Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

LG N2R1D Review

Ottovw 24 januari 2010, 21.897 views

LG N2R1D

Pluspunten

• Mooi stevig ontwerp
  • LCD Scherm met handige info
  • Direct Backup usb
  • Iso's direct branden
  • E-sata
  • Kaartlezer
  • Support komt mooi op gang !

Minpunten

• Tot zover geen meer.

Kwaliteit voeding Score: 5
Er is nog vrij weinig te vinden over een nederlandse review, vandaar dat ik in het kort even een klein indruk wil schrijven over deze N2R1 van LG voor de gene die hierover aan het nadenken zijn.

Eerste indruk

Na het uitpakken van de NAS heb ik de kast eens grondig gekeken naar de kwaliteit en ik ben hierover zeer goed te spreken. Kast omhulzing is van plastic maar voelt degelijk aan. Deurtje en de Drive Bays zijn van metaal en echt van heel goed kwaliteit.Ook voelt de knoppen aan de voorkant goed aan en is de LCD Display duidelijk leesbaar. Het is echt een degelijk apparaat.

Er zit geen naden wat je vaak ziet bij de NAS en het is echt een nas wat gezien wilt worden. Ik wou ook graag een NAS wat ik bij mijn bureau kon plaatsen en met de NR21 is het zeker een plaatje. Aan de achterkant bevind zich de stroom aansluiting, 2x usb een e-sata en een 1gb lan aansluiting.

Aansluiten

Uit de doos gepakt heb ik de NAS meteen voorzien van één 1TB Seagate Barricuda 7200. Dit gaat heel makkelijk met de Drive bays en 4 schroevjes heb je deze in paar tellen erin gebouwt. In toekomst komt er een 2de erbij. Nadat ik de nas heb opgestart wat zo 10 sec heeft geduurd kun je deze al bereiken via een web interface (via internet explorer). De web interface ziet er echt prachtig en overzichtelijk uit. Hier kun je kiezen de harddisk te laten formateren. Dit ging echter zeer snel en nadat de NAS vanzelf heeft geboot ben ik klaar om data erop te zetten. Ik was binnen 10 min up en running !
Kwa geluids niveau ben ik echt zeer over te spreken, je kunt via de lcd display zien op hoeveel toeren de fan draait en alleen bij het opstarten zoeft de fan een paar seconden maar verder is deze apparaat muis stil.

Direct backup

Een leuke feature is het direct backuppen van sd kaarten en usb devices. Met een piep word kenbaar gemaakt dat de usb is geladen en met een enkel knop naast de lcd display kun je direct backuppen. Er word dan een map gemaakt op je hdd met de ID naam van je backup device. Bij mij dus Kingston USB. Op de LCD word duidelijk gemaakt hoever het apparaat is met de backup, en dit allemaal zonder gebruik van een computer !

Backup DVD/RW

Ook is er een mogelijk heid om te backuppen via de DVD drive ( in de type N2B1 zit de bd versie) en dit vond ik een leuke feature aangezien ik veel iso bestanden erop heb (films, prog enz.) en met de web interface kan ik met wat simpele klik handelingen een iso bestand keurig branden ideaal !

Prijsgericht

Ik heb vergeleken met de Netgear RND2000 waar deze wat slomer zou zijn als de LG, dit op een engelse review site.Tevens heeft de LG dus paar extra's ( brander, e-sate en kaartlezer).
De Netgear is voor ongeveer 199 euro te verkijgen en de LG voor rond de 180 euro.
Over de snelheid kan ik nog niet veel vertellen omdat mijn thuis netwerk blijft hangen op 20mb/s op een 1g netwerk, dit was al zonder de nas.

Kritiek

Support is het enigste wat ik zo snel negatief kan bedenken over dit product. Duurzaamheid moet nog blijken maar met 2 jaar garante ben ik daar niet zo bang voor. Als je naar de LG site gaat kun je ook niets vinden van Firmware en/of forum. Product is pas paar weken in de winkels dus laten we hopen dat LG dit snel oppakt willen ze hun nieuwe product promoten.

UPDATE 31-12-09

DDNS is een functie waarbij ik een adres kan aanmaken op internet. ~[gebruikersnaam].lgnas.com. Echter is deze service uitgeschakelt, beetje jameer voor een nieuw product. Had gehoopt dat ze dit goed hebben draaien. zie www.lgnas.com

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na vele uurtjes proberen om de mappen te beveiligen heb ik het maar bij neergelegd, de interface is echter zeer eenvoudig. Maak een gebruiker met wachtwoord, maak een groep, maak een map.

