Specificaties Rad. HD4870X2 (750MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Club 3D HD 4870 X2 2048MB GDDR5 Dual GPU Review

cinisi 4 januari 2010, 1.601 views

Club 3D HD 4870 X2 2048MB GDDR5 Dual GPU

Pluspunten

• Zeer sterke kaart, kan vrijwel alles aan

Minpunten

• Prijzig
  • Levensduur
  • Service

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik haal waarschijnlijk het gemiddelde omlaag, maar dat komt doordat mijn kaart na 1 maand de geest gaf. Het was een prima kaart in functioneerde goed in mijn setup, maar na een maand kreeg ik een BSOD en bleek dat mijn automatische ventilatorstand niet meer werkte. De kaart bleef warm worden zelfs wanneer ik handmatig de ventilator op maximaal zette.

Ik heb de kaart toen teruggebracht naar de zaak waarvan ik hem had gekocht, en na 3 maanden over en weer mailen kreeg ik bericht dat deze zaak failliet was. Hoe vervelend ook, dit kan natuurlijk gebeuren. Vervolgens heb ik er nog eens 3 maanden over gedaan om met distributeurs etc contact op te nemen, om er achter te komen dat mijn kaart naar China was gestuurd ter reparatie. ATI in China heeft ernaar gekeken en simpelweg geconstateerd dat ik de kaart heb stukgemaakt (een kaart die alleen in mijn pc heeft gezeten, nooit is overklokt, zelfs door een zaak is ingebouwd). Conclusie was dat ik geen reparatie kreeg en mijn garantie van 2 jaar was vervallen.

Hierna heb ik contact opgenomen met Club3D in Nederland. Ik heb navraag gedaan over of men dit zomaar kon maken, constateren dat een kaart door de gebruiker is stukgemaakt en zo alle recht op reparatie laten vervallen. Zelfs als het door de gebruiker stukgemaakte deel van de kaart geen verband heeft met de automatische ventilatorstand, waarvoor de kaart in eerste instantie was opgestuurd. Nadat zij gemaild hadden met een of andere vestiging in Amerika werd mij na opnieuw anderhalve maand gevraagd de kaart in te sturen. Ik ben het nu zat en heb geen zin het risico te lopen nog eens 6 maanden mijn laptop te moeten draaien met het risico dat ze ook daar concluderen dat ik nergens recht op heb.

Als het nou een kaart was van een paar tientjes dan was het voor mij een heel ander verhaal. Maar ten eerste was het een vrij prijzige kaart (ik kocht hem bijna een jaar geleden inmiddels), en ten tweede is mijn pc nu ook weer bijna een jaar verouderd dus de lol van nieuwe componenten heb ik ook al niet meer.

Zeer spijtig, maar ik kan de algemene beoordeling echt niet beter maken dan "slecht". Ik had voor dat geld toch tenminste een beetje service verwacht. In plaats daarvan mag ik voor 400-500 euro een nieuwe kopen en hopen dat die wel blijft werken.

Totale setup waarvan de kaart deel uitmaakte:

- Samsung 2693HM
- Super Flower Atlas Design 580W
- 2x WesternDigital Caviar Green 640GB
- Club3D 2048MB HD4870 X2 PCI-E
- Microsoft Windows Vista Ultimate 64-bit NL

En dat allemaal in de stijlvolle Antec PerformanceOne P182 (black)

Heb jij ook een Club 3D HD 4870 X2 2048MB GDDR5 Dual GPU?

De kaart is door de zaak die failliet ging opgestuurd naar de distributeur en van daaruit naar ati in China gestuurd, ik heb hem alleen teruggebracht naar de zaak waar ik mijn pc oorspronkelijk had gekocht.

Het punt dat ze hebben is dat er volgens hen ergens een pootje is verbogen. Het grappige is dus dat ik hem voor een kappote automatische ventilatorstand opstuur en te horen krijg dat er iets anders kapot is, iets dat niks met die ventilator te maken heeft. Ik ben er mee naar een andere zaak geweest en die vertelden mij dat mijn extra monitor aansluiting niet goed werkt. Heel vreemd aangezien ik ten eerste maar één monitor heb en ten tweede ik een compleet verkeerde stekker erin moet hebben gestampt om daar iets in stuk te maken waardoor het mijn eigen fout is.

De distributeur heeft mij uiteindelijk mijn kaart dus teruggestuurd met het bericht dat alle garantie vervalt. Het heeft me zelfs een maand gekost om die kaart weer bij mij thuis te krijgen omdat ze in eerste instantie niet eens vonden dat ik recht had op mijn eigen kaart nadat het bedrijf waar ik het had gekocht failliet was verklaard. Ik heb hiervoor een schriftelijke toestemming van de curator moeten bemachtigen.

