Specificaties Android compatibel en 53,7g - Bekijk alle specificaties

Amazfit Pace Zwart (Rood) Review

Roboafca 7 juli 2017, laatste update op 8 juli 2017, 540 views

Amazfit Pace Zwart (Rood) (Product gekocht)

Een goedkope en goede smartwatch? Is dat mogelijk? De Amazfit heeft laten zien dat het zeker mogelijk is! Door de goede feature set en de lage prijs is dit een horloge om zeker te overwegen. Batterij duur is prima, het display is goed leesbaar en activity kan je meten. Top!

Pluspunten

• Batterijduur is meer dan uitstekend! (ruim 7 dagen)
  • Display is goed leesbaar
  • Prijs/Kwaliteit
  • Bandje voelt goed
  • OS werkt zeer fijn
  • Feature set (Activity/Notficiation/Sleep/Heart rate)

Minpunten

• GPS verkrijgen duurt lang
  • GPS draint batterij
  • Notificaties zijn show-only
  • Hartslag is niet accuraat
  • Chinese versie vertoont nog Chinese tekst na Engels ROM (95% in het Engels)

Zelf was ik op zoek naar een goede SmartWatch, welke mijn activiteit kon meten, mijn slaap kon meten en notificaties kon laten zien. Natuurlijk moet je batterij langer dan 24 uur mee gaan als mijn slaap gemeten wil worden, dus de batterij moest ook goed zijn.

Er kwamen een aantal horloges uit als ik deze eisen stel, in plaats van een "bekende" smartwatch te kiezen, heb ik voor de Amazfit Pace gekozen. Deze heb ik tweede hands via Tweakers overgenomen.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1DtsoWoHW9wBULb.jpeg

De Amazfit Pace heb ik voor het eerste gezien toen ik AliExpress aan het rondkijken was. Even de advertentie gekeken en toen weer verder gaan speuren naar AliExpress dingen. Op dat moment was ik namelijk nog niet op zoek naar een SmartWatch en vond ik het een risico om een product uit China te halen waar ik zelf nog geen ervaring mee had. Ook kon ik er weinig over vinden op Tweakers en zou er waarschijnlijk import kosten bij komen wat het meteen een stuk duurder maakte.

Toen ik wat meer op zoek was naar z'n horloge, toch nog eens op Tweakers gekeken en daar werd er toevallig een Amazfit Pace aangeboden door een Tweaker waar ik wel vaker wat van overgenomen heb. Hierop heb ik besloten om toch over te gaan tot de koop van het horloge en hem te testen, kijken of hij bevalt. En of hij bevalt, lezen jullie hier onder ;)

Extra info: Zelf heb ik eerder een Apple Watch gehad, waardoor ik wel wat ervaring heb met een SmartWatch. Ik ben dus niet volledig nieuw in de markt en kan misschien een vergelijking maken naar de Apple Watch.

Unboxing

Omdat ik de Amazfit tweedehands gekocht heb, is het uitpakken wat minder spectaculair dan als je hem nieuw binnen krijgt, maar alles was netjes meegeleverd door de vorige eigenaar.

Zoals te zien, komt de Amazfit in een mooie doos waardoor je meteen de Amazfit kan zien als je hem uit de verzendverpakking haalt. Bij het eerste uitpakken zit er een sticker over het display alsof de Amazfit aanstaat. In de doos vond ik verder nog de oplaad kabel, een platte micro-USB kabel en een soort case waar je de Amazfit in klikt om te op laden. De kabel sluit je aan om de case en op die manier wordt hij opgeladen.

Verder lijkt de verpakking veel op de Xiaomi verpakkingen, terwijl eigenlijk door Huami gemaakt is. Het is onderling afgesproken om het onder de Xiaomi naam uit te brengen, voor een betere marketing.

Specificaties

Natuurlijk hoort er bij een review een lijst met de specificaties. Ondanks dat het een goedkope SmartWatch is, ben ik zeer tevreden over de specificaties.

