Specificaties Dweilrobot - Bekijk alle specificaties

Blaupunkt Bluebot Review

pflammertsma 28 juli 2017, 725 views

Blaupunkt Bluebot (Product deels gesponsord)

In een notendop is de Bluebot redelijk dom en vasthoudend. De structurele kwaliteit lijkt wel in orde, maar softwarematig stelt hij voor de prijs teleur. Ondanks zijn vele accessoires en bijzondere feature set is het continue vastlopen, herhaalde routes en zijn moeite met docken geen aanrader.

Pluspunten

• Zowel stofzuigen als dweilen
  • Sterke zuigvermogen, vooral met tapijtaccessoire
  • Filterloze stofbakje
  • Extra borstels en filter
  • Relatief stil
  • Handmatige sturing via afstandsbediening

Minpunten

• Raakt verdwaald vanwege gebrek aan routering
  • Komt regelmatig vast tussen meubilair en op drempels
  • Botst geregeld (hard) tegen voorwerpen aan
  • Dweilen heeft nagenoeg geen effect
  • Heeft moeite om in dock te komen
  • Simpele LED display en geen WiFi of Bluetooth connectiviteit

Energieverbruik Score: 3
Met twee harige katten in huis had ik de hoop dat de Blaupunkt Bluebot een toevoeging aan het huishouden zou zijn, waarbij ik verwachtte grotendeels alleen wat kattenspeelgoed van de grond te moeten opruimen en het stofbakje legen. Helaas is dat niet zo gebleken: de Bluebot is, om het zacht te zeggen, te dom om onbeheerd je huis te navigeren.
Voordelen
Allereerst, de goede aspecten van de Bluebot. De hoeveelheid herrie die de Bluebot produceert valt mee. Ook ben ik erg tevreden met de zuigkracht; hij slaagt erin om pluisjes van tapijt op te pakken, vooral met de accessoire voor tapijt.

Al gauw merkte ik dat de afstandsbediening geen overbodige luxe was; wanneer de robot vast komt te zitten is het vaak redelijk eenvoudig om middels de D-pad de robot weer op gang te helpen zonder van de bank te hoeven komen.

Ook de meegeleverde accessoires zijn prettig: de twee extra borstels en extra filter zijn natuurlijk welkom, maar vooral de mogelijkheid om te kiezen voor stofzuigen met of zonder roller geeft je een keuze tussen een snelle of grondige beurt. Voor dit laatste moet je net als een gebruikelijke stofzuiger haar eventueel van de roller verwijderen.
Nadelen
Helaas heb ik een hoop negatieve punten over de Bluebot. Allereerst het feit dat deze robot zichzelf vaak vast weet te rijden. Ik vind het verrassend dat hij regelmatig op hetzelfde obstakel af rijdt om zich voor de zoveelste keer klem te rijden. Het ging vaak fout bij het onder een vlakke hoek oprijden van het tapijt, tussen de poten van de eetkamer tafel te navigeren, maar vooral niet tussen de voetjes van de bureaustoel terecht te komen.

Ook rijdt hij met een flinke vaart tegen obstakels aan. Deuren dichtslaan, waterbakjes van de huisdieren omkiepen en de continue klappen die hij aan muren en meubilair uitdeelt werkt op den duur op je zenuwen.

Ondanks het goede zuigvermogen, slaagt hij ongeacht de ondergrond er helaas niet in om goed in de hoekjes van de kamer te komen. Vaak krijgen kruimels een tik van de borstel en ik ontdekte dat het een en ander juist daar ophoopt.

De dweilfunctie werkt vrees ik simpelweg onvoldoende. Er loopt in het algemeen weinig water door de doek heen, en ondanks het gewicht van de Bluebot komt er te weinig druk op. Het gevolg is dat simpele vlekjes niet in de doek geabsorbeerd worden, ook al rijdt de robot er een tiental keer overheen in de modus spot-schoonmaak. Bovendien maakt de robot geen onderscheid tussen de verschillende vloertypes, en rijdt zonder aarzelen met de dweil het tapijt of vloerkleed op.

Een magneetstrip wordt meegeleverd om gebieden mee af te kaderen; deze werkt aardig op een lichte ondergrond, maar ik heb geconstateerd dat hij op donker tapijt deze een enkele keer overschrijdt.

