Specificaties Tower, 7 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

NZXT Gamma

Pluspunten

• Koeling
  • Indeling

Minpunten

• het is een midi tower

Bouwkwaliteit
De kast is gemaakt van dun plaatstaal. Nadat ik de kast uit de verpakking haalde en het zijpaneel eraf schoof, voelde je het meteen lichtelijk verbuigen. Ik moet hier wel de opmerking bij plaatsen dat toen er 2 120mm fans op het zijpaneel werden gemonteerd dit was verdwenen.

De kast is afgewerkt met een matzwarte coating en deze is goed afgewerkt. nergens vergeten plekjes kunnen ontdekken zoals je wel vaak ziet in deze prijscategorie.

De 4 frontjes voor waar de dvd brander of een kaartlezer geplaatst kan worden zijn gemaakt van mesh met daarachter een stoffilter. Voor je airflow is dit mooi maar het verwijderen van een frontje leidde helaas meteen tot een serieuze verbuiging en kan niet meer worden gebruikt. Verder zijn deze aan de binnenkant niet afgewerkt en kun je hier nare verwondingen aan overhouden.

Het complete frontpaneel is makkelijk te verwijderen en dan zie je meteen waar je de intake fan moet plaatsen. Bij meerdere websites wordt in de review gezegd dat maar 1 2,5 inch ruimte gebruikt kan worden wegens de bedrading van het frontpaneel. Dit klopt niet. je hebt de mogelijkheid om ze erlangs te geleiden zodat je ruimte hebt om 2 ssd´s te plaatsen.

Inbouwmogelijkheden
Je kan 6 hardeschijven, 2 ssd´s en 4 branders plaatsen in deze behuizing. Mede door de stofilters die achter de frontjes zijn geplaatst kun je met een 4 in 3 module dit aantal uitbreiden naar 10 hardeschijven
die actief gekoelt worden.

Koeling
Zoals hiervoor vermeld kun je 6 120 fans plaatsen in deze behuizing. Indien je een waterkoelingsset wil gebruiken kun je 2 240 radiators gebruiken en heb je alsnog een fan voor intake en outtake voor een mooie luchtverplaatsing binnen je kast.

Mijn bedoeling was om er hier 7 van te maken omdat ik mijn proccessor koel met een H50 en hierbij een push-pull combo wilde gebruiken. Dit gaat helaas niet en als je alle fans wilt plaatsen ben je verplicht om lucht naar buiten te blazen in plaats van buiten naar binnen. Dit komt door het formaat van de radiator van de H50 die iets naar boven uitsteekt en dus tegen je topfans aankomt dan. Ik heb nu dus 3 fans die lucht erin blazen en 3 die eruit blazen. Het koelt goed maar het is helaas niet hoe ik het in eerste instantie wilde.
Ik heb er nu nog een E6600 in zitten op 3,2gig en idle wordt die maar 28 graden en na 4 uur Orthos was de temp opgelopen naar 54 graden. De hardeschijven werden na een paar uur normaal gebruik (een spelletje nfs, iets unrarren en iets kopieren naar een andere loctie niet warmer dan 33 graden. Dit vindt ik zelf mooie temps.

Voeding wordt onderingeplaatst op rubbers die vibraties tegen gaan met daar onder een opening voor airflow met een verwijderbare stoffilter. (hiervoor hoef je kast niet te openen)
De kast geeft ruimte aam 6 120mm fans (1 voor, 1 achter, 2 zijpaneel en 2 top deze kunnen ook 140mm
zijn)
De kast bied ruimte voor ATX of MATX en is voldoende diep om lange videokaarten te gebruiken. Heb er zelf een 3870X2 ingehad en nu een 5770Vapor en heb nog een aantal centimeter speling over.
Er is aardig nagedacht over kabelmanagement en je hebt meerdere mogelijkheden om de kabels achterlangs het moederbord te voeren echter voor de 8pin power zul je een verlengstukje moeten plaatsen om deze achterlangs te plaatsen (kwam 5 cm tekort in eerste instantie)

Modbaarheid
Tja, ik ben momenteel nog niet van plan iets te modden aan deze kast. Het is mogelijk om een zijpaneel met een window erop te plaatsen (zijkant van een M59 past op de GAMMA) maar je raakt dan wel 2 120 fans kwijt.
Geluidsisolatie is moeilijk te plaatsen in deze kast vanwege de herleidng van je kabels.
Het plaatstaal is niet erg dik dus met een dremel kun je je helemaal uitleven.

Kwaliteit van de voeding
Deze kast wordt niet geleverd met een voeding

De prijs van deze kast is natuurlijk helemaal super. Nog geen 60 euro inclusief bezorgen. Wat veel als minpunt wordt genoemd is dat je maar 1 fan erbij geleverd krijgt. Ik vind dat zelf nooit een nadeel omdat ik zelf wil bepalen welke fans ik ergens inplaats.

Heb jij ook een NZXT Gamma?

Vind het wel een beetje vreemd dat je zegt dat er plek is voor 2x240mm radiator. Bovenin de kast kun je er inderdaad een 240mm rad kwijt. Maar in het zijpaneel gaat niemand een 240mm rad plaatsen hoor ;)

Verder een tof kastje, heb zelf ook al een aantal jaar NZXT kasten (kzit nu aan m'n 2e O-) )

Hij kost geen zak, hij is lekker compact (van voor naar achter is ie niet zo groot dus wel beperkte ruimte voor videokaarten). Mooi kastje verder, heb nog nooit een kast gezien waar je de HDD's zo over dwars kunt plaatsen voor onder de 50 euro
Zou je me kunnen vertellen hoe stevig de gaten in het plastic aan het front zijn? Kun je de kast (inclusief inhoud) eraan optillen? Buigt er dan wat om? Is het plastic massief? Hoe is het bevestigd, met schroeven of plastic weerhaken?

Alvast bedankt!
Als je niks nuttigs of opbouwends te vermelden heb zou ik het waarderen als je gewoon niks zei O-)
Ik vind het wel degelijk opbouwend. Je kiest zelf voor een midi-tower oplossing, terwijl je dit ook als negatief punt opmerkt. Had je niet beter voor een big-tower kunnen kiezen als je dat had gewild?
Ik vind dit ook wel apart, zou je dan willen vermelden waarom je dit een negatieve eigenschap vind.
Negatieve eigenschappen:

het is een midi tower

Dat slaat natuurlijk nergens op, want je hebt er zelf voor gekozen.
Ik denk dat ik deze ook maar aan ga schaffen. zoek een budget tower en deze heeft wel heel aantrekkelijke features voor een budget case.