Asus RT-AC88U

Specificaties WiFi-ac • 4G • 8-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC88U Review

ZonderZout 17 juli 2017, 1.184 views Product gekocht

Asus RT-AC88U

Mooi uitziende router, met veel mogelijkheden, maar krakkemikkige hardware en onvoorspelbare en instabiele firmware updates. Een AFRADER!

Pluspunten

• Als je 'm terug brengt, krijg je je geld terug
  • Ziet er stoer uit
  • Veel features

Minpunten

• Asus firmware is vreselijk onvoorspelbaar en instabiel
  • Zelfs met originele firmware installaties te "bricken"
  • Hardware faalt, LAN poorten 5 t/m 8 gingen bij mij stuk

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 5
Ik heb er nu twee gehad, omdat dit volgens de specs een van de beste routers van het moment is (met 8 LAN poorten, wat ik nodig had). Direct uit de doos lijkt dit ook het geval te zijn, maar dan komt al snel de melding dat er een nieuwe firmware versie beschikbaar is. Het was lastig om een stabiele firmware versie te vinden, waarbij alles ook werkt, maar dat was uiteindelijk gelukt. Helaas gingen na 7 maanden de LAN poorten 5 t/m 8 stuk. Deze heb ik dus terug gebracht (naar de Media Markt), waar ik mijn geld terug kreeg. Erg fijn!

Maar ik had toch een snelle WiFi router nodig met 8 LAN poorten, dus ik heb er gelijk een nieuwe meegenomen. Ook deze was uit de doos in eerste instantie in orde, maar had ook oude firmware. Met de laatste firmware update crashtte de router om de 10 minuten, dus een versie terug. Daarmee was de 5Ghz WiFi buiten werking, dus nog maar een versie terug. En daarmee wilde de router helemaal niet meer opstarten, ook niet na diverse pogingen van hard-resetten.

Op de fora wordt geklaagd over zowel mijn hardware probleem van uitvallende LAN poorten, als de instabiele firmware versies, ondanks de recente belofte van Asus om betere te gaan leveren.

Dus helaas kan ik deze Asus router alleen maar AFbevelen. Je bent veel beter af met bijvoorbeeld een Netgear R7000 en een extra switchje wanneer je meer LAN poorten nodig hebt.

Heb jij ook een Asus RT-AC88U?

al met Merlin firmware geprobeerd?
Dat zou mijn volgende optie zijn geweest, ware het niet dat hij na het flashen van de op-twee-na-laatste versie van de Asus firmware helemaal niet meer op kwam. Was dus gebricked met officiële firmware!
Lijkt me sterk dat dit zomaar gebeurt. Weet je zeker dat je iets niet verkeerd hebt gedaan? Als het echt mislukt heb je altijd nog de recovery mode en kan je via een tool van ASUS de firmware alsnog heruploaden via de SSH van de Recovery.
Je kunt altijd nieuwe firmware uploaden via de recovery tool. Of er moet geen enkel lampje meer aan gaan. Dan niet meer uiteraard.

Router heeft inderdaad veel last van onstabiele firmware. 5 Ghz valt steeds uit.
Hij bleef in zijn opstart cyclus hangen. Ging wel aan, maar bleef herstarten, dus ik was er wel klaar mee.
Ik heb nu een Netgear X8. Ook 8 lan poorten, nog snellere wifi. Stekker erin, firmware update, configureren, draaien maar. Zo hoort het.
Geheel met je eens Zout ;-)
Heb er 3 gehad in 4 weken tijd en allemaal retour (alle 3 bijna geheel om de zelfde reden)

Ding wordt achterlijk heet (zelfs met een laptop koeler eronder en vermoed dus ook dat dit het probleem is) wordt langzaam en zodra je opnieuw opstart/reset moet je soms dagen wachten voor die weer eens aangaat (en als je geluk hebt dat die aangaat dan moet je het doen zonder 2.4G of 5G vermoed dat de chip doorgebrand is en hierdoor niet kan opstarten tenzij je een gelukje hebt?).

Alle firmware geflashed van Asus en Merlin (firmwares na 380.3341 hiervoor zijn ze ergens geswitched van firmware schrijven?) met de recovery tool en de webtool. (dit was het enige wat die doet en hoe die benaderbaar is via ping) na de flash start die niet meer op en weer terug naar stap 1 (en dit hou je dagen vol en wordt je erg creatief door hem in de koelkast/vriezer te gooien ;-)

Na de 3e komt er bij mij NOOIT meer een Asus in huis (sorry maar als je zulke brakke hardware aan je consumenten aanbied voor premium prijzen dan houdt het snel op bij mij, letterlijk nog nooit meegemaakt dat een producent 100% fault rate hebben....zelfs als deze router gratis is wil ik het nog niet)

Netgear R7000 gehaald, 180 euro teruggekregen, switch gekocht van 10,-, alles binnen 5 minuten aangesloten en 2 maanden later 0,0 problemen of een behoefte tot reboot gehad.

Oh, en misschien ook fijn als de OP dit ook doet maar mijn HW versie was A3 uit 2016 met firmware 3.0.0.4 380_3341 vermijd deze aub tenzij je nog een dure "bij verwarming" zoekt voor bij je pc!
Heet worden van een router is vrij normaal. Er zitten namelijk geen actieve koelingscomponenten in het apparaat. Mijn AC68U draait al zo'n 3 jaar op rond de 80-90c.

