Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Kone Review

Khatarian 3 januari 2010, laatste update op 5 januari 2010, 2.210 views

Roccat Kone

Pluspunten

• TCU voor extra precisie.
  • Mooi afgewerkt.
  • Goede grip om de muis.
  • Instelbare LED verlichting.
  • 5 profielen.
  • On-the-fly DPI instellen.
  • 8 Instelbare Knoppen.
  • Prijs binnen beperking.

Minpunten

• LED kleuren niet altijd helemaal goed weergegeven.
  • Alleen voor rechtshandige mensen.
  • 'Inmuis' periode.

Deze muis heb ik gekregen omdat mijn oude muis het loodje had gelegd en omdat ik graag games speel.

Specificaties:

Afmetingen: (L x B x H) 130mm x 65mm~75mm x 40mm

Sensorresolutie: instelbaar van 800-3200dpi
Processor: 72MHz 'Turbocore'

Geheugen: 128KB on-board voor maximaal vijf profielen
Lichtsysteem: vijf instelbare leds

Gewichten: vier gewichten meegeleverd van 5, 10, 15 en 20 gram

Binnen de perken

Er zijn de laatste tijd al veel draadloze muizen gemaakt, omdat het mooier oogt of om andere redenen,
maar Roccat Kone doet echter niet mee aan deze draadloze revolutie. De Duitse fabrikant heeft ervoor gekozen om toch een usb-snoer aan het apparaat te hangen. Hoewel je hierdoor niet dezelfde vrijheid ervaart als bij een draadloze muis, heeft dit ook een voordeel: het prijskaartje blijft namelijk enigszins binnen de perken.

Nu zijn prijzen vanaf 60 euro alsnog aan de forse kant voor een bedrade muis. Maar als je eenmaal met dit ding aan het spelen slaat, snap je al snel dat de Kone zijn prijs dubbel en dwars waard is.

Intu´tief en overzichtelijk

De Kone heeft alle functies die je van een high-end muis mag verwachten. Zo kun je de gevoeligheid on-the-fly aanpassen met de dpi-knoppen en is die gevoeligheid instelbaar tot een monsterlijke resolutie van 3200dpi. Ook zijn er verschillende gewichtjes meegeleverd, om de muis optimaal in te stellen op jouw gamegedrag.

Daarbij is er evenmin bespaard op het aantal knoppen. De Kone heeft er niet minder dan tien, waarvan er acht programmeerbaar zijn. Dat programmeren geschiedt via de bijgeleverde software, die intu´tief en overzichtelijk is ingedeeld, en bovendien nauwelijks resources opeist.

Net iets anders

Roccats muis heeft echter ook een aantal unieke foefjes. Zo beschikt de muis over een zogenoemde Tracking Control Unit (TCU).

De TCU is namelijk ontworpen, zodat de muis zichzelf kan afstellen op de muismat die je gebruikt. Volgens Roccat gebruiken gamers allerlei verschillende ondergronden, die allemaal een ander effect hebben op het gedrag van de muislaser. De TCU op de Kone analyseert die ondergrond zelf en stelt de laser daarop bij.

Zeer precies

Ik durf niet met zekerheid te stellen dat het door de TCU komt, maar de muis reageerde inderdaad zeer precies op mijn bewegingen. Zowel in shooters en strategiegames als in Windows liet de Kone zich dan ook heerlijk bedienen, zonder dat ik last kreeg van een verspringende muisaanwijzer of andere ongewenste bijzaken.

Technisch zit het dus wel snor met deze muis, maar daarmee is de kous nog niet af. De Kone heeft namelijk ook een geweldige bouwkwaliteit. Het matzwarte rubber aan de bovenkant voelt goed aan, maar levert vooral een perfecte grip op.

Een echte gadget

Nu is de muis alleen ontworpen voor rechtshandig gebruik, maar dit biedt ook de nodige voordelen. Zo heeft het 'kuiltje' aan de linkerkant de perfecte vorm voor je duim, waardoor de muis heerlijk in de hand ligt. Daarbij zijn de knoppen precies zo geplaatst dat je ze prima kunt bereiken, maar je niet snel per ongeluk op een knop drukt – iets waar ik bij andere muizen nog wel eens last van hebben.

En hoewel Roccat het niet heeft aangedurfd de staart van deze muis af te hakken, is de Kone toch een echte gadget. Dat is voor een groot deel te danken aan de bijzondere ledjes die de Duitse fabrikant heeft ingebouwd in het oerstevige muizenlijf.

