Canon EOS 7D Zwart Review

Sparks.nl 8 augustus 2012, laatste update op 8 augustus 2012, 1.747 views

Canon EOS 7D Zwart

Pluspunten

• Snelheid
  • Vele mogelijkheden
  • Filmfunctie
  • Firmware updates van Canon (nu v2.0)
  • Zelf instelbare auto ISO (sinds firmware v2.0)
  • Service Canon

Minpunten

• Geen stabilisatie onboard
  • Geen 16:9 functie om foto's op te maken
  • Een kantelbaar en uitklapbaar scherm ontbreekt
  • Geen full frame (nice to have )

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik heb de camera nu 1 1/2 week. Allereerst ben ik geen professional maar een enthousiaste amateur. Realistisch gezien is de camera overkill voor mij. Mijn vorige camera was een Sony Alpha 100, deze camera vond ik teleurstellend. Daarvoor heb ik een analoge Minolta SLR gehad (505si)

De grootte en het gewicht van de body vallen op vergeleken met de Sony. Het gaat duidelijk om een serieuzere camera dan ik had, hier heb ik dan ook naar gezocht.
Bij het eerste gebruik valt me op dat niet alle functies meteen logisch te vinden zijn. Na anderhalve week ben ik er aan gewent geraakt. Waarschijnlijk heeft het te maken met het wennen aan de Canon. Toch vind ik het een klein minpunt al besef ik dat het lastig is om zoveel functies makkelijk te plaatsen zodat je ze meteen vindt.

De camera heeft vele features, al is het voor mij lastig om te beoordelen wat de eisen van een professional zijn met betrekking tot dit. Zelf mis ik een auto ISO functie die bij voorkeur instelbaar is door mij zelf. Verder mis ik de onboard stabilisatie die Sony wel had. Voor dit geld had ik dit wel verwacht. Bij het gebruik van de liveview duurt de omschakeling te lang voordat je dit kan gebruiken. Het is wel handig dat je meteen resultaat ziet van de instellingen die je veranderd. Je ziet het scherm meteen donkerder of lichter worden bijvoorbeeld. Toch handig als indicatie indien noodzakelijk (al zal dat niet vaak gebeuren).

Ik vind de snelheid van de camera (8 frames per seconde) erg prettig en in de praktijk is mijn Extreme IV (40 MB/s) snel genoeg bij filmen en snel veel foto's maken. Waarschijnlijk koop ik binnenkort een 16GB kaartje aangezien ik nu alles op JPG en RAW schiet.

Ik gebruik de camera in combinatie met 2 lenzen. Een Tamron 17-50 F2.8 VC (stabilisatie) en een Canon 70-200L F4 lens. Sinds ik de Canon lens heb begrijp ik wat mensen bedoelen met luidruchtige lenzen. Wat ik niet begrijp is dat de lens zo stil is en de camera veel meer geluid maakt (wat is dan de toegevoegde waarde). De beeldkwaliteit van i.c.m. de 2 gebruikte lenzen is geweldig. Wat me vooral goed bevalt zijn de erg bruikbare (hoge) ISO waardes. Dit was een gemis op de Sony.
De snelheid waarop de camera zich scherp stelt en foto's neemt is een positief punt. Over de beeldkwaliteit kan ik nu nog weinig zeggen omdat ik nog te veel aan het ontdekken ben. Een paar zaken heb ik al wel gezien. Bij het scherpstellen kies ik niet voor de variant met 19 punten waarbij op 1 of meer punten wordt scherpgesteld. Voor mijn gevoel is deze vorm te precies en zijn daardoor andere delen niet meer scherp. Ik heb de camera dan ook in een andere modus gezet waarbij meer beeldpunten worden gebruikt.
Het valt me op dat ik in combinatie met de Tamron lens mooie foto's binnen kan maken. Dit is een hele vooruitgang met de Standaard lens van Sony (zoals verwacht natuurlijk).

Over de batterijduur ben ik een beetje teleurgesteld. Deze is minder goed dan bij de Sony. Al was Sony daar wel erg sterk. Een grip zie ik niet als optie omdat ik de camera dan onhandelbaar vind worden.

Ik zal de review later nog aanvullen als ik hem meer heb gebruikt en ik meer tijd heb.

Update 08-08-2012
Ik heb de camera nu 2 jaar en 8 maanden (sinds dec. 2009). Ik ben er erg tevreden over.
De camera is veelzijdig en in combinatie met mijn lenzen kan ik ook goed schieten met weinig licht.
Over de fotokwaliteit ben ik heel tevreden. Echt een top camera.Ik krijg scherpe foto's met een goede beeldkwaliteit. Mooie kleuren, weinig ruis en je kan veel inzoomen in foto's achteraf door het aantal megapixels (uitsnede maken achteraf). Betere ISO's blijft natuurlijk altijd welkom.
Ik let nu ook steeds meer en beter op een goede compositie, leuk zo'n goede camera, maar je moet wel de juiste compositie hebben.

