Specificaties 10MP, 3x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon Ixus 95 IS Zilver Review

-Sander- 31 december 2009, laatste update op 31 december 2009, 1.892 views

Canon Ixus 95 IS Zilver

Pluspunten

• Compact, betaalbaar, goede kwaliteit, degelijk gemaakt.

Minpunten

• Een opvolger is altijd weer aantrekkelijker.

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 3
Inleiding:
Je kent het wel je hebt een dSLR liggen maar laat deze thuis omdat het met dagjes uit toch wel een gesleep is.
Daarom leek het mij handig om dSLR te hebben voor de momenten dat je "echt" foto's gaat maken en een compact voor de uitstapjes/dagelijkse foto's.
Als je echter gaat zoeken op het internet raak je al snel de weg kwijt in het mega aanbod van compact camera's. Ik ben daarom ook eerst in de winkel gaan kijken/voelen wat ik nu precies zocht.
Uiteindelijk is na wat streepwerk tussen de verschillende modellen de keus gevallen op de Canon Ixus 95IS welke ik in oktober dit jaar aangeschaft heb.

Compact:
Als je eenmaal de doos uitpakt valt op hoe klein de camera is, ideaal dus om altijd bij je te hebben om een foto of een filmpje te maken.

Foto kwaliteit:
De beeldkwaliteit is prima in orde, wel denk ik dat 10 mega pixel misschien wel iets overdreven is voor een point-and-shoot camera, maar dit is natuurlijk wel een goede verkoop truuk.

Foto's maken:
De "auto" stand van de camera gaat helaas snel naar hogere ISO waarden om een goed belichte foto te maken. Overdag is dit geen probleem omdat het verhogen meestal niet nodig is.
Op de foto (2e stand) kun je dit ook zelf regelen door de ISO waarde handmatig vast te zetten. Daarnaast zijn er nog andere instellingen mogelijk zoals; witbalans, belichting aanpassen, resolutie (ook breedbeeld 3648x2048).
Bij een concert van Ilse de Lange heb ik een aantal zeer acceptabele foto's kunnen maken op ISO400. Eventueel kun je soms nog ISO800 gebruiken maar moet je het extra ruis in de foto accepteren. Een afdruk op 10x15 (of 13x17) gaat dus bijna altijd goed.
Macro opnames zijn ook goed mogelijk, in de auto stand zelfs ideaal omdat de camera daarvoor zelf overschakeld.

Film kwaliteit:
Een alleskunner lijkt het wel, want naast de prima foto kwaliteit kan deze camera ook prima filmopnames met een goed geluid maken.
Ook in het donker weet de camera in film modus zich prima te redden er is dan wel wat ruis zichtbaar in de filmpjes maar dit is meestal niet storend zolang je in het achterhoofd houd dat het geen echte filmcamera is. (maar wel beter dan een telefoon).

Accuduur:
Een volle accu gaat ongeveer een dag mee bij goed gebruik (300 foto's en enkele filmpjes), wel is het handig om een 2e accu aan te schaffen want het vele aan/-uitzetten van de camera, in/-uitzoomen vraagt wel een hoop van de accu. Over het algemeen dus prima in orde!

Conclusie:
Als je een goede compacte camera zoekt die goede foto's maakt en kan filmen dan is de Canon Ixus 95 IS wat je zoekt! Ook ideaal als je geen ervaring hebt met fotograferen, de auto stand werkt goed en maakt in 9/10 keer een goede foto.
Als ik nu een keuze zou moeten maken zou het wellicht de opvolger Ixus 100 IS worden omdat deze ook kan filmen in HD, maar ook daarvan is weer een opvolger dus kijk goed naar je eisen en wensen en nog belangrijker budget!
In deze klasse is een opvolger meestal weer een paar tientjes duurder en de opvolger daarvan ook dus stel voor jezelf een limiet.

Heb jij ook een Canon Ixus 95 IS Zilver?

Bedankt voor je review, zeer nuttig :) (Voor mij althans)