Huawei P10 Zwart

Specificaties 5,1" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei P10 Zwart Review

Ron!nTestpanel 13 juli 2017, laatste update op 14 juli 2017, 274 views Testpanel

Huawei P10 Zwart

Een mooi afgewerkte telefoon in een degelijke behuizing. De camera schiet goede foto’s en daagt je uit om creatief te zijn. Prettig scherm, met 1 hand te bedienen. Snelle en betrouwbare fingerprint-reader. De android skin is niet mijn smaak, maar er is goed mee te werken. Snelle specs!

Pluspunten

• Compact en goed afgewerkt
  • Goede camera en features
  • Prima beeldscherm
  • Snel en betrouwbaar
  • 3 jaar garantie

Minpunten

• Accucapaciteit had hoger gekunt
  • Niet waterdicht

Tijdens een event van Tweakers en Huawei, heb ik de Huawei P10 op het gebied van fotografie kunnen testen. Ik was aan het einde van de avond een van de gelukkigen die het toestel mee naar huis mocht nemen! Een high end smartphone, dat is even geleden. De laatste 2 die ik in gebruik heb gehad waren de Samsung Galaxy s1 en s3, daarna ben ik voor budgetmodellen als de OnePlus One en, mijn huidige, de Lenovo P2 gegaan. Is het verschil tussen midrange en highend groot, is het de meerprijs waard? Ik zal in deze review vooral vanuit dit perspectief de telefoon belichten.

Featureset
De processor is sterk en goed in staat om de telefoon de hele dag vlot te houden, of het nou op games, video, of het installeren en updaten van apps gaat. Je hebt nergens het gevoel dat je een vertraging of hickup krijgt.
Meegeleverd is een snellader, een witte headset (nog niet gebruikt), een beschermingshoesje en er is reeds een screenprotector aanwezig. Ik zou wel aanraden om deze te vervangen door een glazen versie, de plastic screenprotector is wat stroef en verminderd de beeldkwaliteit waarschijnlijk ook.

Fingerprint reader
Deze is zeer nauwkeurig en ik vind hem ook snel. Het equivalent wat op de Lenovo P2 zit is veel minder betrouwbaar, daar is het in 50% van de gevallen niet in 1x goed, hier in 95% van de gevallen wel. In het begin vond ik het wennen dat deze knop niet in te drukken is, maar hoe langer ik het toestel gebruik hoe meer ik het waardeer. De feedback wordt geleverd door de trilmotor, en wat niet beweegt kan ook minder snel stuk! Ook werkt de touch functie erg goed, 1x kort is terug, lang indrukken is Google Now, swipen is recente programma’s. Eenmaal hieraan gewend, kan je de onscreen knoppen verbergen en mis je de functie het op andere toestellen.

Bereik
Ik kan hier kort over zijn, de telefoon heeft betrouwbaar 4g, ik heb geen last van wegvallende gesprekken of laag bereik. De wifi werkt goed en snel genoeg (ook 802.11ac is ondersteund) om thuis de maximale snelheid te behalen (100mbps).

Accuduur
De accu is met zijn capaciteit van 3200 mAh, in vergelijking met mijn P2 die een accu van 5100mAh heeft, wel een stuk minder groot. Maar, als ik de telefoon op een intensieve dag gebruik (veel browsen, uurtje hotspot, whatsapp, mail (exchange, gmail), paar keer een foto nemen), kom ik de dag door. Dat vind ik het belangrijkste. De grote accu van mijn andere telefoon klinkt leuk, maar sinds de laatste software update kom ik niet meer 2 volledige dagen door bij intensief gebruik. Dat betekend alsnog dagelijks laden is is dus met de P10 geen verschil! Dan heb je dus met de P10 wel een compacte en lichte behuizing in handen. Ik heb inmiddels een USB-C kabel in mijn auto liggen om, mocht ik de telefoon toch tussentijds bij moeten laden, ik dat snel kan doen. De telefoon ondersteund quickcharge, dus je hoeft hier ook niet lang op te wachten.