Aanvullingen aan de hardwarezijde:
Ik heb de Tamron 17-50 F2.8 VC lens gewisseld voor een Canon EFs 17-55mm F2.8 lens. Tevens heb ik een Canon 100mm F2.8 Macro lens gekocht en de Canon Speedlite 580EX II.
Verder heb ik een Dell U2711 gekocht en een X-Rite Colormunku Photo

De reden dat ik de Tamron heb verkocht is dat de lens stuk ging. Ik moest hem opsturen omdat de stabilisatie defect was. Ik wilde niet wachten op de reparatie en heb toen de lens gekocht die ik eigenlijk altijd al wilde hebben (de 17-55 F2.8 van Canon). Een erg positief punt van de Canon lens is de stilte, dit trok me over de streep. Verrassend genoeg had Mediamarkt de beste aanbieding trouwens (geen actie).
Wat me wel een beetje tegenvalt is dat de lens naar beneden zakt als je hem schuin houdt. Dan kan je dus weer kijken waar je hem op had staan.
Ik heb ook een defect gehad aan een spiegel, er zat 'ineens' een scheur in 1 van de spiegels.
Canon heeft dit onder garantie gerepareerd.

Betreft de eerder review
Batterijduur
Nu ik helemaal gewend ben aan de Camera valt het me op dat ik de batterijduur niet meer storend vind. Ik heb wel (recent) een 2e batterij gekocht (van Canon).

Scherpstellen
Bij het scherpstellen gebruik ik meestal 1 punt. Voor mij werkt dit prima.

Auto ISO (zelf instelbaar)
Canon heeft nu een firmware uitgebracht met (zelf instelbare) Auto ISO, deze functie had er natuurlijk standaard op moeten zitten. Wel top dat ze nu nog een firmware uitbrengen met dergelijke nieuwe features.

Functionaliteiten
Het vinden van functionaliteiten gaat nu prima. Ik ben er helemaal aan gewend geraakt. Het niet kunnen vinden van zaken zal wel een normale zaak zijn en wellicht mijn onkunde. Ik gebruik de camera nu ook veel vaker. De Sony gebruikte ik niet zo veel meer.
Ik heb me ook veel meer verdiept in functies als de (+ handmatige) witbalans, beeldstijl en ik heb de standaardzaken weer herhaald voor mezelf (en nu ook veel beter door).

Heb jij ook een Canon EOS 7D Zwart?

Reviews door de redactie

Bij het eerste gebruik valyt me op dat niet alle functies meteen logisch te vinden zijn. Na anderhalve week ben ik er aan gewent geraakt. Waarschijnlijk heeft het te maken met het wennen aan de Canon.
Is dat niet eigen aan het feit dat je ander merk kiest. Dit heb je als je van een Nokia overgaat op een Blackberry, of van een Sony op Nikon en ook als je overgaat van een Sony op Canon. Dat feit op zich kan toch nooit negatief zijn???
Wat wellicht wel negatief punt zou kunnen zijn, is het feit dat je het menu niet intutief ingericht vindt, of vindt dat in bepaalde zaken niet is voorzien. Meestal zie je opmerkingen dat de menustructuur van Nikon beter is, maar als je het hier als negatief punt opvoert, moet je dat wel wat meer onderbouwen, vind ik.

Auto-ISO zou er wel op mogen zitten, al moet ik zeggen dat ik mijn camera (een Nikon) nooit op die stand heb staan.
Verder mis ik de onboard stabilisatie die Sony wel had.
Ja, maar je krijgt er wel een veel accuratere in lens stabilisatie voor terug (mits je IS-lenzen koopt natuurlijk). IS gaat gewoonweg niet samen met body-stabilisatie, dus het is een principile keus, waarbij ik me goed voor kan stellen dat Canon (net als Nikon; VR-lenzen) gekozen heeft voor het beste systeem.
Daar zou ik nog maar eens goed over nadenken.... kaartje stuk alle foto's weg. Algemeen worden meerdere kleinere kaarten aangeraden, die dingen nemen totaal geen ruimte in en je hebt ze in een handomdraai verwisseld. Het is jammer (vind ik echt een negatief punt) dat de camera niet voorziet in het feit dat je er twee kaartjes naast elkaar in kunt stoppen. n voor filmen, n voor foto's (bijvoorbeeld).
Ja een camera vergelijken met liveview versus een camera zonder liveview is geen echt eerlijke vergelijking. Hoe meer je je display gebruikt hoe meer verbruikt wordt van je stroom. Daarnaast lust een CMOS ook wel een slokje meer dan een CCD-sensor, maar dat is gerommel in de marge vergeleken met het LCD.
Waarom onhandelbaarder met grip? Waarom lopen er dan zoveel professionals mee en waarom zijn de dure camera's daar dan al standaard mee uitgerust (ingebouwd dan)? Het beter vast kunnen pakken weegt ruimschoots op tegen het gewicht. Als je hem niet nodig hebt, kun je hem er ook nog afhalen.