Verschillende profielen

De lichtjes zijn op vijf punten ingebouwd in de muis: in het Roccat-logo onder je handpalm, en boven en onder aan weerszijden van de muis. Deze lichtpunten kun je elk afzonderlijk instellen. Je kunt de kleur bepalen, je kunt kiezen of ze constant moeten blijven branden of knipperen, en meer. Daarnaast kun je ook verschillende profielen maken voor bepaalde toepassingen en games: wil je bijvoorbeeld dat de verlichting uitgaat, wanneer je in het donker een film afspeelt, dan kan dat.

Stug scrollwiel

De Kone is daarmee niet alleen een geweldige muis om mee te gamen, maar ook een chique verschijning op je bureau. Kritiek heb ik dan ook nauwelijks. Enige minpunt is de knopfunctie van het scrollwiel: aanvankelijk werkt die namelijk nogal stug. Na een weekje merkte ik echter dat de knop soepeler werd, wat erop wijst dat dit euvel na verloop van tijd vanzelf wegslijt. Maar het wilt ook nog wel voorkomen dat het scrollwiel breekt en een freewheel wordt!

De Roccat Kone is een erg indrukwekkende gamemuis, zowel wat prestaties betreft als qua looks. De muis heeft alle fucties die je van een hedendaagse spelmuis mag verwachten, zoals een hoge, instelbare gevoeligheid en verwisselbare gewichtjes. Daarnaast is de muis echter ook oerstevig en uiterst comfortabel gebouwd, en is het een genot om naar te kijken. Voor een bedrade muis lijkt de prijs aan de hoge kant, maar de Kone is je investering dubbel en dwars waard.

Heb jij ook een Roccat Kone?

Het scrollwiel kan breken... hoe kan dat nou een negatieve eigenschap zijn als dit bij ELKE muis kan gebeuren. Beetje apart.
Op zich verder wel ok verhaal, mss ff goed doorlezen op typefoutjes enz.
Geheel persoonlijk maar ik snap het idee van leds op je muis niet als je er met je hand overheen zit. Onnodige kosten en het voegt alleen wat toe als je hem niet gebruikt. Kan echter begrijpen dat het er leuk uitziet.
Ik bedoelde meer dat het een kwaaltje was van de eerste versie van het muis, die van mij is ook gebroken na ongeveer 2 maanden, toen ik op Google ging zoeken zag ik dat er veel meer mensen waren die last hadden van een gebroken scrollwiel.
Daarom zet ik dit bij negative eigenschappen, omdat ik er niets geks mee gedaan had.
Zoals altijd, graag opbouwende kritiek.

Als iemand nog foutjes tegen komt laat me het dan s.v.p. laten via DM
Bedankt voor deze review!

Erg uitgebreid, mooie foto's / screenshotjes.
Ik zat al te denken om deze muis aan te schaffen, en deze review helpt zeker bij mijn beslissing.

Nu nog de centjes tevoorschijn toveren :+

Het enige wat ik mis in deze review is wat informatie over de afmetingen van de muis.
Klopt het dat, zoals veel mensen zeggen, deze net een slagje groter is dan de meeste muizen?

Nogmaals bedankt voor de review!
nog een punt dat niet vermeld is
sluit de usb kabel direct op de pc aan niet via een losse hub.sluit je hem aan via een hub dan gaat de muis lichtjes bewegen ook als je hem niet gebruikt.
dit is vooral als je in een game met een sniper geweer schiet zeer iritant je mikt en als je dan schiet beweegt de muis een klein beetje.
ook als je een veelkleurige muismat hebt moet je de TCU uitschakelen dan heb je er geen last van of je koopt een muismat met een kleur
ik raad een muismat aan van Roccat ik heb er nu een half jaar bij andere matjes moet je regelmatig de onderkant zuivermaken met mijn roccat muismat heb ik daar geen last van

PS
en neen ik ben geen medewerker van Roccat

[Reactie gewijzigd door Grandad op 5 januari 2010 13:23]

De onderkant van de muis of van de muismat?

En die TCU, moet je die niet sowiesop na een keer kalibreren uitschakelen?
Wat bedoel je met 'Inmuis' periode'?
Voordat alle knoppen lekker klikten moet je de muis echt even gebruiken. In het begin gaat het allemaal wat stroefjes.