Het is dus niet iets waar je later problemen mee gaat krijgen, de SoC's kunnen het hebben.
Dit waren mijn vermoedens maar volgens mij heb ik nergens aangegeven dat het de socket/cpu (de CPU1: Broadcom BCM4709C0 (1.4 GHz, 2 cores)) van de router is? (anders mijn excuus :))

De router startte elke keer op (zodat ik dus wel altijd kon flashen) maar hij startte niet door omdat er iets mis was met de wifi antenne/chip? (de WI1 chip1: Broadcom BCM4366) en aangezien die erg dicht bij de cpu/socket zit was dit dus ook gelijk mijn vermoeden. Ik vermoed namelijk niet dat die zo heet kan en mag worden (leuk als een cpu/socket 100 graden mag worden maar als de rest in je router erom heen wegsmelt tja dan heb je er imo ook niks aan, overdreven? ja i know maar dat doen vermoedens met me ;-)

En ja, een router kan idd heet worden (doordat er in de meeste routers idd geen actieve koelingscomponenten zitten) maar nergens, is geen enkele router van mij, ooit maar ergens in de buurt gekomen van de hitte die een asus afgeeft. Design misschien? andere cpu's?

PS ben totaal geen merkfan oid hoor, een router moet plug en play zijn zonder enige koppijn of onderhoud. (ok bestaat niet maar nog steeds erg onder de indruk van me Netgear, nog steeds geen reset of drop in performance voor maanden nu)
Mijn router wordt soms te heet om vast te houden(letterlijk!), maar nog nooit problemen met de WiFi gehad :/
"Knip"

[Reactie gewijzigd door Redskullz op 6 oktober 2017 14:25]

Ik wil ook hier even melden dat ik ook een maandagmorgen versie heb.
Eerste 2 a 3 dagen probleemloos gedraaid.
Tijdens een filmpje streamen ineens de melding dat de netwerk kabel verbroken was.
Keek ik op de router, stond enkel het power lampje te knipperen. 1 seconde aan. 1 seconde uit. Dit blijkt de recovery mode te zijn.
Firmware recovery tool gebruikt om er een nieuwe firmware in te flashen. Merlin en orgineel.
Soms startte ie op. Soms helemaal niets. Soms weer recovery mode.
Heb al jaren een ac66 en ac68 draaien. Zonder enkele problemen.
Dus deze ac88 leek een logische keuze. Helaas. Ik ruil hem om en probeer het nog eens.

[Reactie gewijzigd door Gratje op 16 december 2017 14:00]

Als je niet al te merk-gebonden bent, zou ik je adviseren om meer in de richting van een Netgear Nighthawk R8500 te kijken. Dat heb ik ten minste gedaan en tot op heden nog geen seconde spijt van. De web-interface ziet eruit alsof die in 1995 is gemaakt, maar vroeger was dan ook wel alles beter.
Oh damn.... mijn ASUS RT-AC88U is al onderweg met PostNL van Bol.com
de kassa korting was heel aantrekkelijk €237,15 ipv € 279,00
Ik hoop dat ik meer geluk heb met mijn exemplaar ik heb er al enkele maanden naar zitten staren op online shops terwijl mijn TP-Linkje mijn netwerkverkeer echt niet aankan.

De 8x gigabit LAN waren ook de MUST BUY voor al die WD My Book NAS drives die ik heb staan.
Indien ik wat te klagen heb over mijn versie van de Asus RT-AC88U dan kom ik dat hier ook even uitleggen.

[Reactie gewijzigd door Silversatin op 8 januari 2018 16:20]

Ik help het je hopen. Ik zou in elk geval alleen een firmware update doen als dit een voor jou van toepassing zijnd issue oplost.
Mijn RT-AC88U draait al sinds het begin prima. Nooit problemen, niet met de WiFi, niet met de LAN-poorten (op eentje na allemaal in gebruik). Eerst nog een tijdje op originele ASUS firmware gedraaid maar na een paar maanden naar Merlin geswitched.

Hiervoor nog een AC-87U en een RT-N66U gehad. Ook nooit problemen mee gehad, niet voor niets dat ik bij ASUS blijf. :)

Jammer dat je recensie het doet lijken alsof de RT-AC88U als model geheel crappy is. Wellicht dat er een korte periode is geweest met wat meer maandagochtendexemplaren, maar dat zal dan toch uitzondering zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 14 maart 2019 23:33]

Als je als consument twee keer een maandagochtend-model van hetzelfde product treft, zou je het dan nog een derde keer proberen of een andere fabrikant zoeken?

Zie de reacties hier en de support fora van Asus, waarin wordt bevestigd dat problemen met zowel software (firmware) als hardware (LAN-poorten) zich veelvuldig voordoen.

Maar als jouw Asus goed draait: top en hopelijk blijft dat ook nog lang zo!
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ook nog een blauwe maandag een RT-AC5300 heb gehad, daar had ik allerlei problemen mee. Omgeruild voor een nieuwe: ook niets dan problemen. Ook met Merlin firmware problemen. Allerlei rare WiFi issues.

Dat model vertrouwde ik na het 2e exemplaar dus inderdaad niet meer.

Maar zoals ik al zei, ik heb de RT-N66U en RT-AC87U gehad en momenteel dus de RT-AC88U. Met al die modellen heb ik echt geen enkel probleem kunnen opmerken.

Ik blijf voorlopig in ieder geval toch nog wel bij ASUS. :)

Maar goed, gelukkig is er genoeg keuze op de markt, dus als jij slechte ervaringen hebt is er niets wat je tegenhoudt te switchen naar een ander merk :)

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 24 maart 2019 11:02]

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport