Avermedia Godwit 310 USB Microphone Review

Dutchiee 14 juli 2017, laatste update op 15 juli 2017, 179 views

Avermedia Godwit 310 USB Microphone (Product volledig gesponsord)

Van Avermedia kreeg ik de kans om de Godwit 310 te gebruiken en te reviewen. De microfoon kan worden gebruikt voor livestreams, YouTube commentating en volgens AverMedia voor zingen. Met een ‘volgens AverMedia’ prijskaartje van 109,- is het een prima microfoon om te starten met een livestream of YouTube kanaal.

Pluspunten

• Robuust gebouwd
  • Makkelijk in elkaar te zetten
  • Makkelijk in gebruik
  • Leuke microfoon om mee te starten

Minpunten

• Geen additionele software
  • Geen popfilter

Intro

Via Avermedia kreeg ik de kans om de Godwit 310 te gebruiken en te reviewen. De microfoon kan worden gebruikt voor livestreams, YouTube commentating en volgens AverMedia zelfs voor zingen
Met een ‘volgens AverMedia’ prijskaartje van 109,- is het een prima microfoon om te starten met een livestream of YouTube kanaal. In deze review worden de voordelen en nadelen van de microfoon besproken.

Specificaties

Laten we beginnen met de specificaties – vers van de Avermedia website.

Op de doos zelf staan nog de volgende punten:
  • Hoge kwaliteit opnamen
  • USB 2.0 Plug en Play
  • Zero-Latency Monitoring
  • Koptelefoon volume en microfoon dempen bediening
  • Zinken behuizing en Metal Mesh.
Wat betreft het laatste punt. Zo voelt de microfoon ook aan. De microfoon zelf is van hoge kwaliteit en voelt zwaar aan. De gehele microfoon weegt ook 468 gram.

De microfoon heeft een cardiod richtkarakteristiek. Dit wilt zeggen dat het geluid aan de zijkanten ‘minder’ goed hoorbaar zijn, en achter (180 graden) nagenoeg niet hoorbaar is. De microfoon is hierdoor puur gericht op diegene (of meerdere) die voor de microfoon zitten.
Dit filmpje legt het uit met een aantal voorbeelden: https://www.youtube.com/watch?v=Gk1oNHoldlE

Uitpakken

Omdat AverMedia nog niet zeker was over de buitenkant van de doos, kreeg ik het verzoek deze niet mee te nemen, wat ik dus op de onderkant na, braaf heb gedaan.

De uiterlijke kwaliteit van de microfoon is erg goed. De Godwit 310 het heeft een stevige en ook vooral zware voet. Dit zorgt er ook voor dat de microfoon niet snel omvalt.

De Godwit wordt geleverd met een 1.5 meter USB 2.0 kabel. Uiteraard is er ook een handleiding meegeleverd die beschrijft hoe de microfoon in elkaar kan worden gezet (hiervoor zijn geen hamers, schroevendraaiers of boormachines benodigd).

De USB 2.0 aansluiting zit aan de onderkant van de microfoon.

Aan de achterkant van de Godwit zit een 3.5mm aansluiting voor een koptelefoon. Daarboven zit een optie om te schakelen tussen PC-audio of het monitoren van de microfoon (input van spraakgeluid). Wanneer voor de microfoon wordt gekozen, is de volume echter niet via de volumeknop aan de voorkant aan te passen. De volumeknop aan de voorkant is puur voor de audio die uit de PC komt en naar de headphones gaan.

En ding wat mij later opviel met deze microfoon is dat het LED-lampje wel heel erg fel was. Op ten duur ging ik er op automatisch op letten en begon het steeds meer op te vallen. Zelfs overdag is het lampje goed zichtbaar. Wanneer op de volumeknop wordt gedrukt, wordt deze overigens rood – wat aangeeft dat de microfoon is gemute. En ding dat ook moet worden aangegeven, is dat dit lampje ook aan blijft wanneer de PC of laptop wordt afgesloten.

Software

Dit kan ik vrij kort houden, er zit helaas geen software bij waarbij het e.e.a. (bijvoorbeeld toonhoogtes, bass of treble) aan te passen is. Het is een plug-and-play USB 2.0 microfoon. Windows zoekt de drivers en installeert deze binnen no-time. Dit vind ik zelf wel een gemiste kans. Als er meer software bij zou zitten, dan zou de microfoon ook voor een grotere doelgroep interessanter worden (bijvoorbeeld toevoegen van effecten voor streamers die daar juist gebruik van maken).

