Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router Review

DanielB 20 november 2005, laatste update op 20 november 2005, 564 views

Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• goedkoop
  • heel veel te regelen via de webinterface
  • 4-poorts switch

Minpunten

• maakt gebruik van VxWorks
  • minder goed signaal
  • te veel verschillende types

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 2
Vorige maand die apparaat aangeschaft om een deel van mijn bedrade netwerk draadloos te maken. Helaas kreeg ik de meeste recente versie (v5) en die viel me toch wel tegen tegenover de WRT54Gs van type v2.2 en v4 die ik heb gezien en heb zien werken.

De WRT54Gs lager dan v5 maken gebruik van linux op hun chip. Echter om het apparaat goedkoper te kunnen maken, hebben ze VxWorks gebruikt. Dit OS heeft minder geheugen nodig, waardoor het apparaat al snel goedkoper kan worden. De featureset in mijn ogen wordt hiermee duidelijk verminderd. En daar kan geen linux overheen, op dit moment. Je kan 'm overigens altijd nog via een web-interface configureren, maar linux heeft naar mijn mening toch iets speelsers :)

De prestaties en het bereik zijn ook niet super. Ik zit, ookal zit ik maar een meter van het apparaat, mijn signaal is al snel 80% en de verbinding maar 36mbps, terwijl ik een apparaat heb dat dus 54mbps zou moeten kunnen doorpompen.

De betrouwbaarheid zelf is wel wat beter... De verbinding blijft wel continu aan, maar het heeft heel veel moeite gekost om het wireless te kunnen installeren op een laptop, omdat het SES (Secure Easy Setup) op zowel de router als de laptop niet wilde functioneren.

De ondersteuning is wel voldoende, maar ook enigszins overdreven en soms zelfs nutteloos. Ze werken naar mijn mening te veel uit een boekje, als ik hun hulp zo zie. Dat vind ik jammer, mijn hulp toendertijd bij mijn BEFSR41 was veel prettiger en minder boekachtig. Nu heeft dit meer met Linksys zelf te maken, dan met het product.

Buiten alles, is voor die prijs (65¤) de router wel een leuke koop, als het bij een ander wel gewoon werkt. Het is in ieder geval beter dan een Sweex router/accesspoint-combinatie

Heb jij ook een Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router?