Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 32PFL9604H Zilver Review

joppe.s 8 maart 2010, laatste update op 17 maart 2010, 6.264 views

Philips 32PFL9604H Zilver

Pluspunten

• Goede Standaard definitie weergave.
  • Uitstekend geluid
  • Wifi/UTP met DLNA

Minpunten

Samenvatting
Een prachtige 32 inch LCD televisie met veel aansluitmogelijkheden.

Eisen & Aanschaf

Ik wilde een nieuwe LCD televisie, deels omdat de oude opstelling een beetje irritant begon te worden en met het oog op de toekomst out-dated werd, en deels vanwege het feit dat ik als gadgetliefhebber hopeloos achterliep met mijn oude beeldbuis.
Vanwege een een wat klein huis was voor mij de hoofdvraag wat voor grootte ik zou moeten nemen en wat zou ik daar voor features bij krijgen tegen een goede prijs.
Kijkafstand: Bij het opmeten van de ruimte, zitplek - televisie, bleek de kijkafstand een krappe 2 meter te zijn.
Beelddiagonaal: Afhankelijk van de mening van de website/verkoper zit je dan in de regio 26"-37", waarbij 37" al echt een soort bioscoopgrootte is op deze afstand. Ik ben uiteindelijk, ook met het oog op de toekomst van een ander huis, gegaan voor 32".
ik wilde eigenlijk ook dat de kwaliteit van Analoge - Standaard Definition (SD) goed genoeg was om nog even door te gaan met de analoge kabel.
Puur uit praktische overwegingen zou ik graag een VGA (D-sub) ingang, ivm met netbook/laptop en DLNA ivm met gedownloade films erin zien.
Bij gebrek aan aan een degelijke Home Theater geluidsset, moest het geluid iig redelijk zijn (hier had ik geen illusies over, de verwachting was dat ik sowieso een externe set moest kopen).

Uiteindelijk heb ik hem voor ¤949,- bij de plaatselijke BCC gekocht.

Foto: Beeldscherm (zie beneden)

De Doos + Inhoud
Ik heb geen foto's van de zakjes die in de doos zaten, maar er zaten 4 blokken piepschuim met daartussen een grote zak en daarin een op de voet voorgemonteerd beeldscherm.
Een aantal plastic zakjes, met een antenne (COAX) kabel, een elektriciteitssnoertje +/- 1 meter met zo'n 'achtje' voor in de TV. Een mooie afstandsbediening met 3 AAA batterijtjes. Een Quick start guide en vooral GEEN handleiding, die is namelijk onder de gele knop in de televisie of op internet in de vorm van een PDF bij deze link http://www.p4c.philips.co...32pfl9604h_12_dfu_nld.pdf,
wat ik prima vind, in verband met met het milieu en dergelijke.

Foto: De afstandsbediening (zie beneden)

Installatie
Ik heb nog gewoon een analoog signaal van de kabel (UPC) en die heb ik in de daarvoor gelukkig nog beschikbare COAX ingang gestopt. De TV doet het vrijwel meteen met een aantal automatisch herkende zenders. Deze zijn echter nog niet goed. voor de zenders is het handig als je het volgende doet, het duurt wel even maar dit is volgens mij de beste manier, als iemand een betere weet dan zijn daar de reacties voor.
Zenderinstallatie: Bedenk een volgorde voor je zenders, dus NED1 op 1 en NED2 op 2... SBS 6 op 6 etc. ga naar de eerstvolgende zender die niet goed staat en druk op Huisje (boven OK knop) -> Configuratie -> Installatie Zenders -> Analoog: Handmatig Invoeren -> Zender zoeken, dan vul de frequentie in van de gewenste zender.
frequenties UPC http://service.upc.nl/fre...zicht-radio-tv-Amsterdam/
frequenties ZIGGO https://www.ziggo.nl/#pro...icht/frequentiesoverzicht

De installatie van het beeld kan via een handige wizard of via de Smartinstellingen of gewoon zelf met de instellingen(dit heb ik zelf nog niet geprobeerd)
De wizard vind je onder Huisje-> Configuratie-> Beeld-> Assistent bij instellen.
De Smartinstelling kan je krijgen door tijdens het kijken naar je film/uitzending te drukken op Options (naast het Huisje) -> Beeld -> Smartinstellingen:
Je krijgt dan de keuze uit Persoonlijk/Intens/Standaard/Cinema/Spel/ECO. Waarbij Persoonlijk hetgeen is wat je zelf hebt ingesteld via de Assistent bij instellen. Alle instellingen hebben vrij veel lag (getest met Wii) behalve Spel-modus, hier bij is de lag minimaal maar nog wel aanwezig.