Nu is dus club3d op zich bereid nog eens over het probleem te buigen, maar omdat ik inmiddels al een maand of 10 verder ben heb ik er dus geen zin in om nog een paar maanden te moeten wachten met waarschijnlijk hetzelfde resultaat.

ps, ik kwam er trouwens pas achter dat mijn kaart in China was nadat ik na maanden mailen en brieven naar de curator sturen erachter kwam welke distributeur mijn zaak had behandeld.
je hebt nu een semi-defecte kaart, waarom zou je het risico niet nemen en de kaart nogmaals insturen? dat je retailer failliet ging is niet het probleem van Club3D, alle zaken daaromheen ook niet.

Mijn ervaring met de garantie op club3D kaarten is prima, had een kapotte tweede uitgang en zonder veel problemen had ik binnen 3 weken een nieuwe kaart binnen.
Ik deel deze mening. De beterouwbaarheid is een belangrijke zaak. Het probleem is alleen dat je het over'één enkele kaart hebt en als zodanig, maakt één zwaluw nog geen zomer.

Ik besef me dat je niet beter kunt onder jouw omstandigheden. Normaliter geeft een kaart de geest, wordt hij gerepareerd of vervangen en dan kun je veel meer zeggen over betrouwbaarheid. Daar staat weer tegenover dat er meerdere mensen zijn die een review schrijven en daardoor wordt er een reëel beoordeling opgebouwd uit al die reviews tezamen, mits er natuurlijk ook dit soort reviews tussen zitten.

Conclusie: zeker waardevol deze review!
En daarom is één ster eigenlijk geheel onterecht.

Het was leuker geweest als er ook nog wat meetgegevens, systeem waarin gebruikt, het gevioel dat je krijgt bij deze kaart, wat foto's van je systeem, enz. enz. erbij hadden gestaan (zodat dit verhaal een onderdeel zou vormen, maar wel een belangrijk onderdeel). Maar omdat je dit verloop ook niet had voorzien, kan ik me voorstellen dat je dat allemaal (nog) niet gedaan had.

Wat eigenlijk een ommissie is van T.Net is het feit dat je nergens bij kopjes iets kwijt kunt over support en service. Dan had je daar één ster neer kunnen zetten en zou je algemene ook wat meer overeen komen met je overige beoordelingen.

Ik hoop van harte voor je dat alles nog op zijn pootjes terecht komt. Blijkbaar was die zaak, die failliet is gegaan, ook niet zo denderend, want zij hebben toch jouw computer gebouwd? Dus hadden zij ook die kaart gemold? Of vergis ik me.
Dank voor deze reply. Ik zal wat informatie over mijn complete systeem bij mijn review voegen. Ik ben echter geen computer expert en zag dat ik items kon toevoegen die van invloed waren op de preformance van de kaart, maar in plaats daarvan zal ik een kopje aanmaken met de globale setup van mijn systeem.

Ik was in eerste instantie van plan mijn pc samen te stellen bij verschillende zaken en hem dan zelf in elkaar te zetten, maar vanwege het prijskaartje dat er aan hing ben ik gaan kijken waar ik de meeste onderdelen kon krijgen. Uiteindelijk heb ik de pc voor een in mijn ogen redelijke prijs kunnen samenstellen bij een zaak die op Tweakers.net in eerste instantie als zeer betrouwbaar bekend stond. Ik wil geen namen noemen, maar het was een zaak die ooit begon als internetverkoper en al een tijd een kantoortje had in Bergen op Zoom. Nadat deze zaak failliet ging zijn er veel mensen geweest die soortgelijke problemen hadden als ik wat betreft service (moeite met contact opnemen, er niet achter kunnen komen waar onze spullen zijn gebleven), en kwamen er op Tweakers.net tig reacties over hoe onbetrouwbaar deze zaak was en dat niemand er iets had moeten kopen. Een beetje te laat dus, want toen ik mijn pc kocht stonden er bij de algemene beoordeling toch echt minstens 4 sterren van de 5.

De zaak heeft inderdaad mijn pc samengesteld en het is heel goed mogelijk dat er bij het in elkaar zetten bij hen iets is misgegaan, maar met een faillissement in het vooruitzicht konden ze het er misschien op wagen. Ik wil geen foute conclusies trekken, zoals ik al zei wat gebeurd is is gebeurd, maar het blijft allemaal wat dubieus naar mijn mening. Hoe dan ook, als de zaak de kaart heeft gebroken, maar het is aantoonbaar dat het mankement door mijn, de gebruiker, is veroorzaakt, geef ik mijzelf weinig kans op een goede afloop. Vandaar ook dat ik nu aan het kijken ben naar een nieuwe kaart.