Scherm en gebruiksgemak
Het scherm is, met zijn diagonaal van 5,1”, net wat kleiner dan mijn laatste telefoons (deze zijn 5,5”). Alhoewel ik dacht nooit meer kleiner te willen, moet ik zeggen dat dit mij goed bevalt. Het gemak van het goed kunnen bedienen met 1 hand maakt wel een verschil. Het LCD scherm geeft mooie kleuren weer en de full-hd resolutie is voor mij op dit formaat prima.

Design, bouwkwaliteit en afwerking
Ik vind het design van de telefoon zeer geslaagd, als ik het zou moeten omschrijven dan zou het zakelijk en toch opvallend zijn. De kleurstelling, het gebruik van de matte grijze coating in combinatie met het glimmende zwart rondom de camera’s en sensoren ziet er gewoon goed uit. De knoppen aan de zijkant zijn mooi afgewerkt, ook hier is alles van metaal. De voorkant is strak en glad.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Vanaf het aanzetten, het installeren van apps, overzetten van data, instellen van accounts, installeren van updates, het toestel is zeer betrouwbaar. Ik heb nog niet 1x gehad dat deze langzamer werd, of niet reageerde. Een zeer prettige ervaring, bij mijn Lenovo P2 loopt regelmatig een app vast.

Beeldkwaliteit opname
De foto’s die deze telefoon maakt zijn van hoge kwaliteit. Zeker in vegelijking met mijn mid-range toestellen, die wisselende resultaten produceren, is de camera betrouwbaar en accuraat. De kleuren zijn prachtig, en de scherpte is erg goed, mede dankzij de stabilisatie. Scherpstellen is razendsnel en precies.

Prijs en conclusie
Het is lastig concurreren met de grote spelers van de markt, zoals de Galaxy s8. Toch denk ik dat, als je een telefoon zoekt die een compact formaat heeft met high end specs, je niet om de Huawei P10 kan. De iPhone gebruikers die eens willen kijken of Android iets voor ze is (zeker als ze van een iPhone 4/5/SE afkomen) zou ik zeker dit toestel aanraden. Het is namelijk nagenoeg even groot, maar bied veel voordelen ten opzichte van deze toestellen: meer schermruimte, goede specificaties, snelladen en een betere camera. Waar Huawei duidelijk op inzet is de service, bij de P10 horen (na registratie binnen 30 dagen) de volgende voordelen:
3 jaar garantie, 3 dagen repairservice, gratis pick up & return, 3 maanden schermgarantie, nieuw toestel bij defect binnen 3 maanden. Vooral de 3 jaar garantie en de 3 maanden schermgarantie zijn erg bijzonder. Ook hierdoor is dit toestel het overwegen waard!

En dan de voor mij persoonlijke conclusie, is het de meerprijs waard ten opzichte van mijn medium-range Lenovo P2. Ik vind van wel, op elk front is deze telefoon een verbetering, behalve de accucapaciteit. Bij dagelijks intensief gebruik is dat toch het extra geld waard!

Todo: Foto’s toevoegen
Edit: toestel heeft een LCD scherm, geen Amoled.

Heb jij ook een Huawei P10 Zwart?

Hey Ron!n,

"Het Amoled scherm geeft mooie kleuren weer en de full-hd resolutie is voor mij op dit formaat prima."

Je weet dat de Huawei P10 geen AMOLED scherm heeft, maar gewoon een LCD? ;)

Verder een goede review!
Oeps, nu haal ik mijn 2 toestellen door elkaar |:( Dank voor de opmerkzaamheid!
Ik ziet net dat Tweakers een video heeft staan van het event waarop we met de P10 mochten werken en waar ik dit toestel heb gewonnen: video: Huawei P10 event op Tweakers HQ
Ik ben zelf ook veelvuldig in beeld, blauw overhemd met witte vlakjes (awkward 8)7 )