Uiterlijk

Persoonlijk vind ik de 9604h erg mooi, omdat het met de grijze rand een beetje ingetogen is. Ook de afgeronde hoeken en de onderrand waar de merknaam in is verwerkt is fraai. Ik denk dat het uiterlijk me zo bevalt is omdat het geheel niet zo schreeuwt als sommige andere televisies met een superglossy afwerking.
Uiteraard valt over smaak niet te twisten. ;-)

Foto's via GOT http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1339754/15

Featureset
De televisie Is zeer goed uitgerust met features.
Naast de beeld- en geluidskwaliteit verbeterende functies, zijn er ook veel aansluitingen en is er een 'volledige' internet toegang.
Beeldfeatures
3D-combfilter,
Active Control met lichtsensor,
100 Hz Clear LCD,
Onderdrukking van gekartelde lijnen,
Progressive Scan, 1080p 24/25/30 Hz verwerking, 1080p 50/60 Hz verwerking.

Geluidsfeatures.

Aansluitingen
2x Scart,
YPbPr+Audio L/R in,
VGA PC-ingang
PC-netwerkaansluiting - UTP én WiFi (DLNA 1.0-gecertificeerd)
Common Interface+ Common Interface Plus (CI+),
Analoge audio-uitgang links/rechts,
S/PDIF-uitgang (coaxiaal),
4 x HDMI v1.3
Aansluitingen aan de voor- en zijkant
HDMI v1.3,
S-Video in,
CVBS in,
Audio L/R in,
Hoofdtelefoonuitgang,
USB

Beeld
Om te beginnen met beeldkwaliteit wil ik even zeggen dat ik maar drie bronnen heb geprobeerd en die zijn allemaal niet HD, sterker nog, ze zijn allemaal niet eens 720p.
Ik heb gewone analoge-SD-kabel aangesloten, een oude en slechte dvd speler en een Wii met een scart aansluiting. Eigenlijk is deze tv de eerste stap richting HD kijkplezier.
Ik kan dus op dit moment alleen iets zeggen over de SD kwaliteiten van dit beeldscherm en gelukkig ben ik hier heel tevreden over. Dit is ongeevenaard goed. In zowel een Mediamarkt als in een BCC winkel heb ik dit scherm met een heleboel anderen vergeleken. Meerdere uren, meerdere schermen op verschillende bronnen met verschillende definities. Hieruit kon ik grofweg twee belangrijke conclusies trekken:
1) het is storend als een scherm veel of grove kartels vertoond bij strakke schuine lijnen,
2) Het verschil in kwaliteit tussen schermen bij SD weergave is vele malen groter dan bij HD weergave.

Met andere woorden, als je dus een scherm wilt kopen en je gaat er ook nog SD bronnen mee bekijken, let hier dan op. Dit was ook de reden waarom ik mijn initiele maximum van 800 euro verliet voor deze, ik kan rustig en zonder probleem nog even wachten met de aankoop van Bluray-apparatuur en Bluray-discs, ik stoor me niet aan het beeld.
De pixel perfect engine lijkt zijn werk goed te doen (ik denk dat het die is), in die zin dat beelden niet blokkerig overkomen en schuine lijnen over het algemeen strakke lijnen zijn en niet de kartels die je zou verwachten bij een SD uitzending op 32"

-Denk eraan. dat als je zelf volledige ge-HDd bent, maar je vriendin is nog elke week haar VHS/dvd collectie Friends/Sex and the City/chickflicks etc.. opnieuw aan het kijken, dan krijg je ruzie met een beeldscherm die SD slecht weergeeft.-

Geluid
Het geluid is prima en dat is ook de crux, ik mis niks. Hij haalt lage bass en hoge tonen. Ik heb serieus niet het gevoel dat ik er een geluidsset bij hoef te kopen. En dat is eigenlijk verrassend, want dat had ik wel ingecalculeerd. En aangezien je niet echt het geluid tussen verschillende tv's kan vergelijken in de winkel, moet je maar een beetje afgaan op reviews, en tjah, reviews blijven voor het grootste deel meningen.
Naar mijn mening is het geluid goed. :-)

WiFi/DLNA
De WiFi verbinding was opvallend makkelijk op te zetten met WPA2 deed hij het zelfs, wat ik niet perse verwacht van een tv. Aan de andere kant wie verwacht er nu wifi in z'n tv? Maar door middel van TVersity op de computer en de wifi verbinding kan rustig AVI's kijken op de tv via het wifi netwerkje. Ik weet niet of het ook allemaal nog soepel loopt als ik hogere definities probeer te streamen.
Ik heb nog niet bekeken hoe ik anders dan via Philips eigen NETTV, kan browsen.
Nettv is een soort widget-internet met buienradar en youtube (wat nog niet werkt) en IENS en nog eenpaar van die dingen. stuk of 20 widgets oid.