Algemeen
  • Afmeting: 5.2x5.2x2.5cm
  • Batterij soort: Lithium Polymer batterij (ingebouwd)
  • Batterij duur: +- 7 dagen
  • Batterij laad-tijd: +- 3 uur
  • Gewicht: 53,7 gram
  • OS: Android 4.4 or above phones with BT4.0 (iOS app is in development)
  • Waterproof: Ja, IP67
  • Materiaal behuizing: Keramiek
Afmeting
  • Breedte: 46mm

Instellen

Het instellen gaat wat anders dan normaal. Er zijn namelijk twee versies beschikbaar van de Amazfit Pace, Chinees & Engels. Dit is de Chinese versie, waardoor je als eerst de Engelse ROM erop moet zetten. Op internet zijn daar verschillende handige handleidingen voor te vinden, welke prima werken. Zo heb ik gebruik gemaakt van DEZE guide, welke mijn Amazfit in 5 minuten in het Engels zet.

Als je de stappen goed uitgevoerd hebt, herstart de Amazfit en is deze in het Engels gezet.

Nadat de Amazfit in het Engels is gezet, is de Watch meteen te gebruiken, maar is hij nog niet gekoppeld aan een telefoon. Hiervoor heb je de Amazfit Watch app nodig, welke HIER te downloaden is voor Android. Hier kan je nu inloggen met je Mi Fit account en je account instellen (geboorte datum, gewicht, watch face)

Zoals te zien in de Amazfit Watch App heb je veel mogelijkheden om de Amazfit in te stellen naar je eigen smaak.

Behalve instellingen, kan je er zien hoeveel stappen je gezet hebt, hoeveel slaap je gehad hebt, wat je laatst gemeten hartslag is en je gemiddelde, maximale en minimale hartslag was.

Als we verder naar onder scrollen in de app, kan je verschillende Watch Faces kiezen. Deze komen standaard met de Amazfit Watch app heb en hoef je niks extra's voor te downloaden. Handig!

Nog verder naar onder in de app heb je een aantal instellingen waar je mee kan spelen. Bij het kopje More Settings kan je instellen welke maten je wilt gebruiken.

Daarnaast draaien er op de Amazfit verschillende widgets. Zo kan je er het weer op zien (wordt de locatie van je telefoon gepakt), kan je je hartslag laten zien in een widget, maar je hebt ook muziek, kompas, stopwatch, sleep en training center.

In de parktijk

Alles hierboven beschrijft eigenlijk nog niet hoe de Amazfit Pace in gebruik is. Alle feitjes, unboxing en specs op een rijte is leuk, maar het gaat uiteindelijk om het gebruik van de Amazfit.
Batterijduur
Voor veel mensen (ik ook) is batterijduur van de SmartWatch een zeer belangrijk punt. Je wilt niet elke dag je horloge af doen om op te laden. Er wordt veel geschreven over de batterijduur, maar zelf vind ik de batterijduur meer dan uitstekend. Zo doe ik er, als ik geen activiteit met GPS start, zeker 7 dagen mee. Hij is dan wel altijd gekoppeld aan mijn telefoon via Bluetooth, en nog steeds is 7 dagen goed te halen.

Het opladen gaat redelijk snel, rond de 3 uur laadt tijd. Mocht hij bij mij leeg genoeg zijn om op te laden doe ik dat meestal in de nacht en haal ik hem de volgende ochtend er weer vanaf.

De batterij met GPS activiteit aan gaat aanzienlijk sneller leeg. Mocht je een activiteit van ongeveer 1 uur start, ben je al gauw 10% naar beneden. Hierdoor wordt je batterijduur aanzienlijk korter. Ik sport zelf niet zoveel, had hem meer voor de stappen en calorieŽn waardoor ik 7 dagen eigenlijk altijd wel haalde. Mocht ik af en toe een activiteit starten was het omdat ik van mijn werk naar het station liep of naar het huis van mijn ouders ging fietsen, wat beide niet meer is dan een 30 minuten totaal. De batterijduur is voor de Amazfit dan ook uitstekend.
Stappenteller
Zoals ik hierboven al aangaf, had ik de Amazfit voornamelijk gehaald voor de stappenteller en calorieŽn teller. Ik gebruikte nu Google Fit om mijn stappen te tellen welke altijd draait op mijn telefoon die in mijn zak zit.

Doordat beide nu actief zijn, krijg je twee verschillende getallen te zien. Welke van de twee het meest accuraat is weet ik niet, maar voor mezelf hou ik altijd die van Google Fit aan. Nou is het natuurlijk de ultieme test om te zien welke van de twee meer of minder stappen laat zien en hoever ze uit elkaar zitten.

