Tweakers zegt: 6,5

BlackBerry KEYone, 3GB ram, 32GB Zilver, Zwart - Reviews

Specificaties 4,5" • 1620x1080 • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

BlackBerry KEYone, 3GB ram, 32GB Zilver, Zwart Review

EnnaNTestpanel 29 juli 2017, laatste update op 31 juli 2017, 449 views Testpanel

BlackBerry KEYone, 3GB ram, 32GB Zilver, Zwart

Degelijk, high-end toestel met een aantal verrassende eigenschappen. Voor de blackberry en/of toetsenbord fan zeker een aanrader, maar of dit een product is die zomaar iedereen aanspreekt betwijfel ik. Is er een markt voor? Denk ik wel. Is hij beter dan de S8 of zelfs S7 ? Nee.

Pluspunten

• Accuduur
  • Toetsenbord (als het je ding is)
  • Design / bouwkwaliteit
  • Software (deel van)

Minpunten

• Geen IP rating (niet water-/stofdicht)
  • Scherm-'beleving' tijdens video kijken
  • Toetsenbord (als het niet je ding is)
  • Software (andere deel)

Aangezien ik de handigste telefoongebruiker ooit ben, liet ik mijn vorige telefoon, een S7 Edge, iets harder met de grond kennismaken dan effectief. Daarom had ik m'n oude Moto Play X, compleet met kapot scherm, maar uit de kast gehaald. Gezien die situatie was het dan ook heel goed getimed dat ik een review-telefoon van Tweakers kreeg!

Over mij: aan de ene kant ben ik niet echt een power-user meer met telefoons. Hoe meer je tweaked, hoe meer moeite het bv kost om over te stappen naar je nieuwe telefoon (en dat doe ik nogal vaak). Aan de andere kant ben ik vrij bekend met de materie. Ik heb een tweetal apps in the play store (gehad), gebruik nog steeds mijn eigen widget om het licht in huis te bedienen en ik werk bij een bedrijf dat telefoons verkoopt (als developer, dus heb niet rechtstreeks met de telefoons te maken).

Het is hieronder mogelijk dat ik een optie niet goed begreep, een handigheid niet gevonden heb of iets slims volledig heb genegeerd. Ik ben bang dat vooral de BlackBerry apps hier onder kunnen lijden. Gezien het geen apps zijn waar ik daarvoor naar op zoek was denk ik steeds "en wat is daar het praktisch nut van?".

Verder kun je niet anders dan stilstaan bij het toetsenbord. Ik was zelf altijd een echte toetsenbord-fan. Begonnen met de T-Mobile G1 en de HTC desire Z. Ik had dan ook hoge verwachtingen van deze telefoon! De eerste toetsenbord telefoon in lange tijd die het overwegen waard is.

Hardware: eerste indruk

De telefoon voelt goed aan, dat wil zeggen: stevig en degelijk. Mijn eerste reactie was 'wow, zwaar'. De opgegeven 180 gram klinkt op zich niet heel schokkend, maar de 30 gram meer dan de S7 Edge vond ik zelf opvallend toen ik hem uit de doos haalde. Dat gevoel is overigens niet echt gebleven: na een poosje gebruikt te hebben vind ik het geen 'zware telefoon' meer.

Het design is prima. Hoewel ik het een minder 'moderne look' vind dan de voorgenoemde Samsung, is het geen lelijke telefoon. De onderkant doet, als je gemeen wil zijn, wel een beetje denken aan een HTC uit 2010. De achterkant vind ik wel echt mooi en is ook fijn stroef. Dat lijkt mij minder gevoelig voor beschadigingen en het glijdt niet als je hem neerlegt. Pluspunt dus.

De uitstekende (als in, hij steekt uit) lens is een 'feature' die meer telefoons tegenwoordig hebben: dit geeft toch het gevoel dat je hem niet graag op een ruw oppervlak legt. Hoe erg dit is weet ik (nog) niet.

Verder op de body: 3 knoppen; Volume, Power en een knop die je zelf kan indelen. Daarnaast vind je tot mijn plezier een 3.5mm jack-plug. Het kan zijn dat het een trade-off is geweest en je daarvoor betaalt in dikte of gewicht. Dat is moeilijk in te schatten dus dan blijft over dat ik heerlijk een goede koptelefoon kan aansluiten. Voor mijn part dus zeker een pluspunt. Daarnaast zijn natuurlijk de front- en backcam, de sensoren en speakers en het toetsenbord aanwezig op de voorkant. Ook zit er een vingerafdrukscanner, een redelijk onmisbare feature: deze zit verstopt in de spatiebalk!

Iets meer intern kijkend blijkt er ook een FM ontvanger op te zitten. Zoals gewoonlijk moet je wel een headset aansluiten met een draad (als antenne). Deze feature is een hele tijd onmisbaar geweest voor 'goedkoop' (batterij, data) muziek luisteren, maar nu veel abonnementen over gigabytes praten en de batterij vrij goed is, zal de radio het bij mij verliezen van zijn online tegenstanders. Wederom moet je je dan afvragen of je betaalt in dikte of gewicht met zo'n feature.

Als laatste kan je hem natuurlijk ook opladen: USB-C. Het is vast the next thing, maar we zitten (correctie: iig zit ik op dit moment) op het overgangspunt. Elke plek heeft een micro-USB kabel en er zijn overal laders te vinden, maar voor deze telefoon heb ik nog maar 2 kabeltjes. Het natuurlijk een 'early'-adopters issue dat vanzelf wel overgaat, maar for now kan ik niet zomaar overal opladers lenen, en moet ik zelf even een aantal nieuwe kabels verspreiden.

Toetsenbord

Natuurlijk de eyecatcher van dit toestel. Het is niet echt mogelijk te vergelijken met een ander fysiek toetsenbord, maar het voelt prima aan. Zo nu en dan, vooral in het begin, tik je nog een dubbele toets of mis je een beetje de juiste knop, maar het werkt redelijk fijn. Het formaat is ook mooi. Niet te klein, maar wel klein genoeg zodat je, iig tijdens het tikken, veel ruimte overhoudt voor het scherm.
Eerste gebruik
Direct valt op dat je erg veel gewenning aan je 'eigen' toetsenbord hebt. Normaal bij een nieuw toestel installeer ik direct Swiftkey, waar ik ook de voorspelling en dergelijke settings fijn van vind. Een groot gedeelte hiervan is waarschijnlijk gewenning en komt na een poosje wel goed, maar de eerste dagen zit je met zowel het wennen aan het fysieke toetsenbord, als het wennen aan je nieuwe settings, autocorrect, voorspellingen etc.
Handige features
Verrassing voor mij was dat het ook een 'touchpad' is. Je kunt swipen over het toetsenbord! Standaard heb je een aantal opties, zoals het verwijderen van woorden door naar rechts te swipen, scrollen door je app etc, en als je bv twee keer tapt krijg je een cursor. Dit is handig bij het editten van text.

Je kunt ook deze functies gedeeltelijk uit zetten, en echt gaan swipen. Dit heb ik nog niet geprobeerd omdat ik sowieso niet zo'n swipe-invoer fan ben, maar mogelijk voor de liefhebber een voordeel.

Een van de functies waar ik zelf geen brood in zie, maar waar het internet en sommige mensen die ik hierover sprak wel enthousiast over zijn, zijn de sneltoetsen. Aan elke toets op het toetsenbord kun je een short- en een long-click actie hangen. Zelf heb ik Lastpass aan de longclick-L gehangen maar nadat ik dit gedaan had, heb ik het nooit gebruikt. Mogelijk erg snel als je je best doet om eraan te wennen, maar ik denk dat ik mijn telefoon gewoon niet op die manier gebruik.
Moeizame features
Het tikken van de tekens (bv de punt) is wennen. De 'gewone' manier om een punt en andere tekens te tikken is met de 'alt' toets. Waar ik vanuit SwiftKey gewend was om longpress te gebruiken voor symbolen en tekens, is de longpress hier gebruikt om hoofdletters te tikken. Ik had liever gehad dat de 'alt' functie ook ingehouden gebruikt kon worden ipv de 'shift' functie. Een korte zoekactie levert op dat er veel meer mensen zijn met dit 'probleem', dus hopelijk komt daar nog een setting voor.

