Specificaties Soundbar met 4x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Denon HEOS Bar Review

mauspartyhouse 14 juli 2017, laatste update op 2 januari 2018, 1.868 views Product gekocht

Denon HEOS Bar

Voor mij waren de overwegingen deze Bar te kopen; Vereenvoudiging in gebruik voor vrouw en kids, Minder draden in het zicht, en minder apparatuur in het algemeen.

Pluspunten

• Geluid
  • Groot aantal aansluitingen
  • Plaatsingsmogelijkheden
  • Draadloos uitbreidbaar (sub/surround speakers)
  • Goede aftersales (helpdesk)
  • Prima app
  • Goed hifi merk met historie
  • Nog niet uitontwikkeld

Minpunten

• Nog niet uitontwikkeld

Geluidskwaliteit Score: 4
Als je zoals ik van volledig 5.1 Denon/Tannoy opstelling naar deze HEOS Bar overstapt moet je objectief blijven over de geluidskwaliteit. Twee vloerstaanders en een goede center kun je niet 1 op 1 laten vervangen door een sound bar, zonder in te boeten in geluidsbeleving.

In de huidige opstelling (5.0) met twee HEOS3 speakers als surround en dus zonder HEOS Sub, vind ik de set bij muziek laag missen. De TV sound klinkt erg goed.
Inmiddels hangt de boel 1 week, en ben nog zoekende naar de juiste geluidsinstellingen. Vooral de bass vind ik niet ideaal. Wellicht doordat ik geen Subwoofer heb zodat de overige speakers deze taak op zich moeten nemen, die dit imho niet prettig doen.

Kijkende naar mijn overwegingen om deze set (bar+2x heos3) aan te schaffen ben ik zeer tevreden over de set in het algemeen. Prima bouwkwaliteit, Veel manieren om de Bar op te hangen / neer te zetten. Goede connectiviteit, ARC/CEC werkt prima, IR leerfunctie van de Bar werk super (we kunnen met 1 afstandbediening TV kijken).

Je merkt echt dat Denon goed heeft nagedacht over deze Bar. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de manier van verbinden met de surround speakers. Dit gebeurd middels 5gzh wifi. Surround speakers staan immers altijd in dezelfde ruimte als de Bar. De Bar wordt een wifi zender, het kanaal is naar eigen wens in te stellen zodat je een lage kans hebt op signaal verlies omdat de buren bijv. ook een 5ghz wifi verbinding hanteren. Goed doordacht dus.

Uiteraard zijn er ook nog wel verbeterpunten op te noemen, De verbinding met 1 van de HEOS3 speakers is niet altijd stabiel, exemplarisch of design fout? Ik ben er nog niet achter. Ook vind ik de app niet handig ingericht, maar wellicht is dit gewenning. De Bar is nog niet zo lang op de markt dus ik verwacht nog regelmatig software updates. De mogelijkheid om Denon te bereiken is goed. Helpdesk is erg behulpzaam en vriendelijk.

Update 21-08-17
Ben ik een HEOS pechvogel?
Helaas werken de surround HEOS3 speakers nog steeds niet naar behoren. De verbinding valt regelmatig weg. zowel links als rechts zonder een regelmaat te herkennen. Erg naar. Ik heb ze dan ook stroomloos gezet. Vooralsnog geen bericht van de Denon Heos helpdesk. Ik zal ze blijven stalken...

Ben ik een HEOS pechvogel? 2
Ondanks de ervaring met de slechte connectie van de surround speakers, heb ik de subwoofer aangeschaft. Verbinden ging prima. 15min na inschakeling vloog er een stop uit in de meterkast. Huh? De 700,- subwoofer doorgebrand? omg, ja dus.
Gelukkig heb ik de doos nog, zodat de dode sub netjes retour gestuurd kan worden.
Er zal kostenloos een nieuwe teruggestuurd worden.

Update 20-09-17 Nieuwe s/w update voor Heos serie!(s/w x.xxx.153)
De tweede nieuwe sub draait al een tijdje zonder problemen. Er zit erg veel power in. Ik moet hem dan ook flink terugschroeven in vermogen om gebonk te voorkomen.
Sinds vandaag is er een software update beschikbaar voor alle Heos apparatuur, een spannende ontwikkeling omdat de Helpdesk had aangegeven dat mijn probleem met de surround speakers opgelost zou worden in deze update.
Tot op heden ben ik voorzichtig tevreden. De speakers zijn 0 keer uitgevallen, de komende dagen zullen uitwijzen of de update echt heeft gewerkt.

