Specificaties 750GB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD My Passport Essential SE 750GB Zwart Review

delaregulus 7 januari 2010, 1.783 views

WD My Passport Essential SE 750GB Zwart

Pluspunten

• Klein formaat
  • Veel schijfruimte

Minpunten

• Minder gebruikelijke USB stekker (dankzij telefoonoplader standaard?)
  • Back-up software is beneden elk niveau
  • Afhankelijk van WD software voor encryptie

Mobiliteit Score: 5
(edit: ietsje milder geworden, met dank aan Peran hieronder.)

Klein schijfje met veel capaciteit, slechte software.

Deze schijf heeft niet meer een mini USB plug waar veel producten tot nu toe mee zijn uitgerust maar een micro usb plug. Dit plugje is .5 mm platter. Dit is wat de telefoonfabrikanten hebben afgesproken als toekomstige standaard om verspilling tegen te gaan. Jammer genoeg heb ik juist een hele hoop mini USB snoertjes. Jammer.

De Smartware software die is meegeleverd als rootkit is werkelijk de term Smart niet waardig. Dat is niet alleen mijn conclusie maar staat ook zeer uitgebreid in tientalle posts beschreven op het forum van WD door vele andere gebruikers. Zie: http://community.wdc.com/...umpage/board-id/smartware

De software zegt back-ups te kunnen maken maar bepaald zelf uit welke data beschikbaar is om te back-uppen. Slechts zeer algemene standaard windows folders worden ondersteund. Een back-up maken van een andere harde schijf of folder is niet mogelijk. (Tenzij je in XML files gaat sleutelen, iets dat voor de normale gebrbuiker geen optie is.)

Aangezien WD hiermee bewijst totaal geen verstand van software te hebben maak ik me ernstig zorgen over de encryptie software. Eigenlijk al geen vertrouwen meer in het feit dat dit goed blijft werken.

De kast is iets dikker, breder en korter dan de andere WD Passport schijfjes. Iets minder elegant wat mij betreft.

Snelheid is zeker niet slecht. Heb er geen uitgebreide tests op losgelaten maar zag in Vista af en toe de indicatie naar 28 MB/s gaan. Zegt weinig maar meer dan niets.

Link EU standaard:

Link mini micro USB plaatje:

Heb jij ook een WD My Passport Essential SE 750GB Zwart?

Je bent overduidelijk niet te spreken over de software die erbij zit, maar hoe zit het met de hardware (afgezien van het afwijkende plugje en kastje)? Wat voor throughput haal jij ermee? Kijk anders ook ff naar andere reviews van harde schijven. ;)

Ik verwacht trouwens nooit veel van software die erbij wordt geleverd. Heb zelf het idee dat dat altijd een after-thought is en daarbij zijn hardware fabrikanten nou niet bepaald sterk in het ontwikkelen van software (behalve dan die op hun eigen hardware draait, niet het OS van de pc). Om die reden heb ik Acronis TrueImage aangeschaft, hoef je je alleen maar te richten op de hardware. Maar goed, dit terzijde. :Y)
Ik zit zelf aan mijn derde WD Passport en ik ben er zeer over te spreken. Zelfs de software leek me vrij aardig (één keer naar gekeken).

Klein formaat en veel schijfruimte (jou plus punten) zijn genoeg reden voor mij hem te kopen..

Er zit dus geen standaard usb aansluiting op, je hebt kan alleen de mee geleverde kabel gebruiken?
Ik heb tig mini usb kabels overal liggen zodat ik overal mijn harde schijf aan kan. Dat wordt een beetje lastig als er dus geen mini usb op zit.

edit:

"For the My Passport Essential SE, Western Digital bypassed the standard SATA II circuitry and built a USB connection directly into the 2.5in internal hard drive, making it shorter than other external hard drives. Unfortunately, the company chose to integrate a micro-USB connection instead of the more common mini-USB port found on external hard drives and digital cameras"
Micro USB dus, is dat niet de door de EU afgesproken standaard?
BRON: http://www.pcworld.idg.co...t_essential_se_1tb/323018

[Reactie gewijzigd door Peran op 4 januari 2010 11:42]