Stel ik heb user :Ottovw
Groep :Downloads
Map :Muziek

Dan kies ik voor beveiliging, vink ik de groep Downloads aan waarbij de user Ottovw is aangemeld. Voor geen mogelijkheid kom ik in de map, geef aan dat ik geen rechten heb. Vink ik de boel uit kan ik er gewoon in. Heb de Nas een paar keer gereboot en dit had een keer resultaat echter weet ik niet of dit echt door het rebooten is gekomen. Tevens firmware update gedaan maar heeft allemaal geen resultaat, tja en dan sta ik met een product zonder support....... volgende week maar terug naar de winkel.

UPDATE 07-01-10

Ik heb het probleem zelf gevonden. Ik had zowel op de XP machine als op mijn windows 7 machine direct na het aansluiten van de NAS een Netwerkkoppeling gemaakt van bepaalde onbeveiligde mappen op de NAS. Na het toevoegen van user's (wachtwoord beveiliging) op andere mappen op de nas was het probleem dat deze eigenlijk al verbonden was. Hiermee gaf de nas een probleem met windows. Dit heb ik echt heel simpel opgelost door voorgaande koppelingen te verwijderen. Wederom alles beveiligen met Users/groeps en wachtwoorden. Daarna opnieuw Netwerkkoppelingen aangemaakt met gebruikers naam en wachtwoord opgeslagen. Probleem is dus geheel uit de lucht en werkt echt als een zonnetje. Ik ben blij dat ik vanavond nog eens goed heb gekeken !

Tevens wil ik mededelen dat de servers DDNS nu prima in de lucht is ! Ik heb nu echt het gevoel dat LG goed bezig is hier iets van te maken. ! Geen kritiek meer op dit product !

UPDATE 10-01-10

Inmiddels wat mee gestoeit en paar hele leuke zaken zijn hier naar voren gekomen wat ik graag wou delen met jullie.

- Ik had nog een 500 GB harddisk liggen en heb deze HOT SWAP , terwijl dus mijn LG aan stond erin gemonteerd wat echt binnen een minutje is gedaan. Nadat de LG mijn nieuwe hdd heeft herkent heb ik hier "selective mirrors" op ingestelt. Wat is dit ideaal. Je kiest een map op mijn hoofd hdd op de LG en vervolgends plaats ik deze map mirror op de 2de hdd op de LG. Hierdoor houd je nog vrije HDD ruimte over op de nieuwe HDD inplaats van de hele hdd in mirror te plaatsen.

Tevens ben ik ook zojuist achter gekomen dat ik iedergeplaatst dvd/cd 1op1 kan backupen naar je NAS via de ingebouwde dvd speler. Dit zelfs zonder hulp van een pc maar puur via de display ! Super

UPDATE 24-01-10

Support begint goed op gang te komen en ik vond dat ik dit nog moest melden. Ik kom af en toe dingen tegen die ik nog graag veranderd wil hebben. Bijvoorbeeld;

Je kunt via ddns inloggen extern buiten om je netwerk op je nas "jezelfverzondenaam.lgnas.com" daarna kan ik zo mijn bestanden Uploaden en Downloaden via een mooie web interface (java) een soort windows verkenner. Inloggen gaat echter alleen via mijn Admin account waarmee je dus ook alles kan instellen van je NAS. Dit ligt natuurlijk gevoelig en geef je niet zo maar weg.

Ik dacht toen nog dat het een gemis is van LG dat je geen apparte accounts hiervoor kon aanmaken. Voor mij zou dit ideaal zijn omdat ik familie aan de andere kant van de wereld heb wonen en zo dan elke keer mijn gedeelde map kunnen bekijken denkend aan foto's, waarvan je aan beide partijen zou kunnen uploaden/downloaden. Ieder zijn eigen restricted account gebonden aan een bepaalde map(pen).

Wat denk je ? er is een nieuwe firmware vandaag uitgekomen en dit waar ik toen aan dacht is er ingebouwd. Al met al word het steeds completer en completer !

Heb jij ook een LG N2R1D?

Weet iemand een Email adres om bugs in de firmware te melden. volgens mij heb ik er eentje gevonden:

Foutje in de Firmware?

Ik werk inmiddels tot volle tevredenheid een aantal dagen met deze NAS.
Waar ik alleen tegen aan gelopen ben is de werking van de slaapstand of Hibernation mode. Als ik via het Admin scherm instel dat hij om een bepaalde tijd uur in de slaapstand moet en om een andere tijd weer moet ontwaken, dan gaat hij dus alleen maar in de slaapstand als hij inmiddels niet in de Standby mode gegaan is. Heb je dus ingesteld dat de NAS na bijvoorbeeld een half uur ongebruikt zijn in de Standby mode moet gaan dan gaat hij dus als het ingestelde tijdstip buiten dit half uur ligt niet meer in de Standby mode. Wil je hem dan dus toch in de standby mode hebben (het laagste verbruik) dan moet je dit handmatig op het apparaat zelf instellen.
Het ontwaken gaat elke keer wel goed. Daarnaast is het ook gewoon altijd mogelijk om hem op afstand weer "in" te schakelen dmv het admin password.

