Tweakers zegt: 7,5

Nikon D5600 Zwart

Nikon D5600 Zwart Review

rmuije 8 juli 2017, laatste update op 21 juli 2017, 1.056 views Product gekocht

Nikon D5600 Zwart

Nikon staat voor kwaliteit, daar doet deze D5600 niet voor onder. Integendeel.

Pluspunten

• Foto kwaliteit
  • Ergonomie
  • Menu bediening
  • Touchscreen

Minpunten

• viewfinder met kleinbeeld

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 5
Uitbreidbaarheid Score: 4
Eigenlijk is er niets bijzonders aan om te fotograferen met deze camera, voor een reflex gaat dat buitengewoon simpel. Het Nikon menu is ´´The best in zijn class´´. Handig is dat bij bijv. de div. ISO settings er een afbeelding wordt vertoond met voorbeelden wat een instelling doet met een foto. Camera zelf is bijzonder licht zonder dat de afwerking afdoet aan kwaliteit, met de in mijn geval Nikon 18-105mm lens voelt het alsnog als een stevig geheel. De foto kwaliteit van deze D5600 is niet te onderscheiden van de duurdere profesionals. Het goed reagerende touchsreen maakt het instellen van veel functies zeer eenvoudig.

Een minpunt is de viewfinder met een beedlvulling van 95%. Ik had niet verwacht dat 5% zoveel verschil uitmaakte. Het beeld door de viewfinder is verkleind en dat is even wennen. De kwaliteit, helderheid etc. is goed.

Hiervoor heb ik de grote en zware Nikon D7100 gehad en enkele mirrorless Sony´s A6000, A6300 en A7 II. Na Sony is goed om terug te zijn bij Nikon. De Nikon reflex biedt het meest camera gevoel en daar doet deze Nikon D5600 niet voor onder. De foto´s met deze Nikon D5600 zijn kleurrijk en scherp tot in de details.

Heb jij ook een Nikon D5600 Zwart?

Hij komt zo veel overeen met mijn d5300 dat ik me afvraag of mensen echt liever die paar honderd euro meer uitgeven aan deze camera...

Verder natuurlijk summier, maar wel lekker kort en bondige review.
De meerwaarde die ik zie is o.a. het touchscreen van de D5600. Dat werkt buitengewoon goed en maakt het instellen van menu settings heel snel. Voor het overige zijn het kleine verschillen in het voordeel van de D5600.
Update. Ik heb de camera uitgebreid met 2 lenzen.
de standaard zoom lens NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR plus de AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G prime lens. Beide lensen houden de camera licht in gewicht en zijn volgens vele reviews de 2 beste lenzen, eerste keuze voor deze camera.