Specificaties Socket 939 met Nvidia GeForce 6150 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus A8N-VM CSM Review

Philip_Janssen 29 oktober 2006, 5.687 views

Asus A8N-VM CSM

Pluspunten

• mATX formaat
  • Aangename feature set
  • Nette GPU onboard
  • Nette BIOS support

Minpunten

• Instabiel met oude nVidia drivers
  • Slechte compatibiliteit met Maxtor
  • Gemis TV-out
  • ---------oude opmerkingen----------
  • Brakke Bios
  • Sommige features werken slecht/niet

Layout Score: 4
Sinds de laatste review zijn er inmiddels wat veranderingen opgetreden. Kleine dingen als een nieuwe videokaart hebben de performance enorm verhoogd, maar wat het meest opvalt is de stabiliteit van de nieuwe BIOS: Minder vastlopers en CnQ werkt prima. Ook heeft nVidia inmiddels nieuwe drivers (81.89 WHQL) geïntroduceerd welke een stuk beter werken met de onboard chip.

Met de nieuwe BIOS (0506) en de laatste drivers is dit bordje een absolute aanrader geworden voor iedere soort gebruiker. Voor office applicaties voldoet de onboard videokaart en voor de gamer is een PCI-E 16X slot aanwezig.
Stabiliteit is nu een feit en dat verhoogd de waardering van dit bord behoorlijk! Ik ben inmiddels erg tevreden over het bord en over de BIOS support van Asus.

De prijs/kwaliteit verhouding is, in 1 woord: uitstekend! Mocht je twijfelen: gewoon kopen! En als het echt niet bevalt, mail me even want ik wil er nog wel 1 :)

En even helemaal opnieuw:

In de doos
In de doos vind je, naast het moederbordje en de handleiding/CDRom, een frontplate, een Firewire bracket, een 2-tal SATA kabels, 1 floppy kabel, 1 40 aderige IDE kabel (voor CDRom) en 1 80 aderige IDE kabel.
Ik vind de 40 aderige kabel persoonlijk een beetje schraal. Dat hoeft in deze tijd niet meer. Dat had gerust een 80 aderige kabel mogen zijn.

Het installeren
De handleiding is tijdens het installeren niet geheel duidelijk over de ondersteuning van de RAID Controller in Windows 2000. In eerste instantie kreeg ik de controller niet aan de praat. Toen ik XP probeerde te installeren, werd de controller wel herkend. Dus een Windows 2000 CD gemaakt met SP4. Daar werd de RAID Controller ook herkent en kon ik eindelijk m'n favoriete OS installeren.
In de handleiding mis ik tegenwoordig ook het hoofdstukje "Troubleshooting" dat Asus vaak opnam. Dat vond ik erg jammer, omdat dat snel duidelijkheid had kunnen verschaffen met het Windows 2000 SP0 en RAID probleem.

Drivers.....
Toen het RAID probleem eenmaal was opgelost, ontstond het volgende probleem: Drivers.
De huidige nVidia en AMD drivers gaven helaas nogal wat gedoe. Cool 'n Quiet zorgde voor een berg aan blauwe schermen. Het systeem was gedoemd te crashen binnen 15 minuten in Windows. Na het verwijderen van de driver en het uitschakelen van Cool 'n Quiet in de bios was het probleem snel opgelost. Erg jammer, want de PC maakt nu beduidend meer herrie!
Vervolgens de grafische kaart. De nieuwe nVidia Forceware 81.94 drivers haalden het beeld regelmatig overhoop. Het scherm was regelmatig erg donker of de kleuren klopten totaal niet. De enige oplossing was rebooten. Soms wel een keer of 3. Inmiddels hebben de Forceware 81.85 WHQL drivers geïnstalleerd en die werken probleemloos.

Wat erg jammer is, is dat nVidia geen eigen IDE drivers heeft bijgesloten. Ik zit nu met de standaard Microsoft meuk en die presteert niet al te best. Het aanzetten van DMA voor de DVD branders scheelde al wel wat in de prestaties, maar ze blijven vaak fouten geven (redundatie fouten). Ook na een firmware update. Erg vreemd, want op m'n vorige moederbord deden ze dit niet.