Update 23-09-17
De set werkt erg goed. Geen uitval meer gehad! Tevens Tunein ontdekt. Een binnen de Heos app gratis te gebruiken radio database, elke Nederlandse radiozender komt er in voor. Ook de uitgebreide handleiding online gevonden via de denon website :-)

Update 02-01-18
Nog steeds zeer te spreken over de Heos Bar.
Nog niet benoemd, maar zeker het vermelden waard: De lerende bedieningsfunctie van de Bar. Niet de afstandsbediening is universeel, maar de Bar!. De Heos Bar kan elke afstandsbedieningfunctie overnemen. Hierdoor kun je met je huidige (bijv. TV of digitale ontvanger) remote de Bar aansturen.

Heb jij ook een Denon HEOS Bar?

Bedankt voor de review!
Erg fijn dat je updates geeft!
Ben ook wel benieuwd of de s/w update inderdaad heeft geholpen(ik weet t: nog maar drie daagjes verder)...
Tot op heden geen last meer ondervonden van geluidsuitval.
De verbinding van de surround speakers is stabiel, het geluid loopt synchroon met de Bar
Ik ben benieuwd of deze opstelling automatisch schakelt tussen verschillende geluidsformaten. Als een film een 5.1 DTS geluidsspoor heeft, wordt deze automatisch gedetecteerd en schakelen dan de rear speakers in, of staan deze altijd aan? En schakelt hij dan over naar 2.1 bij gewoon TV kijken en radio luisteren?
Deze opstelling benut -op een bepaalde manier- altijd alle speakers.
Het eea is naar wens in te stellen. Het systeem detecteert zelf de bron en past jou keuze hierin toe.

In mijn geval:
TV kijken zonder DD/DTS geluidsspoor = Stereo wordt omgezet in surround sound (5.1)
TV kijken met DD/DTS geluidsproor = DD/DTS wordt 1 op 1 uitgevoerd (5.1)
Muziek afspelen (welke bron dan ook) = Multi-channel stero, de rear speakers spelen stereo mee (5.1)

Afwijken van de gekozen geluidsformat kan altijd handmatig middels de app.
Ik heb de complete 5.1 set (Bar+Sub+2xHS2 3) aangeschaft op Black Friday met 20% korting en inderdaad: fan-tas-tisch. En alles zonder een losse versterker. Hiervoor had ik Bose, maar dit is veel beter - vooral bij muziek. Zeer tevreden mee.
Gefeliciteerd met je aankoop Bokkem. Geniet er van. Ook via de rentepuntenwinkel van ING zijn ze te verkrijgen. Scheelde mij toen heel veel geld. Inmiddels zijn de prijzen in de maintream winkels ook een stuk aantrekkelijker geworden. Hoe heb jij de subwoofer ingesteld(niveau & crossover), en fysiek in de kamer opgesteld?
Bedankt ook voor jouw review, die ertoe heeft bijgedragen. Het ziet er mooi, strak en rustig uit vind je niet?

Ik heb 5 witte (bijna geel inmiddels) 'melkpakjes', een knoepert van een passieve sub en 8km kabel van Bose kunnen verwijderen. Daarnaast had ik nog een losse bar+sub van Samsung voor de TV. Ook de AV receiver is de deur uit.

De sub ligt plat onder de bar in een open kast. Ik heb de 'THX subwoofer test' op youtube afgespeeld om te testen of er geen resonantie, fase of echo was. Best een enge test trouwens, alsof je hoofd gaat ploffen, dus niet je volume opschroeven omdat je niks hoort. Je gaat hem voelen en je servies kast ook als je die hebt.

Ook een aantal demos (DTS-X) en films (tip: Terminator Salvation heeft veel laag in de ambient) bekeken om hem op het gehoor te calibreren, ik wil niet dat bass dominant aanwezig is bij elke auto die voorbij rijdt, maar je wel in de bank drukt als het er toe doet. Ik heb hem nu ingesteld op Niveau: -2, LPF: Geoptimaliseerd. De surrounds heb ik flink opgeschroeft naar niveau: +8. Ik gebruik op de BAR alleen de HDMI ARC, zodat het geluid altijd het beeld volgt en ik hier geen quicksettings of extra afstandbediening voor hoef te gebruiken. Ik vond het handmatig instellen veel makkelijker en sneller naar wens te krijgen, dan met het Audyssey MultEQ XT systeem dat ik hiervoor had.