Graag zou ik nog wat van je overwegingen zien waarom je voor deze camera hebt gekozen en niet bijv. voor een NIkon D300 of (nog iets duurder) D300s, D90, of binnen Canon 40D of 50D? Als ik zo alle reviews volg (het wordt gevaarlijk wat ik nu ga zeggen) biedt Nikon meer (qua lenzen) in het goedkope segment, terwijl in het topsegment (ondanks dat ik daar de Nikon-bodies beter vind) juist de pareltjes van Canon komen.

@ Woelders
Dit kan ik niet met je delen. Het gemis van iets kan wel degelijk een negatief punt zijn, zeker als de concurrent het wel biedt. Maar dat ene (of meerdere) negatieve punt hoeft nog niet de doorslag te geven om de camera niet aan te schaffen... toch? Is en blijft negatief imo. Sparks zal zich daar best van bewust zijn geweest bij de aankoop (althans van een aantal v.d. punten), maar desalniettemin toch gekozen hebben voor dit toestel omdat het bijv. als enige in deze prijsklasse echt HD filmt.
Wt?? Geen Auto ISO? Dat zit zelfs op mijn Canon Eos 1000D.

Dat is wel heel erg dan.

Bedankt voor de review
De 7D heeft WEL auto iso. Alleen je kunt het bereik van deze functie niet zelf instellen. Het is een vast bereik, de reviewer bedoeld "Geen zelf instelbare auto-iso"

Ik gebruik de auto-iso van de 7D regelmatig. Inderdaad jammer dat je hem niet helemaal zelf kan inregelen. Desalniettemin is het een nuttige functie die gegeven een 'M' stand, de best mogelijke plaatjes schiet door de ISO te varieren.

[Reactie gewijzigd door Crew One op 31 december 2009 10:15]

Als ik je review lees kan ik inderdaad alleen maar bevestigen dat deze camera hoogstwaarschijnlijk overkill voor je is. Toch kan ik me wel voorstellen waarom je voor deze bent gegaan en niet voor de 50D (welke je ongetwijfeld hebt overwogen); die voorziet nl. niet in 1080p@30fps.
Auto ISO zou idd wel eens tijd worden dat dat op moderne SLR's kwam te zitten ja. Die batterijduur zal overigens prima zijn als je alleen maar foto's maakt zonder liveview. Ook dat is iets dat Canon (maar met hen nog vele andere producenten) energiezuiniger moeten zien te krijgen.
Er is geen enkele Canon SLR met interne stabilisatie. Dat is een strategische keuze geweest waar ze nu niet meer zo gemakkelijk vanaf komen. Beetje doorsparen voor de 70-200/F4 IS dan maar? :-)
Ik ben overgestapt van een Minolta 7D naar deze 7D. Ik kan beamen dat de functies op de Canon 7D wat ingewikkeld te vinden zijn voor een Minolta/Sony user. Maargoed, de Minolta 7D was natuurlijk wel even de camera met de beste ergonomie ooit.

Na 2 weken ben je er wel aan gewend. De 7D heeft heel veel 'verstopte' features die het leven veel makkelijker maken. (C1/C2/C3 instellingen, custom buttons, enz.)

Ik wou eigenlijk een nieuwe 40D. Maar omdat het prijsverschil met de 7D maar 300 euro was, heb ik de 7D gekocht. Ik heb ook de instapvarianten van Sony, Nikon en Canon gebprobeerd.... maar wat een plastic troep met postzegel-vieuwfinders is dat zeg :) (Maar met de minolta 7D was ik ook al verwend... ;) )
Ik wil graag iets ophelderen. Ik ben niet teleurgesteld over de batterijduur omdat ik liveview gebruik. Liveview gebruik ik namelijk niet!

Wat betreft de CF kaarten. Een 16GB kaartje kost op dit moment €61,-
Als ik meerdere kaarten wil hebben (ik heb al wel een snelle 4GB), dan koop ik wel meerdere 16GB kaarten. Deze kosten immers ook "niets" meer.

[Reactie gewijzigd door Sparks.nl op 24 januari 2010 20:40]

Je noemt als negatieve eigenschappen allemaal eigenschappen die deze camera niet bezit. Hoe kunnen ze dan negatief zijn?

Je verwachtte blijkbaar deze zaken te vinden op deze camera, maar waarom? Van tevoren wist je dat deze er niet op zaten, dus waarom zijn het negatieve eigenschappen? Deze camera kan er toch niets aan doen dat andere camera's dit wl hebben?