Samsung Galaxy S7 32GB Zwart Review

Tha Masternoop 24 juli 2017, 418 views

Samsung Galaxy S7 32GB Zwart (Product gekocht)

Goed toestel waar je na verloop van tijd wel wat gebreken aan kan vinden

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Waterdicht
  • Mooi toestel
  • Premium uiterlijk door gebruik glas en metaal
  • Goede camera voor een smartphone

Minpunten

• Slecht geluid (Zoals alle Galaxy toestellen tot nu toe)
  • Met cover reageert rand van scherm vaak slecht
  • Krast snel
  • Prestaties vallen tegen voor top toestel
  • Trage vingerafdruk scanner

Heb dit toestel een half jaar in gebruik. Gekocht bij Belsimpel.nl in de tijd dat er een Gear VR werd meegeleverd bij andere aanbieders. Belsimpel deed niet mee aan deze actie dus ik kan helaas niets over de Gear VR melden. Heb het toestel wel met een andere VR bril gebruikt en dat ziet er erg goed uit, verwacht dat dit met een Gear VR nog beter zal zijn.

Allereerst een advies over aankopen bij Belsimpel.nl. Ze bieden vaak de beste prijs, echter bij de update naar Android 7.0 kwam ik er pijnlijk achter waarom de toestellen zo goedkoop geleverd kunnen worden. Belsimpel.nl maakt gebruik van import toestellen. Mijn toestel komt uit Oostenrijk. Op zichzelf zou dat niet uit hoeven maken, ware het niet dat ze daar flink achterlopen op Nederland qua update beleid. Zo heb ik nu nog steeds niet de update naar de beveiligingsupdate van juni ontvangen (staat nog steeds de 1 april versie op). Denk daar dus goed over na voordat je bij Belsimpel.nl een telefoon aanschaft. Mocht je graag als eerste de updates willen ontvangen dan is het verstandig om iets meer uit te geven voor wel een NL toestel.

Waarom dit toestel. Ik had als hoofd eisen voor een nieuw toestel:
- Waterdicht
- Goede camera
- Lange accuduur
- Mooi scherm
- Niet te groot, moet goed in mijn broekzak passen
- Unlocken met vinger afdruk

Heb heel erg getwijfeld of ik een Moto G5 zou kopen of dit toestel. Mijn dochter heb ik mijn MotoZ play gegeven die ik bij mijn T-mobile abbo kreeg voor 9 euro per maand, deze is niet waterdicht en past door het formaat net niet lekker in mijn broekzak dus voldeed daarmee niet aan mijn eisen. Ik vergelijk de toestellen veel met elkaar en moet toch bekennen dat ik soms twijfel of ik wel het beste toestel van ons beide heb.

Waar zit hem dat in:
- Ondanks dat het scherm "te" groot is, kijkt het wel heel prettig op een groter scherm
- De vingerafdruk scanner op de Moto werkt altijd en supersnel (microseconde?). De Samsung reageert soms niet en heeft altijd even nodig (halve seconde tot een seconde) om te reageren, eerst klikken en dan wachten totdat hij reageert
- De snelheid van de MotoZ Play is heel constant. Die van de Samsung piekt soms en is regelmatig ietwat traag
- Touchscreen werkt bij MotoZ Play beter, bij de Samsung wil het notificatie scherm soms niet naar beneden scrollen in landscape (met een case)
- Met de laatste update zijn instelling echt heel slecht te vinden op de Samsung, dat is bij de MotoZ Play veel overzichtelijker

Dan het toestel zelf. Bij eerste gebruik was ik alleen maar laaiend enthousiast over het toestel. Hij had toen nog de oude Touchwiz en alhoewel niet iedereen daar enthousiast van wordt was ik hem na 3 Samsung toestellen zo gewend dat ik er alles op kon vinden. De Nexus 5X van mijn vrouw is nÚt iets makkelijker te navigeren maar de oude Touchwiz kwam op een mooie tweede plaats. Nu de nieuwe Experience erop staat verlang ik echt terug naar de oude vertrouwde Touchwiz. Als voorbeeld kan ik tegenwoordig in het menu niet meer vinden waar mijn batterij aan op gaat. Ik moet nu lang drukken op het batterij icoontje in het venster snelle instellingen en dan op batterijverbruik klikken. Als je dat eenmaal door hebt dan is dat niet heel erg maar als je door je menu gaat voor diverse zaken en je wilt ook even je batterij verbruik checken dan is dit erg omslachtig. Waarschijnlijk zit het batterij verbruik wel ergens in het menu verstopt maar het is wel echt goed verstopt dan. Zo zijn er nog heel veel voorbeelden te noemen waarbij de nieuwe Experience echt een stuk minder is dan de Touchwiz was.