Verder was het mij niet helemaal duidelijk hoe het zit met taal / spellingscontrole. Het is even spelen om door te hebben hoe je meerdere talen kan instellen, en dan nog is het niet helemaal intu´tief in gebruik. Ik tik zelf nogal wat Engels en Nederlands (soms ook door elkaar) en dat gaat toch niet helemaal lekker. Met het lang inhouden van de spatiebalk kun je wisselen tussen de twee talen, maar dat helpt niet als je bv een Engelse quote tussendoor tikt.

Als laatste de 3 bekende android knoppen: home, back en overview. Deze softbuttons zitten 'vast' (verdwijnen dus niet zoals bij bv de Moto Play X) onderaan het scherm. Daar wen je aan, maar je eerste reactie is wel om deze knoppen onderaan het toestel te zoeken. Daarnaast heb ik gemerkt dat ik ze vrij makkelijk onbedoeld gebruik tijdens het tikken of als je omhoog swipet (scrollen of het selecteren van een woord bv).

Power

Batterij
De Keyone heeft op papier een hele mooie accu (3505 mAh). Het is natuurlijk even afwachten hoe dat in de praktijk gaat werken en of je na een half jaar nog steeds een prettige accuduur hebt; daar is nu nog niets over te zeggen. Het lijkt er wel op dat de accu echt in de top thuishoort als je op internet naar de vergelijkingen kijkt.

Zelf ben ik het type dat elke avond (moet?) laden en dat is bij deze telefoon niet anders. Ik heb het gevoel dat hij aan het einde van een lange (intensieve) dag meer percentage over heeft dan ik bij de S7 Edge had, die ik soms zelfs moest bijladen op een drukke dag. De eerste resultaten zijn dus echt positief!
Opladen
Zoals eerder gemeld gaat het opladen met USB-C. De Quick Charge 3.0 zegt deze batterij in 36 minuten 50% extra charge te kunnen geven. Dat is een mooie snelheid. Daarnaast is er ook "boost" mode. Volgens de setting pagina is dat:
Boost mode optimizes your charging time by minimizing your phone's power usage while it's plugged in
Als ik deze functie goed begrijp zorgt het voor minder gebruik. In mijn ogen is dit zinloos. Dat wil zeggen: het heeft niets met opladen te maken. Als je een poosje je telefoon niet nodig hebt, dan kun je inderdaad accu besparen door hem uit te zetten. Er is geen enkele reden om dat aan het opladen te koppelen. Om te zeggen dat het opladen sneller gaat terwijl je bedoelt dat je minder gebruikt snap ik dus ook niet. Voor mijn part een beetje een non-feature om eerlijk te zijn.

Misschien een minor point, maar het feit dat je niet 3x hoeft te draaien voor je het kabeltje goed in je telefoon hebt is wel echt een uitvinding.

Camera

De camera en de app reageren fijn. Hij start snel op en er zit geen vervelende 'lag' tussen het 'afdrukken' en het _maken_ van de foto. Het afdrukken kun je overigens doen via verschillende methodes, zoals de spatiebalk, het scherm en de volumetoetsen.
Fotokwaliteit
Hier wil ik niet al te veel over schrijven, omdat het reviewen van camera’s echt een vak apart is. Voor zover ik er fotos mee gemaakt heb beviel het goed, dus de snapshot mogelijkheden zijn prima.

Als voorbeeld kan ik wel iets laten zien, bijvoorbeeld deze foto van de ondergaande zon:

Dit is overigens echt een snapshot: auto mode, door het raam. Voor de details kun je de foto natuurlijk even op full size bekijken.

Als tweede een macro shot. Daar is weinig op aan te merken vind ik (als je het hebt over hoe de camera z'n werk doet natuurlijk :) ). Dit is natuurlijk ook een quick shot, waarbij ik als enige instelling de focus op ‘macro’ had gezet.

Er zijn wel een aantal keyone camera vergelijkingen te vinden op het internet. Zelf vind ik het altijd heel lastig om dit soort letterlijke momentopnames in een vergelijking te interpreteren.