Dit heb ik getest toen ik een lang weekend in Rome was. Hier hebben we alles lopend gedaan waardoor we enorm veel stappen gezet hebben. Zo liepen we gemiddeld 30.000 stappen (volgens Google Fit) per dag.

De review schrijf ik later dan mijn trip naar Rome, daarom weet ik de exacte stappen niet meer, maar het verschil nog wel
Na een dag lopen keek ik altijd even naar het verschil. Het viel me op dat Google Fit en de Amazfit niet bijzonder ver bij elkaar vandaag liggen. Zo had ik ťťn dag 500 stappen minder op de Amazfit en de andere dag had ik er 250 meer. Zelf vind ik een afwijking ten opzichte van Google Fit van 500 stappen op 30.000+ zeer goed.

Mocht je de Amazfit dus gaan gebruiken als enige stappenteller, denk ik dat je redelijk accuraat bent in het meten van je stappen. Dit heeft mij zeker verbaasd in positieve zin.
Hartslag
De Amazfit Pace beschikt over een hartslag meter welke aan de achterkant van de Watch zit, natuurlijk. Deze kan je altijd aan laten staan, zelf starten of laten lopen tijdens een activiteit.

Ik vind mijn hartslag meten niet bijzonder of interessant, daarom deed ik het alleen als er een activiteit gestart was. Zo bespaarde ik batterij :)

Toch ben ik niet tevreden over de hartslag meter van de Amazfit. Als ik al eens ga sporten, wat zeldzaam is, heb ik een Hometrainer staan welke ook je hartslag meet via de handvatten van de fiets. De Hometrainer gebruikt twee punten om de hartslag te meten, daarom verkoos ik de hartslagen boven die van de Amazfit. Al snel komt de hartslag op de fiets boven de 100, terwijl de Amazfit nog rustig zit op de 60. Zelfs als de hartslag op de fiets bovne de 130 komt, zit je Amazfit nog in een mooi tempo van 70-80.

De hartslag meter krijgt bij de Amazfit dan ook een dikke onvoldoende. Mocht je veel waarde hechte aan de hartslag metingen, zou ik deze SmartWatch overslaan.
GPS
Mocht je veel buiten sporten (hardlopen, fietsen of gewoon wandelen) is de GPS functie wel erg handig. Deze wordt automatisch gestart als je een activiteit start. Gaat dit snel? Nee. Ik vond het erg lang duren als ik een fiets activiteit start voor ik de GPS te pakken had. Tijdens het zoeken wordt er een rondje gevuld rondom het scherm, om aan te geven dat er gezocht wordt na GPS. Dit duurt soms wel 2 rondjes (2 minuten!!) als ik buiten sta, zonder hinder van gebouwen.

Dat vond ik erg lang en deed ik het tijdens de volgende activiteit anders.
*PRO TIP* Als cadeau krijgen jullie een pro tip die bij mij enorm goed werkte. Ik startte de activiteit, vervolgens kan je kiezen om te wachten op GPS of alvast te starten. Ik koos er dus nu voor om direct te starten. Tot mijn verbazing had de Amazfit nu ineens zijn GPS binnen 15 seconden gevonden!

Dat vind ik een acceptabele tijd, maar je moet het maar net weten.
Verder is de GPS een leuke extra toevoeging. Als je de activiteit namelijk sluit, zie je hoe je gefietst, gelopen of hardgelopen hebt. Leuk om te zien.
Display
De display van de Amazfit vond ik zelf enorm fijn. Bij de Apple Watch had ik geregeld (vooral met zon) dat ik het minder goed kon zien. Daar heb ik bij de Amazfit totaal geen last van gehad. Een andere handige feature van het display is de Always-On feature. Bij de Apple Watch gebeurde het nog wel eens dat ik mijn arm draaide, maar het niet opgemerkt werd door de Apple Watch waardoor ik alsnog niks zag. De Amazfit heeft echter een Always-On functie, hierdoor gaat hij, als je je arm laat hangen, in een soort E-Ink achtige kleur zitten waardoor je altijd de tijd kan zien, maar er bijna geen batterij af gaat. Super handig!