Ik zal mijn review editen, maar het blijft uiteraard vooral een review gebaseerd op de service en aftersales die bij dit product horen.
Het is erg om te horen dat je met een product van meer dan €400,- zo behandelt wordt. Ik begrijp ook niet dat kan aangezien het wettelijk verplicht is om elektronica minimaal 2 jaar garantie mee te geven. Ik hoop dat je nog verder komt met 'de zaak', maar ik verwacht niet veel. Succes!

Wat is wel vind is dat je nu een niet een review geeft over de videokaart maar de manier hoe je behandelt wordt bij de leverancier, ATi en Club3D. Daarom kun je dit eigenlijk niet een review noemen.

Ondanks de kritiek wens ik je nogmaals veel succes.
Misschien geen review, maar handig om het garantiebeleid in de parktijk te kennen.
Daarom vind ik persoonlijk deze 'review' toch gewenst en interessant.

Het blijft natuurlijk spijtig voor jou, hopelijk krijg je op een of andere manier nog een vergoeding? (Hoop doet leven)
Het klopt dat ik een review min of meer over de leverancier geef, maar onder het kopje Algemene Beoordeling valt ook het aspect betrouwbaarheid, en dat was bij mijn kaart zwaar onder de maat. Ik zal de beoordeling uiteindelijk wel iets hoger laten uitkomen omdat de kaart goed was zolang (zokort ;]) hij werkte, maar op dit moment vind ik het wel even belangrijk dat hier aandacht op wordt gevestigd. Het is immers een issue waar men in mijn ogen van moet weten.
Ik snap niet dat zij kunnen beoordelen dat jij de kaart zelf kapot hebt gemaakt.
Dat is nogal makkelijk om dat zomaar te roepen. Daar moet toch wel enige bewijslast voor ten grondslag liggen. Als dat bewijs er is hebben zij een punt. Is dat bewijs er niet dan heb jij een punt. Ik mis in deze review de problemen in detail. Ook vind ik het raar dat je de kaart zomaar naar Ati in China stuurt en niet eerst je beklag doet bij de distribiteur. Zij moeten toch de garantie afwikkelen als de retailer niet meer bestaat ?

Ook dient de Nederlandse distibiteur zich houden aan het Nederlandse recht qua garantie afwikkeling. Ik wist het wel, ik gooide mijn rechtsbijstand verzekering er tegen aan als Club3D moeilijk zou doen.

Suc6
Ik wil nog even op brechthou reageren, dit heeft namelijk wel degelijk te maken met de prestaties en dergelijke van het product aangezien dit product na een maand stopte met werken. Lees, als je zo vriendelijk wilt zijn, de omschrijving bij het kopje Algemene Beoordeling, dan zie je dat de betrouwbaarheid van het product hieronder valt. Dit product was in mijn ogen allesbehalve betrouwbaar.

En als er geen serienummers etc op de kaarten zouden staan zou het "defecte inleveren na aanschaf van een nieuwe" idee werken denk ik ;]
Soms gaan dingen gewoon kapot, zonder aanwijsbare reden.
Dat jij zegt de kaart niet zelf kapot te hebben gemaakt kan ik dan ook alleen maar geloven.

Wat ik niet snap is waarom jij je hebt laten afschepen, 3maanden mailen gaat gewoon al erg ver, dat ze je zo lang in onzekerheid laten zitten is al een refund waard.
Als ik jou was zou ik gewoon keihard doorgaan met mailen en vooral geen kosten maken, opsturen in NL is het duurste wat ik nog zou overwegen en de terugweg mogen zij betalen.

Tot nog toe heb je 1 ster verdiend met deze revieuw omdat ik het een onduidelijk en incompleet verhaal blijf vinden, zou je dit een beetje beter maken dan kan je het ook meteen doorlinken naar Ati en Club3d, maak nog wat meer surveys en dan denk ik dat ze wel wat schappelijker worden. Ik ga er hierin natuurlijk vanuit dat je echt zelf niet hebt lopen klooien, anders mag je je gaan schamen :P
Volgende keer een nieuwe kopen en dan deze defecte weer inleveren als zijnde een doa
Vervolgens geld terugvragen en klaar... (In theorie)
ik heb ook een hd4870x2 maar ik heb als probleem soms is die heel sloom en zijn er rare kleuren op het scherm.
en als ik de computer dan overnieuw opstart zijn de kleuren weer normaal.
dus erg raar.
al heel vaak nieuwe drivers gedownload maar heeft totaal geen efect.
(club 3d)
Als Club3D zo met klanten omgaat lijkt me dat een goede reden om er minder gauw een graka te kopen.
Ja dus ;)