In gebruik
Maar dan de goede punten. Ik draai nu met een Athlon 64 3000+ en 1GB twinmos geheugen. Als de grafische kaart 128MB geheugen krijgt, trekt deze zelfs Half Life 2. En daarmee presteerd de kaart beter dan m'n oude G-Force 4 Ti4200 64MB. Dus wat dat betreft is het een aardig bakkie. En het scheelt dat ik niet direct een nieuwe videokaart moet kopen. Enig gemis is wel, dat er geen TV-out op zit (wat enigzins tegen de verwachting in was).
Ook het geluid is prima. Nog niet al te uitgebreid getest, maar in games en MP3 klinkt het allemaal prima (zowel op headset als op speakers). De Microfoon moet erg hard gezet worden, als je deze correct wil gebruiken, maar het is opzich geen probleem.
Onboard netwerkkaart functioneerd ook prima. De nVidia firewall is 1 brok gezeik, dus installeer die vooral niet! Neem lekker Sygate Personal Firewall. Zeker zo goed en een stuk practischer in de omgang.

(Verwachte) Support
Het splashscreen "Compatibilty, stability and reliability" wordt helaas niet echt teruggevonden in het bordje zelf. Maar gezien de gebruikelijke support van Asus zal er vast een biosupdate komen. En ook nVidia zal regelmatig nieuwe drivers lanceren voor de chipset en grafische kaart. De vraag is vooral wat AMD gaat doen met Cool 'n Quiet. Kan dit met een bios update opgelost worden, dan is de vraag voor Asus. Als het een AMD probleem is, zie ik het somber in. De ondersteuning van AMD is niet al te best.

Voor de prijs is en blijft het een leuk bordje. De software is op het moment niet geweldig, maar verbetering wordt verwacht.

Persoonlijk zou ik nog even 2 maanden wachten met de aanschaf van dit bordje. Wellicht zijn dan de genoemde problemen opgelost.

Slotsom: Leuk bordje met een goede featureset maar jammerlijk brakke drivers/bios.

----------------------Oude review----------------------
Ik ben totaal niet tevreden over dit bordje...

Het ding komt binnen. Ik bouw het op, wil windows 2000 installeren en jawel: geen RAID gevonden. Dus een Win2K SP4 cd moeten regelen, waarna het wel werkte. Dat had er wel even duidelijk bij vermeld mogen worden, in bijvoorbeeld de manual.

Vervolgens werkt het eindelijk, installeer de Cool 'n Quiet driver, crashed Windows om de haverklap. Van simpelweg opnieuw opstarten, tot het compleet vernaggelen van m'n bios die ik 4 keer heb mogen recoveren voordat alles weer normaal werkte.

De onboard videokaart is snel genoeg om een potje HL2 op te spelen, MAAR het komt regelmatig voor dat ik 3 keer opnieuw moet opstarten voordat ik fatsoenlijk beeld heb. De ene keer krijg ik allerlei rare (felle) kleuren op plaatsen waar ik ze helemaal niet hoor te hebben. De andere keer is het scherm onaangenaam donker. Donkerder als m'n 4 jaar oude laptop schermpje! Dat is gewoon niet meer normaal!

De IDE performance ben ik ook niet echt over te spreken. Een DVD (met data) kopiëren naar m'n harddisks (2x Samsung 160GB SATA in RAID 0) duur een dik half uur.

Nu zal het niet direct aan de hardware liggen, maar wel aan de buitengewoon brakke bios en software! Mocht je dit bordje willen aanschaffen, wacht er dan nog even mee, totdat het wel fatsoenlijk werkt (na een paar bios en driver updates). Of betaal er niet meer voor dan 30 euro, want veel meer is het in mijn optiek niet waard, op dit moment! Veel features waarvoor je wel betaald, werken gewoon nog niet. En de performance is uiterst matig!

Heb jij ook een Asus A8N-VM CSM?

Het valt me op dat je voornamelijk software (OS) problemen beschrijft. Ik vraag me namelijk af hoe je review eruit zou hebben gezien als je Windows XP zou gebruiken. Je schrijft dat het installeren ervan in ieder geval wel vlekkeloos leek te gaan.
Zou je dus nog iets meer over XP kunnen vertellen, of heb je hier niet mee getest? (spellen draaien, cool&quiet e.d.)
Als het OS ondersteund word door het moederbord, lijkt het me dat ik ervan uit kan gaan dat het ook werkt. Het Cool 'n Quiet probleem is iets wat meer mensen schijnen te hebben en lijkt OS onafhankelijk.