Mocht je je arm draaien, licht het scherm op en kan je hem gebruiken. Je kan dit ook instellen dat dat pas gebeurd op aanraking. Welke je zelf prettiger vind natuurlijk.

Het display reageert ook bijzonder accuraat op aanrakingen. Dit had ik niet verwacht voor de prijs. Bij de Apple Watch mag je verwachten dat hij elke aanraking perfect registreert, maar dat doet de Amazfit ook. Positief verrast weer!
Slaap meting
Zelf vind ik het altijd wel leuk om te zien hoe ik slaap (lichte slaap, diepe slaap of wakker (onbewust)). De Amazfit doet dit ook voor je. Je hoeft hiervoor niks aan te klikken of te starten, maar gewoon naar bed te gaan. De rest gaat vanzelf.

Via het display(tje) op je horloge kan je de volgende dag je slaap uitlezen. In eerst instantie was ik bang dat het scherm hiervoor te klein zou zijn, maar het leest eigenlijk prima uit. Je kan je diepe slaap, je lichte slaap en wanneer je wakker bent zien.
Software & Amazfit App
De software die standaard op de Amazfit zit, werkt prima. Krijgt regelmatig updates en je kan er veel mee doen. Dit vind ik zelf wel fijn. Je kan (en hoeft) geen Third-party apps te installeren om functionaliteit toe te voegen. Alles zit al in de Amazfit zelf.

Zo heb je een brede keuze aan activiteiten die je kan kiezen, zijn er diverse Watch Faces beschikbaar en is er genoeg in te stellen om de Amazfit helemaal naar je eigen smaak te maken.

Voor sommige is het misschien een nadeel dat er geen Third-Party apps op kunnen. Voor mij is dat geen probleem. Het houdt de opslag van de Amazfit vrij voor muziek, die je kan bedienen via de Amazfit, en zorgt ervoor dat alles goed blijft werken na updates. Voor mij een groot plus punt.

Er zitten al veel verschillende software functies op, deze heb ik hier boven al genoemd bij de Widgets.

Zoals al eerder vermeld is de prijs van de Amazfit erg goed. Op het moment van schrijven kan de Amazfit voor z'n 95 euro op AliExpress besteld worden. (hier komt dan nog wel import kosten bij waarschijnlijk). Dat is natuurlijk een lachertje vergeleken met de Apple Watch.

Voor de prijs krijg je echter wel een goede feature set en is de batterijduur bijzonder goed. Mocht ik zelf de keuze hebben (en niet merk gebonden zijn) zou ik voor de Amazfit gaan (internationale model). Dit is een goed uitziende, goed werkende SmartWatch waar we hopelijk een nog betere opvolger van gaan krijgen.

De Amazfit Pace is een SmartWatch die mijn meerdere malen positief heeft verrast. Hij meet de stappen accuraat, laat je slaap meting goed zien, is connected met de App, kan de Watch instellen naar je eigen smaak en wordt nog software matig ondersteunt met updates.

Hier is een zeer tevreden gebruiken van de Amazfit Pace.

Mocht je dit nou een geweldige review vinden, zou je me kunnen nomineren voor Review van de Maand in het topic hieronder:

Mocht je twijfelen of meer informatie willen hebben, laat het me even weten via een reactie of een berichtje.

Heb jij ook een Amazfit Pace Zwart (Rood)?

Zeer goede review :) +2
Wat zou je in een volgende review beter zien om wel +3 te geven?
Wat mis je hierin? :)

Dan kan ik de volgende nog beter maken dan deze!
Goede review! Nu zag ik ook de budget opvolger voor bij komen: Xiaomi Huami Amazfit Bip BIT PACE Lite, heb jij hier al ervaring mee?
Ik ben er niet bekend mee. Maar heb hem eventjes bekeken en ga hem waarschijnlijk kopen om te reviewen :)
Vanavond even goed inlezen
Ah OK, er lijkt nog veel in Chinees te staan maar had begrepen dat er een update komt naar Engels ťťn dezer dagen. Zit nu een beetje te twijfelen tussen de Pace en de Bip. Hou jij mij als Noob even op de hoogte van jouw first impression? :)
En wat mij ook wel aanspreekt is 45 dagen standby time _/-\o_