Testen

Ook wil ik uiteraard wat testen uitvoeren met deze microfoon. Zelf gebruik ik voor mijn livestream en voor het gaming een RODE studiomicrofoon en een Behringer mixer. Desondanks dat het een oneerlijk gevecht is tussen mijn huidige microfoon en mixer (met een gecombineerde waarde van 400+) en de Godwit (109,-) wil ik toch even de verschillen hoorbaar maken.

Hieronder staan drie aparte zinnen die ik heb opgenomen met de AverMedia Godwit en de RODE (dit is ook de volgorde per test).

Dit is een test met de Rode/AverMedia microfoon.
Fragment 2

Zo klinkt het als er op een normale manier op 20 centimeter van de microfoon wordt gepraat. In dit geval is het de AverMedia/Rode.
Fragment 2

Het is vandaag heerlijk weer. 26 graden met een heerlijk zonnetje.
Fragment 2

Zoals goed te horen is, klinkt de Avermedia een stuk vlakker. Doch is dit voor een livestream/YouTube microfoon (om een kanaal mee te starten) geen slechte optie.

Pop-filter

Wat voor mijn gevoel wel bij de microfoon mist, is een pop-filter. Zeker in het geval wanneer men de microfoon gaat gebruiken voor opnames en livestreaming (waarbij de microfoon vaak onder iemands neus staat) is het een goed idee een filter op de microfoon te monteren die de ‘poppen’ bij het spreken filtert/minimaliseert. Er is voor viewers niets vervelender dan een contante ‘pop’ in het geluid – al helemaal als je een speaker-set aan hebt staan met een ‘dikke’ subwoofer. De subwoofer staat na de zin “H viewers, welkom terug” in de woonkamer.
Een popfilter zou dit voorkomen. Popfilters zijn overigens ook los te koop en kosten een tientje (TIE studio popfilter). Toch is het wel jammer dat dit er niet bij zit, zo wordt je ‘goedkope’ microfoon toch iets duurder.

Voor mijn gevoel is het wel een een gemiste kans dat de microfoon geen additionele software heeft waardoor er leuke/grappige effecten aan het geluid toe kunnen worden gevoegd. Hierdoor klinkt de microfoon wat vlak/normaal.
Uit een grijs verleden herinner ik mij te weten dat er wel losse software op het internet te vinden is die ‘effecten’ e.d. toe kunnen voegen, helaas hangt ook hier weer een prijskaartje aan vast wat de microfoon toch wat duurder zou maken.

Hiernaast wil ik toch even benoemen dat het een ‘gemis’ is dat de microfoon geen popfilter heeft.

Toch ligt het eraan wat er met de microfoon moet worden gedaan, als het puur voor te gamen is en niet eens voor livestreamen of dergelijke, dan adviseer ik toch gewoon een goede headset aan te schaffen. Mocht de microfoon moeten worden gebruikt voor livestreaming en opnames, dan is dit een goede eerste stap. Al helemaal voor mensen die een beperkt budget hebben. Voor diegene met een grotere volgers-base is het verstandig om goed te investeren in een professionele studiomicrofoon, wat de AverMedia helaas niet is.

De microfoon wordt, zoals ik het begreep, vanaf 28 juli verkocht!

Mocht er op ten duur software uitkomen die nog leuke/handige effecten aan het geluid toe kunnen voegen, dan zou ik de microfoon een uitstekend geven. Voor nu is het een goed.

Heb jij ook een Avermedia Godwit 310 USB Microphone?

Lekker bezig! Ik hoop binnenkort ook een externe microfoon op m'n bureau te hebben. Wellicht interessant om aan te geven welke headset- microfoon je voorheen gebruikte. Met name het verschil in opnamekwaliteit t.o.v. een headset microfoon.
Hi Pim,
Dank je wel! Normaliter gebruik ik een RODE NT1A studiomicrofoon en een Behringer x1204 USB mixer i.c.m. met een AKG K712 Pro headset - zit geen microfoon in, zodoende dat ik dit niet mee heb kunnen nemen in de test.
Heb wel een headset liggen die ik binnenkort ga reviewen (nog ingepakt), maar daar heb je nu helaas niets aan. :(.
Bij een volgende review probeer ik zeker een headset mic mee te nemen. Thanks! :)