Jabra BT325S Bluetooth Headset Review

kaya.md 2 januari 2010, laatste update op 2 januari 2010, 654 views

Jabra BT325S Bluetooth Headset

Pluspunten

• Bluetooth verbinding met telefoon.
  • Mp3 en telefoon tegelijk.
  • Accuduur telefoon lijdt er niet onder.
  • Prijs.

Minpunten

• Kleur is wit.
  • Bedrading

Opnamekwaliteit Score: 3
Eisen
Al geruime tijd had ik een bluetooth headset nodig, maar kon er geen enkele vinden die ik leuk vond.
Mijn eisen waren waren heel simpel, ik werk als chauffeur en heel vaak belt de planning mij tijdens het rijden. Als goede burger kan ik dus niet zomaar met een telefoon in de hand busje rijden.

Op zoek
Waar gaat de gemiddelde chauffeur naar op zoek, jabra uiteraard. De andere merken zijn meestal ietsje duurder en jabra zit al geruime tijd in het vak.

Eerdere ervaringen met bt headsets
Ik had nog geen eerdere ervaringen met bluetooth headsets, enkel met bijgeleverde bedraade headsets.

Waarom dit gevalletje?
Eigenlijk was ik helemaal niet op zoek naar zoiets. Eigenlijk was ik op zoek naar een standaard in-ear headset voor 1 oor.
Waarom ben ik dus hiervoor gegaan: omdat ik 7 tot 8 uur aan het rijden ben, heb ik bijna altijd mijn mp3-speler bij me en ik luister ook bijna 7 tot 8 uur. Ik luister geen muziek, maar naar lezingen, audiobooks en alles waar ik wat aan heb. Ik had al een hele goede in-ear oortelefoon namelijk de Sennheise cx500. Dit zijn toch wel een van de betere die ik ooit heb gehad en ben er nog steeds tevreden over.
Ik moest dus iets hebben dat mij nog wel in staat stelde om hele boeken te kunnen beluisteren zonder dat de accuduur van mijn telefoon er onder zou lijden en ik wilde ook niet nog eens extra geheugen kopen voor mijn telefoon om dan ook nog eens alle media die ik heb nog weer eens over te brengen op dat geheugen.

Dus toen ik dit ding zag, dacht ik eerst van " HUH, wat is dit?". En toen ik het idee begrepen had via de website van Jabra dacht ik " Sooh, dat is wel handig."

Het gaat dus zo. Je laadt deze bluetooth headset (wat eigenlijk geen headset is) dus eerst op. Je koppelt deze aan je telefoon, gewoon volgens de handleiding van wel 7 pagina's. Dan ben je ready to go. Je plugt de kabel van deze headset aan je mp3-speler en je normale in-ear oortelefoon kan in de jack van deze bt headset.

Mp3-speler aanzetten en je kunt luisteren naar je bestanden. Zodra iemand je belt vervaagt het geluid van de mp3-speler. Je hoort een toon dat je gebeld wordt en met een druk op de bt-headset heb je verbinding. Zodra de verbinding wordt verbroken hoor je je mp3-speler weer. Ideaal toch?

Nadelen

Het voordeel van bluetooth is eigenlijk ook dat je weinig bedrading hebt. En eerlijk gezegd, hoe minder bedrading hoe beter. Dat is hier dus absoluut niet het geval, omdat de lengte van je oortelefoon nu langer wordt. Dus je moet het oprollen en inbinden.

Ook een nadeel is dat ik nu nog een extra oplader heb en dus in totaal drie opladers en drie apparaatjes heb die ik moet opladen. Dus, veel te veel draden op je nachtkastje.

De headset heeft een ingebouwde microfoon en omdat de headset toch best een kleine handvol is, heb ik nog niet echt een goede plek gevonden om het dicht genoeg bij mijn mond vast te klemmen. Ik heb het nu achter mijn das hangen precies onder de knoop. Dat is uit het zicht, maar wel dicht genoeg bij mijn keel voor de geluidsoverdracht. Daar had ik niet over nagedacht tijdens de aankoop en ik moet nog een goede plek vinden voor deze headset ergens aan mijn kleding.

Voordelen
Ik kan tegelijk mijn mp3's beluisteren vanaf mijn mp3speler en ook tegelijk gebeld worden. Dit weegt voor mij toch iets zwaarder dan de nadelen.

Accuduur
Tot nu toe ben ik niet zonder juice komen te staan. Het verbruikt bijna niets behalve dan een blauwe lichtje dat knippert. De batterij gaat best lang mee, ik heb het tot nu toe iets van 3 tot 4 dagen 24 uur aan laten staan en ik heb het toen maar weer opgeladen. In 1 maand tijd heb ik het nu 2 keer opgeladen.

Geluidskwaliteit
Omdat ik gewoon mijn eigen headset gebruik is het geluid goed tot zeer goed. Alleen degene met wie ik bel heeft soms last van ruis, maar ik ben wel goed te verstaan. Dus al met al doet dit ding wat het moet doen.

Ik heb deze voor 9.95 gekocht bij Yagoda. Omdat de prijs zo laag was, heb ik het 'maar' besteld. Ik dacht dat wordt toch niks, maar voor 9,95 wilde ik het wel proberen. Achteraf gezien was het dus best een goede keus.

Reviews op internet
Op internet zijn de reviewers niet altijd even tevreden, dit dingetje haalt meestal het eerste levensjaar niet volgens deze reviewers. Ik zie het nog wel.

Heb jij ook een Jabra BT325S Bluetooth Headset?

Hmmm, het is eigenlijk dus een beetje een "Hybriede" apparaatje, als ik het goed begrijp :).

Muziek gaat gewoon via een bekabelde verbinding met je telefoon of mp3-speler en voor bellen gebruik je de bluetooth functie van je telefoon?

Eerst dacht ik "huh, wat is dit nou voor onzin? Er bestaan toch ook compleet draadloze stereo (A2dp) bluetooth oplossingen om muziek te luisteren op je eigen kwaliteits-koptelefoon?" .Maar eigenlijk is dit geniaal! Bv. de FM radio van je telefoon (die ik veel gebruik) werkt niet via Bluetooth audio, omdat je toch een bedrade headset moet hebben als antenne.

Dus is dit geniaal: Je kan iedere (kwaliteits) oortelefoon eraan hangen die je wil en doordat hij een bluetooth bel-headset is kan je dus nu ook je eigen koptelefoon gewoon voor bellen gebruiken.

Ik ben wel benieuwd naar de gevoeligheid van dit ding voor ruis in de wind.