Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

Corsair Vengeance K65 Compact QWERTY Review

TERW_DAN 8 juli 2017, 466 views

Corsair Vengeance K65 Compact QWERTY (Product gekocht)

Een fijn compact bordje voor een leuke prijs. Gekocht voor lanparties, en daar komt ie ook prima tot z'n recht. Als dagelijks bord gaat mijn voorkeur toch uit naar een Cherry Brown, en daarbij mis ik in dat geval 't numpad ook te erg. Maar om te gamen issie prima.

Pluspunten

• Compact
  • Stevig
  • Fatsoenlijke switches

Minpunten

• Keycaps hadden netter gemogen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1DtSDm2WyfFmEma.jpegEen tijdje geleden was ik op zoek naar een nieuw keyboard die mee kon naar lanparties. Natuurlijk kan ik daar gewoon mijn eigen keyboard voor pakken, maar een bordje dat in 't kratje zit dat ik altijd meeneem is net zo makkelijk.
Omdat ik op lanparties wat minder ruimte heb dan op mijn eigen bureau, leek een keyboard zonder numpad wel praktisch. Dan had ik wat meer ruimte voor mijn muis, maar belangrijker nog, de bergen zooi die ik altijd meeneem naar lan's.

Ik liep tegen de Corsair K65 MX RED aan. Ik had nog niet heel veel ervaring met rode switches, voornamelijk met blauw en bruin, en besloot het gewoon eens te proberen en dit bordje te kopen. Hij was slechts 6 tientjes, dus zelfs als het helemaal niets zou zijn, dan zou de schade nog zeker meevallen.

Specificaties

Extra opties
Volumeregeling,
winlock
bios switch

Het keyboardjes is een lekker compact bordje, zonder dat het inboet op de grootte van de toetsen. Dat vind ik zelf wel erg prettig, werken met kleinere toetsen is vrij vervelend, zeker als je gewend bent aan een bepaalde grootte van toetsen.
Het bord is voorzien van een geborstelde aluminium behuizing, waar de toetsen als het ware bovenop staan. Deze zwevende toetsen hebben als voordeel dat er niet veel stof tussen kan komen te liggen, omdat je dat er zo weer uitblaast. Dit is bij een regulier keyboarrd vaak wel anders, gezien het daar in de behuizing kan blijven zitten. Dat is deze Corsair dus niet het geval.

Dat het keyboard gericht is op gamers zie je vooral aan het feit dat de W A S en D toetsen net wat anders zijn van kleur, grijs in plaats van zwart. Daarnaast is het zo dat de spatiebalk is geribbeld, zodat je daar wat meer grip op hebt.

Switches

Dit toetsenbord beschikt over Cherry MX Red switches. De switches zijn rustiger dan de bruine die ik in mijn andere keyboards heb zitten, al heb ik het idee dat de toetsen zelf wel meer geluid maken.
Bij mijn Ducky hoor je de tactile klik van de switches wat beter, die ontbreken bij deze Corsair. Daarentegen lijken de toetsaanslagen zelf op de keycaps wat meer door te klinken, mogelijk omdat deze niet in een behuizing zitten en daardoor minder gedempt worden.
Voor typewerk vind ik bruine switches eigenlijk wat fijner werken dan de rode. Maar voor gaming en dat soort dingen werken deze switches best lekker.

Bouwkwaliteit

Het toetsenbord voelt solide aan. Hoewel een stuk lichter als sommige andere keyboards is het met ruim 800 gram nog steeds een voelbaar degelijk bord. De toetsen zijn ook prima van kwaliteit, al had de print op de keycaps wel wat beter gemogen. Het lijkt alsof ze in een te lage resolutie zijn geprint, waardoor ze wat hoekig en korrelig aandoen. Dit is in mijn ogen maar een klein minput, gezien ik toch nooit op mijn toetsenbord kijk, maar het is wel iets beter had gemogen

Ergnonomie

Wat ergonomie betreft is het een vrij simpel bord. Je hebt geen polssteun, en de voetjes hebben 1 stand. Maar ik vind 'm zelf precies hoog genoeg om er lekker op te kunnen tikken. Een polssteun vind ik niet prettig om mee te werken, dus dat die ontbreekt vind ik niet heel erg. Verder tikt een mechanisch bordje stukken fijner dan een rubber dome toetsenbord. Dat maakt een mechanisch bord in mijn ogen sowieso al een stuk ergnomischer dan andere borden.