Tot slot is het zelfstandig terugkeren naar de thuisbasis problematisch. Vaker dan niet weet hij deze simpelweg niet te vinden, en de enkele keer dat het lukt, worstelt hij er zo mee dat het lichte, plastic basisstation over de grond meeschuift. Wanneer het dan eindelijk lukt om te koppelen, is het geheel een aantal centimeter verplaatst.
Uiteindelijk is het frustrerend om de Bluebot aan de slag te zien: hij legt steeds dezelfde route af, botst iedere keer weer tegen dezelfde obstakels en werkt zichzelf uiteindelijk ergens op vast en gilt om hulp. Op den duur haal ik alles van de grond en verplaats ik meubilair wanneer ik ga stofzuigen en toch blijf ik voortdurend naar de afstandsbediening grijpen. Al met al stelt deze robotstofzuiger en -dweil vooral op softwaregebied teleur. Voor dezelfde prijs vind je slimmere robots, zoals iRobot Roomba 650.

Mocht je het niet erg vinden om af en toe op te staan om hem op weg te helpen, is het niet zo erg, maar één ding is zeker: op de planningmodus vertrouwen en de Bluebot laten stofzuigen terwijl je niet thuis bent zit er niet in. Vanwege de teleurstellende resultaten voor het navigeren, dweilen en thuisbasis zoeken raad ik deze robot niet aan.

Heb jij ook een Blaupunkt Bluebot?

als ik dit lees ben ik nieuwsgierig naar je criteria vooraf...wat heeft je doen besluiten om deze redelijk onbekende robot te kopen ipv de bijvoorbeeld in de tweakers forums geprezen Xiaomi (die ik zelf ook heb) of de bekende iRobot modellen.
De ideale robotstofzuiger laat ik onbeheerd met mijn twee katten thuis achter om volgens een schema schoon te maken terwijl ik op mijn werk ben. Ik zou het ideaal vinden als ik daarvoor geen meubilair hoef te verplaatsen, en zelfs niet het speelgoed van de grond hoef op te rapen alvorens hij aan de slag gaat.

Deze robot heb ik gedeeltelijk gesponsord gekregen en om die reden was de aanschaf bijzonder aantrekkelijk.
Zijn je verwachtingen van robotstofzuigers in het algemeen niet te hoog?
Ik heb deze ook getest en ik kan me niet vinden in je review. Speelgoed en kabels, dat zal geen een robotstofzuiger op dit moment kunnen omzeilen. Ook de dweil functie: dat werkt natuurlijk niet hetzelfde als wanneer je dit zelf doet. Het kunnen herkennen van de ondergrond: naar mijn mening kan je dat nog niet verwachten van een robot.

De routering: dit zie ik ook niet. In de standaard modus gaat deze elke keer een andere route kiezen en als je voor andere modi kiest, dan wordt de manier van schoonmaken anders.

Het dichtklappen van deuren: daar rijdt deze niet hard genoeg voor. Bovendien rijdt deze in mijn geval wel eens ergens tegen aan, maar dan veert de bumper in en draait deze om.

Het magneetlint: op donkere ondergrond heb ik dit niet getest. Ik zal dat eens doen en kijken of ik dat ook zo ervaar.

Ik vraag me ook af waar je conclusie vandaan komt dat de Irobot Roomba slimmer is?
Ik lees daarover in reviews soortgelijke issues als welke jij hier beschrijft over deze van Blaupunkt.

Het is niet om je aan te vallen, maar ik vind je review erg negatief, waar ik juist zeer positief ben.
Ik heb met een Roomba 200-serie gespeeld, een deze werkt qua navigatie al stukken slimmer:
- De Roomba rijdt niet in het achteruit zoals de Bluebot dit vaak doet.
- Bij het verstrengeld raken in snoertjes draait de Roomba de borstels in omgekeerde richting om zichzelf los te krijgen.
- De Roomba detecteert objecten veel beter, daar waar de Bluebot er tegen aan rijdt (en vaak het object voor zich uit duwt).

Ik heb het niet over kleine dingen; een grote waterbak en voedselbakken alleen ca. 8cm hoog en 20cm doorsnee) voor mijn twee grote katten, maar ook bijvoorbeeld de keukenkruk probeert hij te verschuiven.

Als ik een schoonmaakprogramma in wil stellen, dan is het onredelijk om te verwachten dat ik alle meubilair moet verplaatsen en de bakjes van de huisdieren weg moet zetten.

Mijn grootste klacht is dat de robot voortdurend vast zit tussen meubilair en op de rand van het vloerkleed. Bij een gemiddelde schoonmaak is de Bluebot gemiddeld na 3 of 4 minuten ergens op vastgelopen.

Ik ben bezig met een videoreview, deze volgt volgende week.