[Reactie gewijzigd door bokkem op 8 december 2017 16:39]

Ziet er erg netjes uit Bokkem. Een sub met kast in een kast :-)
Ik heb de LPF op 100 gezet en ook de surrounds flink opgeschroefd.
Je bent zo te lezen serieus met het calibreren bezig geweest. Ik zal jou calibratie methode ook gaan hanteren. We hebben recent de woonkamer anders ingericht waardoor het eea opnieuw ingesteld moet worden.
Hoe heb jij de surrounds ingesteld? Ik heb alleen de optie om de bas en hoge tonen aan te passen...
Als je de surround ook echt als surround hebt aangesloten in de app dan zijn verdere instellingen te vinden in de app onder: tabblad muziek, instellingen, mijn apparaten, heos bar, luidsprekers, surround luidsprekers.
suc6
Wat heb ik daar lang naar gezocht! Bedankt!

Wat zijn jouw optimale instellingen voor films, heb je bijvoorbeeld de suroundspeakers ook luider?

[Reactie gewijzigd door Drial op 24 februari 2018 23:04]

Ja veel luider. Heos Bar staat op 0, surround +8, sub -10
Waarbij gezegd moet worden dat ik de sub nog ga verplaatsen. Ik zit er nu vrijwel naast.
Thanks! Heb de surround nu op + 6, wat een verschil en wat een geluid :*)
Ik had de laatste tijd last van een vreemd soort gekraak en vervormd/verstoord geluid uit de surround speakers, vooral bij Netflix kijken. Het klinkt dan alsof het geluid gebuffert is en versneld geleegd wordt. Als ik de film op pause zette, pruttelden de surround speakers nog een tijdje door. Multikanaals stereo van bijv. Tune-in had dit probleem niet. Ik heb nu een andere firmware op m'n router geinstalleerd om te testen of dit het probleem verhelpt, maar ik zag tot mijn verbazing in de release notes van laatste Heos firmware 1.442.150 (U15) dat dit een bekend euvel is dat nu verholpen zou zijn:
- Bugfix for chipmunk sound during TV Sound Grouping or usage of surround speakers with HEOS Bar
Ik vind de HEOS ondersteuning en de continue verbeteringen echt goed!
Had, heb in nog steeds last van, de chipmunk hoorde ik vooral over de surrounds. Maar deze week valt het geluid regelmatig weg, kraken de speakers in surround opstelling. Gebruik ik alleen de Soundbar dan kraakt deze nog steeds, ongeacht de bron. De achterspeakers geven daarentegen geen krakend geluid meer. Ik heb de meest recente update
Naar te horen dat je problemen hebt met de set.
Heb je je klacht onder de aandacht gebracht bij Denon?
Je kunt ze ook bellen, ze spreken nederlands: 040-2507800
Ik ga vandaag eerst met de winkel bellen, Hifi Klubben. Heb helaas ook nog een issue met een Heos 1. Dan even de vervolgstappen bepalen. Bij jou zijn de issues verholpen na de update? Service van Denon is an sich prima, wel een beetje teleurgesteld in de kwaliteit. App vind ik ook niet prettig werken, bij mij schiet bijvoorbeeld continu de muziekinstelling van movie surround naar music surround. Enfin ik kruip eens in de telefoon, dank voor je reactie en ik hou je op de hoogte. Als het allemaal werkt komt er een top geluid uit :) :)
Hier waren de verbindingsproblemen na een update verdwenen.
Ik snap je teleurstelling, het spul is te duur om niet uit de doos goed te werken.
Bij sommige producten voel ik mij bta-tester voor de fabrikant.
Is het een bewuste keuze om muziek in surround modus af te willen spellen?
Muziek luistert men normaal gesproken in stereo. Je kunt in de app kiezen om muziek standaard in (multikanaals) stereo af te spelen, dmv; tabblad muziek, instellingen, mijn apparaten, heos bar, luidsprekers, surround luidsprekers, muziek afspelen, stereo
Het is vervelend inderdaad, bel zo ook nog even met Denon voor advies. Vanuit Klubben krijg je niet veel mee. Wat betreft de app. Kijk ik naar een film in surround dan verspringt de instelling telke van movie surround naar music surround. Muziek kies ik altijd stereo meerkanaals binnen de app