De prijs is vrij hoog en soms wel 400 euro hoger dan een concurrerende tv van deze grootte. Maar hoe kan ik het dan verantwoorden? nou met name vanwege de goede SD weergave, het geluid en de DLNA verbinding waardoor ik een heel aantal peripherals niet (meteen) hoef aan te schaffen.

Support
heb ik nog niet nodig gehad.

Een dure, maar fijne en zeer goed uitgeruste televisie. Hij is beter dan de concurrentie als het gaat om standaard definitie weergave, geluid en aansluitmogelijkheden en daar betaal je voor.

Changelog

update 7-2-2010:
Ik heb de kans gekregen om een netbook (Samsung NC-10) te koppelen aan de tv. Zoals meerdere 1ste/2de generatie netbooks heeft de NC-10 een Atom N270 1.6 GHz Cpu en een Intel 945 grafische chipset. Deze netbookjes hebben ook geen HDMI uit maar een ouderwetse VGA uit, omdat het een klein handzaam laptopje is vooral energiezuinig, is het ideaal om als basis te dienen om even snel een computer aan te sluiten op de tv. (films, internet, youtube op de bank)

Dat aansluiten is kinderlijk simpel met een VGA kabel, de intel driver herkent de tv meteen als externe monitor en geeft de optie clone-desktop of extended desktop. Bij clone-desktop leek het niet mogelijk om de resolutie even snel aan te passen, maar dit lukte bij extended desktop wel. Helaas werd het beeld niet optimaal doorgegeven bij een resolutie van 1920x1080; de (relatief) kleine lettertjes kregen in deze setting een rare schaduw. Ik heb niet getest of dat aan de tv of aan de laptop ligt. Aangezien de nc-10 absoluut geen (grafische) krachtpatser is, ga ik er vanuit dat het door de laptop komt. Bij 1366x768 (hd ready) gaf de laptop een stabiel beeld en is de mogelijkheid geboren om volledig op internet te zitten via deze televisie in plaats van internetten via NetTV, wat zonder toetsenbord een beetje behelpen is.

Tot mijn verbazing lukt het zelfs om geluid van de laptop door de tv af te laten spelen. Door middel van een headphone-jack to 2xRCA kabeltje aangesloten op de hoofdtelefoon-aansluiting van de nc-10 en aan de tv-kant op de "VGA AUDIO-in" lukt het prima om geluid over te brengen en af te spelen via de tv. Het lijkt overigens dat je zonder beeld van de VGA-kabel ook geen geluid kan afspelen. ik moet hier nog verder induiken maar het is natuurlijk niet bedoeling om de tv als veredelde versterker te gebruiken.

update TVersity:
Inmiddels kan ik na het veranderen van een paar instellingen vrijwel alle formaten on-the-fly decoderen en streamen over het draadloos netwerk. Ik heb het programma nog niet to zijn grenzen gepushed , maar 1366x768 gaat prima op mijn computer (AMD phenom II X3 720)

Update-conclusie:
Weer een plusje voor deze geweldige tv. Het enorme scala aan aansluitingen en opties maakt dat zelfs oude of relatief zwakke laptops of computers ingezet kunnen worden als htpc.

update 8-3-2010

Het aansluiten van de netbook op de TV heeft met een draadloos toetsenbord en muis een nieuwe dimensie gekregen. De driver instelling om van de externe monitor de primaire monitor te maken werkt geweldig, inmiddels is de netbook verandert in een echte HTPC, op een HD-ready resolutie kan ik nu volledig gebruik maken van alle computerfunctionaliteiten die de netbook levert en meer!
Dit houdt in dat ik nu onbeperkt kan browsen, youtube, winamp, en films kijken via de televisie, erg prettig.

nieuwe uitvinding was ook een televisiegids die je tevoorschijn tovert door tijdens het tvkijken op 'Guide' te drukken. (Lijkt achteraf voor de hand liggend inderdaad, ik had er echt er niet overnagedacht dat Philips hier Wifi voor gebruikt :-)
-al blijft de Nettv-(tvgids.nl)-widget toch handiger en completer.-

Niet genoemd bij het kopje uiterlijk, maar er zitten ook "harde" knoppen op het toestel zelf, als je ervoor staat rechts. Hiermee kan je van zender wisselen, volume bedienen en de tv 'echt' uitzetten, zodat je diezelfde knop moet gebruiken om hem weer aan te zetten. De ouderwetse aan en uit knop dus.

Update-conclusie:
Behalve een degelijke Blu-Ray speler is mijn gewenste Home Theater nu bijna compleet.

