Edraw Max Review

marcelloo 7 juli 2017, 84 views

Edraw Max (Product geleend)

Wie op zoek is naar een software pakket om allerlei diagrammen te tekenen zou eens moeten kijken naar Edraw Max. Het is een commercieel Office-like pakket wat zeer gebruiksvriendelijk / intuitief en uitgebreid is. Het bevat meer dan 260 diagram typen en >12000 symbolen / cliparts. Een aanrader!

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk en intuitief (Office-like)
  • Oneindige mogelijkheden (>260 diagram typen)
  • Flexibele inkleurbare symbolen (>12000)
  • Goede support
  • Goede kwaliteit (geen/weinig bugs ontdekt tot nu toe)
  • Flexibele connectie punten op elk symbool
  • Geen strikt modelleer tool dus meer vrijheid

Minpunten

• Stevige prijs maar korting is mogelijk
  • Sommige diagrammen nog iets te rudimentair
  • Een klein aantal msisende symbolen / cliparts (zijn wel zelf aan te maken)
  • Weinig werkruimte met hogere DPI settings door alle toolbars (Auto-hide zou veel helpen)

Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 5

Introductie

Vanwege mijn achtergrond als software engineer heb ik de behoefte aan allerlei overzichtelijke diagrammen om concepten / gedachten / ideeŽn meer inzichtelijk te maken / te documenteren. Maar ook privť zijn goede diagramman / overzichten erg nuttig, fijn en leuk.

Om gemakkelijk overzichtelijke diagrammen te kunnen maken is een goed software pakket wel zo handig. Na een aantal pakketten uitgeprobeerd te hebben ben ik uitgekomen bij Edraw Max. Omdat dit een veelbelovend pakket leek ben ik begonnen met het evalueren van dit software pakket: het daadwerkelijk gebruiken is de enige manier om te beoordelen of alle marketing claims ook daadwerkelijk waar zijn. Mijn eerste ervaringen wil ik bij deze delen met eenieder die dat interessant vindt en ook op zoek is naar een software pakket om diagrammen te tekenen.

Edraw Max (https://www.edrawsoft.com/edraw-max.php) is het meest uitgebreide pakket van Edraw met ondersteuning voor meer dan 260! soorten diagrammen. Alles in een omgeving die erg veel op Microsoft Office lijkt qua uiterlijk maar ook qua bediening. Het is een commercieel product wat enige investering vereist, maar als je veel (professionele) diagrammen wilt maken en dat ook nog een beetje gemakkelijk en snel wilt kunnen doen, dan is een investering in een goed product misschien best te overwegen. De proefversie is 30 dagen te gebruiken: alle mogelijkheden zijn beschikbaar en alleen bij het exporteren van een diagram wordt er een watermerk zichtbaar dat het product niet gekocht is.

Omdat het onmogelijk is om alle mogelijkheden van Edraw Max uit te proberen in een redelijke tijd beschrijf ik hieronder wat persoonlijke ervaringen die ik opgedaan heb tijdens het maken van een beperkt aantal diagram typen.

Eerste Indruk

Het product was gemakkelijk te vinden op internet, de website is overzichtelijk en de trial download is gemakkelijk te downloaden: maar 200Mb wat gezien de vele mogelijkheden bescheiden is. Het installeren verliep soepel en was erg simpel. De installatie vereist ongeveer 800Mb harde schijf ruimte. Het pakket werkt naast Windows ook op een Mac en ook op linux! Ik heb het pakket uitgeprobeerd op Windows.

Na het opstarten verschijnt een overzicht waarbij een diagram type gekozen kan worden uit 23! hoofd categorieŽn. Denk hierbij aan categorieŽn als business, database, software, formulieren, mode (kleding), clipart, flowcharts, engineering, plattegronden, organisatie diagrammen, netwerk diagrammen, mindmaps, project management etc etc etc. Het is een schier oneindige verzameling aan diagrammen. Ik heb nog geen diagram ontdekt dat er niet bij zat.

De user-interface is overzichtelijk met bovenin de gebruikelijk “ribbon” zoals Microsoft Office die ook kent, links een overzicht met alle categorieŽn symbolen en clipart die te gebruiken is (> 12000 schaalbare en inkleurbare afbeeldingen) in diagrammen. Rechts een paneel voor de nodige detail aanpassingen van symbolen, pijlen en lijnen. Wat ook erg handig is dat elk los element van elk symbool een aparte kleur kan krijgen die meteen te selecteren is in de kleuren balk die altijd onderin zichtbaar is. Naast het aanpassen van de kleur van elk individueel element is het ook mogelijk om in 1 keer alle kleuren aan te passen door gebruik te maken van de aanwezige kleuren thema’s.

Flowcharts

Er zijn verschillende soorten flowcharts beschikbaar en het maken van een flowchart is bijzonder makkelijk. Alle benodigde symbolen zijn beschikbaar. Een bijzonder handige mogelijkheid is om een nieuw symbool op de rand van een ander symbool te plaatsen waarna dit nieuwe symbool automatisch naast / onder / boven het bestaande symbool geplaatst wordt en onderling verbonden wordt met een pijl. Dit werkt erg prettig en snel.

Software Diagrammen

Als software engineer maak ik veelvuldig gebruik van usecase diagrammen, class diagrammen, sequence diagrammen, package diagrammen etc. Allen + nog veel meer worden ondersteund door Edraw Max. De specifieke software diagrammen bevatten wat basis intelligentie maar het is geen modelleer pakket. Dit kan ook zo zijn voordelen hebben omdat die extra vrijheid het ook mogelijk maakt om diagrammen overzichtelijker te maken wat volwaardige modelleer omgevingen soms niet toestaan.