Scherm

Het scherm is an sich prima. Scherp, helder. Ik ben geen gebruiker die elke kleine afwijking van 'kleurecht' kan zien, maar er is me nog niets speciaal opgevallen, dus dat is een goed teken. Het heeft niet per se die BIEM factor die de s7 Edge AMOLED heeft. Hier word je geconfronteerd met het "Do More«" effect. Het is een telefoon voor serious people die het serious druk hebben en er serious dingen mee doen.

Het is wel een klein scherm. Vooral ook omdat je het gevoel hebt dat hij groter 'had kunnen zijn'. Vergeef me deze clichÚ, maar het een en ander kan toch in 3 delen uitgelegd worden:
The good: Produceren
Do More«
De aspect-ratio is - ook volgens BlackBerry - erg geschikt voor het schrijven van email. Daar ben ik het denk ik wel mee eens. Het stuk scherm wat je hebt tijdens het schrijven van bijvoorbeeld een email is echt goed. Voor mensen die constant emails moeten opstellen op hun telefoon kan ik me voorstellen dat dit een killer feature is! Ik heb even snel de screen real estate van de KeyOne vergeleken met mensen die hun toetsenbord open hadden. In de meeste gevallen is er op de BlackBerry het meeste scherm beschikbaar.

Overigens is het 'natuurlijk' wel over met horizontaal tikken. Ik weet niet of er mensen zijn die dat ooit deden, maar het heeft natuurlijk weinig zin om je Keyone horizontaal te gaan gebruiken als je iets wil intikken.
The bad: Consumeren
Er past gewoon minder op het scherm in een situatie waar je bij een 'normale' telefoon het toetsenbord niet zou gebruiken. Tweets lezen, browsen, nieuws bekijken. Je toetsenbord kan natuurlijk niet weg dus je hebt een stuk minder over. In dezelfde vergelijking die ik hiervoor met telefoons met 'open' toetsenbord deed, zag je bij gewoon lezen heel duidelijk dat je het verliest. Kleiner scherm, grotere telefoon.

Dit wordt gek genoeg iets gecompenseerd door het feit dat je vrij relaxed kunt scrollen met het toetsenbord als touchpad. Of dat genoeg is voor iedereen weet ik niet. Horizontaal lezen van een webpage gaat redelijk goed. Ook daar heb je voordeel van het scrollen op het toetsenbord.
The Ugly: Film kijken
Waarom een speciaal stukje over film kijken? Op zich valt dit onder het voorgaande stuk, maar er zijn hier twee dingen gaande. Ten eerste natuurlijk de form-factor: 3:2 is gewoon niet heel lekker voor widescreen kijken, want je krijg er twee gratis zwarte balken boven en onder bij.

Maar er is een tweede probleem voor mij: waar ik bij mijn S7 Edge, en helemaal bij de S8 variant, vrij makkelijk kan negeren dat ik naar een klein apparaatje zit te kijken, is dat absoluut niet zo bij deze telefoon. Het toetsenbord zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat je naar een draagbare tv uit de jaren 80 zit te kijken. De immersion is er daardoor helemaal niet, waardoor het effect van het kleinere scherm echt erger wordt. Dit kan heel persoonlijk zijn, maar in mijn omgeving leken mensen het er mee eens. Het kijken van film(pjes) voelt gewoon awkward.

Software

OS
De KeyOne wordt geleverd met Android 7.1.1 en het lijkt erop dat er niet al te veel vervelende 'custom' onzin overheen zit. Normaal gebruik ik Nova-Launcher, maar dat heb ik nu nog niet ge´nstalleerd. Ik mis het nog niet overigens, dus dat is een pluspunt.

Hoewel ik weet dat het aan Android ligt, mis ik wel heel erg de optie om notificatie en belvolume apart te regelen. Samsung heeft daar zelf weer een optie voor en deze telefoon heeft die aanpassing niet. Dat is een branding aanpassing die ik voor de verandering nou wel eens graag zou willen zien!

