Specificaties HD-ready DLP-beamer - Bekijk alle specificaties

Pluspunten

• Features
  • Beeld is uitstekend
  • Prijs-kwaliteit verhouding

Minpunten

• geluidsproductie
  • geen horizontale keystone

Contrast / helderheid Score: 4
Recent deze beamer gekocht vanwege de productspecificaties en de gunstige prijs.
Gezien mijn kijkafstand, ongeveer 2.5 meter, zag ik geen meerwaarde in een full-hd beamer, vandaar gekozen voor een HD-ready beamer.

In diverse reviews, niet nederlands, wordt de Optoma HD65 met veel lof ontvangen, mede ook gezien zijn prijs. Vandaar dat ik heb gekozen voor deze beamer.

De beamer wordt geleverd in een stevige kartonnen doos, met handgreep. Beamer is geloof ik te verkrijgen in wit en grijs, ik heb gekozen voor de witte. Design is prima, beamer voelt solide aan.

Bij de beamer worden enkele kabels geleverd, component, RGB en s-video. Tevens een afzichtelijke afstandsbediening, maar wel functioneel, en met verlichting (die automatisch na 2 seconden uitschakelt, toch erg handig. Wel exteem fel, maar is maar kortdurend)

Menustructuur is hier en daar wat onduidelijk, en ietwat traag, maar uiteindelijk krijg je wel voor elkaar wat je wilt.
Er is wel vertical keystone correction (dus aan het plafond mounten wil wel), maar je zit wel vast aan een maximum, mijn scherm hant hierdoor wel wat hoog (hoog plafond).
Nadeel is dat er geen horizontal keystone correction is, wat onhandig is bij scheve muren, zoals in mijn geval. Geen optimaal resultaat, maar zeker wel acceptabel.

Een belachelijk goede feature vind ik zelf de 'Native mode' waarbij 16:9 images ge-upscaled worden, en hierdoor het beeld duidelijk hoger wordt (iets uitgerekt).

Geluidsproductie is er zeker, maar is binnen de norm.

Het beeld zelf is uitstekend, geen enorme last van aberranties, geen ghosting.

[edit]

@ hieronder:

Specificaties zijn makkelijk na te zoeken: http://www.optoma.nl/proj...n%20Home%20Cinema&PC=HD65

Wat betreft de aansluitingen: de beamer beschikt over 1 HDMI poort, VGA, s-video, component en composite aanluitingen. De beamer zoekt zelf naar aansluitingen die actief zijn, er is makkelijk over te schakelen via de AB. Minpunt vind ik de enkele HDMI aansluiting. Mocht je meerdere apparaten op HDMI willen aansluiten zit je dus al gauw vast aan een HDMI splitter of switch.

Heb jij ook een Optoma HD65?

Ik heb hem ook, al iets langer dan een jaar. Ik ben er zeker tevreden over en vind het bij mij enkel een voordeel dat de afstandsbediening licht geeft. Het menu is misschien wat wennen maar alles is uiteindelijk netjes onderverdeeld in groepen en terug te vinden.

Ik vind je review wel wat kort, ik mis wat specificaties en aansluitingen.

De beamer verbruikt redelijk wat en na een uurtje - 2 uurtjes is een kleine kamer samen met het verbruik van een computer lekker opgewarmt, scheelt weer in het gebruik van een centrale verwarming ;-) Je hoort de beamer maar dit valt goed mee en is niet een irritant geluid, ik heb nog een oude beamer die nog véél meer geluid en warmte geeft (kon je nauwelijks je hand voor de fan houden).

Iets om nog naar te kijken is de afstand tussen je beamer en muur/zeil. De lens is slechts x1.1 en dit is wel wat weinig.

Wel iets om bij te zeggen: tegenwoordig is er de optoma HD66, deze heeft ongeveer dezelfde specificatie maar is dankzij een opgepoetste firmware 3D-enabled (120Hz). Deze zou tevens ook dezelfde prijs krijgen als de HD65 dus deze zou ik aanraden boven de HD65. Hij is wellicht niet overal verkrijgbaar maar als je voor de HD65 zou kiezen zou ik even wachten en informeren of de 66 al verkrijgbaar is in België of Nederland (of omstreken).

Nu is er wel een uitspraak gedaan dat de HD65 een firmware update zou krijgen maar dit wordt meer en meer onzeker, zeker nu ze de HD66 verkopen en ze de 3D toestand in hun marketing kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door MINIke op 9 januari 2010 15:52]

Bedankt voor de review!
Is de beamer nog in nederland te koop?
Ik heb er namenlijk intresse in maar ik kan tot nog toe geen winkel vinden behalve amazon dan.