Logitech Harmony Elite Review

Veneficus 24 juli 2017, laatste update op 17 augustus 2017, 238 views

Logitech Harmony Elite (Product gekocht)

Gekocht tijden de Amazon Prime Days voor 140 Euro. Gedeeltelijke vervanging voor veel afstandsbedieningen, inclusief home automation. Makkelijk in te stellen zonder teveel gedoe.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Extra IR blasters
  • Makkelijke installatie
  • Inclusief Home Automation
  • Compatible met IFTTT

Minpunten

• Basisprijs is hoog
  • Trage update van database
  • Groepen lampen niet bruikbaar in activities
  • Ietwat trage interface, zowel touchscreen als app
  • PS4 koppeling slecht
  • Halve functionaliteit met RF boxen

Configuratie Score: 4
Duur ding, maar toevallig was ik voor naast m'n nieuwe TV al op de markt voor een Ultimate. Mazzel met de timing van de Prime Days, waardoor ik deze voor hetzelfde geld kon krijgen. Anders had ik deze nooit gekocht.

De installatie is super simpel, met de uitzondering van lampen. Ja, lampen zijn makkelijk toe te voegen, en in de app in groepen in te delen, maar die groepen zijn vervolgens niet te gebruiken bij het aanmaken van activities. Helaas is de Elite door een beperking van Sony niet te gebruiken om de PS4 te schakelen en heeft het 3 maanden geduurd voordat een nieuwe TV aan de database was toegevoegd. Uitschakelen van de PS4 probeert hij via het menu, wat bij mij fout gaat.

Waar ik bij de aankoop nog niet eens aan had gedacht, maar nu wel heel veel waarde heeft, is de koppeling met IFTTT. In combinatie met Google Assistant kan ik nu met spraak mijn hele entertainmentinstallatie bedienen.

Handig is de toevoeging van de blasters om mijn goedkope Chinese plak-blastertjes te vervangen door degelijk spul met veel minder kabels.

Ook mooi is de voeding van de Hub en cradle via USB, dus gewoon in de PS4 of router pluggen en je bespaart weer ruimte op je stopcontact.

Werkt: Philips 55PUS7502, Onkyo TX-NR609, Philips HUE

Werkt gedeeltelijk: Horizon Box (Ziggo Mediabox XL)

Werkt niet: Sony PS4 Pro

Edit: Ik dacht dat de horizon box ondersteund wordt, maar dit geldt alleen voor de basisfuncties. Alleen de basis gaat via IR, de rest via RF. Dit betreft alle On Demand functies en zelfs de Guide. Hoewel de Elite blijkbaar wel RF aan boord heeft, kan hij de Horizon niet volledig besturen. Punten eraf, en zo wordt het wel een heel beperkte toevoeging. Op dit moment zit ik weer op het oorspronkelijk aantal afstandsbedieningen...

Edit 2: nadat ik via een enquete geklaagd had over de database heeft Logitech contact opgenomen en binnen een paar dagen de TV toegevoegd.

Heb jij ook een Logitech Harmony Elite?

@Veneficus had je nog contact gezocht met logitech over de apparaten die niet werken? Ps4 pro weet ik niet, de gewone werkt bij mij wel.
Ik heb ze wel over de TV gevraagd, met als antwoord "[...] we can't comment on future plans, but any announcements will be made here, so stay tuned!"

Een beetje een bullshit antwoord dus, dat had ik niet verwacht. Ik zou verwachten dat ze bij de release van een nieuwe TV wel kunnen aangeven hoe lang het nog gaat duren voordat hij in het systeem staat, helemaal bij een groot merk.

De moeite met PS heb ik wel vaker gehoord. Sony schijnt geen toegang te geven tot directe power on/off, dus dat ligt niet aan Logitech. Aanzetten moet sowieso via de controller, en uitzetten probeert de Logitech dus via het menu. Maar om één of andere reden komt hij bij mij in het verkeerde menu terecht en blijft hij vervolgens aanstaan.

edit: Logitech over PS4

[Reactie gewijzigd door Veneficus op 25 juli 2017 11:08]

Mijn klacht werd pas serieus aangepakt nadat ik vanwege een ander issue een enquête negatief had ingevuld.
Ik moest de firmware van de afstandsbediening en HUB updaten via de PC. Dit ging niet helemaal lekker, en na het updaten kreeg ik een enquête toegestuurd. Hierin heb ik naast de negatieve opmerkingen over het update-proces ook nog eens commentaar gegeven op het trage updaten van de database. Een paar weken later kreeg ik daar een mail over, met de vraag hoe ze me konden helpen (negatieve NPS doet blijkbaar toch wat). Daarna hebben ze de 7502 binnen een week toegevoegd aan de database.