De verpakking zegt "geleverd met de nieuwste Android" en ik hoop dat dat blijft! Er is op dit moment nog weinig te zeggen over de updateschema's van deze telefoon. Blackberry is de 'secure' optie dus je verwacht alle security updates snel. De 'nice' lijst van Google heeft echter alleen de PRIV. Again, wat dat precies betekent is nog moeilijk in te schatten.
Blackberry software
Er zit natuurlijk wel het een en ander aan software van BlackBerry op de telefoon. BlackBerry heeft een hele sterke focus op 'productivity'. Hiervoor moet je waarschijnlijk een bepaald soort gebruiker zijn. Het klassieke beeld is de zakelijke gebruiker die agenda, email, taken en alles op zijn telefoon doet. Hoe dat verschilt van ons 'gewone' gebruikers weet ik niet zeker, maar het is kennelijk vooral de bedoeling dat je de hele dag emails aan het tikken bent?

Een voorbeeld is misschien wel de Productivity Tab (zie verderop): hier lees ik positieve dingen over op het internet, maar zelf gebruik ik m'n telefoon niet op die manier. Het is dus heel erg persoonlijk.

Een aantal van de apps uitgelicht. Je kunt deze meestal downloaden en gebruiken op elke telefoon. Wel staat er een '30 dagen gratis, dan advertentie' regel bij meestal.
BB Hub
De BlackBerry Hub:
This unified inbox is an irreplaceable tool for consolidating all of your messages in one place
Op het eerste gezicht is dit wat ik vroeger altijd wilde op m'n PC. Alles op 1 plek: MSN, ICQ, IRC, Jabber. En dat kan nu dus ook op je smartphone! Maar het voordeel wat er vroeger was op je computer is er niet echt. Je hebt je message programma's op je telefoon niet echt "opgestart" en het is dus ook niet per se onhandig dat het aparte apps zijn. Je hebt toch je notification area voor berichten bijvoorbeeld.

Qua instellen is het verbazend pijnloos. De Hub voegt automatisch je apps toe, en er worden behoorlijk veel ondersteund. Naast de bekende zoals Facebook en Whatsapp, is er ook ondersteuning voor bijvoorbeeld Signal, Telegram en Slack. Het gekke is dat je Google-email niet automatisch toegevoegd wordt, en je daar ook niet per se aan het handje naartoe wordt gestuurd. Je kan "een ž" toevoegen, maar persoonlijk verwacht ik wat meer focus op het emailaccount van de telefoon. Een groot probleem kan natuurlijk worden dat een nieuwe of onbekende app die je gebruikt niet is toegevoegd. Dat zal een zwak punt van de Hub blijven ben ik bang. Overigens heb ik nu nog geen app bedacht die niet ondersteund wordt, maar goed.

Uiteindelijk heb je dus een verzamelplek van al je berichten en telefoontjes. Je kunt verschillende views maken waarin je een selectie van apps hebt staan, en binnen de view kun je berichten zien, openen (in hun eigen app) maar ook deleten. Voor iemand die veel berichten krijgt kan dit handig zijn: zo krijg je bijvoorbeeld een chronologisch inzicht in je berichten, en kun je even teruggaan naar dingen die je misschien al gezien hebt maar nog wel op moet reageren.

Ook, en dat is misschien wel de mooiste feature, kun je net als in bijvoorbeeld Inbox een bericht snoozen. Stel dat je een whatsappbericht krijgt waar je op moet reageren, maar je zit net lekker in een serie. Wat ik dan meestal doe is het bericht niet openen. Maar als je dat wel gedaan hebt, of je hebt zoveel berichten dat het onoverzichtelijk wordt, dan is de trigger om er iets mee te doen weg. In de Hub kun je dan een bericht snoozen voor bijvoorbeeld een uur, en dan krijg je na een uur het bericht netjes nog een keer.

Of ik het ga gebruiken? Ik weet het nog niet. Het is waarschijnlijk handig als je veel berichten krijgt die bijvoorbeeld zakelijk erg belangrijk zijn en waar je op verschillende 'snelheden' op reageert? Ik zal de app zeker nog even blijven gebruiken uit interesse, maar het is nog geen killer-app voor mij.
BB Privacy Shade
Privacy shade is een manier om maar een klein gedeelte van je scherm zichtbaar te maken, om zo je privacy te vergroten. Op het eerste gezicht snapte ik het nut niet zo, dus ben ik gaan googlen. Daaruit leerde ik dat er veel mensen erg enthousiast over deze app zijn in reviews en dat ik er nog steeds niets van snap.