XP draai ik verder niet (persoonlijke voorkeur voor 2000), dus daar kan ik je nix over zeggen.
Inmiddels werk CnQ wel prima met de nieuwe BIOS (0506) en heb ik de review aangepast: het bord is eens stuk stabieler en met m'n nieuwe videokaart hoef ik me niet meer druk te maken om het onboard TV-out gedoe.
Voor TV Out moet je een losse bracket kopen van circa 14 Euro, deze is oa bij Salland te koop:

is de juiste link :)

info: http://jp.asus.com/810/html/share/3/txt/13/index.htm
Die dingen zaten vroeger wel los bij de mobo's van asus met video onboard, nu blijkbaar niet meer.
Dankje Spice,

de Salland site gebruikt frames waardoor ik niet de juiste url had...
Ik denk dat je Moederbord misschien een beetje rot is, (garantie ??)

Een vriend van mij heeft dezelfde en is er erg over te spreken
Ik ga m'n best doen om er binnen 30 dagen wat van te maken, anders gaat-ie inderdaad terug als DEFOA (Defective on Arival).

Ik merk wel dat ik met wat andere drivers een stuk beter uit de verf kom. Heb een andere VGA driver gepakt en die lijkt minder problemen te geven.

Maar het gebeuren met Cool 'n Quiet hoort ook niet. Dus als er een nieuwe bios van asus en nieuwe WHQL drivers van nVidia komen, dan kan het best eens mee gaan vallen. Tot die tijd blijf ik even bij m'n standpunt: Leuk plankje, maar brakke software.

Ben overigens benieuwd welke software/drivers je vriend gebruikt. Misschien kan ik daar ook even mee experimenteren.
Ik begrijp niet het gemis van de TV out. Op de
site staat namelijk onder het kopje "internal IO connectors" het volgende:

2 x USB 2.0 connector supports additional 4 USB 2.0 ports 1 x IEEE 1394 connector 1 x TV out connector 1 x S/PDIF output connector Front panel audio connector CPU Fan / Chassis Fan connectors Chassis Intrusion connector CD audio-in connector 24-pin ATX power connector 4-pin ATX 12V Power connector 1 x COM connector

Dus wellicht zit er nog een bracket in je doos met een TV out connector, zo niet, ff terug naar de winkel...

Verder begrijp ik ook niet dat je, als je al windows 2000 nog wil installeren, dat je dan denkt dat een CD zonder geintergreerd servicepack, uit 1999 dus, in staat is je net nieuwe RAID controller te herkennen. Dit is dus ook zeker niet een gebrek van het bord. Verder heeft windows 2000 onder SP3 moeite met lezen van harddisks groter dan 127 Gb (48bit LBA ellende)

Dus misschien is de overall score van het bord niet helemaal een afspiegeling van de werkelijkheid. Zelf heb ik het bord nog niet getest, maar het lijkt mij bijzonder goed te gebruiken als basis voor een Media Center, en is het ook niet gemaakt om een 6 jaar oud OS op te draaien.
Feit blijft dat met de (niet meegeleverde) drivers op diskette een RAID controller kan worden toegevoegd. Zo werkte dat ook bij m'n Promise Fasttrack TX2 controller. Die wordt ook niet standaard gedetecteerd in de Windows Setup, maar met de diskette wel.

Als ik, via een andere PC, de nVidia RAID drivers op diskette zetn, wordt de gehele controller niet herkent, en dat vind ik vreemd:
1. Geen diskette
2. Geen herkenning met de juiste drivers.

Daarnaast lijkt het me redelijk logisch dat er een TV-out bracket bij zou zitten, omdat men het zo duidelijk heeft over de ge´ntegreerde TV encoder. Die mag je echter gewoon los bestellen en dat was niet geheel volgens verwachting. De chip zit er dus wel op, maar de aansluiting niet.
Ander voorbeeld: "Integrated NIC". Dan ga ik ervan uit dat ik er een netwerkkabel in kan prikken, niet dat ik een extra bracket moet kopen. Anders was het wel erg makkelijk geld verdienen :+