Apple MacBook Pro 2017 13,3" met Touch Bar, 512GB ssd Spacegrijs (Qwerty) Review

Maverick2001 10 juli 2017, 587 views

Apple MacBook Pro 2017 13,3" met Touch Bar, 512GB ssd Spacegrijs (Qwerty) (Product gekocht)

Prachtig afgewerkte laptop waarbij het scherm subliem is maar de prijs is te hoog voor wat je krijgt. Het toetsenbord is bij veel reviews een discussiepunt maar ik vind het een heerlijk toetsenbord, genoeg travel.

Pluspunten

• Afwerking
  • Beeldscherm
  • Toetsenbord
  • Accuduur
  • USB-C
  • Trackpad
  • Touchbar

Minpunten

• Geen optie voor dedicated videokaart
  • Ontbreken mag-safe

De afgelopen 10 jaar werk ik met OSX en alleen voor het gamen gebruik ik een PC. Sinds de introductie van Windows 10 heb ik serieus gekeken om weer een Windows laptop te kopen. Ik ben uiteindelijk toch weer voor een Apple gegaan.

Na een aantal jaren gewerkt te hebben met een Macbook Air is de Macbook Pro 13inch een mooie upgrade. Of de 13inch echt een Pro laptop is? Dat is zeker een vraag waar over te discusseren valt.

Voor mijn werk gebruik ik een iMac en de MBP is voor thuis op de bank en het nodige thuiswerken. Wanneer ik thuis werk heb ik de MBP vaak aan een 24inch monitor gekoppeld. Ik heb lang getwijfeld tussen de 13 en 15 inch versie. Gezien ik de compactheid toch wel heel erg belangrijk vind en ik bijvoorbeeld niet veel doe met video / 3d bewerking ben ik toch voor de 13inch gegaan (en ook de prijs speelde mee).

Prestaties:
Wanneer je 4K video bewerkt is dit niet echt de beste oplossing en kan je beter gaan voor een 15inch met een dedicated videokaart. Jammer dat Apple geen optie biedt voor een upgrade in de 13inch voor een dedicated videokaart. Voor Photoshop / Illustrator en Indesign is de MBP een prima oplossing.

Accuduur:
Bij normaal gebruik (mailen / surfen / netflix) haal ik zo'n 9 uur maximaal.

Beeldscherm:
Het scherm is echt prachtig en ook buiten met veel zonlicht kan je nog prima werken. Met het gratis programma 'Easyres' kan ik de maximale resoluties van het scherm instellen.

Formaat:
De laptop is natuurlijk super compact en misschien zelfs iets te. Persoonlijk vond ik het formaat van de Macbook Air misschien nog iets prettiger. Deze is net iets breder waardoor hij net iets lekkerder op je schoot ligt. Ik merk soms dat je iets verkrampt met je armen aan het typen bent. Bij de 15 inch is het toetsenbord exact hetzelfde dus zal dat niet echt anders zijn.

Touchbar:
De touchbar vond ik bij de presentatie een gimmick maar nu ik er een tijdje op werk merk ik dat ik het toch wel erg prettig vind. Buiten dat het er heel erg gelikt uitziet hebben veel programma's nu ook functies toegevoegd en waar nodig kan je deze zelf nog aanpassen.

Dongles:
Natuurlijk is het wel erg sober om 4 USB-C poorten tot je beschikking te hebben maar Ik gebruikte bij Mijn macbook Air ook al dongles om bijvoorbeeld mijn laptop aan te sluiten via HDMI. 1 reguliere USB + een cardreader was wel welkom geweest. Ik heb het nu opgelost met een all-in-one dongle.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2017 13,3" met Touch Bar, 512GB ssd Spacegrijs (Qwerty)?