Een ander lastig punt is de benaming van de twee door het systeem zelf aangemaakte drives, volume_1_public en volume_2_public. Ik heb een systeem met twee schijven er in en ingesteld op Raid1 met JBod waardoor hij dus een drive aangemaakt heeft met raid 1 en een tweede drive met de helft van het daarna nog vrije gedeelte. Ik heb echter nergens gezien dat ik de benaming van deze twee drives zelf op had kunnen geven.

Weet iemand of je de drives zelf namen kunt geven en zo ja, hoe je dat doet. Ook maakte het systeem zelf nog een extra drive aan met de naam "Service". Hiervan zou ik graag weten of deze handmatig te verkleinen is en zo ja, hoe.

Inmiddels is er ook een nederlands forum geopend voor deze NAS. Je kunt hem vinden op: http://www.mobileforum.nl...78a60cff90e1030b37e8d33b6

[Reactie gewijzigd door erik.s op 15 februari 2010 12:37]

Ik zie dat je hebt gekozen voor een 7200 rpm Barricuda. Ik neem aan dat je dat voor de snelheid hebt gedaan, het lijkt me dat dit exemplaar wel wat extra herrie veroorzaakt. Mijn ervaring is dat die snelheid voor het netwerk niet echt nodig is. Verwacht je die snelheid met 7200 rpm te kunnen gebruiken of zijn er andere overwegingen (prijs bv)?
Ik had vernomen dat de 7200 barricuda erg stil was en gezien de prijs rond de 65 euro ligt vind ik dit gewoon een koopje. Of het op de snelheid wat verschil zou uitmaken in verhouding tot wat lagere RPM zou ik niet zo weten.
Door Goz3rr is op het forum een vraag gesteld betreffende WiFi zie Probleem met LG NAS N2R1. Kun jij zeggen of het standaard bij jou aanwezig is of dat je een extra USB wifi adapter nodig hebt. Ik dacht dat deze nas wifi ondersteund en dat er een aparte USB wifi adapter nodig is.

[Reactie gewijzigd door donnervogel op 10 januari 2010 19:35]

ik ben van plan om deze ook aan te schaffen, heb enkele vraagjes misshien dat jij die kunt beantwoorden:
- Kun je mij vertellen of de DVD writer ook dual layer kan schrijven?
- Is de NAS ook als webserver te gebruiken (PHP/MYSQL)?
Is het mogelijk om een deel van je schijven RAID1 te draaien de overgebleven ruimte te partioneren als JBOD?
Kan iemand bevestigen of met de Gigabit Ethernet verbinding de volledige (60/65MB.sec.) snelheid wordt behaald? Hangt natuurlijk ook alweer af van de gebruikte switch/router maar ik meen wel eens gelezen te hebben dat iemand een nas kocht of in mekaar gezet had met een trage cpu waardoor gigabit snelheden nauwelijks werden behaald.
Ik heb in me NAS 2x(Western Digital Harde Schijf 2TB Caviar GreenSATAII 5400rpm 64MB) en in me pc(OCZ Solid State Drive Vertex 2 - 120GB) en haal tussen de 57/62MB/s
Ik haal met zelf gemaakte CAT 6 kabels nu rond de 23 MB/s. Ik ben van mening dat dit sneller moet kunnen. Heb een erg goedkope giga switch tussen hangen en dan de zelfgemaakte kabels, ik zou dit nog beter moeten testen. Echter ben ik nu wel aardig tevreden.
Hoi,
Ik heb de LG N2R1 aangeschaft, wat een geweldig apparaat.
Toch zijn er nog een paar dingen die ik niet begrijp en ook niet voor elkaar krijg.
Het is voor mij de eerste keer dat ik een Nas Server heb en iets mee doe.

Vraag: ik heb nu gebruikers, groepen en mappen aangemaakt. Hoe kunnen deze gebruikers nu gebruik maken van mijn server? Alleen via ftp of ook via een ander manier?

Als ik de iTune service wil gebruiken: moet ik dan mijn muziek in de map iTune service zetten of alleen koppelen via DLNA?
Ik ben ook zeer geïnteresseerd in deze NAS.
Dacht eerst te gaan voor de Iomega StorCenter ix2-200, vanwege zijn prijs en mogelijkheden. Maar deze heeft als nadeel dat die géén NZB-client ondersteunt.
Synology ondersteund dat dan weer wel, maar daar lees ik dan weer niet zulke beste verhalen over.
Jou verhaal over de LG klinkt mij goed in de oren, maar nu is mijn vraag:
Ondersteund de LG wel NZB-clients?

Zoja, dan is deze het voor mij?