Sony KD-49XE9005 Zwart

€ 999,-
Specificaties 49" • Ultra HD • LCD • HDR • 2 tuners • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Sony KD-49XE9005 Zwart Review

generaldusty 17 juli 2017, laatste update op 18 juli 2017, 2.830 views Product gekocht

Sony KD-49XE9005 Zwart

Op deze Sony uitgekomen nadat mijn LG van 6 jaar oud er mee op hield. Gekocht op 2-7-2017 voor 1255 (incl. 100 euro cashback van Sony). Nu 10 dagen in huis en over het algemeen erg tevreden. Beeld is top, geluid uiteraard niet. AndroidTV kan beter.

Pluspunten

• Beeld
  • Weinig reflectie
  • Ok Google (praten tegen je TV)
  • Afwerking
  • Installatie
  • AndroidTV (apps)

Minpunten

• Geluid
  • Input op achterkant niet handig icm. ophangen
  • Kijkhoek

Mijn oude LG was er na (pas) 6 jaar mee opgehouden. Ik vond het erg jammer, want het was een goede TV. Er waren wel een paar dingen waar ik mee aan stoorde:
  • Blooming
  • Panning/beweging stutter
  • Geen apps
Als ik eerlijk ben en mijn tv was er volgend jaar mee opgehouden dan was ik waarschijnlijk voor een OLED gegaan. Maar die vallen nu buiten mijn budget (dat was deze Sony eigenlijk al).
In mijn afweging was beeld en bouwkwaliteit het belangrijkst. Ik koop zo'n apparaat om er een jaar of 10 mee te doen. Het moet dus toekomst bestendig zijn (voor zoverre als dat mogelijk is met elektronica), vandaar de keuze voor 4K en HDR. De bouwkwaliteit is misschien een beetje subjectief, maar LG en Samsung vallen wat mij betreft af. LG ivm mijn vorige TV en Samsung ivm de goedkope plastic uitstraling. Zoals gezegd, het is subjectief.

Op naar de review van de TV in kwestie!

Ik heb zelf veel gehad aan deze review van rtings: http://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900e. Doe er je voordeel mee :)

Mijn eigen ervaring zijn rond uit positief met een paar kleine kanttekeningen.

Beeld
Het beeld is echt erg mooi. Ik heb de TV ingesteld op Cinema Home. De standaard instelling vond ik zelf te rood en vel. De zwart waardes zijn ook goed. Er is geen sprake van blooming rond witte vlakken en een donkere achtergrond. Volgens iedereen moeten de zwarten bij een OLED scherm perfect zijn, maar dit is wat mij betreft al erg goed. Wat me wel opvalt is dat er het in de hoeken van het scherm iets donkerder is dan de rest van het beeld. Je moet er wel op letten om het te zien en het valt pas op bij erg licht beeldmateriaal.

Mijn oude TV had nogal last van stutter als er snel gepanned werd over een landschap. Dat is nu gelukkig voorbij. Onze woonkamer zit aan de zuidkant van het huis en er komt veel licht overdag binnen. Door de matte afwerking is het beeld dan nog steeds goed te zien. Ook zit er een lichtsensor op die de helderheid aanpast adhv omgevings licht. De inkijkhoek is wel de enige echt merkbare minpunt. Onze bank staat recht voor de tv op 4.5m en hij hangt aan de muur aan een beugel met draai-arm. Voor mij was dit geen deal breaker. Ik zou je adviezeren om naar de winkel te gaan en te kijken, als dit voor jou wel uit maakt. Kleine sidenote: Als je via optische kabel je receiver voorziet van audio van je TV dan heb je een uitdaging bij het ophangen. De aansluiting zit namelijk aan de achterkant. Ik heb het bij mij opgelost door een hoek-adaptertje te kopen (2,95 bij allekabels.nl).

Deze TV is uiteraard 4K en zoveel 4K video is er nog niet. Belangrijk is dus dat HD content goed geupscaled wordt. En dat ziet er uitstekend uit. Ik moet nog wel een keertje echt 4K beeld uit proberen.

Bouwkwaliteit
Hier kan ik kort over zijn. Alles zit strak in elkaar en voelt stevig. Nu hopen dat de interne componenten ook goed zijn.

Bediening
AndroidTV maakte de setup erg makkelijk. De instelling worden overgenomen van je telefoon. Geen geklungel met invoeren van gebruikersnamen en wachtwoorden via je afstandsbediening. De belangrijkste apps voor ons zijn Netflix en youtube. Het is in ieder geval van om te weten dat er genoeg apps zijn om uit te kiezen. De Sony bluray speler die ik tegelijk heb gekocht is makkelijk te bedienen met de afstandsbediening van de TV.

Conclusie: Prachtig TV als je recht van voren kijkt, wel een beetje aan de dure kant.

Heb jij ook een Sony KD-49XE9005 Zwart?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.