Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router Review

TD-er 13 januari 2006, 2.955 views

Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• goede prijs/prestatie verhouding
  • mogelijkheid de antenne's te vervangen door andere exemplaren.
  • t/m versie 4 van deze router zijn er ook verschillende andere firmware versies voor te krijgen.
  • duidelijke bediening.

Minpunten

• trage support en in eerste instantie ontkenning van Linksys dat er problemen waren met een groot aantal routers.
  • nogal veel verschillen tussen de versies onderling.
  • nogal opvallend uiterlijk, waardoor je 'm niet even op een kast neerzet in de kamer.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
De ondersteuning vanuit Linksys zelf vind ik matig, want ze reageerden vrijwel niet op vragen over de wegvallende verbinding bij met name de 2.2-versie (die ik heb).
Na veel onderzoeken van gebruikers is men erachter gekomen dat het kwam door een bepaald patroon aan dataverkeer, waardoor het radiodeel van de WRT54G in een bepaalde toestand kwam waar 'ie niet meer uit kon komen en dan leek de router nog wel te werken, maar er komt dan geen databitje meer overheen.
Een oplossing van Linksys was om te detecteren of een dergelijk patroon langsgekomen was en dan een tijdje geen pakketjes overzenden en het zo te voorkomen dat de boel vastliep.
Een oplossing van andere gebruikers was een firmware erop te zetten waarmee je op de commandline in de NVram kunt schrijven en zodoende de clock-freq. opschroeven tot 216 MHz (default is 200), waardoor er ook een rustperiode tussen de pakketjes kon komen.
Een ander voorbeeld van de ondersteuning vanuit Linksys is dat ze in versie5 van deze router geen Linux meer gebruiken en het dus veel minder interessant maken voor de gebruiker om deze router te gebruiken.
De extra functionaliteit kwam namelijk met name door de alternatieve firmware-versies die op het internet te krijgen zijn.
Maar goed, mischien kregen ze ook wel zoveel routers terug van de winkels met verkeerd geflashte firmware's dat deze oplossing dus aanzienlijk goedkoper is.

Het bereik van deze router kan nogal per exemplaar verschillen.
Mijn versie is buiten op straat al merkbaar slechter te ontvangen, terwijl ik zo'n zelfde router ook bij een collega thuis geinstalleerd heb en die had op de zolder, in de tuin en bij de buren vrijwel geen meetbaar verlies in ontvangstkwaliteit. (getest door met een laptop rond te lopen met Netstumbler)

Niettemin voor een zeer net bedrag een goed product. Over het uiterlijk valt echter te discussieren :)

Heb jij ook een Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router?

Het vastlopen van de router, zoals jij dat beschrijft heb ik nooit meegemaaakt op mijn versie 2.2.

Het grote voordeel van deze router vind ik de beschikbaarheid van third party firmware zoals DD-WRT, HyperWRT enz. Voor de gemiddelde thuisgebruiker is het trouwens zonder die alternatieve firmware ook een prima router.

Van een router, gericht op de thuisgebruikers markt, kan je (vind ik) niet verwachten dat de support goed is. Natuurlijk zou elk bedrijf goede ondersteuning moeten bieden, maar ik ben al lang blij dat ze de firmware nog verder ontwikkelen. Bij bepaalde goedkope routers zijn niet eens nieuwe firmware versies of support website beschikbaar.
De enige reden om deze (dure) router te kopen was IMHO de Alchemy firmware, waardoor je ook in nieuwbouwhuizen een goede dekking kon krijgen.

Met versie 5 echter, gebruikt Linksys geen Linux meer en kun je dus alternatieve firmwares vergeten, daarmee het enige voordeel van deze router tenietdoend.

Een ander, goed alternatief voor de WRT54G versie 3 en 4 heb ik echter nog niet gevonden.
Dat ben ik niet met je eens.
Linksys heeft als sub-title "a Cisco Company"
Aangezien ze dus zelf hun naam al associeren met de merknaam Cisco, zou je dus wel verwachten dat de support ook goed moet zijn en toch minstens een beetje in de buurt moet komen van Cisco.

Het in eerste instantie gewoonweg negeren van 100-en klachten over instabiliteit en ontkennen dat er een probleem is kun je verwachten van een merk als Sweex (hoewel zelfs die redelijk vaak nog met firmware-upgrades komen), maar niet een merk dat zich wil laten associeren met een Cisco.
Ik heb afgelopen HCC deze router gekocht als vervanging van bedraade router (Belkin). Voornamelijkste reden van aanschaf was de vele positieve geluiden die ik terug vond op het internet. De meeste postieve geluiden kwamen mede door de open source firmware, waarmee de router goed te tweaken was.
Helaas bij thuiskomst kwam ik er achter dat VPN (PPTP) niet meer functioneerde. Dus op zoek naar een firmware, al dan niet orgineel Linksys.
dit was het moment dat ik erachter kwam dat er verschillende softwareversies op dit apparaat zaten en dat ik over v5. beschikte. Helaas geen alternatieve firmware, gezien Linksys had besloten om van het Linuxplatform af te stappen. De eigen firmware loste het probleem niet op. Pas bij de meest resente versie van de firmware, aangeboden door Linksys, kan ik weer gebruik maken van VPN.

Mijn gevoel achteraf: Linksys had op de verpakking moeten aangeven dat er geen firmware, gebasseerd op Linux, in deze router zat. Hadden ze dat gedaan, dan was ik op zoek gegaan naar een ouder type die dit wel had. Immers was dat de reden van aanschaf. Ik voel me wel een beetje misleid door Linksys.
Verder heb ik totaal geen problemen met dit appraat.
WRT54GL draait weer linux. Is v4 in nieuw jasje..
Vorige week ook dezelfde router aangeschaft als vervanging van een Sitecom oud brak dingetje wat regelmatig vast liep.

Na het aansluiten was ik erg teleurgesteld. De snelheid van het surfen ging drastisch omlaag tegenover de Sitecom. Ook heb ik een paar keer meegemaakt dat de verbinding even wegviel en later weer terugkwam (volgens mij dat 200MHz - 216MHz probleem) Ook viel mij het bereik van het wireless gebeuren erg tegen.

Ik denk dat ik toch maar weer een oud pc'tje als router laat fungeren met IPCOP of e.d. Geen gezeik met teveel connecties ofzo en een lekker snelheidje die mijn i-net verbinding kan bijbenen.

Zou het helpen om 3th party firmware op mijn router te plaatsen? Ik ben hier niet zo weg van, een dergelijk product moet gewoon goed functioneren. Altijd gedacht dat Linksys een goed merk was met als moederbedrijf Cisco.