over de kwaliteit, opties en de prijs (Volgens mij had ik er zelf iets van 70 euro voor neergelegd.)

Met (ruime) koffer, voor al je zaagjes etc.

Heb jij ook een Bosch PST 900 PEL?