De class diagrammen werken ietwat rudimentair maar het is wel bruikbaar. Goede class diagrammen zijn zeker te maken maar wat ik onder andere miste is ondersteuning voor self-referenties, visibility van members aan te kunnen geven en bij inheritance relaties meer dynamische connecties tussen classes wat het makkelijker zou maken om classes over het diagram te herschikken: nu dienen handmatig de connectie punten verlegt te worden wat onhandig is.

Sequence diagrammen lijken wat intelligenter te zijn waardoor het gebruiksgemak van deze diagrammen vergroot. Bij mijn korte evaluatie heb ik zo geen al te grote tekortkomingen weten te ontdekken.

Plattegronden

Het maken van plattegronden van gebouwen en/of tuinen wordt ook ondersteund. Een complete plattegrond van de begane grond van mijn woning inclusief alle meubels en planten op maat had ik gemaakt binnen een paar uur nadat ik met het pakket was begonnen. Het pakket ondersteunt een flexibele manier van muren plaatsen (zelfs ronde muren!) en vele vele meubels zijn beschikbaar. Alles kan gemakkelijk op schaal getekend worden doordat de exacte maten ingegeven kunnen worden. Zo is het dus ook mogelijk om bestaande meubels bij een verhuizing in te passen in nieuwe ruimtes om te kijken of alles past en is het tevens mogelijk om te kijken hoe een herschikking van bestaande meubels eruit zou komen te zien voordat het echte sjouwen kan gaan beginnen.

Een leuk detail is dat de beschikbare meubels / symbolen in stukjes in te kleuren zijn: als voorbeeld een bed wat standaard bestaat uit zwarte contour lijnen met witte vlakken kan ingekleurd worden met bv een rood kussen, witte matrashoes, groen dekbed met zelfs een wit dekbed omslag hoek. Dit aspect maakt het mogelijk om saaie zakelijke plattegronden wat op te leuken met kleur aspecten.

Naast honderden beschikbare symbolen kunnen ook alle maten aangegeven worden in de plattegronden. Deze maatlijnen tonen automatisch de juiste maat en worden dus bijgewerkt zodra bv muren verlengd worden.

Het aanmaken van plattegronden is even wennen, maar de leercurve gaat snel wat resulteert in een leuk resultaat na niet al te lang knutselen. Een paar kleine nadelen die ik heb ontdekt is dat de maten licht afwijken: je maakt een muur van 5,5 meter en de maatlijn geeft dan bv 5,499 meter aan. Dit was in eerste instantie irritant, maar als je deze onnauwkeurigheid kunt accepteren werkt het verder prima. Besef dat Edraw geen AutoCAD is! Een ander nadeel is dat er ondanks de >12000 beschikbare symbolen toch ook nog wel wat symbolen missen, bv wat meer soorten kastjes of een hoekkast voor in de keuken.

Kortom: plattegronden zijn goed te doen en maken leuke resultaten mogelijk.

Mindmaps

Ook mindmaps worden ondersteunt. Persoonlijk heb ik nog niet veel ervaring met mindmaps maar je hebt een mindmap heel snel bij elkaar geklikt. Net als bij flowcharts kunnen elementen op elkaar geplaatst worden waarna ze direct naast elkaar getekend worden met meteen een verbindings-pijl er tussen. Dit werkt bijzonder fijn en snel. Om de mindmap op te leuken zijn er tientallen standaard symbolen beschikbaar, maar kunnen uiteraard alle 12000 afbeeldingen gebruikt worden.

Netwerk Diagramman

Mijn thuisnetwerk is behoorlijk uitgebreid met >30 apparaten, meerdere nassen, meerder access points en veel media streaming producten dus ik heb ook eens geprobeerd om een netwerk diagram te maken van mijn thuisnetwerk. Dit lukte op zich wel maar ik kreeg hier nog niet echt de goede draai gevonden hoe dit het makkelijkste kan met Edraw Max. Uiteindelijk heb ik wel een mooi diagram en ben ik daar wel tevreden over, maar dit in elkaar zetten naar wens verliep wat stroefjes / omslachtig. Maar kortom, het is wel gelukt.

Het is ondoenlijk om alle mogelijkheden te testen en te beschrijven. Hiervoor wil ik eenieder toch doorverwijzen naar de website van Edraw Max (https://www.edrawsoft.com/edraw-max.php) Nog beter is het om de proef versie te downloaden en het een tijdje zelf uit te gaan proberen.

Mijn ervaring is dat het een fijn pakket is om mee te werken. Het is intuÔtief en went snel en fraaie en professionele resultaten zijn snel binnen handbereik! Ja, het is een commercieel product, en de prijs is niet mals ($179 / $245) maar persoonlijk vindt ik het de investering wel waard. De eerste prijs biedt 3 jaar gratis upgrades en voor de 2e prijs krijg je levenslang updates / upgrades, levenslange email support en mag het pakket op 2 computers tegelijkertijd geÔnstalleerd en gebruikt worden.
Kortom: ik kan Edraw Max van harte aanbevelen! Lees er eens over of probeer het zelf eens uit! Misschien kan het jou net zo helpen als dat het mij helpt. En nee, ik heb geen banden met / aandelen van Edraw :-)

Bedankt voor het lezen.

Ps: Als ik tzt meer ervaring met Edraw heb zal ik kijken of ik deze initiŽle review uit kan breiden met mijn nieuwe ervaringen.

Heb jij ook een Edraw Max?