Als ik er wat van probeer te maken: de use case zou kunnen zijn dat je in de trein zit en niet wilt dat mensen met je meelezen. Door maar een klein gedeelte van de tekst te laten zien hebben ze minder of geen context. Een voorbeeld:

Het lost een probleem op dat ik niet heb. Als ik het idee heb dat mensen meelezen, ga ik geen persoonlijke dingen bekijken. Als ik persoonlijke dingen wil bekijken dan helpt het in mijn ogen niet echt als ik zelf ook maar een heel klein strookje kan zien.

Daarnaast komen notifications ook gewoon binnen, zoals je op het voorbeeld kunt zien. Ik snap dat dit waarschijnlijk niet te blokkeren is, maar als ik lees hoe mensen dit gebruiken (even 'snel' aanzetten in de trein bv), dan is het toch wel jammer dat de sexting berichten van je lover er gewoon overheen komen.
Productivity Tab
De Productivity Tab volgens de play store:
The BlackBerry Productivity Tab provides quick access to your Hub, Calendar, Tasks and Contacts.
Een app die nogal zinloos lijkt. Je kunt deze tab gebruiken om snel een overzicht te krijgen van allemaal zaken, zoals afspraken, berichten etc. In mijn ogen zijn de opties die je hebt met notifications, widgets en apps genoeg om deze features te vangen, en ik heb deze functionaliteit dan ook uitgezet.
BBM
BlackBerry Messenger. Daar kan ik kort over zijn: ik heb niet nog een chat app nodig.
DTEK
BB DTEK is een app die de 'security' van je telefoon bekijkt. Zonder iets speciaals te doen was de security van mijn telefoon "excellent". In theorie een goed idee: een onafhankelijke app die checkt wat er gebeurt op je toestel. De praktijk ben ik minder zeker van.

De app waarschuwt na bepaalde acties: bijvoorbeeld bij het instellen van een 'Do not disturb' regel, waarschuwde DTEK dat de app 'settings' toegang had gekregen tot mijn calendar. Naast het waarschuwen voor (kennelijk) onverwachte toegang, is er ook een waarschuwing voor de hoeveelheid. Zo waren er een aantal waarschuwingen dat bepaalde apps behoorlijk vaak de locatie opvragen (Google, Snapchat) en DTEK zelf kreeg een waarschuwing van dit kaliber.

Het punt is dat het volledig onduidelijk is wat ik met deze informatie moet. Zeker omdat er alleen maar false positives uitkomen. Uiteindelijk zou het behoorlijk goed zijn als je een zaklamp-app installeert en DTEK waarschuwt je er voor dat er veel smsjes gestuurd worden. Maar voordat je die situatie hebt bereikt ben je al murw geworden voor de waarschuwingen.

De app heeft een logging functie. Mogelijk, op het moment dat je een ge´nstalleerde app wil auditen, zou dit handig kunnen zijn.

Eindconclusie: het doet me heel erg denken aan die windows-firewalls die bij elke broadcast roepen dat je wordt gehackt. Ik laat hem aan staan uit interesse, maar het lijkt me niet zo veel toevoegen.
Overig
Er zijn natuurlijk nog meer 'run-of-the-mill' apps ge´nstalleerd. De meeste van deze apps zijn, zoals de meeste fabrikant-geleverde-apps, voor mijn part overbodig. Ik snap dat een 'volwaardig' systeem deze apps heeft, maar elke gevorderde gebruiker heeft al een keuze gemaakt. Waarschijnlijk een keuze die niet fabrikant-afhankelijk is. Dat gezegd hebbende zijn al deze apps waarschijnlijk redelijk goed. Ik ga ze alleen niet gebruiken.
  • BB Calendar: Een prima app die gewoon doet wat hij moet doen, maar niet beter dan de Google variant. Het feit dat er geen 3-day view is, is voor mij wel de reden om de google-calendar te installeren.
  • Notable: Dit leek wel handig. Even snel 'paint' gebruiken. Makkelijke edit ook voor screenshots etc. Maar er zitten wat issues aan. De images sla je 'intern' op bijvoorbeeld. En de vervelende gewoonte om een notification te willen plaatsen over screenshots. Een note-app waar je niet het resultaat op je telefoon zelf kan vinden is voor mijn part wat zinloos. Verwijderd dus.
  • Notes: Niet iets wat ik ga gebruiken, simpelweg omdat deze taken al door andere apps gedaan worden. Ik snap dat je een app als deze in een compleet systeem wil kunnen aanbieden, maar aan de andere kant vraag ik me af hoe nuttig het is om zelf een aantekeningen app aan te bieden?
  • Password Keeper: Geen waardige vervanger voor Lastpass, als was het alleen al omdat het BlackBerry-only is (of in ieder geval alleen onder voorwaarden op andere Android toestellen draait).