Qua launcher gebruik ik de Pixel launcher met Google now. De standaard flipboard app had ik de eerste dag al uitgezet en miste dan toch wel een newsfeed dus had al snel de now launcher erop gezet. Met de Pixel launcher erop ben ik erg tevreden over de launcher zelf. Samsung biedt mooie opties voor thema's als je de samsung launcher gebruikt, ik heb echter geen kunnen vinden waar ik echt enthousiast van ben geworden qua invloed op de launcher.
Ik gebruik nu de apple Red Black, dit is een donker thema waarmee ik mijn batterij een beetje spaar (zwart kost bij een Oled scherm geen stroom). Het thema werkt door in de menu's dus heeft het ook met een alternatieve launcher nog nut om een thema toe te passen.

Batterij
De batterij loopt nog redelijk snel leeg naar mijn mening. Vandaag heb ik het toestel 16uur en 17 minuten in gebruik. Heb er 27 minuten een spelletje op gespeeld (90 mAh verbruik) en verder eigenlijk allen gebeld en af en toe een mailtje gecheckt. Ik heb wel BT, WIFI, GPS, NFC en synchronisatie aanstaan. Ik heb nu nog 32% over wat gelijk staat aan een geschat verbruik van 5U 10m. Het meeste verbruik komt van het scherm met 360 mAh en 1u 25m 25s on time. Best pittig voor vrij kort gebruik in mijn ogen. Stand by staan voor 16u 20m kost 183 mAh en android staat dubbel in mijn batterij verbruik met respectievelijk 354mAh en 321mAh. In totaal dus verreweg de meeste batterij aan opgegaan. Als ik het toestel echt intensief gebruik dus filmpjes kijken en wat langer gamen dan red ik de dag niet (ondanks dat ik op mijn werk nauwelijks naar mijn telefoon om kijk).

Scherm
Het scherm is scherp als je deze op WQHD instelt. Heb een hele tijd met HD en later met FHD gebruikt en ondanks dat ik in beide standen echt geen pixel kan onderscheiden valt het wel op dat het beeld gewoon mooier is met WQHD resolutie. Het vervelende van Samsung is dat ze standaard het toestel op FHD zetten en je dus zelf in het onoverzichtelijke menu moet gaan zoeken hoe deze op WQHD te zetten. Je kunt ook de prestatiestand aanzetten vanuit het snelle instellingen scherm, dan zet hij hem ook standaard op WQHD. De verschillende standen (normaal, batterij besparing en prestatiestand) kun je naar eigen wens instellen qua:
- Helderheid verlagen -10 -5 of uit
- Schermresolutie HD, FHD of WQHD
- Snelheidslimiet aan of uit
- Netwerkgebruik achtergrond aan of uit
- Always on display aan of uit
Deze laatste heb ik in alle standen uit staan. Kost batterij en voegt voor mij niets toe. Ondanks het feit het toestel traag reageert op de homeknop en ik dus niet even snel de tijd kan zien.
Er is ook nog een Max batterijspaar stand. Schakel je deze in dan heb je een "studip" phone, of gewoon phone. Alles wat smart is wordt dan namelijk uitgezet.
De response van het scherm is zoals eerder vermeld met name tegen de randen niet echt goed te noemen. Krijg soms gewoon echt het menu niet in beeld hoeveel ik ook naar beneden swipe in landscape mode.

Camera
De camera is verreweg het beste onderdeel van dit toestel. Het scherpstellen gaat behoorlijk snel en accuraat. Wat heel irritant is dat het toestel super snel is zolang de flitser uit staat. Als deze aan staat is hij opeens langzamer dan alle toestellen die ik toe nu toe heb gehad/intensief gebruikt (S plus, S4, MotoZ Play, Nexus 5X). Zet je de flitser uit dan krijg je in schemer toch last van beweging en behoorlijk wat ruis. Voor een smartphone nog steeds heel goede kwaliteit maar om nu te spreken van een low light wonder dat zou ik nou ook weer niet zeggen. Moet bekennen dat met mijn spiegelreflex hetzelfde probleem zich voordoet. hoge iso geeft veel ruis en lage iso kan niet doordat je sluitertijd dan zorgt voor bewegingsonscherpte.
Qua filmen doet de camera het prima. Ook hier weer niet top in lage licht omstandigheden maar gewoon wel heel goed voor een smart phone.
Wat in eerste instantie lijkt als een super feature is het feit dat je camera instellingen kunt downloaden. Al snel blijkt dat er niet veel nieuws bij komt dus voegt het downloaden weer niets toe. Zo is bij de selfie bijvoorbeeld geen pro stand beschikbaar, zou leuk zijn als je dat inmiddels kunt downloaden om je selfies te upgraden.

