Wiko Lenny 3 Grijs Review

daupie 6 juli 2017, laatste update op 6 juli 2017, 435 views

Wiko Lenny 3 Grijs (Product geleend)

Ik heb het toestel mogen lenen van Coolblue als tijdelijk leentoestel. Het is een toestel in de budgetsegment en zeker handig als reservetelefoon of als eerste telefoon voor bijv kinderen (Voor foto's van het toestel, zie uitgebreide review).

Pluspunten

• Prijs in het algemeen
  • Accu (gaat 1 dag mee, had niet verwacht voor deze prijs)
  • Prijs/kwaliteitverhouding
  • Support van Wiko
  • Fysieke knoppen (pluspunt of minpunt, ligt aan wat je gewend bent)
  • Camera
  • Notificatie LED

Minpunten

• Geen 4G
  • Geen NFC
  • Aardig aangepaste Androidversie
  • Schermhelderheid
  • Android 6.0

Ik heb het toestel gekregen als leentoestel en ik dacht als eerste natuurlijk, dat gaat niets worden. Dit viel echter tegen!
De eerste ontmoeting
Het toestel kwam binnen, ik pakte het uit (het was tevens zeker niet slecht verpakt, de doos voelde ook gewoon stevig aan). Het toestel zelf werd geleverd met een 1A adapter, oortjes, SIM-kaart adapters, handleidingen en garantiepapieren en natuurlijk het toestel zelf. De accu was al geïnstalleerd bij het toestel. Wat mij wel opviel bij het openmaken van het toestel voor het plaatsen van de SIM-kaart, is dat de backcover er moeilijk afgaat. Ik had het gevoel dat ik de telefoon bijna brak.
Installatieproces
Over het installatieproces valt niet veel te zeggen, het was een installatieproces zoals je bij bijna elke Android-telefoon zou ervaren. Wel viel mij op dat ik geen gebruik kon maken van het makkelijk instellen van het Google-account via een ander toestel, toen ik de optie probeerde te gebruiken kreeg ik het bericht dat de functie niet beschikbaar was en dat ik handmatig mijn Google-account moest koppelen aan het toestel. Voor de rest was het installatieproces makkelijk.
Launcher
Wiko heeft gekozen voor een standaard launcher waarbij al je apps zichtbaar zijn op de startschermen, wat ik persoonlijk nogal rommelig vind. Ik heb (tot nu toe) ook nog geen optie gevonden om apps van het startscherm te verwijderen/te verplaatsen naar het menu onder 'alle apps' wat op de telefoon ook aanwezig is. Natuurlijk kan worden gekozen voor een andere launcher, maar ik wilde eens kijken wat Wiko meelevert. :)

Scherm
Het toestel heeft een 5.0 inch scherm. Persoonlijk vind ik dat de helderheid van het scherm niet erg hoog kan. Bijvoorbeeld bij gebruik buiten kon ik het scherm niet goed zien.
Accuduur
De accu van het toestel ging bij normaal gebruik van mij makkelijk een dag mee, waarbij het toestel wel aardig wat on-screen-time heeft (Maar dit kan natuurlijk ook komen omdat er geen NFC-chip de hele tijd staat te zoeken en omdat er geen 4G verbinding hoeft gemaakt te worden :P ). De accu laad ook aardig snel op, ik schat dat de accu in ongeveer 1.5 uur van 70% oplaad.
Notificatie-LED
Het toestel heeft ook een notificatie-LED. Tijdens het opladen wordt deze rood en hij gaat uit zodra het toestel vol is. Ook kunnen de gewone functies in bijvoorbeeld WhatsApp worden gebruikt om de LED andere kleuren te geven gebaseerd op het type notificatie.
Ontbrekende features
Op het toestel ontbreken verschillende features die je kan verwachten op de wat mid-class toestellen zoals 4G, NFC en een vingerafdrukscanner. Ook draait het toestel op moment van testen nog maar op Android 6.0. Maar ik zou deze zeker ook niet missen voor een prijs zoals je voor dit toestel moet betalen.

Kortom, het toestel is een handig toestel als reservetoestel, als eerste toestel voor bijv kinderen. Daarom raad ik het toestel aan als je zoekt in deze prijsklasse.

Heb jij ook een Wiko Lenny 3 Grijs?

Soms zijn accu's van goedkopere telefoons zelfs beter dan die van duurdere. Kijk maar naar de motorola e4 plus of de lenovo p2. Die accu's zijn ook beter dan de gemiddelde accu van een flagship.
Sommige?
Alle accu's van wiko is rotzooi,
Ik heb een telefoon van wiko (Lenny) gekocht!
Een dag gebruikt. Als hè contact zoekt met de Lenny doen ze net of hun neus bloedt. 200 euro armer blijf lekker bij Apple. (Als ik de overstap maak dan zal het Samsung)
In de tussentijd kan wiko of de lezers mijn wiko Lenny gratis afhalen. Het ligt hier naar 5 maanden intensieve contact met wiko en media markt alleen maar stof te vergaren.