De problemen met knisperende geluiden in de surrounds zijn bekend bij Denon en ze werken aan een (zoveelste) update die het moet oplossen. Heb mijn bar + sub + 2x HEOS 3 al bijna een jaar en nog nooit heeft surroundgeluid helemaal probleemloos gewerkt.
Ik wil proberen het te reproduceren.
Wij welke content en bron heb je de 'Chipmunks' ?
Het komt in ieder geval voor bij het afspelen via HDMI en optisch. Televisie, blu-ray speler, etc. Blijkbaar heeft niet iedereen er last van. Zoals hierboven al ergens geschreven gaat muziek afspelen vanaf bijvoorbeeld Spotify probleemloos in multikanaals stereo.
Klopt, vandaag met Denon gesproken en de problemen die ik nu ernaar ( uitval, knisperende speakers) zijn het gevolg van de eerdere update. Volgens Denon heeft dit de hoogste prioriteit. We zullen zien, irritant is het wel. Je hebt inderdaad het gevoel een beta-tester te zijn. Liever niet voor het bedrag dat ik er voor heb neergelegd
De moderne tijd zullen we maar zeggen. Ac ryan had er ook een handje van.
Enfin, gelukkig herkent men het probleem en is men ermee bezig.
Hier overigens kan ik het eea niet reproduceren.
Nou, bijna een maand verder en nog niks. Zou het te maken hebben met het gebruik van een bepaalde router? Ik gebruik een Netgear, misschien kan ie daarmee niet door n deur...
Hier hebben we een tp-link netwerkje.
Al heeft dat volgens mij geen invloed.
De surround worden aangestuurd door de heos bar.
De bar wordt een Access point als je er surrounds mee koppelt.
Ja dat is waar. Toch vreemd dat sommige mensen wel problemen ervaren en anderen niet. Je zou dan zeggen dat er f iets mis is met de desbetreffende bars, f dat bepaalde apparatuur invloed heeft.
Wellicht helpt het als je het radio kanaal verandert van de heos bar Dit staat standaard op 48 en is te veranderen in de instellingen.
Van die chipmunk bug heeft mijn Bar met surrounds ook last. Behoorlijk irritant. Meestal komt het voor nadat ik eerst via TuneIn bijvoorbeeld naar een radiokanaal geluisterd heb. Dan lijkt het alsof dat niet helemaal verwijdert wordt als ik daarna via HDMI tv kijk.
Sowieso blijft de bar ook gemiddeld 3x per week gewoon hangen. Dan moet de stroom eraf.
De subwoofer is ook al terug richting Mediamarkt. Wat er stuk is weet ik niet, ik vermoed de voeding omdat het ding niet meer aan ging.
De App en de firmware is niet geweldig en als ik de keuze nog eens moest maken dan zou ik het ding waarschijnlijk niet meer kopen.
Hier ook een 5.1 setup met HEOS 3 HS2 surrounds. Zowel last van chipmunks als verstoord geluid bij surroundgeluid in de surrounds. Multikanaals stereo werkt prima. Ik hoop dat er snel een update komt met een oplossing voor het probleem. Wel een beetje zonde zo...
Vervelend te lezen dat jullie problemen hebben.
Hebben jullie een ticket aangemaakt bij denon?
@Frijns.Net heb jij ook HEOS3 HS2 speakers als surrounds?
@mauspartyhouse Met Denon heb ik al eens contact gehad maar daar kwam verder geen actie uit op het 'blijven horen van het radio station' als ik terug switch naar een HDMI ingang. Het hierboven beschreven issue met het knisperende geluid klinkt bekend. Ik heb dat met de HS1 speakers.
Het zou handig zijn als je een soort reset knop had waardoor alle streams van radio of via hdmi of andere bron afgezet werden. En dat je daarna weer een ingang kon kiezen.

Sowieso is het gebruik van de losse speakers als surround of als losse speaker gebruiksonvriendelijk. Je moet de boel dan los koppelen en daarna weer aanmelden op je bar. Logisch dat je een actie moet doen maar via de app werkt het wat irritant.
Tevens is het vreemd dat je de bar wel met de kabel aan kan sluiten maar de subwoofer niet, dat moet perse via WiFi terwijl de subwoofer naast de switch staat.

[Reactie gewijzigd door Frijns.Net op 27 maart 2018 09:40]

Wellicht helpt het de bar uit te zetten als een soort reset, dit kan op twee manieren. Ik dacht middels short press en long press van de aan/uit knop. Leuk hoor al die workarounds....