Overige Overwegingen

Bereik
Bereik is er of is er niet en momenteel is het er bij mij. Het is me niet gebeurd dat ik geen of slecht bereik had. Zo nu en dan ben ik in een gebied waar het niet overdreven lekker is met het bereik vanuit de mast en daar heb ik geen issues ondervonden met de telefoon. Ook over de WiFi heb ik weinig te klagen. Dit zegt helaas weinig maar in mijn geval is het bereik goed te noemen.
Waterdichtheid
Een raar hoofdstuk voor een telefoon die niet waterdicht is. Maar dat is wel een belangrijk punt. Het gebruik in de regen, laten liggen in de badkamer, foutjes in de kroeg... Dat kan nogal grote problemen geven. Het apparaat is nou eenmaal niet waterdicht en dat vind ik een nadeel. Een keertje in een natte spijkerbroek na het fietsen in de regen en dan slaan alle vochtmeters in het apparaat vast uit. Nu moet ik er natuurlijk bij vertellen dat ik hier geen ervaring mee heb, alles werkt naar behoren en ik doe m'n best het apparaat uit de regen te houden; het is echter wel een overweging waard bij aanschaf.
Momenteel kost dit toestel 599,- euro. Dit is redelijk aan de prijs, maar of dit het waard is hangt af van je enthousiasme over het toestel. Zoals je kan lezen in de rest van deze review is het nogal persoonlijk wat je van dit toestel vindt. Vooral het toetsenbord, maar ook BlackBerry zelf moet je echt graag willen. Als je overtuigd bent van de features van het toetsenbord en/of de toegevoegde waarde van de BlackBerry software, dan is 599,- waarschijnlijk een goede prijs. Mocht je meer naar de klassieke telefoons neigen dan kun je voor deze prijs een meer dan vergelijkbare telefoon kopen die meer aan je wensen voldoet.
Stabiliteit
Vooropgesteld dat het toestel prettig werkt, zijn er een aantal kleine issues geweest. Het is me niet helemaal duidelijk waar dit vandaan komt, maar een bepaalde actie lijkt zich zo nu en dan te herhalen bij het unlocken van de telefoon. Voorbeeld: via de stemherkenning van Google Now had ik een reminder geset. Aan het eind wordt je braaf verteld dat je reminder opgeslagen is. Elke keer wanneer ik de telefoon unlockte hoorde ik deze melding weer. Een reboot heeft dit opgelost. Een andere keer kwam het “welke shortcut wil je eigenlijk toekennen aan deze toets” schermpje steeds tevoorschijn als ik unlockte. Beide dingen zijn eenmalig voorgekomen en ik kan ze ook niet reproduceren, dus het kan een fluke zijn.

Los van deze vreemde voorvallen is het overigens prima werken met de telefoon. Snel, stabiel en betrouwbaar.

Voor mij: het is een prima telefoon maar ik zou hem niet kopen. Voor minder geld heb je een Galaxy S7 Edge en dat vind ik gewoon een fijner apparaat.
Voor de mensen die graag een keyboard hebben en/of mensen die echt BlackBerry fan zijn is het wel een goede keuze denk ik.

Heb jij ook een BlackBerry KEYone, 3GB ram, 32GB Zilver, Zwart?