Waterdicht
Het toestel is echt waterdicht. Ben ermee in bad geweest en heb hem een paar keer gewassen omdat hij een beetje vies was geworden, beide geen enkel probleem. Heb daarbij ook niets gemerkt van problemen met de speaker, niet dat dat iets uitmaakt bij de super slechte speakers van de Galaxy serie. Het bedienen van het toestel in de regen of onder water is zo goed als onmogelijk. Het is eigenlijk alleen mogelijk om de camera te bedienen via bijvoorbeeld de volumeknop (net wat je hebt ingesteld voor afdrukken). Ook filmpjes die je aan het bekijken bent willen dan wel eens spontaan vooruit springen of iets anders onverwachts doen door het water. Daar heeft Samsung dus nog wat te doen naar mijn hoge maatstaven.

Speaker
Zoals al eerder gemeld blijven de speakers van de Galaxy serie echt beroerd. De speaker richt naar onderen en klinkt super schel. De Galaxy toestellen hebben veruit de slechtste speakers die ik in toestellen heb ervaren. Zelfs met gamen is het niet om aan te horen, filmpjes op Youtube kijken is ook een crime omdat het heel belangrijk is hoe je het toetel vasthoud om het geluid niet te blokkeren, het geluid naar je oren richten met je handen doet gewoon pijn aan je oren (nee niet door volume maar door ruk kwaliteit speakers).

Geluidskwaliteit
Ik wil naast mijn klachten over de ingebouwde speaker toch nog iets kwijt over de geluidskwaliteit van het toestel. Het is namelijk mogelijk om het toestel op je oordopjes af te stellen waardoor je het beste geluid uit je dopjes kunt halen. De standaard Samsung dopjes heb ik nooit gebruikt maar op mijn Sennheiser dopjes merk ik wel dat het geluid net een beetje boost krijg door het instellen via de telefoon. Deze functie noemt Samsung Adapt Sound. Helaas kun je niet verschillende dopjes instellen dus voor elke set dopjes die je gebruikt zul je opnieuw moeten instellen, gemiste kans als je het mij vraagt. Dan heeft Samsung ook nog de optie UHQ-upscaler toegevoegd. Dit maakt het geluid iets dynamischer. Ik ben daar niet heel erg kapot van maar voor slechte dopjes helpt het wel om de slechte kwaliteit wat te verdoezelen.

Build kwaliteit
Het toestel oogt heel mooi. Als je dat zo wilt houden zul je een case moeten gebruiken want het toestel krast echt heel snel. Ik heb ondanks dat ik altijd een case gebruik en het toestel niet met mijn sleutels in mijn broekzak draag een kras op de achterkant gekregen (echt onbegrijpelijk hoe dat kan). Ook heb ik een krag op de homebutton (enige plek waar ik geen protector op had geplakt) en is de metalen rand gekrast, ook hier weer hoe dan? Dus de looks zijn goed maar de duurzaamheid valt me eigenlijk wel tegen.

Snelheid
Het toestel is niet sneller dan de MotoZ Play van mijn dochter. Hij is ongeveer gelijk aan de Nexus 5X van mijn vrouw met uitzondering van de extreme lag die zij af en toe ervaart met haar toestel. Om een idee te geven. Als ik in het menu zoek met de zoek optie naar een instelling die ik weer eens niet kan vinden dan moet ik een aantal seconden wachten totdat hij resultaat geeft, dat verwacht ik gewoon niet van een toestel met deze prijs.

Wil je nog iets weten van dit toestel, in vergelijk met een van mijn andere toestellen of gewoon los? Laat het me weten dan zet ik het erbij.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S7 32GB Zwart?

Ik begrijp even niet waarom het een minpunt is dat de prestaties voor een toptoestel tegenvallen. Je weet dat de S7 geen toptoestel meer is, aangezien (toen je de review toevoegde) de S8 er bijvoorbeeld ook al was. Wellicht lijkt het daarom wat scheef, waardoor je vindt dat de prestaties wat tegenvallen tov huidige toptoestellen van de concurrentie, maar dan vergelijk je een oudere generatie met een nieuwere, wat natuurlijk bij voorbaat al geen eerlijke vergelijking is. ;)
Hoi CH40S,

Ik vergelijk zeker niet de prestaties met die van de S8 of andere nieuwere modellen. Ik bekijk de telefoon op zichzelf waarbij het ook voordat de S8 uit was ietwat teleurstellend is dat het toestel hier en daar wat haperingen vertoont. De oude Touchwiz kreeg daar altijd de schuld van, de nieuwe interface heeft niet voor een verbetering gezorgd in de performance maar voor mij dus wel een achteruitgang omdat ik niets meer terug kan vinden. Hetzelfde probleem had ik ooit overigens ook met de LG 70 van mijn vrouw en later zelfs met de Nexus 5X. Bij deze twee toestellen was het voor mij echter een kwestie van wennen en bij de S7 ben ik er nog steeds niet aan gewend.