Dawicontrol DC-600e Review

haafgewejde 17 juli 2017, 293 views Product gekocht

Dawicontrol DC-600e

Prima prestaties voor een schappelijke prijs

Pluspunten

• Prima prestaties met HDD
  • Eenvoudig in te stellen
  • Low profile bracket meegeleverd

Minpunten

• Geen kabels meegeleverd
  • Voegt 7 à 8 seconden opstarttijd toe

Drivers en ondersteuning Score: 4

Achtergrond en reden voor aanschaf

Na 8,5 jaar trouwe dienst begonnen mijn Samsung Spinpoint F1 hdd's toch na te laten en vond ik het niet veilig om mijn data er nog op te laten staan ondanks mijn RAID5 configuratie. Na een korte zoektocht heb ik 2 WD red 6TB schijven gekocht om deze in RAID1 configuratie te gebruiken. Helaas bleek bij de installatie dat de onboard controller van mijn Asus P6T Deluxe moederbard geen schijven groter dan 2TB in RAID ondersteunt. De eenvoudigste oplossing was een PCIe hdd controller te kopen. Gezien de leeftijd van mijn systeem (ook 8,5 jaar) wilde ik niet te veel geld uitgeven aan een dergelijke uitbreidingskaart en kwam ik uit op de Dawicontrol DC-600e. Tijdens de zoektocht vond ik weinig tot geen reviews van goedkope kaarten en heb ik besloten zelf een review(-tje) te schrijven.

Testsysteem

ASUS P6T Deluxe
- BIOS v2209
- Intel ICH10R SATA 300 controller
Intel i7 920 @3,80GHz
WD red 6TB (2x)
Windows 10 Pro 64-bit

Installatie

De installatie van de DC-600e gaat kinderlijk eenvoudig. Steek de kaart in een leeg PCIe slot, sluit de hardeschijven aan en start de computer. Door tijdens het opstarten op F4 te drukken kom je in het instellingenmenu van de kaart. Hier kun je eenvoudig RAID volumes aanmaken en heb je enkele handige tools beschikbaar om volumes te back-uppen, kopiëren en te repareren. Vervolgens start je door naar, in mijn geval, Windows 10. Hier wordt de DC-600e niet direct herkent en moet je handmatig de driver installeren. Deze wordt meegeleverd op cd en is te downloaden van de Dawicontrol website. Hierna kun je via schijfbeheer je volumes aanmaken en is alles gereed voor gebruik.
Dawicontrol levert ook monitorsoftware mee maar deze heb ik niet in gebruik.

Prestaties

Om de prestaties van de DC-600e te kunnen plaatsen/vergelijken heb ik eerst een enkele HDD (WD red 6TB) op de onboard controller van het moederbord aangesloten. Dit gaf het volgende resultaat:
[img=400]jPojhfFi[/img]

Vervolgens heb ik dezelfde meeting gedaan met een enkele HDD op de DC-600e aangesloten:
[img=400]ObzEOpQS[/img]

De resultaten komen redelijk overeen. Alleen de 4K Q32T1 leessnelheid is aanzienlijk lager, ongeveer de helft. Daarnaast zijn schrijfprestaties ook iets lager.

Voor mij zijn de RAID1 prestaties het meest van belang. En zijn als volgt:
[img=400]guCxA03s[/img]

Deze prestaties komen overeen met de prestaties van een enkele HDD behalve dat de 4K Q32T1 leessnelheid aanzienlijk verbeterd is en de sequentiële schrijfsnelheid iets is gezakt.

Om een compleet beeld te krijgen heb ik ook een RAID0 configuratie getest. De blokgrootte is ingesteld op 128kB. Er is weinig verschil in reslutaten met blokgrootte 64kB. De resultaten zijn:
[img=400]psfvFehA[/img]

De prestaties zijn grofweg 1,5 tot 2 keer die van een enkele HDD aangesloten op de DC-600e.

Voor een controllerkaartje van ongeveer 40euro zijn de prestaties met gebruik van een HDD goed te noemen; de kaart doet weinig onder voor de onboard controller van mijn moederboard. Of de kaart ook stabiel blijft werken is uiteraard nog afwachten.

Heb jij ook een Dawicontrol DC-600e?