Heb jij ook een Philips 32PFL9604H Zilver?

Ik heb hem nu 2 weken. Het beeld valt ontzettend tegen.

Zelfs met de helderheid en contrast bijna maximaal (beide 80%) is het beeld donker. Ik heb de ambilight terug geschroefd naar bijna minimaal (leds zijn veel de fel t.o.v. het beeld).

Als ik er recht voor zit heb ik redelijk beeld. Als je er schuin naar kijkt is ie nog steeds donker.

De assistent beeld instellen levert ook donker beeld. Ik heb ook de lichtsensor uit moeten schakelen.

Hoe heb jij hem ingesteld dat je zo'n goed beeld hebt ?
is er dan niet gewoon iets mis met 't scherm?
ik vemoed dat er iets mis is met je tv, bij mij zijn de LED's van ambilight zeker niet dominant aanwezig en ik vind 9 van de 10 keer de optie " helder" (of "fel", ben het even kwijt) veel te helder en te 'wit' aan de ogen.

Als ik heel eerlijk ben kijk ik meestal in de voorkeurstand waar ik hem de laatste keer op heb gezet, dus doorgaans zal dat cinema zijn :-) Omdat ik het bij films juist belangrijk vindt dat de feel van de film echt zo overkomt. Bij het nieuws 's ochtend oid, ben ik meestal zo gehaast en onrustig dat ik niet het beeld ga zitten aanpassen.
Ja, hier heb ik ook last van.
Vindt intens instelling te licht, maar andere instellingen maken hem al snel donker of dat gezichtskleur etc. onnatuurlijk is.
Momenteel ingesteld op "intens" met contrast ipv 100 op 80.
Zoek nog steeds naar de beste instellingen.
Ik heb hem zelf al een aantal maanden en ben echt zeer tevreden. Geluid is prima en het beeld is ook uitstekend (ik kijk mijn TV analoog en gebruik HD via de PS3). NetTV is echt een toevoeging, zeker nu je via tv.nos.nl het laatste journaal in hoge kwaliteit kunt streamen. Alleen nog Uitzendinggemist een keer toevoegen en je hebt de ideale TV wat mij betreft. De extra centjes zeker waard.
Ik heb hem nu een maand. Ik ben van een ouderwetse beeldbuis ( een Philips matchline van minstens 15 jaar oud waarvan alleen het beeld het nog deed ) van analoog naar volledig digitaal gegaan. Ik vind hem wel mooi beeld geven, al twijfel ik soms aan de kleuren/ levensechtheid van het beeld. Misschien moet ik daar nog aan wennen, ondanks de instellingsmogelijkheden. Hij start wat langzaam op en net-tv is erg langzaam. Ik heb nu mijn laptop aangesloten, na wat gedoe met kabeltjes vanaf mijn Macbook en als ik iets wil kijken gaat dat prima en net zo snel als mijn laptop. Al met al ben ik tot nu toe tevreden-zeer tevreden.
Gave review! ik heb hem nu 2 maanden en ben zeer tevreden. NetTV is inderdaad helaas erg langzaam.
Ga hem binnenkort ook halen, heb veel research gedaan en deze bak blijkt ook bij HD signalen 1 van de beste 32 inch tv's te zijn (zo niet dé beste).
Mooie review! Mag ik vragen wat voor videokaart je gebruikt in je homebrew pc? Ik heb nogal wat gedonder gehad met ATi+Philips.
ik heb een Ati 4870 in de pc, maar die pc heb ik niet direct gekoppeld aan de de tv omdat die in een andere kamer staat, alle films stream ik over het draadloos netwerk door middel van de ingebouwde wifi in de 32pfl9604 en TVersity op de computer.
ik heb wel een DVI-> HDMI converter gebruikt om de DVI aansluiting van een laptop aan te sluiten op de tv maar daar heb ik niet de de Ati's speciale-geluid-over-dvi->hdmi constructie kunnen testen.
Dit is, naar mijn mening, rond-uit de beste TV in zijn klasse.

De prijs-kwaliteit verhouding is in mijn ogen goed en men krijgt waar voor zijn geld. Ik werk in een electronica winkel en hier zijn ze niet aan te slepen. Regelmatig kan ik TV's van hetzelfde formaat en vergelijkbare specs met elkaar vergelijken. Daarbij is deze tv, naar mijn mening, nog steeds de best presterende als we het hebben over beeld prestaties.

Het is niet de goedkoopste tv, maar daarvoor krijg je wel de beste 32" uit de Philips serie, veel aansluitmogelijkheden, goede interne techniek en een mooi design.
Deze eigenschappen van het product compenseert de prijs van de wat de tv kost.