Bekabeling

Onderop het toetsenbord zit de aansluiting voor de USBkabel. Dit is een mini-USB-aansluiting, een aansluiting die ik al een tijdje niet meer had gezien op apparatuur. De keuze voor mini-USB is goed te begrijpen. Een USB-B onderop het keyboard zou het ding een stuk dikker en hoger maken dan noodzakelijk.
De kabel is zo'n anderhalve meter lang en heeft een gevlochten mantel. Onderop het keyboard zit een gootje waar de kabel in vast gedrukt wordt, zodat deze niet zomaar losraakt.

Extra toetsen

Boven de functietoetsen zitten knoppen voor de volumeregeling, samen met een mute-knop. Daarnaast zit nog een knopje om de Windowstoets te blokkeren. Het blokkeren van deze toets is specifiek voor dit keyboard. Als je nog een andere hebt aangesloten, dan zal de Windowstoets daarvan nog gewoon werken.

Achterop het toetsenbord zit een biosswitch, waarbij je kan switchen tussen stand 1, 2, 4 en 8. Deze heb je eigenlijk niet nodig. Het blijkt een switch te zijn die je kunt gebruiken voor als je met een incompatible bios te maken hebt, zodat je je toetsenbord daar wel gewoon kunt gebruiken. Zelf heb ik deze nog niet nodig gehad, dus kan niet echt oordelen over het nut of de werking ervan.

Verlichting

Er zit verlichting op dit bordje, maar dan in niet meer dan een capslock en scrolllock indicator. Een numlock ontbreekt. Gezien dit bord ook geen numpad heeft, is dat natuurlijk logisch.
Backlight verlichting of fancy RGBkleurtjes heb je op dit apparaat niet. Ik vind dat niet zo heel erg, ik weet de toetsen blindelings te vinden. Maar in het tijdperk waarin we alles volduwen met LEDs is het misschien een gemis.

Ik kocht het bord voor 60 euro. Een prima prijs voor een mechanisch bordje, en toen een stuk goedkoper dan de keyboars met numpad. Of het de beste koop is blijft persoonlijk, dingen als gebruikte switches, en het wel of niet hebben van een numpad zijn natuurlijk beslissende factoren.
Voor waar ik het bordje voor gekocht heb vond ik het in ieder geval een heel schappelijke prijs.
Inmiddels kost het bord 79 euro, daarmee zou de keuze voor een volledig keyboard misschien toch makkelijker gemaakt kunnen worden, omdat het prijsverschil er in dat geval niet meer zo groot is.

Voor het standaard tikwerk wat ik normaal doe op mijn keyboard mis ik toch echt een numpad, en vind ik MX Browns fijner werken dan MX Reds. Voor gaming op lanparties is het een prima keyboard. Ik mis zo nu en dan nog wel eens het numpad, maar dat is wederom een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Al met al ben ik dik tevreden over dit toetsenbord, ik heb 'm nu een paar maanden in gebruik, en inmiddels meegenomen naar een aantal lanparties, waar die prima zijn werk heeft gedaan. Voor het idee is deze review getikt op dit bordje, al gebruik ik voor het dagelijkse werk meestal mijn Ducky One. Heel veel heeft dit bordje dus nog niet gelden, maar voor mijn gevoel kan die nog vele jaren mee. Het gebruikte aluminium geeft het een luxe en degelijke uitstraling

Heb jij ook een Corsair Vengeance K65 Compact QWERTY?

Bezit deze ramplank nu ongeveer een jaar, en vroeger zijn fullsize broer K60 gehad.
Ben met beide zeer tevreden, en de prijs is zeer netjes.
Vooral voor gamers met lage muis-sensitiviteit is een tenkeyless toetsenbord prettig, daar ik altijd met mijn muis tegen het toetsenbord stoot.

Anyway, goede review. :)

[Reactie gewijzigd door unfor op 8 juli 2017 18:56]